av Bror Gårdelöf » 2018-05-03/12:53
Ah! Jag läste fel, när det gällde TS och trodde, att han var van vid K-maskiner. Mitt misstag.
Att jag skrev, som jag gjorde, beror på, att en kollega tidigare hade precis en sådan cykel, som TS fått. När jag fick provköra den och gjorde en snabb acceleration med ett par uppväxlingar, noterade jag, att den slingrade till märkbart - liksom vid mellangas vid nerväxling. Det var inget problem - bara en iakttagelse, och jag visste, att det är konstruktionsbetingat.
Men med de referenser Du nämner, lär det inte bli något problem för TS.
Då har jag i stället ett annat tips: Förstör inte cykeln med en stor ruta! Dels ser det FULT ut (OK, smak skall inte diskuteras.), och dels blir effekten förmodligen inte alls, vad man förväntar sig utan i stället ett elände av turbulens.
En liten speedsterruta ("tumnagel") över instrumenten kan däremot vara värd att fundera på, om man är lagd åt det hållet.
Kollegans hoj hade en sådan, och en annan sak som jag lade märke till på denna nakna hoj, var, att dess design gav "en sorts kåpeffekt", där utsläppen från oljekylarnas kanaler värmde lår och skrev, cylindrarna värmde fötterna, och vindtrycket på överkroppen inte alls var så kraftigt, som jag hade trott, att det skulle vara.
Det var en härlig hoj att köra!