Fråga om att ladda batteri efter vinter (Klart!)

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Fråga om att ladda batteri efter vinter (Klart!)

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-09/19:16

Hej

Min 1200 GS från 2011 bytte jag batteri på förra året, köpte BWM original och det funkade fint.
Ställde undan cykeln för säsongen i december förra året och inte rört den sedan dess, den står i varmgarage men har inte gjort någon underhållsladdning eller liknande... :?

Idag gick jag ner och antog att batteriet skulle vara dött vilket det också var, satte i Bmw Original laddare köpt 2011, satt i sladden i väggen och ladd kontakten i det lilla cigg uttaget på hojen precis som jag gjort förut.
Nätlampan lyser!

efter+ 2 timmar går jag ner för att se hur det går och inget verkar ha hänt?
Det finns en Error diod som inte lyser
Det finns 4 dioder, 0, 1/3, 2/3 och 3/3 igen av dessa lyser.

Drar ur alla sladdar och sätter i dom igen, möjligen missade jag detta förra gången men nu noterar jag att då jag pillar i kontakten blinkar/lyser alla dioderna upp i 1-2 sekunder för att slockna och bara nät dioden lyser.

Så, var jag för ivrig att kolla bara efter 2-3 tim eller är något fel fastän error inte lyser?
Jag frågar för jag skall försöka åka på uppstartsmötet för D7 i morgon kväll.
Senast redigerad av Peter Nordlund 2018-04-11/17:02, redigerad totalt 1 gång.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Fråga om att ladda batteri efter vinter

Inläggav F800åkare » 2018-04-09/19:30

Batteriet laddat ur för djupt så det är kass och laddarens error kanske bara är för om det är fel i laddaren, inte batteriet?
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Fråga om att ladda batteri efter vinter

Inläggav BmwMats » 2018-04-09/19:31

Har också ett par originalladdare till BMW, men jag minns inte om det finns någon nedre gräns för batterispänningen för att laddaren skall arbeta. Kan vara som så att batterispänningen inte får understiga ett visst värde, på samma sätt som jag vet att moderna Ctec kräver.

Men någon annan kanske har bättre kläm på detta än vad jag har... :shock:

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Fråga om att ladda batteri efter vinter

Inläggav Thomas Stadin » 2018-04-09/19:34

En gissning är att batteriet är såpass urladdat att det inte kan öppna CanBus. Försök att ladda direkt på polerna istället.
Å andra sidan, om nu batteriet blivit såpass urladdat så är det nog tyvärr dags för ett nytt igen.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Fråga om att ladda batteri efter vinter

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-09/20:54

Har varit nere igen och ingen reaktion efter c.a 5-6 timmars laddning.

Vore ju tråkigt om batteriet var slut men jag har ju ignorerat cykeln så man får väl skylla sig själv..
Original batteriet höll i 6 år utan att detta hände och jag gjorde på samma sätt.

Vet inte om jag kan ladda direkt på polerna, behöver en adapter från ciggladdare till rätt pol och det har jag nog inte.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Fråga om att ladda batteri efter vinter

Inläggav HåkanH » 2018-04-09/21:01

Har batteriet suttit i cykeln sedan i höstas och inte fått någon underhållsladdning under vintern, så
tror jag som flera andra...batteriet är nog kaputt!
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Fråga om att ladda batteri efter vinter

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-09/21:46

Jag ser ingen orsak att tvivla på eran kompetens och omdöme, tvärtom!
Får försöka låna pappas bil i morgon och se om jag kan köpa ett nytt batteri på ny BMW center i samband med träffen och D7

Tack för hjälpen, det uppskattas!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Fråga om att ladda batteri efter vinter

Inläggav Erik Nilsson » 2018-04-11/07:28

Vill man snåla kan man testa att ladda med en laddare som klarar av att liva upp urladdade batterier. Och se hur det går.

Men risken är stor att batteriet tagit stryk och är kasst.

Koppla loss batteriet i framtiden om det inte går att ladda i garaget under vintern :)
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Fråga om att ladda batteri efter vinter

Inläggav Thomas Stadin » 2018-04-11/10:09

Erik Nilsson skrev:Koppla loss batteriet i framtiden om det inte går att ladda i garaget under vintern :)


Problemet med att lossa batteriet under en längre tid är att servicedatum mm i datorn nollställs.

Om jag inte haft möjlighet att ladda i garaget hade jag fixat så att jag kunde ladda upp ett (billigt) 12V bil- eller mc-batteri (tex biltema) i bostaden som jag sedan enkelt kunde ansluta till mc:n via tex förinstallerade laddkablar (OBS! Glöm inte att montera en hängsäkring på laddkablarna!).
Någon gång per månad hade jag tagit hem och laddat upp det lösa batteriet för att därefter återansluta det till mc:n.

MC-batteriet blir aldrig fulladdat med metoden ovan, men man har goda möjligheter att hålla det i god kondition och därmed att skydda det från att bli djupurladdat.

Det känns ju lite onödigt att behöva byta mc-batteri varje år pga utebliven laddning.

Testa att koppla ifrån batteripolerna och koppla in in en laddare med avsulfateringsfunktion tex (CTEK MXS-familjen) direkt till ditt batteri. Har du tur går det att rädda batteriet och du slipper lägga ut 700-900:- på ett nytt. Om du ska lyckas rädda ditt urladdade batteri är det bråttom. Ju förr desto bättre.

Om du väljer att köra på som innan så kan ett GEL-batterie vara ett bra alt då de tål djup urladdning.
Senast redigerad av Thomas Stadin 2018-04-11/10:37, redigerad totalt 3 gånger.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Fråga om att ladda batteri efter vinter

Inläggav Erik Nilsson » 2018-04-11/10:20

Hur mycket bättre är det med servicedatum när batteriet töms helt? Bara en tanke :)
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Fråga om att ladda batteri efter vinter

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-11/17:02

Då blev det så att jag köpte ett nytt batteri igår kväll på D7 uppstartsmöte på MotorradCenterStockholm, ett Bmw original/standard, AGM Gel tror jag dom sa, det såg likadant ut som det jag köpte förra året.
Hojen fick ström direkt och låter det ladda fullt under natten som jag blev rekommenderad.

Blir inget åka fastän solen skiner, andra saker tar också plats så nästa vecka får jag hoppas på!

Inför nästa höst skall jag sätta mig ordentligt in i hur jag skall sköta batteriet bättre :oops: :?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Fråga om att ladda batteri efter vinter (Klart!)

Inläggav Håkan » 2018-04-11/22:15

Om man bryr sig om vad saker och ting kostar...
Så kan man lämna hojen på vinterförvaring hos en lämplig MC firma, (där brukar ingå laddning av batteri).
Det blir säkert biligare än nytt batteri varje år...
;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Fråga om att ladda batteri efter vinter (Klart!)

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-12/07:22

Håkan skrev:Om man bryr sig om vad saker och ting kostar...
Så kan man lämna hojen på vinterförvaring hos en lämplig MC firma, (där brukar ingå laddning av batteri).
Det blir säkert biligare än nytt batteri varje år...
;)

Ja jag försöker vara ärlig med mina tillkortakommanden även om det inte är smickrande (är dom det någonsin?)
Kostnaden är ju priset för mitt "slarv" kan man säga
Det är ändå i min värld lite förvånande att hojen från ny klarat sig utan hjälpladdning i över 6 år med fabriksbatteriet.
Men i detta fall så var det så att saker i mitt vanliga liv störde så att fokus inte låg på hojen.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Fråga om att ladda batteri efter vinter

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-12/08:46

Peter Nordlund skrev:Inför nästa höst skall jag sätta mig ordentligt in i hur jag skall sköta batteriet bättre.

Martin Sandh på Kenneths MC brukar veta, vad han talar om. På Årsträffen i Tylebäck 2011(?) rekommenderade han laddning sådär var 14:e dag, även om man hade modern, "intelligent" laddare.
Därefter har ännu mer sofistikerade laddare, som åtminstone påstås kunna vara inkopplade vintern igenom, (men f-n tro´t), kommit ut på marknaden.
Har Du alltså möjlighet att ladda varannan vecka, bör det inte vara något problem. En variant, om Du inte med lätthet tar Dig till och från hojgaraget, är förstås att skaffa en timer och ställa den på förslagsvis 12 timmar. På den tiden hinner ett i övrigt friskt batteri ledigt att bli fulladdat, om Du gör det varannan vecka - och Du behöver bara ta Dig dit för att sätta igång proceduren. (Dessutom är det nog inte så himla problematiskt, om det någon gång skulle gå upp till en månad mellan laddningstillfällena, men varannan vecka är ett bra riktmärke.)
Själv har jag bara några meter till garaget, så det är bara att plugga in BMW:s originalladdare (som enligt kunnigt folk INTE är det bästa man kan köpa) och sedan kasta ett getöga på dioderna efter några timmar.
När det lyser grönt, är det klart.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Fråga om att ladda batteri efter vinter (Klart!)

Inläggav Olof Eriksson » 2018-04-12/12:59

Jag laddar även på sommaren. Och har haft turen att inte köpt ett batteri till någon mc överhuvudtaget. Enbart ett bilbatteri på 28 års körande har det blivit. Men då var dieselbilens batteri i detta fall 11 år. Så kör med laddare. Det tror jag är ett bra recept på bra batteri i längden.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Fråga om att ladda batteri efter vinter (Klart!)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-12/13:07

Instämmer i princip - men under säsong brukar jag köra så ofta, att separat laddning aldrig hinner bli aktuell.
Dock var det på det viset, som jag upptäckte, att hojens originalbatteri - som gått i 13 år och över 12 000 mil! - började krokna. Det hade hampat sig så, att cykeln stått i tre veckor sedan senaste körningen, och när vi skulle iväg på det årets Kristi himmelsfärdsresa, orkade batteriet inte dra runt startmotorn.
En halvtimmes laddning löste det akuta problemet, varpå jag bytte till nytt batteri ASAP - för efter den resan skulle vi bara hem och vända, innan det var dags för en tvåveckorsvända till Korsika, och då ville jag INTE bli stående med trilskande batteri.
(Cykeln startade problemfritt fredag och lördag morgon under Kristi himmelsfärdsresan, men då hade dagsetapperna också legat kring 40 mil, och självurladdningen under natten var uppenbarligen inte SÅ stor - men det var lite spännande att trycka på knappen på morgnarna.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst