Har en RT 01:a som hade gått ca 4 KMil när jag köpte den hösten 2014. Välskött men med 8 ägare för mig. Förstår nu varför eftersom den lidit av surging som så många andra enkelstiftare.
Har gått igenom alla trådar som jag hittat och sänder en tacksam tanke till alla er som delat med sig av sina råd och erfarenheter för att få bukt med symptomen. Nu går hojen som en dröm
och jag känner mig nyförälskad och tar en liten sväng så fort jag kan. Har t.o.m åkt grus/asfaltsturer med D7:s onsdagsgäng.
Började med de råd jag fick här på forumet:- Noggrann ventiljustering
- Synkning av trottelhus med hjälp av egentillverkad Mimmimeter (suveränt hjälpmedel)
Märkbar allmän förändring men fortfarande surging.Fortsatte med ytterligare råd:- Briskstift - ingen märkbar förändring
- 98 oktan - ingen märkbar förändring
- Exprimenterade med olika ECU-pluggar men standard brun var bäst. Utan plugg gick den för fett.
God allmän förändring men fortfarande surging.Nu blev det mer avancerat. Visste av alla råd att jag måste kunna styra framför allt Close Loop- inköpte ett nytt chip (JohnG:s) och plockade isär ECU:n och bytte. Visste att den bara skulle påverka AFR utanför Close Loop men också ge lite bättre tändningstider.
- inköpte en AF-XEID från nightrider.com som ger mig möjlighet att påverka lamddasondens värden till ECU.
Nu blev jag av med all surging och hojen gick nästan som jag förväntade mig. En vända ner i Europa bekräftade att åtgärderna var rätt.
Kunde fortfarande inte få till den helt perfekt, ryckighet vid påslag av gas efter avslag typ inför en kurva, rondell och ojämn gång vid ytterst lite gas. Ville få den perfekt.
Efter tips på forumet så hittade jag
www.tills.de och inköpte två nya injektorer, R1200:ans med adaptrar för 120 € och nu hände något!! Startade och fick omedelbart en tomgång som var bergstadig och det hördes direkt hur väl motorn gick. Nollställde mappen som ECU byggt (ur med säkringen) och hängde upp Mimmimetern för synkning. Tog 10 min och jag fick suveräna synkreaktioner och en ännu stadigare tomgång. Ut på vägen med avklädd hoj och förare (hjälm på) och blev helt överväldigad!
Kan det sista ha varit så enkelt som att mina injektorer varit dåligt synkade redan från fabrik. Tydligen. Fick protokoll på de nya med en maxavvikelse på 0,1% vid de lägre varvtalen. Något högre vid högre varvtal 0,5%.
Hojen går som en dröm och så skulle den gått från fabriken -01. Enkelt att feta på lite vid höghöjdskörning > 1500 möh och återställa vid låglandskörning.
Mht till de elektroniska åtgärderna tänker jag testa med att återgå till rekommenderade OEM stift (lite mjukare/varmare än Brisk och då mer lättstartad) och de rekommenderade 95 oktan.