Eventuell tjuvström

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Eventuell tjuvström

Inläggav vägkung » 2018-05-20/22:00

Bmw r850r 1995.
Hej igen :)
Jag håller på och hjälper en kompis som har lite bekymmer med sin hoj, den drar ur batteriet på c:a 1,5 vecka, batteriet är flong nytt (agm) och blev fulladdat innan det monterades, men igår när hon skulle åka en sväng va batteriet slut.
Jag ska kolla om det är nåt som "ligger på" och drar ur batteriet, jag vet hur man gör, men frågan är, ska det vara 0-värde när jag mäter på batteriet eller vad är det "högsta värdet" som är OK när jag mäter??
Ähhh ni fattar va jag menar :lol:
Michael
vägkung
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-05-18/21:21

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav Kovlingen » 2018-05-20/23:08

Batterier är batterier . Låt först testa det så att det inte är det som jäklas .
Var det samma problem innan bytet ?
Några extra tillbehör som har monterats ?
Någon som har varit i hojen och mekat ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav vägkung » 2018-05-21/08:15

Batteriet är testat, jag har dock inte i det här läget kollat eventuell tjuvström.
Det var samma problem innan bytet, därav inköpet av nytt batteri.
Inga extra tillbehör har monterats.
Bara jag som bytt batteriet, ingen annan har mekat med hojen
vägkung
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-05-18/21:21

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav CG Arvidsson » 2018-05-21/09:11

Skulle föreslå att du kopplar in en amperemätare mellan pluspol på batteriet och pluskabeln. Förmodligen får du ett utslag på ett par hundra milliampere. Försök följa alla kablage och se om någon isolering ser skadad ut. Kan möjligen vara tändningslåset som spökar. Cykeln har ju trots en del år på nacken. Du bör trots allt gå till botten med problemet med det snaraste, innan en ev. kabelbrand uppstår.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav vägkung » 2018-05-22/08:48

Hej igen!
Tänker kolla på kabelskicket och kabelanslutningarna så är planen. Men om jag nu får ett värde på ett par hundra milliampere betyder det då att det är nåt som drar ur batteriet??
Så då är frågan fortfarande, hur mycket är acceptabelt värde??
vägkung
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-05-18/21:21

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-22/09:53

Varför inte fråga en auktoriserad verkstad? Eller generalagenten? Att fråga brukar inte kosta något.
Alla moderna gathojar har nog något, som drar lite ström, när de står stilla - t ex klockan - men det kan inte röra sig om störande stor förbrukning.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav vägkung » 2018-05-22/12:19

Hej igen!
Precis, det kostar inget att fråga, och det är därför jag frågar här också ;)
vägkung
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-05-18/21:21

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav HåkanH » 2018-05-22/12:40

Om batteriet töms på ca 1,5 vecka, så är det något som drar ca 80 mA!
Den elektronik (klocka etc.) som ev. finns och inte stängs av med tändningen, tror jag inte drar mer
än 5-10 mA.....här gissar jag bara! :)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav vägkung » 2018-05-23/21:51

Hej på er!
Nu har jag mätt för att kolla tjuvström, det jag fick fram vid mätningen var att när jag kollade alla säkringar (jag drog en och en) och vid den femte säkringen (motronic control unit) var det 100ma innan jag drog den, efter att jag drog den blev det 0.2, och så blev resultatet även efter alla andra säkringar jag drog också.
Nu vet jag inte om det ska vara så?
Och lika lite vet jag vad motronic control unit "styr" för något eller var enheten sitter.
vägkung
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-05-18/21:21

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav Inge K. » 2018-05-23/23:02

Hei.

Motronic enheten styrer innsprøytning og tenning.
Den trekker lite grann strøm for å bevare feilminnet, men 100 mA er i overkant.
K1100 har en enhet av samme generasjon (MA 2.2) og den trekker 0,75 mA.

Motronic enheten forsynes med strøm via et relé, dette relèet får strøm
fra den samme kretsen...det kan jo også ha oppstått en feil ved relèet.

For videre feilsøking kan du prøve å koble i fra Motronic enheten, hvis det ikke
gjør noen forandring kan du prøve å fjerne relèet.

Mvh. Inge K.

PS. Lagt ved et bilde av en lignende enhet så du vet hva du skal se etter.
Legg merke til metalplaten til venstre for kontaktene, denne låser fast kontakten.
Dra den mot venstre for å få kontakten til å slippe.

MA 2.4.jpg
MA 2.4.jpg (63.4 KiB) Visad 10828 gånger
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav vägkung » 2018-05-25/10:39

Hej Inge!

Tack för att du svarar så ingående.
Eftersom den (motronic enheten) jag mätt upp nu visar 100ma, då är frågan, är den trasig då? Eller kan den fungera trots att den uppvisar ett för högt värde?
Det kan ju vara reläet också, men kan även det "fungera" trots ett för högt värde??

Reläet vet jag var det sitter, men var sitter motronic enheten??
vägkung
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-05-18/21:21

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav Inge K. » 2018-05-25/14:39

vägkung skrev: Eftersom den (motronic enheten) jag mätt upp nu visar 100ma, då är frågan, är den trasig då? Eller kan den fungera trots att den uppvisar ett för högt värde?
Det kan ju vara reläet också, men kan även det "fungera" trots ett för högt värde??

Det er helt umulig å svare på så lenge man ikke vet i detalj hva som forårsaker det ekstra strømforbruket.


vägkung skrev: Reläet vet jag var det sitter, men var sitter motronic enheten??

Motronic enheten sitter under bensintanken.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav BmwMats » 2018-05-25/20:41

Bara en fundering, jag vare sig äger eller har pysslat med någon så här modern hoj, men om jag får spekulera så vore det ju rimligt att reläet bryter strömmen till insprutningslådan. Jag förutsätter då att strömmatningen eller reläet till elektroniklådan inte släpper matningsströmmen, så då torde felet ligga där.

Först och främst, kontrollera elschemat, man börjar felsöka där, mät hela vägen från tändningslås, relä och sist elektroniklådan.

Det behöver inte vara något fel på elektroniklådan för insprutningen, utan den gör ju sitt jobb och drar sina mA om den får sin ström.
Dock skall ju inte den matas med el förrän det behövs enligt mitt resonemang.

Än en gång, jag kan INTE denna modell av hoj, men när jag fått elfel på mina hojar, då börjar jag alltid att läsa elschemat och utgår från det vid felsökning.

Lycka till, så ses vi utmed vägarna i sommar ! :)

Vänligen BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav vägkung » 2018-05-26/21:51

Hej igen!

Så här tänker jag göra (rätt eller fel vet jag ju inte), jag byter relä:et som första åtgärd, det är om inte annat den lägre kostnaden som gör att jag byter det (själva motronic-enheten är ju inte billig om man säger så).

Men först ska jag börja med att koppla ifrån enheten och se om det blir nån skillnad, blir det inte det kopplar jag ifrån reläet, får väl hoppas att att det är reläet bara.
Annars får jag väl fortsätta att leta i kabelhärvan och mäta där :roll: :cry:

Tack till er som engagerar er i frågan :)
vägkung
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-05-18/21:21

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav Inge K. » 2018-05-26/22:14

Hei igjen.

Jeg ville vel startet med å fjerne relèet da det sitter enklere til.
Jeg vet jeg sa motsatt rekkefølge tidligere, men det var basert
på mine erfaringer med K11 hvor motronic enheten sitter enklere til enn relèet.

Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav MrLarsson » 2018-05-28/12:17

Laddnings kontrollkretsen går väl även över huvudrelät, kan det vara en likriktardiod som läcker backström
Användarvisningsbild
MrLarsson
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2017-11-26/14:27

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav vägkung » 2018-06-06/13:14

Hej igen!
Jag har inte börjat med hojen än, den står lite illa till avståndsmässigt, så jag har inte tagit bort reläet för att kolla om det är där problemet sitter.

Jag undrar därför om det är nån som vet vilket beställningsnummer det är på reläet?

Jag undrar också om det är möjligt att mäta ut typ felkoder på motronic enheten, alltså ungefär som när man läser ut felkoder på en bil via OBD-uttaget??

Tack till alla som engagerar sig :)
vägkung
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-05-18/21:21

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav Inge K. » 2018-06-06/14:57

Hei igjen.

Relèet har delenr. 61 36 6 902 041.

Skulle det bli forandring av forbruket når relèt fjernes kan du prøve å gi relèet et par lette slag med et
skrujernshåndtak i fall kontaktene skulle ha hengt seg.
Dernest er det tre identiske relèer til som du kan bytte med f.eks. relèet til hornet.

Når det gjelder avlesning av feilkoder vil jeg anta dette er mulig i og med at det er mulig på en sen K11LT
som har samme generasjon styringsenhet.

Mvh. Inge K.
Användarvisningsbild
Inge K.
 
Inlägg: 685
Blev medlem: 2008-10-07/00:43

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav vägkung » 2018-08-08/08:37

Hej igen
Nu tror jag att jag vet vad som orsakade "batteriuttömningen"
Det är (tror jag) startmotorn som är kass. Har testat batteriet som man ska, och det är hur friskt som helst. Kollade på ett Youtubeklipp på en som gade samma felsympton, den bara knackade i solenoiden precis som på den hoj jag mekar med, det va tydligen på den att startmotorn gått sönder av ålder invändigt, så nu är en ny startmotor beställd, och nu hoppas jag att det funkar.
Har hela tiden tyckt att hennes hoj har gått "tungt och sakta" när hon startat hojen.
Jag ska naturligtvis berätta hur det gick.
Tack alla som engagerat sig i mitt mekande
vägkung
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-05-18/21:21

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav Thomas Stadin » 2018-08-08/12:51

Ursäkta, jag hoppas att du har rätt men tyvärr tror jag inte att en ny startmotor lagar felet med att Motronic drar 100 mA i avstängt läge.
Batteriet mår inte bra av att bli djupurladdat och därför rekommenderar jag att du antingen underhållsladdar kontinuerligt, lossar batterikabeln eller drar ur den 5:e säkringen som du beskrev ovan så länge som problemet kvarstår.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav Kovlingen » 2018-08-08/15:54

Tänker jag fel eller ?
Om man demonterar +kabeln från startmotorn borden den väl isf. inte dra ström ? ?
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav vägkung » 2018-08-16/14:59

Hej igen
Nu är startmotorn bytt, tyvärr ingen skillnad :cry:
Batteriet laddat, men fortfarande samma tråkiga klickande ljud från solenoiden.
Såg att lyset nästan slocknade när jag provade att starta hojen, jag drog en extra kabel från jorden till ramen men ingen skillnad då heller, nu har jag uttömt min lilla begränsade kunskap vad gäller el (hatar elfel för övrigt) har även visuellt kollat på hur kablaget ser ut uppe vid styrhuvudet, och rent visuellt kan jag inte se nåt kabelbrott eller att det är nåt knepigt där.
Så nu vet jag inte hur jag ska gå vidare :cry:
Senast redigerad av vägkung 2018-08-16/15:45, redigerad totalt 1 gång.
vägkung
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-05-18/21:21

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav Sven-Gunnar » 2018-08-16/15:32

Om batteriet och startmotorn är nya och motorn inte går runt när solenoiden drar är det kanske läge att kolla om motorn går väldigt tungt. Men det kanske du har gjort ?
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav vägkung » 2018-08-16/15:44

Motorn gick normalt innan det här debaclet började och som sagt, idéerna är slut nu :cry:
vägkung
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-05-18/21:21

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav Kovlingen » 2018-08-16/16:08

Oj vad jag funderar nu . Kan det vara nått helt annat som är kortis i och inte aktiveras fullt
ut förrän startläget aktiveras . Bara gissning !
Har du testat den gamla startmotorn . Ta startkablar och kolla om den slår igång som den ska .

Ska väl också gå att testa på den nya monterade startmotorn också på plats och då se om
den drar runt som den ska göra Inte via startnyckeln men med tändningen påslagen .
Kanske finns vissa risker med att testa det iofs. Kanske kan få lite råd om detta ?
Kunniga kan väl komma in och hjälpa mej i funderingarna .
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav Håkan » 2018-08-16/16:12

vägkung skrev:Såg att lyset nästan slocknade när jag provade att starta hojen...

Så ska det väl vara.
Huvudstrålkastare (eller all belysning) skall slockna när startmotor ligger till för att all tillgänglig spänning skall användas till startfunktionen.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav Sven-Gunnar » 2018-08-16/16:17

Går hojen att rulla igång ?
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav vägkung » 2018-08-16/17:43

Japp, går att rulla igång.
Va ner till hojen nyss och provade igen, jag petade lite försiktigt på den kabel som kommer ut från styrlåset, när jag gjorde det slocknade alla lampor på "instrumentpanelen" plus både bak och framlampan :o och rörde jag ytterligare tändes allt igen, men startade gjorde den inte, så frågan är, kan ett glapp tändningslås orsaka det jag beskrivit, alltså att det bara "knackar" i solenoiden??
Alltså att "tillslaget" i låset är glappet så spänningen inte räcker till? Åhhh ni förstår hur jag menar.
vägkung
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-05-18/21:21

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav Håkan » 2018-08-16/19:27

vägkung skrev:Alltså att "tillslaget" i låset är glappet så spänningen inte räcker till? Åhhh ni förstår hur jag menar.

Tror jag förstår. Och jag tror din analys är rätt.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav Thomas Stadin » 2018-08-16/19:45

Hur är det med batteriet, är det fortfarande fulladdat eller har det laddat ur nu när den stått?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav vägkung » 2018-08-18/13:44

Japp, batteriet är fulladdat.
Har börja tänkt mer och mer kring tändningslåset och att det glappar, märkte ju det när jag som jag skrev tidigare "petade lite" på den kabel som går till låset, och så här tänker jag nu, låset i sig har ju inte samma funktion som på en bil där man "engagerar" startmotorn när man vrider på nyckeln.
På hojen "engagerar" man ju bara (skickar ström) så att lyset och att strömmen går fram till olika funktioner.
Så frågan kvarstår, kan det glappande låset (kabeln) verkligen göra så att startmotorn inte funkar "fullt ut"??? Alltså så att spänningen till startmotorn inte får tillräckligt med ström??
Tack till ni som engagerar er :lol:
vägkung
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-05-18/21:21

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav Sven-Gunnar » 2018-08-18/15:39

Tycker att det låter underligt att startmotorrelät klickar, men startmotorn inte går. Går det att komma åt att mäta om relät släpper igenom ström när man trycker på startknappen. Alltså om det kommer spänning mellan utgående pol på relät och jord.
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav vägkung » 2018-08-18/18:34

Har också tänkt på att det är nåt knas med startreläet, fast nu är det ju inte reläet som klickar, det är solenoiden som klickar.
Men kanske inte reläet släpper igenom "nog med spänning", och då är ju frågan hur jag mäter upp det, alltså på vilka "mätpunkter" på reläet jag mäter??
Och dessutom är ju reläet "nertryckt i hållaren" där de andra reläna sitter, man ser ju inte "stiften" direkt, men kanske det räcker med att dra upp reläet en ytterst liten bit så stiften syns, men även om jag gör det så vet jag inte vilka stift som det ska vara spänning på :?:

Har också tänkt mäta upp nere vid startmotorn, jag vet vilket stift som sköter om "styrningen" som "skickar" spänning till solenoiden så den "slår till" och jag förmodar att värdet ska vara 12V??

Problemet fortsätter, men en sak ska ni veta, jag uppskattar alla era tips och förslag :lol:
vägkung
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-05-18/21:21

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav Sven-Gunnar » 2018-08-18/19:33

Mät på anslutningen på startmotorn och arbeta dig bakåt. Någonstans har du väl spänning.....
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav vägkung » 2018-08-23/05:29

Hej igen
Jag har bestämt att hämta hojen hem till mig så jag har lättare att meka med den, som det är nu står den typ 25 mil från där jag bor, ska ta den på släpvagn.
Jag har en till fråga bara, är det någon som har tagit bort batterihyllan på en r850r eller motsvarande, i så fall hur sitter den infäst på för vis??
Är mest nyfiken att veta, har alltså inte hojen hos mig än.
Tack alla
vägkung
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-05-18/21:21

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav dpiu1 » 2018-08-23/12:26

Sitter under tanken skruvad i motorn med gummifästen. Bild här
Varför ska Du ta bort batterihållaren?
/Janne
dpiu1
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-03-31/01:00

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav vägkung » 2018-08-23/14:09

Jag tänker vara lite "grundlig" när jag ändå har hojen ståendes i min verkstad, jag tänker byta ut jordkabeln som (vad jag minns nu) sitter förskruvad strax under batterihyllan, plus att jag en gång för alla ska kolla övet kablaget i lugn och ro och framförallt när jag har bra belysning.
vägkung
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-05-18/21:21

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav vägkung » 2018-08-23/14:11

Tack för länken :lol: den kan nog bli nyttig
vägkung
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-05-18/21:21

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav vägkung » 2018-09-01/14:02

Så där ja, nu är hojen hos mig ute i verkstaden, nu ska "jag bara" börja meka med den, hoppas jag får återkomma med alla mina frågor.
vägkung
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-05-18/21:21

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav vägkung » 2018-09-06/10:36

Hej på er!
Nu har jag börjat meka på allvar med hojen, skönt att stå ute i ett väl upplyst utrymme så man kan se allt :D

Har börjat mäta lite på olika "punkter", allt från de jordpunkter som jag kan hitta, har även kollat över själva infästningarna på dessa.
Och när jag mäter på tex på fram och baklyset när jag trycker på startknappen får jag ca 5V ut till lamporna :o
Provade även att mäta på blinkersen runt om på hojen, och på höger bak kan jag mäta fram ca 3V när jag provar att starta hojen, det kryper iväg spänning alltså till ställen där det inte ska m.a.o, har kollat på de kabelhärvor jag kan se/frilägga, de ser helt normala ut iaf, men jag vet ju inte hur det ser ut inne i själva härvorna iofs, men det är bara att "grotta vidare" :roll:
Batteriet är fortfarande i gott skick, jag har provat att testa/belasta batteriet hos en som säljer batterier, och batteriet är OK, och startmotorn (flång ny) har jag satt upp i bänken och provat om den funkar, och det gör den
vägkung
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-05-18/21:21

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav dpiu1 » 2018-09-06/14:17

Vad har du för spänning över batteriet när Du trycker på startknappen. Tror vi börjar där.
/Janne
dpiu1
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-03-31/01:00

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav vägkung » 2018-09-07/13:10

Över battetiet är det ca 11.85V när jag trycket på knappen, och som sagt, batteriet är testat enligt konstens alla regler.
Har även provat två andra batterier från andra hojar för att verkligen utesluta nå knas med batteriet, men hojen uppvisar exakt samma symptom.
Har mätt på startmotorn också, men eftersom spänningen kryper iväg åt alla jävla håll så blir ju det uppmätta resultatet bara typ 5-6volt, och det blir lika oavsett vilket batteri jag provat.
Har "tjuvkopplat" direkt på startmotorn med alla batterier, då får jag ju så klart startmotorn att snurra som den ska.
Problemet kvarstår :?: :o
vägkung
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-05-18/21:21

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav Sven-Gunnar » 2018-09-07/14:57

Spänningen på batteripolerna borde vara samma som spänningen på ingående pol på startrelät. Om relät funkar som det ska är även spänningen på utgående pol ungefär densamma. Om inte är relät kass.
Att spänningen på lampor med mera sjunker vid startförsök är inte ett dugg underligt.
Sven-Gunnar i Hopagården
K1600GT-2021
XT350-1985
Användarvisningsbild
Sven-Gunnar
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-01-12/21:15
Ort: Nöre, utanför Ulricehamn

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav vägkung » 2018-09-25/00:35

Hej igen!
Att spänningen sjunker på lamporna vid startförsök fattar jag, men kanske Inte så mycket att det bara blir typ 5v.
Men nu har jag i alla fall fått (efter mycket mätande och kollande) fått "ner" typ 12v till startmotorn så den snurrar :D, och den startar nu, och det med batteriet som satt i från början.
Framme vid "motronic-enheten" såg det inte alltför bra ut vad gällde elkablarna och infästningar där, så jag bytte ut en del kabelskor och kablar, bytte även sånt vid "säkringscentralen" under sadeln, plus att jag återigen putsade de jordpunkter jag hittade, efter det verkar det funka, men bäst att inte ta ut nåt i förväg.
Tack alla
vägkung
 
Inlägg: 55
Blev medlem: 2014-05-18/21:21

Re: Eventuell tjuvström

Inläggav Håkan » 2018-09-25/04:17

vägkung skrev:Framme vid "motronic-enheten" såg det inte alltför bra ut vad gällde elkablarna och infästningar där, så jag bytte ut en del kabelskor och kablar, bytte även sånt vid "säkringscentralen" under sadeln, plus att jag återigen putsade de jordpunkter jag hittade, efter det verkar det funka, men bäst att inte ta ut nåt i förväg.
Tack alla

Det här väldigt bra åtgärder på en MC med startproblem. Löser många fel, till en betydligt lägre kostnad än en motorstyrenhet...
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst