Strömlös/Serviceindikering!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Strömlös/Serviceindikering!

Inläggav CG Arvidsson » 2018-03-18/15:59

Är det verkligen meningen att serviceindikeringen ska tändas efter att batteriet varit frånkopplat en liten stund? Ska man tro handboken verkar det så. Har haft mitt batteri frånkopplat en liten stund för montage av ladd/strömuttag. Mycket riktigt tändes serviceindikeringen när tändningen slogs på. Detta betyder ju att man måste åka till verkstad för att släcka indikeringen för en dyr avgift. I mitt fall kommer inte detta att hända. Som kund känner man sig mer eller mindre omyndigförklarad. Vad blir nästa steg,överviktsensor i sadeln? :evil: :evil:
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Strömlös/Serviceindikering!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-03-18/17:02

Vad är det för hoj?
Har råkat ut för det där på F800GS/F650GS Twin.
Det är högst irriterande, och verkar ha samband med att klockan ”tappar tiden” när den blir strömlös - då får serviceindikeringen för sig, att det gått mer än ett år sedan service och larmar för det.
Misstänker att backup-batteriet som sitter i instrumenthuset bara laddas när hojen körs, så när den stått länge är detta batteri urladdat och klarar inte av att hålla klockan igång.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Strömlös/Serviceindikering!

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-03-18/18:20

På min Aprilia fanns en anvisning för, hur "needs service"-meddelandet skulle släckas, så att man kunde göra det själv - naturligtvis då på eget ansvar. (Att släcka ett "äkta" meddelande är ju stenkorkat, men det är klart, att det finns ju alla sorters människor.)
Någon av de mera mekkunniga här på Forum borde väl kunna svara på, ifall samma möjlighet finns på en BMW?
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Strömlös/Serviceindikering!

Inläggav CG Arvidsson » 2018-03-18/18:35

Det är en R1200 RT-18 som gått 200 mil. Det indikering 800 mil till.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Strömlös/Serviceindikering!

Inläggav Håkan » 2018-03-18/18:50

Bror Gårdelöf skrev:Någon av de mera mekkunniga här på Forum borde väl kunna svara på, ifall samma möjlighet finns på en BMW?

Mig veterligen går det att "släcka" serviceindikering, med antingen, BMW servicedator eller en GS-911 wifi.
"Släcka" är egentligen fel ord, man flyttar fram tidpunkten för indikeringen så den visas efter vanligtvis ytterligare 1000mil/1år.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Strömlös/Serviceindikering!

Inläggav Roger Gross » 2018-03-18/19:35

CG Arvidsson skrev:Är det verkligen meningen att serviceindikeringen ska tändas efter att batteriet varit frånkopplat en liten stund? Ska man tro handboken verkar det så. Har haft mitt batteri frånkopplat en liten stund för montage av ladd/strömuttag. Mycket riktigt tändes serviceindikeringen när tändningen slogs på. Detta betyder ju att man måste åka till verkstad för att släcka indikeringen för en dyr avgift. I mitt fall kommer inte detta att hända. Som kund känner man sig mer eller mindre omyndigförklarad. Vad blir nästa steg,överviktsensor i sadeln? :evil: :evil:



Serviceindikeringslampan kan endast släckas via BMW Motorrad Servicedator. Åtgärden att släcka lampan går mycket fort -tror inte ett ögonblick att din BMW-verkstad tar betalt för detta!
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst