Sida 1 av 1

Ekerfälgar

InläggPostat: 2018-04-01/19:18
av Roland Johansson
Hur stort kast i sidled kan man ha på ekerfälgar ( i mitt fall den bakre ) innan man skall vara orolig ?
Sitter på en R1200 GS årsmodell 2006.

Re: Ekerfälgar

InläggPostat: 2018-04-01/20:21
av Håkan
BMW specar max 1,7mm kast, både axielt och radielt, för kryssekrade fälgar.
Enligt Repair manual R models K2x GS art.nr. 01 59 7 721 689.

Låter mycket... min egen spontana reaktion. :?

Re: Ekerfälgar

InläggPostat: 2018-04-01/20:34
av BrooklynS
1,7 mm innebär nästintill okörbar hoj. Måttet råkar vara samma som KTM specar, mer om detta kan man läsa om man googlar lite på ”KTM+ekerfälgar”...

Mer än 0,5 mm skulle jag nog ha svårt att köpa, då är något fel. Givetvis är gjutna fälgar både rundare och rakare, men även ekerfälgar behöver justering ibland.


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once

Re: Ekerfälgar

InläggPostat: 2018-04-01/20:45
av Håkan
Jag har även en Haynes manual från 2006, där specas 1,3mm. :o
Verkar som BMW har ökat på "toleransen" med åren...

Jag har ekrat upp många hjul, gott och väl under millimetern vill man ju ligga... 0,5mm är bra. Däcket tar faktiskt upp en del kast.
Men BMW´s kryssekerhjul är svåra, mycket svåra att rikta.

Re: Ekerfälgar

InläggPostat: 2018-04-02/07:52
av Erik Nilsson
Lånar tråden lite:
Om man inte vill skruva bort sig själv på ekrarna, finns det någon firma som kan tänkas rikta upp ekerfälgar (R1200GS)? Misstänker att jag har lite kast på mina.

Är firman i närheten av Västmanland är det en bonus för min del.

Re: Ekerfälgar

InläggPostat: 2018-04-02/09:08
av Roland Johansson
Håller inte med angående körbarheten i alla fall inte på bakhjulet eftersom jag inte märkt något under körning.
Så vad är lösningen på problemet, försöka skaffa en ny eller beg fälg, kanske en gjuten sådan pga av kostnaden. Är det samma hjulbultar på eker och gjutna hjul ? Hitta någon som kan laga ekerhjulet, byta fälgring ekra om etc.

Re: Ekerfälgar

InläggPostat: 2018-04-02/09:44
av Bror Gårdelöf
En av fördelarna med ekerfälgar anses ju vara, att de - till skillnad från gjutna/smidda - går att rikta om, men vet man inte hur det skall göras, bör jobbet lämnas till ett proffs. Någon annan än jag får tipsa Dig om, var det kan göras, i närheten av där Du bor.

Re: Ekerfälgar

InläggPostat: 2018-04-02/10:57
av BrooklynS
Håkan i Enköping kan säkert hjälpa dig!

Re: Ekerfälgar

InläggPostat: 2018-04-02/12:01
av Gunnar Elmgren
Roland,
om Du inte märker något på körbarheten, finns väl ingen anledning att göra något alls?
”If i ain’t broken, why fix it?”

Re: Ekerfälgar

InläggPostat: 2018-04-02/13:45
av Roland Johansson
Gunnar Elmgren skrev:Roland,
om Du inte märker något på körbarheten, finns väl ingen anledning att göra något alls?
”If i ain’t broken, why fix it?”


Jag kanske märker det nu när jag vet om det. Blev uppmärksammad på " fenomenet" av en som körde bakom mig.
Tror inte det finns någon risk med ett litet kast på fälgen med min körstil.

Re: Ekerfälgar

InläggPostat: 2018-04-22/09:02
av Roland Johansson
På gång att byta till gjutna fälgar. Var köper man de kortare hjulbultar som tydligen skall vara till bakhjulet. Vad skall jag tänka på vid byte av framhjulet ( bromsskivor nya eller återanvända, Abs ring etc ).

Re: Ekerfälgar

InläggPostat: 2018-04-22/09:24
av Håkan
Roland Johansson skrev:På gång att byta till gjutna fälgar. Var köper man de kortare hjulbultar som tydligen skall vara till bakhjulet.

Jag tycker man skall gynna Svensk MC handel. (Om man vill ha MC handlare kvar i Sverige...)
Köp hos någon som säljer BMW original reservdelar från BMW Motorrad Sverige.

Re: Ekerfälgar

InläggPostat: 2018-04-25/14:09
av Roland Johansson
Hade tur och fick tag i begagnad ekerfälg i bra skick i grannstaden 8 mil bort.