Sida 1 av 1

Vad gör jag för fel vid synkronisering?

InläggPostat: 2018-05-23/22:17
av McQueen
Anslöt ikväll en långs slang till ”vakum-nippeln” i underkant på respektive spjällhus (R 1100 RS -96), fäste slangen på en vägg och fyllde den med lite färgad vätska. När jag startade hojen sögs vätskan direkt och mycket snabbt åt ena hållet. Fick slå av motorn direkt för att vätskan inte skulle sugas in i spjällhuset. Jag antog att detta betydde obalans mellan spjällhusen och försökte justera på respektive spjällhus. Men hur jag än skruvade orsakade jag ingen skillnad: varje gång jag startade motorn sögs vätskan direkt och snabbt över till en och samma sida.

Är det här en betydligt svårare procedur än jag har uppfattat när jag har tittat på Youtube och sett hur andra skenbart enkelt fixar detta med hjälp av egenkonstruerade slang-vätska-lösningar?

PS:

Upptäckte att gummitätningen på den ena vakumnippeln var borta och att jag troligen har kört omkring så – hela förra säsongen! Den tätning som satt på den andra nippeln var sprucken och kan inte ha slutit speciellt tätt.

Vad skulle ni råda mig att göra?

Re: Vad gör jag för fel vid synkronisering?

InläggPostat: 2018-05-24/00:11
av McQueen
Kanske en säkrare och enklare metod att koppla in en sån här på ett spjällhus i taget, läsa av och justera sig fram tills de visar lika?

Re: Vad gör jag för fel vid synkronisering?

InläggPostat: 2018-05-24/04:57
av BmwMats
Har använt en exakt likadan mätare för mina K75'or.

Fungerade bra, men jag använde en vakumtank mellan spjällhus och mätare för att få ett jämnare avläsningsvärde. Vakumtanken kan göras av en flaska eller plastdunk efter eget tycke.

Dock slutade den att fungera efter ett tag, visade helt fel grundvärde. Reklamationsrätten hos Feltema fungerade dock helt utan problem.

Re: Vad gör jag för fel vid synkronisering?

InläggPostat: 2018-05-24/06:28
av BrooklynS
Du kan göra en mimmi-meter enligt anvisningar på forumet.

Sedan använder du tex ATF-olja som är lite trögflytande och sedan kan du klämma ihop slangen på mitten för att den inte skall reagera så snabbt.


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once

Re: Vad gör jag för fel vid synkronisering?

InläggPostat: 2018-05-24/06:43
av Håkan
McQueen skrev:Anslöt ikväll en långs slang till ”vakum-nippeln” i underkant på respektive spjällhus (R 1100 RS -96), fäste slangen på en vägg och fyllde den med lite färgad vätska. När jag startade hojen sögs vätskan direkt och mycket snabbt åt ena hållet. Fick slå av motorn direkt för att vätskan inte skulle sugas in i spjällhuset. Jag antog att detta betydde obalans mellan spjällhusen och försökte justera på respektive spjällhus. Men hur jag än skruvade orsakade jag ingen skillnad: varje gång jag startade motorn sögs vätskan direkt och snabbt över till en och samma sida.

Är det här en betydligt svårare procedur än jag har uppfattat när jag har tittat på Youtube och sett hur andra skenbart enkelt fixar detta med hjälp av egenkonstruerade slang-vätska-lösningar?

PS:

Upptäckte att gummitätningen på den ena vakumnippeln var borta och att jag troligen har kört omkring så – hela förra säsongen! Den tätning som satt på den andra nippeln var sprucken och kan inte ha slutit speciellt tätt.

Vad skulle ni råda mig att göra?

Kontrollera först, innan du statar att du har ett lite spel på gaswires vid spjällhusen.
Se till att ha tillräckligt långa slangar till din U-rörs manometer, som Brooklyn skriver stryp flödet lite. På R1100 bör det räcka med att justera på "mässingsskruvarna" vid tomgång. Får du inte till det bör det vara något annat luftläckage...
När du fått hojen att gå på tomgång, ge lite gas, justera på wirespänningen tills balans finns. Gör denna justering på höger sida. Undvik att röra vänster sida som har TPS givare.

Gummitätningarna på vacumanslutningarna är ytterst viktiga att dom är hela. Om du inte ha nya kan du sätta på en slangstump som du viker i änden och säkrar med ett buntband.

Re: Vad gör jag för fel vid synkronisering?

InläggPostat: 2018-05-24/07:25
av tobbe_r90s
Hej!
Hoppar in här eftersom det återigen resoneras om spjällsynkning med mimmimeter.
Jag ska nog själv utföra en sådan på min r1150r under sommaren. Men: var hittar jag en bra instruktion på hur man bygger en bra mimmimeter? Det hänvisas ofta i olika trådar att man ska söka på "mimmimeter" för att hitta detta. Men allt jag hittar är fler trådar som tipsar om att söka på "mimmimeter".
Har inte lyckats hitta detta, numer nästan mytiska och sägenomspunna, inlägget med instruktionen :-).

Tacksam om någon kan posta en direktlänk (och inte ett till tips om att söka ;-) ).

Re: Vad gör jag för fel vid synkronisering?

InläggPostat: 2018-05-24/07:44
av Kovlingen
Hittade bilden hos "Håkan" http://www.motorcykelservice.se/dokumenterat.htm
Ser iaf. ut så här .
Mimmimeter .jpg
Mimmimeter .jpg (79.69 KiB) Visad 4115 gånger

Re: Vad gör jag för fel vid synkronisering?

InläggPostat: 2018-05-24/07:57
av Håkan
Kovlingen skrev:Hittade bilden hos "Håkan" http://www.motorcykelservice.se/dokumenterat.htm
Ser iaf. ut så här .

Kan tillägga att min "Mimmimeter" (eller U-rörsmanometer) är väl kort.
Ha gärna en längre "planka", längre oljefyld slang, och även en större diameter på slangen i U:et så blir den inte så känsligt. Jag har ATF olja röd, och fin, i min Mimmimeter. ;)

Re: Vad gör jag för fel vid synkronisering?

InläggPostat: 2018-05-24/08:11
av BrooklynS
Bild

Här kommer en bild på min - inkl klämma!


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once

Re: Vad gör jag för fel vid synkronisering?

InläggPostat: 2018-05-24/09:58
av tobbe_r90s
Tack för bilderna! Nu tror jag att jag kan fixa en egen Mimmimeter.

...fina konstruktioner. Kanske dags för en tävling här på forumet som korar snyggaste Mimmimetern :-)?

Re: Vad gör jag för fel vid synkronisering?

InläggPostat: 2018-05-24/12:32
av knutk
Du finner klare plastslanger hoså Biltema.
4mm passer trolig fint på vakumnippel. 6mm passer fint til å tre utenpå 4 mm slange.
Bruk 50 cm med 4mm slange nærmest motor og gå deretter over til 6mm slange. Litt tykkere slange gjør det lettere å se.
Selv foretrekker jeg 2t olje, da jeg tenker at det er uproblematisk om der blir sugd olje inn i motor. Syntetisk 2t olje er rød og lett synlig.
Dersom der er vesentlig ubalanse når du tester en motor som går greit bør du sjekke at begge vakumnipplene er åpne og gir lik gjennomstrømning.

Re: Vad gör jag för fel vid synkronisering?

InläggPostat: 2018-05-24/18:08
av tobbe_r90s
Tack för tips. Men hittar bara slang med 5mm innerdiameter på Biltema. Kan en sådan passa på vakumnippeln?

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Re: Vad gör jag för fel vid synkronisering?

InläggPostat: 2018-05-24/19:14
av Hasse Gustafsson
tobbe_r90s skrev:Tack för tips. Men hittar bara slang med 5mm innerdiameter på Biltema. Kan en sådan passa på vakumnippeln?

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

I ändarna på mimimetr slangar använder jag slangar av gummi
som är i mindre diameter.

Re: Vad gör jag för fel vid synkronisering?

InläggPostat: 2018-05-24/19:41
av BrooklynS
Sedan är det ju inte alls hela världen bara det är lika på bägge sidor... :)

Det är inte särskilt avancerat utan finessen är att det är samma justering på vänster och höger sida. Har du också korrekt (och lika!) ställda ventiler på bägge sidor kan du få en mycket fin harmoni i motorn.

Det behöver alltså inte vara snortätt mellan nippel och slang, det skall vara lika...


Brooklyn Garage
Buy quality, cry once

Re: Vad gör jag för fel vid synkronisering?

InläggPostat: 2018-05-25/02:01
av McQueen
Håkan skrev:Kontrollera först, innan du statar att du har ett lite spel på gaswires vid spjällhusen.
Se till att ha tillräckligt långa slangar till din U-rörs manometer, som Brooklyn skriver stryp flödet lite. På R1100 bör det räcka med att justera på "mässingsskruvarna" vid tomgång. Får du inte till det bör det vara något annat luftläckage...
När du fått hojen att gå på tomgång, ge lite gas, justera på wirespänningen tills balans finns. Gör denna justering på höger sida. Undvik att röra vänster sida som har TPS givare.

Gummitätningarna på vacumanslutningarna är ytterst viktiga att dom är hela. Om du inte ha nya kan du sätta på en slangstump som du viker i änden och säkrar med ett buntband.
Tack Håkan! Ska göra ett nytt försök i helgen. Den går riktigt illa nu vid körning med liten öppning av spjället, ryckigt och vibirerar. Inte alls kul.

Re: Vad gör jag för fel vid synkronisering?

InläggPostat: 2018-05-25/02:02
av McQueen
knutk skrev:Du finner klare plastslanger hoså Biltema.
4mm passer trolig fint på vakumnippel. 6mm passer fint til å tre utenpå 4 mm slange.
Bruk 50 cm med 4mm slange nærmest motor og gå deretter over til 6mm slange. Litt tykkere slange gjør det lettere å se.
Selv foretrekker jeg 2t olje, da jeg tenker at det er uproblematisk om der blir sugd olje inn i motor. Syntetisk 2t olje er rød og lett synlig.
Dersom der er vesentlig ubalanse når du tester en motor som går greit bør du sjekke at begge vakumnipplene er åpne og gir lik gjennomstrømning.
Tack för bra råd, Knut!

Re: Vad gör jag för fel vid synkronisering?

InläggPostat: 2018-05-25/02:02
av McQueen
Tack alla andra också för era goda råd! Ber att få återkomma under eller efter helgen när jag har gjort ett nytt försök.

Re: Vad gör jag för fel vid synkronisering?

InläggPostat: 2018-05-25/07:11
av Kovlingen
Vet inte hur mycket spjällaxlarna påverkar inställningen .
Passa på att kolla att det inte finns något större glapp så det kan smyga in tjuvluft
och att det kan bli svårt att få rätt inställning .
Tror att det är höger som är mest utsatt .