R1150 startar på 4-5e försöket

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R1150 startar på 4-5e försöket

Inläggav GSeger » 2018-04-25/17:59

Min 1150GS som jag ägt i drygt ett år, -00, ca 8000mil, är lite svårartad när den stått över natten i varmgarage, ca 20grader.

Den startar alltid på 4-5 försöket, har testat med och utan full choke och halv choke och utan. Inget verkar göra större skillnad, mer att den ska ha fått igång sig. Efter en dag på kontoret i varmgarage kommer den igång på 1-2 försöket.
Den går bra och förgasarna är synkade, både på tomgång, som ligger kring 1100rpm och vid 3000rpm.
Jag har ställt in ventiler och timing, nya stift och ny olja och alla filter.
Bränslepumpen låter som den ska.
Batteriet skall enl. förra ägaren vara nytt, alltså mindre än två år nu, Biltema som laddar och håller strömmen bra.

Jag har i princip gått igenom allt utom bränslefilter, men jag ville kolla här om någon haft liknande med sin R1150. Någon som har förslag på vad jag kan kolla eller är det bara att bita ihop och lämna in på någon dyr genomgång i verkstan?

Tack på förhand
GSeger
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2016-10-29/16:07

Re: R1150 startar på 4-5e försöket

Inläggav Mimmi » 2018-04-25/19:23

Hej!

Först vill jag bara påpeka en sak som Du missförstått, tyvärr är Du inte den ende.
Det är nämligen så att det Du kallar choken har inget som helst att göra med kallstartupprikningen. Det reglaget är enbart en manuell tomgångshöjning. Förgasarmotorer har automatisk snabbtomgång påverkad av choken, oavsett manuell eller automatisk choke. (undantaget vissa Weberförgasare på äldre Alfa som hade handgasreglage som även användes för tomgångshöjning vid kallstart) Insprutningsmotorer har normalt sett automatisk tomgångshöjning, just med undantag för de äldre Boschsystemen LE-Jetronic och Motronic Ma 2.1 - 2.2 och 2.4 BMW använde på äldre K och de tidigare 4-ventil R-maskinerna.
Kallstartupprikningen, eller choken, sköts helt automatiskt av motorstyrningen och styrs av ett antal sensorer som bland annat känner av motorns och insugningsluftens temperatur på så sätt att spridarna får impulser så att de ger ökad bränslemängd.
Några förgasare finns naturligtvis inte heller, det man synkroniserar är spjällhusen.

Om det nu är så att allt det Du skriver är 100% korrekt så kan det ju vara så att någon temperatursensor är defekt.
Att "dåligt" bränslefilter skulle ge detta symptom håller jag för osannolikt. Däremot skall det bytas med 4000mils intervall om jag minns rätt, så det kan ju vara läge att göra det, för andra gången nu. Det är ett ganska trist arbete så det är inte säkert det någonsin är bytt på Din maskin, såvida den inte är servad av någon noggrann verkstad eller petig amatör.
Din mc är trots allt 18 år gammal, så det är hög tid att byta filtret. Passa samtidigt på att byta samtliga bränsleslangar, de hårdnar med tiden, läckande bränsleslangar är inte roligt med tanke på brandrisken.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst