Filosofiska hörnet (igen)

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Filosofiska hörnet (igen)

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-07/04:29

Webmaster får väl vid behov flytta detta till annan tråd. I boken MotoGP Technology skriver Neil Spalding om Aprilias "kvadratiska" trepipar för racing (utvecklade av/i samarbete med Cosworth), att en av konstruktionens nackdelar är, att den "vaggar" i ramen, eftersom tändföljden alltid blir en variant av 1-2-3. Huruvida detta spelar någon roll utanför racingens extrema förhållanden, vet jag inte, men förutom vad Du skriver, finns ju idag en hel liten flotta av nykonstruerade trecylindriga bilar, så idén förefaller ha sina fördelar.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nyheter på gång?

Inläggav BmwMats » 2018-05-07/08:31

Bror Gårdelöf skrev:Webmaster får väl vid behov flytta detta till annan tråd. I boken MotoGP Technology skriver Neil Spalding om Aprilias "kvadratiska" trepipar för racing (utvecklade av/i samarbete med Cosworth), att en av konstruktionens nackdelar är, att den "vaggar" i ramen, eftersom tändföljden alltid blir en variant av 1-2-3. Huruvida detta spelar någon roll utanför racingens extrema förhållanden, vet jag inte, men förutom vad Du skriver, finns ju idag en hel liten flotta av nykonstruerade trecylindriga bilar, så idén förefaller ha sina fördelar.


Intressant att du nämnde detta fenomen Bror, det var dock nytt för min del att det kan vara en nackdel vid dessa extrema racingförhållanden. Inget som man kan ana sig till vid "normal" körning som vi knuttar utövar på vägarna.
Har nyligen även haft en liten turbomatad trepipig liten bil som jag älskade motorgången på, men den finns ej kvar i min ägo. :cry:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Thomas Stadin » 2018-05-07/08:52

BmwMats skrev:Strax innan en modell utgår, då är dom ofta som allra bäst. Se bara på Classicmodellerna på Volvo som exempel.
/BmwMats


Där håller jag inte med dig.
Det finns en strävan att alltid ersätta dyra bitar med billiga.
Ju längre en modell har funnits, desto fler billiga kinabitar har man hunnit få in.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Allan Ericsson » 2018-05-07/09:15

Thomas Stadin skrev:
BmwMats skrev:Strax innan en modell utgår, då är dom ofta som allra bäst. Se bara på Classicmodellerna på Volvo som exempel.
/BmwMats

Där håller jag inte med dig.
Det finns en strävan att alltid ersätta dyra bitar med billiga.
Ju längre en modell har funnits, desto fler billiga kinabitar har man hunnit få in.

När allt är intrimmat inleds
CORP= Cost reducering program :x
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Nyheter på gång?

Inläggav BmwMats » 2018-05-07/09:24

Thomas Stadin skrev:
BmwMats skrev:Strax innan en modell utgår, då är dom ofta som allra bäst. Se bara på Classicmodellerna på Volvo som exempel.
/BmwMats


Där håller jag inte med dig.
Det finns en strävan att alltid ersätta dyra bitar med billiga.
Ju längre en modell har funnits, desto fler billiga kinabitar har man hunnit få in.


Håller delvis med dig Thomas att det har gått åt det hållet dom senaste åren.
För några år sedan arbetade jag själv inom gebitet "cost reduction" inom kvalitétsområdet för fordonsbranschen, såg alla förändringar som planerades och infördes i produktion och det var nära att jag grät när jag upptäckte alla försämringar som planerades och infördes i en från början initialt fin produkt.
Så det stämmer att inköpsavdelningarna ofta är hänsynslösa i sin strävan att få det så billigt som möjligt...

Om man däremot går tillbaka några år i tiden, så fanns inte riktigt samma tänk, utan man förfinade istället produkten till en fulländning för att få så lite problem som möjligt och en så god produkt som bara gick, men det var som sagt en tid sedan...

Det jag avsåg i mitt tidigare inlägg var mer "classickonceptet" som myntades för drygt tjugo år sedan, som i mina ögon och som bilägare av en viss svensk produkt, var förfinad till nära på fulländning innan den bilmodellen gick i graven.

Tyvärr så får jag nog hålla med dig Thomas att nuförtiden så sågas det kanske för mycket i kvaliteten under produktionens väg och tidsaxel... :cry:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nyheter på gång?

Inläggav BmwMats » 2018-05-07/09:26

Allan Ericsson skrev:
Thomas Stadin skrev:
BmwMats skrev:Strax innan en modell utgår, då är dom ofta som allra bäst. Se bara på Classicmodellerna på Volvo som exempel.
/BmwMats

Där håller jag inte med dig.
Det finns en strävan att alltid ersätta dyra bitar med billiga.
Ju längre en modell har funnits, desto fler billiga kinabitar har man hunnit få in.

När allt är intrimmat inleds
CORP= Cost reducering program :x


... och där hann även Allan in med ett inlägg innan jag hann skriva färdigt... :D
Instämmer till fullo !
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-07/15:55

Det där kan vara en tidsfråga. När Saab V4 och exempelvis Volvo Amazon gick i graven, hade nog inte ekonomiknuttarna samma inflytande på detaljnivå i företagen, som de tyvärr verkar ha idag - så på den tiden kan påståendet ha haft en helt annan relevans än idag.

Det skall bli intressant att se, om tänkandet kommer att ändra sig igen. "Penny wise and dollar stupid" är sällan framgångsrikt i ett längre perspektiv. Det saknas ju inte direkt exempel på företag, som utlokaliserat produktionen till företag i låglöneländer - för att några år senare ta hem den igen. Produkterna från låglönelandet kanske inte höll definierad kvalitetsnivå. Ville man ändra något under kontraktstiden, blev det bökigt i överkant osv. Produktion här på hemmaplan kan i längden visa sig väl så ekonomisk, eftersom det är lättare att produktutveckla "under gång", åtgärda kvalitetsfel osv.

Ett kul exempel i Östergötland är Väderstadverken, som började med, att lantbrukaren Rune Stark någon gång i mitten av förra seklet själv gjorde en sladd (ett jordbruksredskap, som också används för att göra i ordning speedwaybanor efter vart tredje - fjärde heat) i metall i stället för de traditionella redskap av trä, som bönderna snickrat ihop av trä varje år, eftersom de slets ut på en säsong.
Konstruktionen blev så lyckad, att grannbönderna bad honom göra likadana till dem - och idag är Väderstadverken ett världsföretag, som ideligen produktutvecklar sina alltmer avancerade jordbruksredskap. Där har det nog inte varit så mycket snack om outsourcing och kinesiska lågpriskomponenter.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nyheter på gång?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-05-07/17:04

Ni gör det för enkelt för er.

SAAB V4 och Volvo Amazon hade aldrig klarat kravbilden som ställs i dag (bla utsläpp och säkerhet).
Det spelar ingen roll hur "förfinade" dessa hade blivit.
För att inte tala om konkurrensen mellan dagens tillverkare, och miljökraven som ställs på dessa.

Konsumentmönstret har också förändrats.
Ingen vill ha samma bilmodell länge. Dessutom krävs fler motorval, utrustningsval etc än tidigare.
Livscykeln för en bilmodell i dag är ca fem år. Under mindre än fem år ska en ny bilmodell absorbera utvecklingskostnaden och förhoppningsvis generera en vinst.
Det finns inget större tids- eller ekonomiskt utrymme för stora förfiningar.

Hur snabba var SAAB och svenska Volvo med introduktionen av bilmodeller? En ny vart 20:e år?
Under 20 år går det att "polish a turd" till något mer attraktivt.
Nu krävs det att något blir rätt från början.

Trots utvecklingen så är bilarna i dag både på hyfsat samma prisnivå och av högre kvalité än tidigare.
Tillverkarnas vinstmarginaler har dock tyvärr minskat pga konkurrens och kravbild.
Ingen kan bli fet av att tillverka och sälja tex en styck BMW i dag.

För övrigt kan jag hålla med om att 2018 årsmodell av tex GS borde vara den bästa att köpa om man är intresserad av ett långvarigt ägandeskap.
Fast jag skulle inte bli förvånad om samma ägare provkörde årsmodell 2020 genast skulle inse hur snabbt utvecklingen gått framåt, och hur många produktnyheter han/hon gärna sett redan på sin årsmodell.

Min egen arbetsgivare har "outsourcat" produktion utomlands, och betydande andel material för produktionen kommer från Asien (inkl. Kina).
Är det för att få "fetare" aktieägare? Nix, enbart för att överleva den extrema globala konkurrens som finns mellan tillverkare, samt den oerhört snabba produktutveckling vi har i dag.
Det är svårt att få lönsamhet för produktion i Sverige såvida inte produktionen är automatiserad.
Det är även svårt att hitta högutbildad personal för produktutvecklingen i Sverige.
Svårt "curlskadad" ungdom har en skev verklighetsbild där bla vikten av arbete underskattas, och "genusforskning" och annan dynga som genereras av högskolor/universitet generera inte intäkter för producerande företag.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nyheter på gång?

Inläggav maalse » 2018-05-07/19:35

BmwMats skrev:Ytterligare reflektioner angående 3-cylindriga motorer;

<cut>

EDIT: Ber så mycket om ursäkt om jag skrev om radmotorer i denna tråd, såg först efteråt att det gällde R Boxermodellerna...
Skäms...
:oops:


Är det inte ganska ont om 3 cylindriga boxermotorer? ;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
maalse
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 2014-09-15/07:00
Ort: Motala

Re: Nyheter på gång?

Inläggav DaK » 2018-05-07/20:35

maalse skrev:
BmwMats skrev:Ytterligare reflektioner angående 3-cylindriga motorer;

<cut>

EDIT: Ber så mycket om ursäkt om jag skrev om radmotorer i denna tråd, såg först efteråt att det gällde R Boxermodellerna...
Skäms...
:oops:


Är det inte ganska ont om 3 cylindriga boxermotorer? ;-)


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro


Svar nej :!: https://www.maskinisten.net/viewtopic.p ... &p=2036961
Dag Andersson
Användarvisningsbild
DaK
 
Inlägg: 724
Blev medlem: 2008-12-24/10:05

Re: Nyheter på gång?

Inläggav BmwMats » 2018-05-07/20:38

maalse skrev:Är det inte ganska ont om 3 cylindriga boxermotorer? ;-)


Torde vara ytterst sällsynt... :D
Läste dock bara rubriken "Nyheter på gång?" och inte att det låg under kategorin R Boxermotorer...

Kanske dags att jag köper glasögon... :shock: :lol: :lol: :lol:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst