Framgång! Pinnjä***ln gav sig till sist!
Lex: "Funkar det inte med våld..."
Borrade ett hål i fästet som jag skrev och fick in en lämplig dorn (bakändan på en borr). Knackade med denna samtidigt som jag vickade på oket och till sist kröp pinnen ut.
Lyckades med denna manöver utan att behöva lossa slangen o tömma systemet.
Men oj vilken sorglig, rostig syn den pinnen var. Tror inte jag hade så fula skruvar ens på min gamla v4 (glömde tyvärr fota).
Nåväl, putsade bort rosten så gott det gick med smärgel på dremeln och putsade även till hålet i fästet med lämpligt slipverktyg.
Tyvärr pajade gummibälgarna och jag hade fel sorts smörjfett hemma (fick temporärt använda något gammalt hjullagerfett).
Så det blir en fixarkväll till framöver för att åtgärda detta. Har ju även det där nyborrade hålet i okfästet att lösa. Får bli en plugg av något slag.
Och just det: borrbakändan var precis rätt/fel dimension och kilade fast i insexsskruvskallen på glidpinnen när jag knackade. Fick inte loss den utan fick kapa av borren jämns med o låta resten sitta kvar i. Så att skruva loss pinnen från oket kan jag nog glömma
. Men nästa steg är väl kanske ändå ett nytt ok. Verkar ju inte finnas glidpinnar som lösa reservdelar. Vi får se hur det går.
Men oket rör sig nu bra och de nya brembo-beläggen passade fint (se bilden), och provturen efteråt gick bra. Håller tummarna att bakbromsen vill vara med i leken lite bättre nu.
Men från och med nu blir koll/smörjning av oken ett par ggr per år. Behövs nog inte minst med tanke på skicket på den främre pinnen där det var så rostigt. Risken är väl att det rostar igen.
Tips/sensmoral: när grejerna börjar bil lite till åren komna, se till att hålla glidpinnen väl insmord.
(Ledsen om det inte lät helt rumsrent)
Här litet bildbevis att nya beläggen äntligen sitter där. Syns också att gummidamasken är trasig. Därav fettkladdet.