Sida 1 av 1

Hjälp till självhjälp Ryckningar r1150rt -02

InläggPostat: 2018-05-23/18:52
av Lennart S
Hejsan, är ny här så jag vet inte riktigt hur man bär sig åt här på forumet men jag provar väl. Jag har en r1150rt -02 som inte går särskilt bra just nu den rycker och har ojämn tomgång. Tillverkade en vacuum manometer med lite slang men det verkar vara sån obalans mellan spjällhusen så att den inte går att använda. Min fråga är hur kan man bäst lösa det här eller finns det rent av nån som vill hjälpa en novis på BMW. Plastbitarna runt motorn kan jag skruva av så det behöver jag ingen hjälp med, men resten,,, ajaj.

Jag bor i Stockholm men kan väl åka en bit om det behövs för att eventuellt få hjälp.

Lennart

Re: Hjälp till självhjälp Ryckningar r1150rt -02

InläggPostat: 2018-05-23/20:44
av HåkanH
Hej Lennart och välkommen till BMW-forumet!
En fråga först: Vet du om din hoj har 2 eller 4 tändstift? I slutet på 2002 kom denna motor med 2 st
tändstift på varje cylinder.

Ja du, detta finns det spaltmeter skrivet om på forumet. Många har/har haft problem av större eller
mindre svårighetsgrad och jag var en av dem.
2007 köpte jag en R1150RT-02 med bara 470 mil på mätaren. Denna cykel lade jag ner mycket tid och
arbete på, för att få s.k. magerryckningar till ett minimum (bytte in den 2011).
Jag skrev väldigt mycket frågor här och fick värdefull hjälp av flera medlemmar!

Gör det enkelt för mig och lägger in en länk till den tråden så kan du läsa själv! Borde finnas en del
som du kan ha nytta av!
viewtopic.php?f=218&t=4170&hilit=magerryckningar

Re: Hjälp till självhjälp Ryckningar r1150rt -02

InläggPostat: 2018-05-24/09:28
av Lennart S
Det är ett tändstift per cylinder

Lennart

Re: Hjälp till självhjälp Ryckningar r1150rt -02

InläggPostat: 2018-05-25/04:43
av Lennart S
En liten uppdatering på mina problem. Efter mycket pillande med Trottelhusen har jag kommit fram till det som förmodligen orsakade de flesta av problemen jag haft. TPS enheten satt inte riktigt fastskruvad utan den kunde röra sig litet fram och tillbaka. Är inte helt säker på att det vara bara det, men efter att ha hjälpligt satt den i det läge som jag tror att den ska stå i och sen även försökt synka trottelhusen efter bästa förmåga så är den i alla fall inte så hemskt ryckig längre.

Är det nån som har en inställningsmanick för TPS? GS911 eller vad den kan tänkas heta? Och som kanske kan tänka sig att bistå med lite hjälp att justera TPS'en. Jag tror inte jag har fått den till det läge som den ska stå i helt och hållet.

Tack Håkan för länken du skickade, den var mycket informativ :D

/Lennart

Re: Hjälp till självhjälp Ryckningar r1150rt -02

InläggPostat: 2018-05-29/06:55
av BrooklynS
Byt också till Brisk tändstift, det gör mycket stor skillnad på dessa motorer.

Re: Hjälp till självhjälp Ryckningar r1150rt -02

InläggPostat: 2018-05-29/09:40
av Lennart S
Stift,

Jo jag har redan bytt till sådana stift (Brisk), Borde kanske ha nämnt det redan :?
Har bytt gummiplupparna till vacuum mätrören med för dom var spruckna.
Sen är lite skaller från höger spjällhus men det tänkte jag låta bero tills i vinter. man vill ju åka litet också och inte bara skruva även om jag tycker om att göra det. Det verkar ju vara en lite besvärlig motor det här, i alla fall om man läser på nätet. Sen behöver man kanske inte vara så innovativ som vissa med chip-byte och sånt. Jag ger inte upp än, på nåt sätt ska få den att gå lite bättre än en traktor. :D

/Lennart

Re: Hjälp till självhjälp Ryckningar r1150rt -02

InläggPostat: 2018-05-29/11:23
av dpiu1
Här är en liten vägledning för inställning av TPS:en
tps3.1.pdf
(211.02 KiB) Nerladdad 274 gånger

Lycka till!
/Janne

Re: Hjälp till självhjälp Ryckningar r1150rt -02

InläggPostat: 2018-05-29/16:19
av Håkan
Lennart S skrev:Är det nån som har en inställningsmanick för TPS? GS911 eller vad den kan tänkas heta? Och som kanske kan tänka sig att bistå med lite hjälp att justera TPS'en. Jag tror inte jag har fått den till det läge som den ska stå i helt och hållet.

Jag har GS-911, kan hjälpa dig med TPS justering.
Jag skickar ett mail till dig genom forumet. :)

Re: Hjälp till självhjälp Ryckningar r1150rt -02

InläggPostat: 2019-05-18/08:33
av Bellman08
Har en RT 01:a som hade gått ca 4 KMil när jag köpte den hösten 2014. Välskött men med 8 ägare för mig. Förstår nu varför eftersom den lidit av surging som så många andra enkelstiftare.

Har gått igenom alla trådar som jag hittat och sänder en tacksam tanke till alla er som delat med sig av sina råd och erfarenheter för att få bukt med symptomen. Nu går hojen som en dröm :D och jag känner mig nyförälskad och tar en liten sväng så fort jag kan. Har t.o.m åkt grus/asfaltsturer med D7:s onsdagsgäng.

Började med de råd jag fick här på forumet:
- Noggrann ventiljustering
- Synkning av trottelhus med hjälp av egentillverkad Mimmimeter (suveränt hjälpmedel)
Märkbar allmän förändring men fortfarande surging.

Fortsatte med ytterligare råd:
- Briskstift - ingen märkbar förändring
- 98 oktan - ingen märkbar förändring
- Exprimenterade med olika ECU-pluggar men standard brun var bäst. Utan plugg gick den för fett.
God allmän förändring men fortfarande surging.

Nu blev det mer avancerat. Visste av alla råd att jag måste kunna styra framför allt Close Loop
- inköpte ett nytt chip (JohnG:s) och plockade isär ECU:n och bytte. Visste att den bara skulle påverka AFR utanför Close Loop men också ge lite bättre tändningstider.
- inköpte en AF-XEID från nightrider.com som ger mig möjlighet att påverka lamddasondens värden till ECU.

Nu blev jag av med all surging och hojen gick nästan som jag förväntade mig. En vända ner i Europa bekräftade att åtgärderna var rätt.

Kunde fortfarande inte få till den helt perfekt, ryckighet vid påslag av gas efter avslag typ inför en kurva, rondell och ojämn gång vid ytterst lite gas. Ville få den perfekt.

Efter tips på forumet så hittade jag www.tills.de och inköpte två nya injektorer, R1200:ans med adaptrar för 120 € och nu hände något!! Startade och fick omedelbart en tomgång som var bergstadig och det hördes direkt hur väl motorn gick. Nollställde mappen som ECU byggt (ur med säkringen) och hängde upp Mimmimetern för synkning. Tog 10 min och jag fick suveräna synkreaktioner och en ännu stadigare tomgång. Ut på vägen med avklädd hoj och förare (hjälm på) och blev helt överväldigad! Kan det sista ha varit så enkelt som att mina injektorer varit dåligt synkade redan från fabrik. Tydligen. Fick protokoll på de nya med en maxavvikelse på 0,1% vid de lägre varvtalen. Något högre vid högre varvtal 0,5%.

Hojen går som en dröm och så skulle den gått från fabriken -01. Enkelt att feta på lite vid höghöjdskörning > 1500 möh och återställa vid låglandskörning.

Mht till de elektroniska åtgärderna tänker jag testa med att återgå till rekommenderade OEM stift (lite mjukare/varmare än Brisk och då mer lättstartad) och de rekommenderade 95 oktan.

Re: Hjälp till självhjälp Ryckningar r1150rt -02

InläggPostat: 2019-05-18/09:04
av Dennis Johansson
Imponerande jobb

Re: Hjälp till självhjälp Ryckningar r1150rt -02

InläggPostat: 2019-05-19/17:33
av boeric
Jag köpte injektorer till min R850 R. Det blev som en annan motor. Jämnare gång o bättre gasrespons. Bytet tog en kvart.

BoJ

Re: Hjälp till självhjälp Ryckningar r1150rt -02

InläggPostat: 2019-05-20/06:41
av Falken
Häftigt jobb! ;)

Re: Hjälp till självhjälp Ryckningar r1150rt -02

InläggPostat: 2019-05-20/09:02
av BmwMats
Grattis till att du fick ordning på ett problem som BMW borde ha kunnat göra bättre från början.
Mycket svagt att dom släpper en produkt som inte var färdig, det borde kunnat gjorts rätt innan seriestart.

Lev väl !

Mvh BmwMats

Re: Hjälp till självhjälp Ryckningar r1150rt -02

InläggPostat: 2019-05-21/16:48
av Bellman08
Tackar Mats. Sitter och fikar i Vaxholm och funderar...... tänk om jag bytt injektorer direkt? Det har varit många vändor i huvet må du tro.

Är ute och bara njuter i det fina vädret. Bogesundsslingan är nu ett nöje att köra.