Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-18/11:14

@Max Mad
Jo ny var funderingen/drömmen men ser över ekonomin just nu och även om jag har frågat mycket och fått många svar så är jag inte säker ännu, det är en redig kostnad som skall vägas mot nöjet och vad man får försaka.

Jag har bara haft en tankväska (2 säsonger på min GS) en SW Motech som är grym, rätt liten men otroligt smidig med "klickfäste" som man tar loss på sekunden, på dom 3 bilder på den väskan jag länkat till verkar det vara en mer komplicerad, inte lika snabb/smidig.
Men tankväska som koncept gillar jag dock behöver den inte var så stor.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Max Mad » 2018-04-18/11:35

Peter Nordlund skrev:@Max Mad
Jo ny var funderingen/drömmen men ser över ekonomin just nu och även om jag har frågat mycket och fått många svar så är jag inte säker ännu, det är en redig kostnad som skall vägas mot nöjet och vad man får försaka.
Har full förståelse för ditt resonemang. Ta den tid du känner att du behöver (kanske nästa år passar bättre ?), du har ju redan en hoj, och under tiden du funderar över hur du skall göra, desto mer hinner dom på BMW förfina den "nya " vattenboxern :).

Som jag tidigare nämnt, min ursprungliga plan var att behålla min hoj fram till pension (det är ju en BMW= kvalité), men föraren i Spanien av personbilen som jag var inblandad i krocken med, var av en annan uppfattning :(. Det börjar suga i ut-och-åka-tarmen, kan jag kort inflika (men det kanske märks :?).

Peter Nordlund skrev:Jag har bara haft en tankväska (2 säsonger på min GS) en SW Motech som är grym, rätt liten men otroligt smidig med "klickfäste" som man tar loss på sekunden, på dom 3 bilder på den väskan jag länkat till verkar det vara en mer komplicerad, inte lika snabb/smidig.
Men tankväska som koncept gillar jag dock behöver den inte var så stor.
Jag gillar också tankväska som koncept och skulle inte vilja vara utan (om jag nu hade haft en hoj, dvs). Men utan att ha tittat noggrant på bilderna du hänvisar till, och om BMW inte ändrat designen på väskorna väsentligt (vilket jag tycker mig se att dom inte gjort, utifrån bilderna du hänvisar till) så kan jag säga att även BMW har en smidig lösning på hur man fäster tankväskan;

En "hake " längst fram, som fästs i tankens övre framkant, och en dito i övre bakkant (som sitter fats monterad under sadeln), däremellan, en dragkedja, som fäster väskan på hojen.

Jag köpte en begagnad original BMW tankväska, och hade dessförinnan en Bagster tankväska (med klickfästen, som du beskriver), men dessa gick sönder både på tankskyddet och tankväskan. Däremot tycker jag att BMW.s lösning är betydligt starkare och lika smidig. Dessutom är den vattentät (utan behov av ett separat överdrar, som Bagstert kräver), så mitt val är givet.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-22/20:04

**Avslutat** (kan inte redigera ämnesraden längre)
Tack för alla råd och hjälp!

Jag har beslutat för att inte köpa någon ny hoj just nu.

Jag startade denna tråd av känslomässiga skäl och efter att jag varit och klämt och känt på en 2018 GSA, det är som att åka och kolla på hundvalpar "bara för att titta"
Jag intalade mig själv att kanske skulle jag ta mig råd och köpa en ny, blank och fin hoj med en massa prylar, men då måste jag fiska fram 150-170 tkr och det skulle "kosta" för mycket över för lång tid om jag går via mc firma, och om jag skulle gått via banken hade jag behövt mer tid och då är säsongen redan igång och jag riskerar att köpa en hoj som jag inte riktigt vill ha, alltså avstår jag.

Jag är ledsen för att ni fick lägga tid på dylikt trams, känns som att jag kastat bort den hjälp jag fick, det är inte första gången och kanske inte sista, jag skall försöka bättra mig. :oops:

Min far sa i går "men vilken fin hoj du har" och det är sant! jag behövde bara påminna mig själv om det igen! :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Max Mad » 2018-04-22/20:09

Peter Nordlund skrev:Tack för alla råd och hjälp! Jag har beslutat för att inte köpa någon ny hoj just nu.
Ett förnuftigt beslut, IMHO.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav BrooklynS » 2018-04-23/07:33

Grejen är att det är ungefär lika dyrt 2019 och 2020. Din nuvarande hoj tappar inte stort mer i värde medan du under tiden hinner spara undan mer pengar på "hojkontot".

Nu har du gjort researchen och kan fundera mer på detta framöver. Rätt som det är dyker det upp en "nästan ny" hoj för kanske 30-40.000 kr mindre och DÅ kanske det är läge... ;)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Kovlingen » 2018-04-23/15:42

Peter Nordlund skrev:Som jag skrev någonstans så skall man inte åka och kolla på
hundvalpar om man inte har en viljestyrka av järn...
I detta fall var hundvalparna en 2018 GS :o

Peter Nordlund skrev:Tack för alla råd och hjälp! Jag har beslutat
för att inte köpa någon ny hoj just nu.


Okej . Blev det hundvalp istället då :? :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-23/16:36

BrooklynS skrev:Rätt som det är dyker det upp en "nästan ny" hoj för kanske 30-40.000 kr mindre och DÅ kanske det är läge... ;)

Eller också gör man som kompisen - köper en demohoj, när säsongen är över. Hans R 1200 RT har "extra allt", och priset blev till hans belåtenhet.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-23/17:37

Det ni säger är ju förnuftigt och klokt och jag håller helt och hållet med, men det är ju just det där med sans och förnuft som brister för vissa/många av oss när man är lite mottaglig ;)

För mig var upplägget också något jag aldrig varit med om tidigare

Nu visar jag väl ännu mer okunskap men skit i det

typ..

Bilens pris: 256 090 kr
Kontant/inbyte: 86 090 kr
Lånebelopp: 170 000 kr
Kontraktsperiod: 36 mån
Restskuld vid kontraktsslut: 76 827 kr
Rörlig ränta: 1,95 %
Effektiv ränta: 2,67 %


Månadskostnad: 2 792 kr


Uppläggningsavgift: 595 kr
Aviavgift: 55 kr


Och jag såg "restskuld" huh? jag begriper ju att det är pengar kvar att betala men förstod inte poängen, så jag frågade en god vän som berättade att så ser det ofta ut vid bil och mc köp till exempel, och vad dom flesta gör är byter upp sig efter 3 år osv...
Det var aldrig min plan eller önskan, jag hade tänkt att jag köper eventuellt denna och har den i 6-8 år.

Oavsett om det var bra eller dåligt så insåg jag pysslade med saker jag inte hade koll på så jag drog mig ur.
Jag kan ju lika gärna låna på banken men då behöver jag mer tid inför denna säsong då hojar går åt som smör redan i april/maj.

Så jo en hoj i höst/vinter som man köper av någon som inte kört mycket, eller en demohoj är ju smart...mindre dumt absolut :)

Vi får se :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Max Mad » 2018-04-23/18:18

Peter Nordlund skrev:Det ni säger är ju förnuftigt och klokt och jag håller helt och hållet med, men det är ju just det där med sans och förnuft som brister för vissa/många av oss när man är lite mottaglig ;)

För mig var upplägget också något jag aldrig varit med om tidigare

Nu visar jag väl ännu mer okunskap men skit i det

typ..

Bilens pris: 256 090 kr
Kontant/inbyte: 86 090 kr
Lånebelopp: 170 000 kr
Kontraktsperiod: 36 mån
Restskuld vid kontraktsslut: 76 827 kr
Rörlig ränta: 1,95 %
Effektiv ränta: 2,67 %


Månadskostnad: 2 792 kr


Uppläggningsavgift: 595 kr
Aviavgift: 55 kr


Och jag såg "restskuld" huh? jag begriper ju att det är pengar kvar att betala men förstod inte poängen, så jag frågade en god vän som berättade att så ser det ofta ut vid bil och mc köp till exempel, och vad dom flesta gör är byter upp sig efter 3 år osv...
Det var aldrig min plan eller önskan, jag hade tänkt att jag köper eventuellt denna och har den i 6-8 år.

Oavsett om det var bra eller dåligt så insåg jag pysslade med saker jag inte hade koll på så jag drog mig ur.
Jag kan ju lika gärna låna på banken men då behöver jag mer tid inför denna säsong då hojar går åt som smör redan i april/maj.

Så jo en hoj i höst/vinter som man köper av någon som inte kört mycket, eller en demohoj är ju smart...mindre dumt absolut :)

Vi får se :D

Cash is King...
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav BrooklynS » 2018-04-23/18:52

Det goda rådet är att betala bort lånet helt. Idag kan du med lite förhandling låna billigt och det händer att handlare erbjuder tex ”0,99% ränta”. Det banken då gör är att lägga på uppläggningsavgift på en femhundring och sedan en aviavgift på uppåt 50kr per månadsavi vilket i slutändan blir en effektiv ränta på betydligt mer.

Men, allt är en förhandlingsfråga och det är förstås bara att byta till e-faktura och säga att handlaren bjuder på uppläggningsavgift och 100-milaservice så har du fått ned kostnaden för lånet till en procent eller så. Vilket faktiskt kan vara läge för lån då du slipper tömma bankkontot på motsvarande påse pengar (och kan placera dem i stabila fonder istället, med god säkerhet har du 3-4% där och går således plus på att du lånat istället för betalat själv).

Du borde kunna sälja din nuvarande hoj för kanske 110-120.000 privat, och lägger du emellan 80.000 har du en nästan-ny med all utrustning och då har du sparat en hundring i jämförelse med ditt räkneexempel ovan.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-23/19:21

@Max :D

@BrooklynS
Det låter trevlig med det pengarna för min cykel men vågar nog inte hoppas på så mycket, men vad vet jag :)
och din tankebana gillar jag verkligen! jag känner inget direkt sug efter en fabriksny cykel, har ju haft en sådan redan, det är nästan mer spännande att möjligen göra en bättre affär med mindre värdtapp och kanske utnyttja någon som gjort som jag var på vippen att göra.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Max Mad » 2018-04-23/19:51

Peter Nordlund skrev:@Max :D
Jag skojar inte, Peter. När jag köpte min hoj betalade jag (jag tror det var 165 lusentappar kontant) och resten på lån. Det tog tre månader att betala dom resterande pengarna.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Föregående

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst