Pendlande motortemperatur GSAW

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Pendlande motortemperatur GSAW

Inläggav dlagerstrom » 2018-05-03/20:52

Det är ju inte ofta man kollar motortempen, men idag noterade jag vid körning att motortempen pendlade cykliskt mellan 77 och 83 C. Cykeltid 20-25 sekunder. GSA 2014, LC.
Nån som upplevevt samma fenomen? Orsak?
Yttertempen låg på ca 6-10 C.
/David
D7
GSAW14
Användarvisningsbild
dlagerstrom
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2013-10-30/23:35
Ort: Uppsala

Re: Pendlande motortemperatur GSAW

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-04/06:23

Här är jag ute på tunn is, men det låter ju som en fungerande, om än något trög termostat. 83 grader = öppnar för mer kylning. 77 grader = stänger för mindre kylning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Pendlande motortemperatur GSAW

Inläggav CG Arvidsson » 2018-05-04/08:26

Säkerligen inget problem. På min NavVI visar en genomsnittlig temperatur på 84 grader med appen My Motorcycle. Det betyder att termostaten jobbar upp och ner. Jämfört med en bilmotor har den ett väldigt litet kylsystem, i princip bara kylmantlar runt förbränningsrummen. Det skadar inte då och då spola av kylarna ibland. Bakifrån och framåt och ej med högtryck,
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Pendlande motortemperatur GSAW

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-04/09:31

Till vad jag skriver ovan kan läggas, att min förra hoj, Aprilian, visade en klippstadig arbetstemperatur på 80 grader, när motorn var varmkörd. Brant uppför eller nerför, fort eller långsamt spelade ingen roll. Mätaren visade 80 grader. Punkt!
Men förklaringen kan ju vara så enkel, att en elektronisk krets vägde av mätningar från de senaste minuterna och angav ett medelvärde, medan TS' hoj har en mätare, som anger den aktuella temperaturen i realtid - och då visar, att termostaten fungerar, som den skall.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Pendlande motortemperatur GSAW

Inläggav Kovlingen » 2018-05-04/09:49

Jag tycker att det kan vara värt att kolla om den ska pendla på detta sätt .
Ta kontakt med en (ev fler) mek som du litar på och hör dej för .
En termostat är väl inte som en strömbrytare , på eller av :?
Mer som en vattenkran . ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Pendlande motortemperatur GSAW

Inläggav dlagerstrom » 2018-05-04/11:18

Har för mig att den inte pendlat på vis tidigare, utan legat ganska stabilt på typiskt 81 C.
/David
D7
GSAW14
Användarvisningsbild
dlagerstrom
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 2013-10-30/23:35
Ort: Uppsala

Re: Pendlande motortemperatur GSAW

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-04/11:58

Om så är fallet, låter det ju, som att termostaten på något sätt ändrat funktion - men så länge svängningarna ligger på 80 + 3 grader, lär det rimligen inte vara någon fara för motorn.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Pendlande motortemperatur GSAW

Inläggav Kovlingen » 2018-05-04/12:04

Skulle det vara så att den kärvar lite skulle den kanske slutligen kunna stanna i ett
läge som skapar överhettning . På långtur kan det bli onödigt spännande .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Pendlande motortemperatur GSAW

Inläggav Colt2000 » 2018-05-04/15:00

Det där med svajande kylartemp fick man erfara igenom ett varmt europa (+35) .
På en kawasaki z1000 kunde den gå mellen 80 och 119 grader kom man över 119 då stod det HI .

Blev orolig när trafiken stod nästan stilla för då drog mätaren upp fort . Elfläkten började gå vid 90 men tempen bara ökade i takt med minskad fart och det gick snabbt.

Alla våra hojar i sällskapet gick över 100 grader i farter under 30km/h.

Jag undrar än i dag när kylarvätska börjar att koka , över 120 grader hade man på z1000, men då slog man av eller tog vägrenen som omkörningsfil för att få fartvind.

Läste att på BMW K1200R så blinkar kyllampan 10 gånger vid hög kylartemp men det står inget om hur varmt det är.
Användarvisningsbild
Colt2000
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 2017-01-28/12:29

Re: Pendlande motortemperatur GSAW

Inläggav Roger Gross » 2018-05-04/15:20

Betr motortemperaturen på Lc-boxern:
Helt normalt att temperaturen varierar. Vid viss kylvätsketemperatur går kylfläkten igång och sänker kylvätsketempen. Skulle något vara fel så att inte kylfläkten räcker till nödstoppas motorn vid viss kylvätsketemp.
Detta läge uppstår inte om kylpaketet spolas rent som C-G beskriver längre upp i tråden.
Betr den tvärställda K-fyran visar erfarenheten att nytt kylarpaket behövs vid cirka 5000 mil - då är kylar paketet så igensatt att infarkt uppstår. K1600 klarar sig ytterligare ett par tusen mil innan kylaren inte har kapacitet att få bort motorvärmen. En förare som i tid sköter sina grejer får problemet senare eller i bästa fall aldrig...
vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Pendlande motortemperatur GSAW

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-04/16:25

Jag kan bara instämma med Roger. Min femton år gamla K 1200 RS anger inte temperaturen digitalt, utan med en visare, som vid "normal, varmkörd motor" ligger strax över mätarens mittstreck - som på en del äldre bilar. Hamnar jag i en stillastående bilkö en varm dag (eller kör under i övrigt ovanligt varma förhållanden), kryper mätaren uppåt mot närheten av det röda området - för att sedan börja krypa ner igen, när kylfläktarna gått igång (eller jag kunnat dra på, så att fartvindens kyleffekt ökat).

Marginalerna är rätt små, innan fläktarna slår till. De sista kilometrarna hem till vårt hus innebär körning i 50 - 70 km/h, som regel på hög växel och tämligen låga varv = inget nämnvärt effektuttag ut motorn. När jag på garageplanen kickat ner sidostödet, klivit av cykeln, fått upp nycklarna ut fickan och låst upp garageporten, är det inte alls ovanligt, att fläktarna går igång, i samband med att jag kör in cykeln i garaget.

I samband med service brukar jag specifikt be mekanikern att kolla, om kylaren behöver göras ren utifrån. Oftast har svaret varit nej, men ibland har det varit ja och har då åtgärdas, vilket jag tackat för.

(Lite OT: När Ducati gick in i MotoGP, hade man hojar utan sidslitsar i kåpan - vilket gav bra aerodynamik men också betydde, att luften, som passerat kylarna, "inte hade någonstans att ta vägen". Resultatet blev, att såväl motorn som förarna hela tiden var på gränsen till att koka! Med tiden tog man upp slitsar i kåpsidorna, vilket sänkte temperaturen hos både motor och förare - och samtidigt sänkte toppfarten. Men det har ju gått hyfsat för Ducati ändå.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Pendlande motortemperatur GSAW

Inläggav Roger Gross » 2018-05-05/07:50

Lite fakta om kylsystem på BMW Motorrad:

LC-boxern: Kylvätskevolymen är 1,75 liter inkl expansionskärl
Kylsystemet jobbar med ett övertryck upp till 1,5 bar, kokar därför inte vid 100 grader C
Kylfläkten startar vid 105 grader C
Överhettningsskyddet går in vid 118 grader C

Den mycket ringa kylvätskenivån är möjlig eftersom motorn förutom av kylvätskan även är oljekyld samt fartvindkyld. Liten kylvätskevolym ger lägre vikt...

S-motorn (1000 kubik tvärställd radfyra): Kylvätskevolymen är 2,9 liter
Max kylvätsketryck är 2 bar
Termostaten börjar öppna vid 85 grader C
Kylfläkten startar vid 101 grader C
Överhettningsskyddet går in vid 118 grader C

Kylsystemen klarar alla driftförhållanden förutsatt att t ex kylpaketet inte är igensatt av diverse grus, lera och insekter...

//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst