oljenivåfråga?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

oljenivåfråga?

Inläggav moe green » 2018-03-15/10:43

Hej, jag har blivit lite undrande över oljenivån.'
jag har en r1200rt -17, när jag köpte cyckeln så vid kontroll enl :motorn varm ställ på centralstöd på plan yta.vänta 5 min: så är glaset fullt, ser alltså ingen nivå, bara olja,
enl boken skall oljenivån vara inom det röda bullseye märket i rutan, alltså verkar det som om jag har för hög oljenivå,'
var uppe på 100a milaservicepå bike, frågade mekaniker eller rättare sagt bad kundmottagaren att påtala/fråga mekanikern ang att oljenivån ligger så högt och om detta var riktigt,så att han ev kunde hålla nere oljevolymen lite så att det stämmer med markeringarna i fönstret.
kundmottagaren kom tillbaka o sa att :ja oljenivån skall vara så hög: dvs glaset fullt??
skall göra ett eget oljebyte nu i vår o blir lite villrådig om vad det e som gäller? det står ju att motorn innehåller en viss oljevolym, men känns ju ändå en aning vårdslöst att slå på exakt vad det står o strunta i nivåmärket eller?
skulle vara intressant att höra hur ni gör/tänker ang detta, vad är den röda ringen i nivåfönstret till för om det inte e för oljenivån? vore intressant att höra vad ni har för erfarenhet o uppfattning,
mvh Dennis
Användarvisningsbild
moe green
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2016-07-13/19:42

Re: oljenivåfråga?

Inläggav BmwMats » 2018-03-15/11:03

Har även ett liknande inspektionsfönster på mina K75'or, där skall nivån ligga inom ringmarkeringen.
Ligger nivån ÖVER den övre markringen kan det innebära vissa nackdelar enligt instruktionsboken.

I samband med olje och filterbyte så pytsar jag inte på exakta mängder, utan fyller upp till den övre markeringen med små mängder, men överskrider EJ denna markering.

Känns bättre att ligga INOM markeringarna än utanför, även om det kanske inte är något fel i sig.
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6103
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: oljenivåfråga?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-15/11:12

Ligger nivån inom glasets ringmarkering, är det OK. Dock har jag läst inlägg här på Forum om, att eftersom den modellen har våtkoppling, kan man få till smidigare växlingar, om nivån ligger "mitt i glaset".
En nivå upp till maximal normalnivå lär inte spela någon roll för hållbarhet etc, men det kanske klonkar lite mer i lådan. Å andra sidan är ju BMW känt för klonkiga växellådor, så det kan man leva med - och lådan håller.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: oljenivåfråga?

Inläggav moe green » 2018-03-15/11:28

hm upp till överkant av den röda ringen låter ju helt ok ,, men på min e hela fönstret fullt....den röda ringen e ju en cirkel som är lokaliserad på mitten av siktglaset min nivå överstiger den röda ringen samt hela glaset så jag ser inte ens nivån, tycker det är märkligt att mek sa att det va riktigt, men i instruktionsboken skall man hålla sig inom den röda ringen, tråkigt att man inte kan lita på mek, cykeln e ju såpass ny så jag behöver ju serva den hos handlare för att bibehålla deras garanti som e på 5 år, frågan e om den garantin gäller om man inte gör årsservicen där utan bara gör 100 o 1000 osv,,,,,,, ja ,,,,,, jag skall höra med kennets i göteborg vad dom har att säga ,skall ändå dito köpa ett oljefilter, kanske kommer ngra fler svar i tråden under dagen,men tackar för den respons jag redan fått ,, mkt bra forum det här.
Dennis
Användarvisningsbild
moe green
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2016-07-13/19:42

Re: oljenivåfråga?

Inläggav Roger Gross » 2018-03-15/11:48

Betr motoroljenivån på LC-boxern:
Vid driftsvarm motor, plan mark och hojen på centralstödet ska oljenivån ligga inom siktfönstrets röda ring.
Vänta cirka 5 minuter efter att motorn stängts av innan avläsning sker.
Ovanstående är den generella information som instruktionsboken ger och informationen ligger kvar sedan vattenboxern kom som årsmodell 2013.
Eftersom BMW jobbat och provat mycket för att reducera det skönhetsfel som ett växellådsklonk är - har man funnit att om motoroljenivån läggs på mittpricken i siktfönstret så blir det mindre oljebad för kopplingen, bättre frikoppling och lite tystare växling. (Med denna något lägre oljenivå minskar man även motorns pumpförluster och vinner en något högre effekt).
Eftersom en LC-boxer normalt inte drar någon motorolja är det inga risker med en nivå på mittpricken. Men lägg inte nivån under mittpricken eftersom motorn då under vissa extrema körsituationer kan suga luft i stället för olja. Då hörs ett tydligt rattlande från höger cylinders kamkedja eftersom kamkedjespännaren inte matas med ett tillräckligt oljetryck. Ett exempel på extrem körning är hård körning på tävlingsbana - vid hård inbromsning och samtidig nedväxling till mycket höga motorvarv slungas motoroljan framåt i vevhuset och oljepumpen suger luft.
Ovanstående är officiell rekommendation från BMW Motorrad och är känt av alla kompetenta BMW-verkstäder. Att en del verkstäder ändå fyller upp till maxnivån grundar sig på att flera kunder klagat på verkstaden för att de "snålat" med motorolja.
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: oljenivåfråga?

Inläggav moe green » 2018-03-15/17:49

ok,, tackar för era synpunkter,, då håller jag mig till den röda ;) ringen som det föreskrivs i instr,boken
mvh Dennis :)
Användarvisningsbild
moe green
 
Inlägg: 64
Blev medlem: 2016-07-13/19:42

Re: oljenivåfråga?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-03-16/21:50

Ha!

Under inkörningsservice (100 mil) blev det ett oljebyte.
Jag blev aldrig klar över oljenivån efteråt. Jag såg nämligen ingen oljenivå i den lilla glasrutan.
Ingen tänd varningslampa för olja.
Efter ytterligare några hundra mil. Samma sak.

Det uppmärksammades först senare att oljenivån låg över max efter inkörningsservice så olja fick tappas ur.
Inte konstigt att jag inget såg.

Tack för givmildheten till våra svenska "saudiarabier" - North Bike Sundsvall! :mrgreen:
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2018-03-16/22:28, redigerad totalt 1 gång.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: oljenivåfråga?

Inläggav Kovlingen » 2018-03-16/22:23

Måns Ulveståhl skrev: - Probike Sundsvall! :mrgreen:

Ja annars ska det kanske vara NorthBike :?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: oljenivåfråga?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-03-16/22:27

Kovlingen skrev:
Måns Ulveståhl skrev: - Probike Sundsvall! :mrgreen:

Ja annars ska det kanske vara NorthBike :?


Häpp! :o
Det får bli att korrigera.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3755
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: oljenivåfråga?

Inläggav rolmato » 2018-03-19/13:42

Den yttre ringen i oljenivåfönstret betecknar toleranserna i oljenivå.
Har du en motor som drar lite olja så skulle jag fylla upp till övre nivån annars är ju mittmarkeringen vad du skall sikta på. Även om den skulle förbruka olja till nedre nivån så är det ingen katastrof det är inte på långt när slut på oljan i motorn men det kan vara läge att fylla på en skvätt.
Rolf Törnberg
D10 Göteborg
Användarvisningsbild
rolmato
 
Inlägg: 127
Blev medlem: 2006-03-02/01:00
Ort: Göteborg

Re: oljenivåfråga?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-19/13:49

Jag vill minnas, att skillnaden mellan minimum- och maximumnivån i ringen motsvarar en halv liter - men tro inte på mig, utan kolla instruktionsboken.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17102
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: oljenivåfråga?

Inläggav Olof Eriksson » 2018-03-19/14:30

Bror Gårdelöf skrev:Jag vill minnas, att skillnaden mellan minimum- och maximumnivån i ringen motsvarar en halv liter - men tro inte på mig, utan kolla instruktionsboken.


Tror det är lite olika beroende på modell. På min R1200 GSA-LC skall det vara 8 dl (om jag inte minns fel).
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: oljenivåfråga?

Inläggav Gandalf the moron » 2018-04-16/11:34

Lustigt men jag är i samma situation efter min 100mila service i fredags. Oljenivån är klart över den övre maxgränsen på siktglaset.
Hur svårt kan det vara?
Enligt bmw manualen så kan motorskador uppstå med för mycket olja i motorn.
Oljenivå ska vara max till övre sidan på den röda cirkeln på siktfönstret.
Det skiljer 0,95L mellan min och max på den röda cirkeln.
Fick lägga mig och släppa på oljepluggen, stoppa in fingret i hålet. Få hjälp av frugan att byta aluminiumbrickan på pluggen och sedan försöka få tillbaks pluggen. Det gick men det rann ut mer olja än vad jag hade tänkt mig så jag får toppa upp.
Här mejlat Bike om det och ska åk förbi och se om jag kan få 1L olja att toppa upp med.
Jäkligt stönigt.
Gandalf the moron
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2017-10-10/14:30

Re: oljenivåfråga?

Inläggav Gandalf the moron » 2018-04-18/08:06

Jag var förbi Bike i Trollhättan och beskrev min situation, att dom hade överfyllt min motorcykel med motorolja.
Jag fick en liter BMW olja så jag kunde toppa upp. Tack!
På frågan varför det kunde bli så att dom överfyller motorn blev svaret; Det gick kanske lite för fort :oops:

Jag fick också en enkät via e-mejl att fylla i från BMW Mottorad sverige hur jag upplevde min service.

Klickade på starta enkäten: Hur troligt är det att du skulle du rekommendera BMW till någon annnan?
Redan där i enkäten blev det konstigt.....Rekommedera BMW.... Hade dom skrivit: Hur nöjd är du efter ditt senaste besök på BMW serviceverkstad efter sevice på din motorcykel, hade jag förstått bättre. Inte rekommendera BMW....

Jag trode dom menade hur nöjd jag var med min BMW och sedan skulle jag få svara på hur nöjd jag var med servicen, men nej. När jag klickade mig vidare i enkäten kom nästa fråga upp: Har du några övriga kommentarer.... och ingen möjlighet att klicka tillbaks sig i enkäten för att justera eventuella svar.

Summa sumarum gör att man, i alla fall jag associerar ett premium märke med dessa amatörmässiga situationer.
Men skit i det nu för nu ska jag ut och uppleva Sverige och Europa med min goa BMW R1200GS -2017. :mrgreen:
Gandalf the moron
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2017-10-10/14:30


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst