Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-12/18:30

Som jag skrev någonstans så skall man inte åka och kolla på hundvalpar om man inte har en viljestyrka av järn...
I detta fall var hundvalparna en 2018 GS :o

Detta är inte direkt strukturerat så vi får väl se hur det går med begripligheten, känner mig aningen stressad om det skall ens finnas möjlighet att få en hoj i år innan hösten.

Alltså har en 30 års jubileums 2011 GS (den på lilla profilbilden) som gått.....+2300 mil :oops:
Köptes ny av mig kontant med,
Larm, Färddator, Ekerfälgar, Kromat avgassystem, Top och Sido Varioväskor, Led blinkers.
2000 mil service utförd
Däck Michelin PILOT ROAD 4 Trail (750 mil)
MotorradCenterStockholm säger osett att den kan man byta in för 80-90k (90 för att dom är övervärderade..)

Och funderar på en rätt fullutrustad 2018 GS men är inte helt på det klara exakt med vad, TFT skärm är en sak som känns spännande och intressant.

Fråga, har TomTom rider 410 som funkar kanon då jag jämför med Garmin 660 från 2011, vet att hojen är förberedd för en ny garmin om jag förtår rätt? hur stor skillnad i interface funktion är det på dessa två?
Är Basecamp ett krav för rutter (avskyr det programmet) eller har det hänt något på senare år?
Jag tänker som så att om nu hojen är förbered så kanske man "förlorar" i funktionalitet om man håller kvar vid tomtom?

Jag är ganska kort 175 cm men på min cykel med standardsadel når jag ner med hela ena foten och bara med någon cm i luften under hälen på andra så det känns ok.

kommer köra 80-90% asfalt antar jag.

Som jag förstår det så finns bara 2018 års vario väskor för denna, jag gillar inte dom speciellt utan skulle hellre ha metallådor som öppna uppåt, vad gör man då, hoppar över original och köper annan stans?

Kommer säkert på mer, och som sagt detta är inte säkert ännu, funderar på finansiering och om det är värt det.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav BrooklynS » 2018-04-12/18:45

Om det är värt 100' emellan vet bara du, men du har alltid valet att sälja privat eftersom din hoj är eftertraktad och har bra andrahandsvärde, då tjänar du nog 15' eller så jämfört med inbyte (som givetvis är enklare).

Tillbehörsmarknaden är enorm och väskor finns av alla de sorter och slag så du behöver inte bekymra dig om den saken. Beställ de väskor du vill ha och de fästen du i så fall behöver.

BMW Nav V/VI GPS är en mycket bra GPS och manövreringen och integreringen i hojen är på gränsen till magiskt bra.
Basecamp har en inlärningströskel men man kan exempelvis göra rutten i Furkot och exportera i GPX och sedan importera till GPS-en. Mycket enkelt!

Inget att fundera på, har man tumhjulet och GPS-förberedelse är det bara att skaffa BMW-navigatorn.

Sälj TomTomen separat istället eller behåll till bilen etc.

Kolla också om inte GSA skulle kunna vara något för dig - större tank, mer utrustning, bättre vindskydd och ruta, skyddsbågar, bättre fotpinnar, väskfästen till aluväskor original... Då får du samma nyckel till allting, vad det nu är värt.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-04-12/19:06

Jeg har også bestilt en 2018 GSA med TFT og alt annat unntatt larm, regner med å få den levert i løpet av april. Og går fra en 2011 GSA så det blir omtrent samme.

Kjøper også NAV VI, går fra NAV IV. Basecamp og jeg er heller ikke gode venner, som oftest legger jeg destinasjon rett inn i GPS'en. Men det blir nok bedre med den nye .

Motorsykkelen er ikke bare forberedt for BMW navigator, men integrert med MC'en og navigator betjenes fra styret. Jeg har ikke prøvd dette selv ,men anser andre løsninger som helt uaktuelt.

Jeg tror forresten det er mulig å bestille originale aluminiumskofferter til GS også, hvis du ikke vil går til noen andre leverandører.

Hva angår finansiering, så kjøpte jeg hos Bike Göteborg som ordnet finansiering, og kunne utnyttet tilbudet jeg fikk på MC-mässan til 0,95% rente(!). Tror vanlig rente er 3,95% og det er jo heller ikke galt.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Max Mad » 2018-04-12/22:36

Peter Nordlund skrev:Som jag förstår det så finns bara 2018 års vario väskor för denna, jag gillar inte dom speciellt utan skulle hellre ha metallådor som öppna uppåt, vad gör man då, hoppar över original och köper annan stans?
Köper en GS/A, naturligtvis ;).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Max Mad » 2018-04-12/22:57

Peter Nordlund skrev:funderar på finansiering och om det är värt det.
Förstår inte varför du vill byta, hojen är ju knappt använd. Min gick 7 500 mil innan jag skrotade den, och hade det inte varit för olyckan, hade jag fortsatt köra den.

Men om man har så gott om pengar att man inte vet vad man skall göra med dom, varför inte !?
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-13/07:31

@BrooklynS
Jäkligt intressant påpekanden! jag har antagit att GSA är för hög för mig och onödigt tung men jag skall nog provsitta en ändå!
Intressant det där med GPS skall grunna på det, att den är SÅ bra i interfacet är just en sådan fråga som är bra att veta.
En GSA är ju en kostnadsfråga också.
Mycket bra info för mig tack!

@Odd Arne
Haha vi är nästan i samma situation :)
Vad roligt att höra att du kommit så långt i din beslutsprocess, där är inte jag ännu :)

@MaxMad
Jo för dig du är ju stor och ståtlig, jag är mest ståtlig med korta ben ;)

Det är just det där med det ekonomiska som jag funderar på, det är ju känsla att köpa hoj men det finns ju gränser, så nej jag har inte bestämt mig!
Att jag funderar på att byta har inget med milen att göra, mer med att en 2011 och 2018 är ganska stor skillnad i teknik och finesser?
Skulle tro att om detta blir av är det sista gången det blir en ny mc.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-04-13/08:14

Peter Nordlund skrev:Jäkligt intressant påpekanden! jag har antagit att GSA är för hög för mig och onödigt tung men jag skall nog provsitta en ändå.

Förra våren provsatt jag (174 cm och inte särskilt långa ben) en fabrikssänkt GSA i butik och kunde till min ohöljda förvåning ha båda fotsulorna i golvet! Så det finns lösningar.
Sedan är det en annan sak, att sänkningen förstås medför nackdelar i form av kortare fjädringsväg (tror jag) mm (mindre marknad, när Du skall sälja den, men det finns ju kortbenta begagnatintressenter också). Hur som helst kan man inte få allt.
För vikten skulle jag inte oroa mig över hövan.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Max Mad » 2018-04-13/08:54

Peter Nordlund skrev:Jäkligt intressant påpekanden! jag har antagit att GSA är för hög för mig och onödigt tung men jag skall nog provsitta en ändå.
En kollega till mig (som f ö skall iväg till Marocko nu i slutet på April) är ungefär lika hög över havet som dig, och han kör en GS/A -16.

Därtill, även om jag är en tvärhand högre än dig, innebär inte det per automatik att det är lättare för mig att komma upp på en GS/A, för det är det inte, då jag är vig som ett kylskåp.

Det finns det ett sätt att komma runt det problemet, och det är att kliva upp på hojen genom att ställa sig på högra fotpinnen i samband med att man kliver upp.

På så sätt kommer man upp en bit från marken, och man riskerar inte att belasta sidostödet, i o m att hojen kommer att luta åt höger.

Nä, för mig är saken klar. Skulle jag fundra över en GS, skulle jag aldrig titta på en utan ett "A" i modellbeteckningen.

Om du utöver hojen skall komplettera med packväskor, skall du köpa BMW original, då dom är robustare i sin konstruktion,
än tredjepartsleverantörernas dito.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Thomas Stadin » 2018-04-13/09:53

Peter Nordlund skrev:@BrooklynS
Jäkligt intressant påpekanden! jag har antagit att GSA är för hög för mig och onödigt tung men jag skall nog provsitta en ändå!
Intressant det där med GPS skall grunna på det, att den är SÅ bra i interfacet är just en sådan fråga som är bra att veta.
En GSA är ju en kostnadsfråga också.
Mycket bra info för mig tack!


Det är viktigt att du provkör både GS och GSA då de upplevs helt olika på vägen. Välj en kurvig sträcka som du kör med båda modellerna.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Magne » 2018-04-13/10:07

Själv bytte jag upp mig från 1200GS från 2010 till 1200GSA förra året. Är 177 lång och når ned fint. GSA erbjuder oxå bättre skydd mot väder och vind.

Det första jag gjorde var att köpa till Mudsling för att minska stänk från bakhjulet. Har även bytt vindrutan till en från Puig, så nu kan jag åka med visiret öppet även i motorvägshastighet.
Den integrerade navigatorn som du styr med hjulet på vänsterhand är suverän. När det gäller Mapsource gäller att öva så lär du dig att skapa rutter som tar dig till fantastiska ställen.

En funktion du kommer uppskatta är farthållaren!

Lycka till, vi ses på nån tur med klubben
Magne Hansen
R1250GSA
Användarvisningsbild
Magne
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2007-07-29/01:00

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Thomas Stadin » 2018-04-13/10:54

Magne skrev:Själv bytte jag upp mig från 1200GS från 2010 till 1200GSA förra året. Är 177 lång och når ned fint. GSA erbjuder oxå bättre skydd mot väder och vind.

Det första jag gjorde var att köpa till Mudsling för att minska stänk från bakhjulet. Har även bytt vindrutan till en från Puig, så nu kan jag åka med visiret öppet även i motorvägshastighet.
Den integrerade navigatorn som du styr med hjulet på vänsterhand är suverän. När det gäller Mapsource gäller att öva så lär du dig att skapa rutter som tar dig till fantastiska ställen.

En funktion du kommer uppskatta är farthållaren!

Lycka till, vi ses på nån tur med klubben


Mapsource! Typing error? :)
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav BrooklynS » 2018-04-13/11:22

Peter Nordlund skrev:@BrooklynS
Jäkligt intressant påpekanden! jag har antagit att GSA är för hög för mig och onödigt tung men jag skall nog provsitta en ändå!
Intressant det där med GPS skall grunna på det, att den är SÅ bra i interfacet är just en sådan fråga som är bra att veta.
En GSA är ju en kostnadsfråga också.
Mycket bra info för mig tack!

Det är just det där med det ekonomiska som jag funderar på, det är ju känsla att köpa hoj men det finns ju gränser, så nej jag har inte bestämt mig!
Att jag funderar på att byta har inget med milen att göra, mer med att en 2011 och 2018 är ganska stor skillnad i teknik och finesser?
Skulle tro att om detta blir av är det sista gången det blir en ny mc.


Det skiljer om jag minns rätt 2cm i sitthöjd och 16 kg i fulltankad vikt. Då är det 10 liter mer soppa, rejäla väskfästen, skyddsbågar, ekerfälgar, 20mm längre fjädringsväg, dimljus, handtagsskydd och bättre vindskydd/större ruta. Prisskillnaden är mycket liten sett i det sammanhanget.

Det finns eftermarknadsväskor som är betydligt rejälare än BMW-s original (som görs av Touratech) men alla stora tillverkare gör såklart väskor som passar direkt i GSA-fästena, annars vore de ju dumma i huvudet...

GPS-interfacet är MAGISKT bra, sa jag det? Bara det att kunna manövrera allt med vänster tumme - tex snabbt zooma ut för att få överblick - motiverar att ha den. För första gången kan alltså GPS ersätta papperskartan vid körning! Dessutom har du förutom all navigeringsteknik (kurvig rutt osv) inställbar färddator, trackingfunktion, väder- och trafikanpassning genom mobilen etc etc etc.

Farthållare! En sak du aldrig vill vara utan när du väl haft det. Inte för att det skulle vara så jobbigt att gasa utan för att man kan sträcka på BÄGGE armarna, vara säker på att inte överskrida hastighetsbegränsningen på trista vägsträckor med många kameror och givetvis att kunna tex rätta till klädseln lite on the run.

Tillbehörsmarknaden är enorm, men mycket kan på enkelt vis göras själv, se tex aktuell tråd om GDS-mudsling.

Motorn är ett uppköp - inte för att den gamla var dålig men skillnaden är faktiskt större än vad man kan tro.

Elektronikpaketet med olika körlägen och ESA är nog det som gör störst skillnad mellan din gamla hoj och en 2018. TFT-skärmen har jag bara sett demonstrerad, den verkar kanon och har säkert en massa fördelar den med.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-13/11:39

Tack alla för svaren men @BrooklynS nu får du ju lägga av! är du säljare eller vad? :shock: :D
Det är som att du hittat just min "köpknapp" och trycker på den som en galning :D :D
Näe allvarlig mycket bra info, bara denna tråd ensam är värd medlemsavgiften i klubben för mig.

Tyvärr sitter jag på jobbet 3 dagar till = blockerade sidor av arbetsgivaren samt en webläsare som är äldre än tiden, så fastän jag får så mycket bra info kan jag göra mycket lite förrän söndag kväll-> måndag.
men jag suger åt mig som en svamp!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Max Mad » 2018-04-13/11:46

BrooklynS skrev:Det finns eftermarknadsväskor som är betydligt rejälare än BMW-s original
:?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav BrooklynS » 2018-04-13/11:47

Det är väl oftast klart att nyare = bättre. Särskilt när det gäller BMW som har ganska långa modellserier så kan man ju tala om förfining där eventuella nackdelar byggs bort för varje ny årsmodell.

Om det däremot är värt kostnaden handlar om den enskildes förutsättningar och prioriteringar så det går inte att ge något svar på. Har man köpt så dyrt att man inte har råd att åka har man gjort fel...
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav mumkas » 2018-04-14/15:24

Nu bytte jag för all del en R12GS -12 mot en R12R -17 men ändå några svar på lösrykta frågor. Det är verkligen stor skillnad på dessa motorer. Vattenboxern har en väldigt lyckad mappning jämfört med föregångaren. Nysningar och känslan av att motorn går för snålt är helt borta. Förvisso mest sånt som märks vid stadskörning.

Hade Nav IV på förra hojen och nu Nav VI och instämmer helt med det som sägs om den. När det gäller väskor var jag ett tag inne på en S10XR när jag skulle byta hoj och hade då tänkt köpa aluväskor från Touratech till den. Har du kikat på det alternativet? Jag är dock övertygad om att du kan beställa BMW's aluväskor med hållare till en GS.

Och ekonomin.. Min förra hoj hade jag inget lån på men fick ta ett lån på mellanskillnaden för den nya. För min del är det värt den kostnaden och jag var bra på att lura mig själv att jag behövde en annan hoj.. ;)
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-14/18:04

En av ovan firmas annonser på blocket
https://www.blocket.se/stockholm/Bmw_r_1200_gsa_78753935.htm?ca=11&w=1&last=1

Jisses vad fin :o och priset sedan 140-150k emellan :shock:
Jaja vad är väl en bal på slottet?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-14/18:09

@mumkas
Jo jag har hört precis det om dom olika motorerna men ingen egen erfarenhet, har varit på flera firmor men aldrig vågat fråga om provkörning...
Det är trevligt att höra om skillnaden på GPS också men jag är skeptisk till att jag kommer tycka likadant, jag HOPPAS att jag gör det OM det blir aktuellt, men det är bara en känsla inte kunskap.
Och om det blir köp så kommer jag troligen ATT byta tillbaka till Garmin och sälja både min gamla 660 och tom tom.
Tack för din input!
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Buster » 2018-04-14/20:49

Plåtlådorna man kan få till Adventuren är vettiga, men man behöver knappast köpa en A för att få vettiga lådor.
Tycker faktiskt Touratechs lådor är bättre än A-lådorna.. och gillar en vanlig GS klart mer än en A... men alla är ju olika.

Huruvida man kör mer än 2-300 mil per år med ny cykel är ju upp till var och en, för vissa kan det räcka med att äga... och drömma... och inget fel i det.
1200GS Extrasvart
Buster
 
Inlägg: 639
Blev medlem: 2011-05-14/21:09

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Birger Larsson » 2018-04-15/08:08

Thomas Stadin skrev:
Det är viktigt att du provkör både GS och GSA då de upplevs helt olika på vägen. Välj en kurvig sträcka som du kör med båda modellerna.


Under en vistelse i Spanien i februari i år, tilldelades jag en GSA 1200/18 under tre dagar. Hemma kör jag en GS 1200/17.
Vägarna var nog så kurviga och tempot gick inte att klaga på, men den enda skillnaden på min egen cykel och GSA´n, som jag uppfattade, var att tanken såg större ut. Cykeln var var dessutom fulltankad inför varje etapp.

Birger.
Kom alltid ihåg att Du är unik - precis som alla andra!
R1250GSA HP
Användarvisningsbild
Birger Larsson
 
Inlägg: 404
Blev medlem: 2001-08-13/01:00
Ort: Linköping.

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-15/10:28

Fråga/Åsikt: Larm?
Jag har larm på min 2011 och tyckte det lät kanonbra när jag köpte den ny, nu 7 år senare ser jag det som en helt onödig sak får hur jag använder cykeln.

Är larmen annorlunda i sin funktion idag?

Om jag tolkat mitt larm rätt så funkar det som på en bil bortsett ifrån att det kopplas ifrån efter en viss tid för att inte dra ur batteriet? det är åtminstone så jag förstått det, detta fick till följd att jag aldrig använder det.

Jag har på min hemadress varmgarage där jag alltid parkerar när jag är hemma.
När jag reser försöker jag parkera så att jag ser cykeln eller i garage/innergård om hotell erbjuder det, men såklart ibland utomhus när jag åker.

Är det någon NY funktion som nya larm har som gör det mer attraktivt? eller är larm mer för vardagspendlare till jobbet som står på gatan och då kan använda det?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Magnus Mörtling » 2018-04-15/12:59

Efter att ha haft klåfingriga rackare bortskämda av mitt larm då de försökte komma in i topboxen på min dåvarande K1600GTLE gillar jag larm. Puh... Lång mening.
/RO Nord, D1, Kalix

"Grejen är att dö ung så sent som möjligt!"
Användarvisningsbild
Magnus Mörtling
 
Inlägg: 834
Blev medlem: 2013-04-01/20:57
Ort: D1 - Kalix

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-04-15/14:51

Det går alldeles utmärkt att montera GSA:ns aluväskor även på en "vanlig" R1200GS.
I Sverige är det förvisso standard med fästen för Vario-väskor på GS, men dessa sitter inte vägen för fästena för ale-lådorna. Ska Du ha alu-toppboxen, blir det dock att demontera "pakethållaren" och sätta dit GSA:ns, men fästen och allt annat passar.

Jag har själv aldrig fallit för den äldre R1200GS-modellen, men när GS/LC kom 2013 gjorde jag "misstaget" att provköra. Efter ca 12 millisekunder hade jag tagit beslutet mentalt - det ledde till att jag omedelbart efter provturen skrev på kontraktet för en ny GS/LC 2013, och dagarna efter sålde jag min K1600GT....
Är inne på min andra GS/LC, en "vanlig" GS av 2016 års modell i "Triple Black"-utförande. Det enda jag saknar på den är faktiskt alu-väskor, jag är inte överförtjust i Vario-väskorna.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-04-15/15:31

Angående aluväskor.

Jag köpte som har nämnts i andra trådar en GS och med tillhörande Varioväskor tidigare i år. Jag vill helst ha alu-väskor så jag kollade vad det skulle kosta att köpa ett BMW originalkit. Nu minns jag inte exakt men det var i storleksordningen 17000 med alla lås, skruvar, muttrar och ställningar som behövs. Det är en "halvmeter" lång lista med allt som skall med.

Jag tyckte det var för dyrt så jag kollade runt lite och hittade SW-Motech och modellen TRAX Adventure som passade mina behov och plånbok bättre. Jag passade på att köpa på mässan så då fick man en mässrabatt också. Med rabatt så var det nästan halva priset och byggkvalitén är hög, fullt i klass med Touratech och BMW.

Det fordras lite standardverktyg + låslack för att montera och om man inte har just dessa så är det en hundring på Biltema om man kan låna en momentnyckel. En av bultarna "låg mellan mina" två momentnycklar så dessa drog jag lite på frihand. Den skulle dras med 26Nm och min minsta nyckel löser vid 20Nm så jag drog tills det klickade och "lite till".

Arbetet tar ca 1,5 - 2 timmar med allt men det är minst detsamma med BMW väskorna, speciellt om du skall koda låsen. Vilket också ger en av mina väskors nackdelar, det blir en nyckel till på knippan. Å andra sidan kan man ta bort ställning till stora delar på 30 sek när den väl är monterad om man vill åka på det viset.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Håkan » 2018-04-15/16:05

Alu-väskor, (och allt annat man kan tänka sig ur tillbehörskatalogen) bakar man i priset när man köper en ny hoj.
Prisförhandling kallas det för. ;)

Hade en lång (mycket lång) lista ur tillbehörskatalogen, som jag presenterade vid kontraktskrivning.
Fick allt, utom ALU-väskorna, dom fick jag 25% rabatt på. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-04-15/20:40

Peter Nordlund skrev:Fråga/Åsikt: Larm?
Jag har larm på min 2011 och tyckte det lät kanonbra när jag köpte den ny, nu 7 år senare ser jag det som en helt onödig sak får hur jag använder cykeln.


Da jeg kjøpte min 2011 GSA hos GMC i Karlstad, kjøpte jeg den med all utrustning foruten alarm. Selgeren Göran (Görans MC = GMC) sa at alarmen er OK, men den tømmer batteriet.

Jeg har nå bestilt en ny GSA med all utrustning forutom alarm.

Jeg har isteden, siden 2011 hatt ABUS Detecto skivlås med rörelsesdetektor og larm. Og det vil jeg fortsette med. Det er ikke noe krav i forsikringen om mer lås, men en ekstra lås kan aldri skade, og den har larm, uten å tappe batteriene.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Max Mad » 2018-04-15/20:44

Odd Arne Kjørstad skrev: Jeg har isteden, siden 2011 hatt ABUS Detecto skivlås med rörelsesdetektor og larm.
Det har jag också ett, som dessutom är till salu (Peter) :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Thomas Stadin » 2018-04-15/22:58

Odd Arne Kjørstad skrev:Jeg har nå bestilt en ny GSA med all utrustning forutom alarm.

Jeg har isteden, siden 2011 hatt ABUS Detecto skivlås med rörelsesdetektor og larm. Og det vil jeg fortsette med. Det er ikke noe krav i forsikringen om mer lås, men en ekstra lås kan aldri skade, og den har larm, uten å tappe batteriene.


Min GS -16 har larm (och Keyless) och batteriet har aldrig blivit urladdat.
Jag vet inte hur mycket ström larm eller Keyless tar, men det verkar inte vara många mA.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-04-16/07:00

Håkan skrev:Alu-väskor, (och allt annat man kan tänka sig ur tillbehörskatalogen) bakar man i priset när man köper en ny hoj.
Prisförhandling kallas det för. ;)

Hade en lång (mycket lång) lista ur tillbehörskatalogen, som jag presenterade vid kontraktskrivning.
Fick allt, utom ALU-väskorna, dom fick jag 25% rabatt på. :)


Tack så mycket för de handfasta tipsen i prutning och förhandling. Efter 30 år som professionell kontraktsförhandlare, varav 8 år i mellanöstern där man uppfann bazarer och matthandel, så lär man sig hela tiden nytt - prisförhandling, jo jag tackar. ;-)

När du nöjer dig med 25% så inser jag vilken ond människa jag är.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Max Mad » 2018-04-16/08:39

Magnus Brobeck skrev:Tack så mycket för de handfasta tipsen i prutning och förhandling. Efter 30 år som professionell kontraktsförhandlare, varav 8 år i mellanöstern där man uppfann bazarer och matthandel, så lär man sig hela tiden nytt - prisförhandling, jo jag tackar. ;-)

När du nöjer dig med 25% så inser jag vilken ond människa jag är.

Med vänlig hälsning, Magnus
Tackar för denna information, Magnus . Utifall det skulle bli aktuellt med ett nyinförskaffade (i en avlägsen framtid), återkomer jag med ett PM i ärendet för att om inte få hjälp på plats, så kanske några handfasta råd :? :D :mrgreen:.

Mvh;
MM.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-17/14:52

Thomas Stadin skrev:
Odd Arne Kjørstad skrev:Jeg har nå bestilt en ny GSA med all utrustning forutom alarm.

Jeg har isteden, siden 2011 hatt ABUS Detecto skivlås med rörelsesdetektor og larm. Og det vil jeg fortsette med. Det er ikke noe krav i forsikringen om mer lås, men en ekstra lås kan aldri skade, og den har larm, uten å tappe batteriene.


Min GS -16 har larm (och Keyless) och batteriet har aldrig blivit urladdat.
Jag vet inte hur mycket ström larm eller Keyless tar, men det verkar inte vara många mA.


Thomas, jag kan mycket väl ha missförstått hur larmet fungerar på min, och/eller så har det förbättrats, möjligen.
Använder du det regelbundet?
Jag har inget alls emot larm som sådant ( i bil tex är det ju kanon) och om det nu är så att om jag står en natt utomhus vid ett hotell tex och det funkar utan problem så är det ju ett givet köp.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Max Mad » 2018-04-17/14:58

Peter Nordlund skrev:
Thomas Stadin skrev:
Odd Arne Kjørstad skrev:Jeg har nå bestilt en ny GSA med all utrustning forutom alarm.

Jeg har isteden, siden 2011 hatt ABUS Detecto skivlås med rörelsesdetektor og larm. Og det vil jeg fortsette med. Det er ikke noe krav i forsikringen om mer lås, men en ekstra lås kan aldri skade, og den har larm, uten å tappe batteriene.


Min GS -16 har larm (och Keyless) och batteriet har aldrig blivit urladdat.
Jag vet inte hur mycket ström larm eller Keyless tar, men det verkar inte vara många mA.


Thomas, jag kan mycket väl ha missförstått hur larmet fungerar på min, och/eller så har det förbättrats, möjligen.
Använder du det regelbundet?
Jag har inget alls emot larm som sådant ( i bil tex är det ju kanon) och om det nu är så att om jag står en natt utomhus vid ett hotell tex och det funkar utan problem så är det ju ett givet köp.
Hade larm på min hoj, och det var aldrig några problem när jag var ute i Europa under tre månader, när jag var i Marocko senast, eller någon annan gång, så ur min synvinkel är det ett icke-problem. (Men jag har fortfarande kvar skivbromslåset med inbyggt larm, Peter. Special prize for you, you're my friend ;) ;) :D).
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-17/15:04

Fråga angående sänkning av hoj?

Jag var idag på Motorrad i Sthlm och den cykeln jag länkade till är såld, det finns en kvar som ännu inte är byggd (GSA) som är "ledig"
Jag åkte hit för att provsitta en GSA samt provköra men dom har sålt ut rubbet... och dom som var för leverans var inte ihopskruvade fullt osv, så det brev inget Sitta eller Prova tyvärr.

Då kom frågan om höjden på GS mot GSA att bli teoretisk och enligt teknisk beskrivning är den 4cm skillnad om jag minns rätt, fick då frågan om jag ville beställa sänkt chassi? 2275kr blir 5cm lägre (890mm ordinarie höjd med sadel i lågt läge) blir 840mm antar jag.
Jag har möjligen obefogat hört sägas att detta säker värdet på en GSA, men när vi diskuterar så kan det vara tvärtom då dom är lite ovanliga, eller åtminstone ingen nackdel?

Några åsikter?
Jag är då 175cm lång/kort ;) och på min GS når jag ner med ena foten fullt och andra foten kanske 1-2 cm av klacken i luften, jag har aldrig haft problem är det jag säger på den, undrar då om 4 cm högre BLIR ett och en sänkt hoj är ett bra val eller?
Jag tror säljaren sa att sadeln är lite bredare på en GSA? kan ha missförstått detta dock.
Senast redigerad av Peter Nordlund 2018-04-17/16:14, redigerad totalt 1 gång.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-17/15:05

@Max Mad du är en fin människa du :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Max Mad » 2018-04-17/15:15

[quote="Peter Nordlund"]@Max Mad du är en fin människa du :D[/quote]Jag vet, vad är att göra !? :( :D.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Kovlingen » 2018-04-17/15:55

Max Mad skrev:
Peter Nordlund skrev:@Max Mad du är en fin människa du :D
Jag vet, vad är att göra !? :( :D.

Lösryckt svar :
Typiskt Göteborgare . Mycket sjävförtroende å nå jäk--r på å snacka :mrgreen:
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav BrooklynS » 2018-04-17/16:03

Att sänkta hojar har sämre andrahandsvärde är ett faktum, men du tänker ju ha kvar den ett tag så köp det som passar dig.
GSA har ganska hög sitthöjd men jag kör med sadeln i högsta läget och tycker inte att det är några problem. Eftermarknaden på sadlar är minst sagt stor.

Med det sagt så tror jag att du klarar dig med låga alternativet på sadel och kan hoppa över den sänkta fjädringen. Iom att du idag råddar den vanliga.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-04-17/16:04

Jeg tror aldri noen har ment at alarmen tømmer batteriet over natten, så om man anvender hojen daglig eller er på Europa-tur er dette selvfølgelig intet problem.

De som sier alarmen tømmer batteriet snakker nok om når sykkelen blir stående ubrukt en uke eller to. Jeg vet jo ikke, for jeg har aldri hatt original-alarm.

Forøvrig sa Norges beste MC-forhandler til meg som et godt råd at om man vet man ikke skal anvende hojen på 2-3 uker, så plugg inn laderen. (Altså BMW original-lader eller tilsvarende), det er visst alltid noe som stjeler strøm fra batteriet, mente han.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Max Mad » 2018-04-17/16:08

Kovlingen skrev:
Max Mad skrev:
Peter Nordlund skrev:@Max Mad du är en fin människa du :D
Jag vet, vad är att göra !? :( :D.

Lösryckt svar :
Typiskt Göteborgare . Mycket sjävförtroende å nå jäk--r på å snacka :mrgreen:
Vem ?
Lilla jag !? :? :D :mrgreen:.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-17/16:12

Kovlingen skrev:
Max Mad skrev:
Peter Nordlund skrev:@Max Mad du är en fin människa du :D
Jag vet, vad är att göra !? :( :D.

Lösryckt svar :
Typiskt Göteborgare . Mycket sjävförtroende å nå jäk--r på å snacka :mrgreen:


Kovlingen 13487 inlägg :shock: :? :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Kovlingen » 2018-04-17/16:50

Ja Peter , jag vet men jag har hållit igen lite på slutet . Lite sleten efter all snöskottning :shock:
Eller som dom sa i den stora raggarbilen i Hälsingland när polisen stoppade dom och frågade :
"Varför sitter ni 8 st. i framsätet å ingen bak ?
Svar "Vi änt' fler" :?

( 13488 )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Thomas Stadin » 2018-04-17/16:59

Om du behöver en lägre hoj så börja med att prova en lägre sadel.
En chassiesänkning är totalt förödande för fjädringen och därmed även för körupplevelsen.
Sadeln till GS passar rakt av på GSA och den lutar inte framåt lika mycket som GSA-sadeln. Det i sig ger bättre komfort samtidigt som den är lägre än GSA-sadeln.
Behöver man ytterligare sänkning finns låg sadel att köpa, men då tappar man komfort.
Testa alla sadelvarianter och höjdinställningar innan du slår till på en chassiesänkt.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-17/20:08

@Thomas och BrooklynS
Då räknar jag på icke sänkt, tack!

Annan fråga, någon som vet mer i detalj vad "Passenger Kit" är för 1140 kr inom parentes står det (Standard sadel och Ruta) detta står i exceldokumentet från firman.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav BrooklynS » 2018-04-17/20:18

Det är till Rallye som jag förstått det; Rallye har ju en smalare, kortare och högre sadel samt liten låg ruta som standard.

EDIT: Nu kollar jag konfiguratorn och det visas bara en symbol med två hjälmar... Mitt förslag är att handlaren får bjuda på det som en del i affären. :lol:
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-18/04:39

@BrooklynS
Har räknat och svarat säljaren, samt ställde några frågor.

Passagerar kit är,
"Rallye har enkelsadel och låg ruta som standard, passagerarkit då blir den som en vanlig, två sadlar och hög ruta"
Alltså precis som du redan visste.

Frågade också om däck, jag kör ju 90% asfalt så det är vägdäck som är alternativet, fick detta svar,
"Hojarna kommer (alltid) med Michelin Anakee III = vägdäck, eller Continental TKC80 som Offroad alternativ."

På min nuvarande hoj har jag Michelin PILOT ROAD 4 Trail, känner igen namnet Anakee och antar att dom är nog bra för min förmåga och kunskap, hade ju Metzeler original på min nuvarande GS
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav BrooklynS » 2018-04-18/05:09

Många har åsikter om Anakee III; de låter och är knappt bättre än vanliga landsvägsdäck på grus.

Visst, men som vanligt när det gäller Michelin så ramlar de inte igenom på någon punkt och håller länge. När de är utslitna byter du till de däck som är bäst då...

Köp till tankväskan på en gång, klart värt.


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Peter Nordlund » 2018-04-18/08:50

@BrooklynS
Bra att veta om däcken, som jag misstänkte ungefär!

Det du sa om Tankväskan, den finns ju på tillbehörslistan för 2415 kr, lät rätt dyrt men kanske inte?
Har jäkligt svårt att hitta en begriplig websida för bmw tillbehör, eller så letar jag bara dåligt men denna väska är den jag gissar det kan vara?
https://www.bmw-motorrad-bohling.com/bmw-r1200gs-adventure-k51-tankbag.html
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Håkan » 2018-04-18/09:23

Peter Nordlund skrev:Har jäkligt svårt att hitta en begriplig websida för bmw tillbehör, eller så letar jag bara dåligt men denna väska är den jag gissar det kan vara?

Tillbehörskatalog finns att ladda ner från BMW Motorrad hemsida.
https://www.bmw-motorrad.se/en/accessor ... ories.html
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav BrooklynS » 2018-04-18/09:31

Finns begagnade att köpa i så fall... som sagt så är marknaden oändlig.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Lösryckta frågor 2018 - 1200GS

Inläggav Max Mad » 2018-04-18/10:35

Skulle vilja rekommendera dig att investera i ett tankskydd, innan du monterar en tankväska (eller använder hojen öht), om du är rädd om tanken, (för du tänker väl köpa en fabriksny, eller) :?.
Jag kan motstå allt utom frestelse.
~Oscar Wilde~

Numera utan hoj.
Användarvisningsbild
Max Mad
 
Inlägg: 3051
Blev medlem: 2011-06-15/11:57
Ort: Tellus.

Nästa

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst