Powercomander 5

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Powercomander 5

Inläggav Gardeus » 2018-05-25/16:24

Har någon monterat detta på orginal hoj ? Går ju lite snålt och varmt. Måste finnas lite effekt att hemmta om man kör i bänk.
Gardeus
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2018-05-19/18:56

Re: Powercomander 5

Inläggav Bengt Allevad » 2018-05-26/19:15

Vilken hoj har du?
De nyare styrenheterna är inte givet att de trivs i att gå i limp-mode, som Power comandern kräver.
Jag har fått givit upp PCV på min R1200S och använder i stället AF-XIED. Inte problemfritt det heller men med försiktig intrimning verkar det fungera.

Dock fungerar PCV alldeles utmärkt på min sambos F800R. Den ECU:n har förmodligen en enklare adaptationhantering än de med dubbla lamdasonder.

Ju nyare styrenhet, ju svårare att hänga på utrustning utanför är nog en generell tummregel.
Jag hade programvara från 2006 i min R1200S och då gick den bra i ständig limpmode med PCV; sedan fick jag för mig att ändra till 2009 års programvara och då funkar bara limpmoden i ca 25 mil och kräver sedan resetning.

O.b.s
Detta jag skriver är inte baserat på några fakta jag känner till om styrenheten utan bara baserat på egna experiment under ett par års tid.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: Powercomander 5

Inläggav Gardeus » 2018-05-26/21:31

Jag har en r1200rs 2015
Gardeus
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2018-05-19/18:56

Re: Powercomander 5

Inläggav Roger Gross » 2018-05-27/08:33

Gardeus skrev:Jag har en r1200rs 2015

Har en R1200RS -17 med helakra och PCV, installerat och bänkkört av RG-Engineering i Falkenberg.
Lambdasonderna borttagna.
Kan konstatera att skillnaden i kraft och motorgång är mycket märkbar och positiv!
Enda "nackdelen" är att den gula avgasreningslampan lyser konstant i o med att det är en Euro 4 - motor.
Med lambdasonderna monterade lyser inte lampan, men signalerna från lambdasonderna till motorstyrdatorn motverkar den fina bränsle-luftblandning som nåtts med PC V.
För ytterligare info, lyssna med Rickard på RG-Engineering - han är erkänt duktig på motortrimningar och arbete med Power Commander.
//Roger
PS Min ambition med installationen av PC V var inte högsta möjliga toppeffekt utan ett bättre vrid vid alla varvtal samt en mjukare motorgång. Effektökningen fick jag på köpet...
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Powercomander 5

Inläggav Bengt Allevad » 2018-05-27/09:27

Vad roligt att höra att styrdatorn "trivs" att gå utan sina smalbandslamdor = någon form av Limpmode.
Min gör det ju inte av någon anledning, som jag fått ge upp, tyvärr, tyvärr.

Då är det ju bara att installera en PCV.
Jag kan bara hålla med att följsammare motor än med Power Comander är svårt att finna. Man tappar nästan boxerkänslan. Blir mer som en elmotor i följsamhet.

Använder man dessutom PowerComanders Autotune kan man låta motorstyrningen gå i "Power Comander Closed Loop". Alltså Closed loop utanför ordinarie styrdator (som blivit berövad sin closedlopp mode :D )
Fin balans mellan cylindrarna med hjälp av bredbandslamdor, som hör till Autotuneenheten.
Ett AFR-värde någonstans mellan 13,2 och 13,8 är min erfarenhet.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: Powercomander 5

Inläggav Roger Gross » 2018-05-27/09:40

Bengt Allevad skrev:Vad roligt att höra att styrdatorn "trivs" att gå utan sina smalbandslamdor = någon form av Limpmode.
Min gör det ju inte av någon anledning, som jag fått ge upp, tyvärr, tyvärr.

Då är det ju bara att installera en PCV.
Jag kan bara hålla med att följsammare motor än med Power Comander är svårt att finna. Man tappar nästan boxerkänslan. Blir mer som en elmotor i följsamhet.

Använder man dessutom PowerComanders Autotune kan man låta motorstyrningen gå i "Power Comander Closed Loop".
Alltså fin balans mellan cylindrarna med hjälp av bredbandslamdor, som hör till Autotuneenheten.
Ett AFR-värde någonstans mellan 13,2 och 13,8 är min erfarenhet.



Hej Bengt,
På min RS ligger AFR-värdet (Air/Fuel-Ratio) på mellan 13,0 (lågvarvsområdet) och 13,5...
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Powercomander 5

Inläggav Bengt Allevad » 2018-05-27/09:44

Tack för info, vänligt av dig. Bra för mig att få reda på
Det var riktigt fett värde.
Ungefär som om man kör med 0-mappning i PCV och låter styrdatorn ge vad den ger i sin limpmode lågvarv utan smalbandslamdor.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: Powercomander 5

Inläggav knutk » 2018-05-27/11:40

Nyere motorer går relativt magert pga. krav til utslipp. Der er flere som selger enheter for ettermontering, og felles for alle alternativene er at man bidrar til å øke bensin mengden motor tildeles, også kalt AFR (Air to Fuel Ratio).

Powercommander baserer seg på å koble fra O2 sensor slik at motor kjører i "Open Loop", dvs at besinmengden leveres uten korrigering basert på tilbakemelding fra O2 sensor. På kjøpet vil motor oppleves som litt "friskere i frasparket", selv om effekten er høyst begrenset. Ved fabrikkinnstilling vil der bli litt ubrukt oksygen i eksosen, litt mer bensin vil bidra til at all oksygen blir benyttet til forbrenning. Dog er forskjellen i praksis i beste fall beskjeden, selv om selgerne av diverse produkt skryter fælt av sine produkt. For å oppnå effekt økning av betydning må man fylle sylinder med mer luft. Å tilføre bensin utover mengden som bruker opp all oksygen er i praksis bortkastet bensin.


Hvordan motor oppfører seg uten tilbakemelding fra O2 sensorene beror på hvor ny programvaren i sykkel er.

Med innføring av Euro - 4 kom der krav til overvåkning av signalene fra O2 sensorene, og jeg vil forvente at den nyere programvaren gjør det mer problemfullt. (men har ikke prøvd selv i praksis).

En annen utfordring ved å koble fra O2 sensorer er at motorstyringen kun leverer etter en forhåndsinnstill map, og eventuelle faktorer som påvirker blandingsforhold underveis (eg. tett luftfilter) vil ikke bli kompensert for.
Dog vil Autotune handtere den problemstillingen for Powercommander).

Et alternativ som er nevnt er AF-XIED.
Denne overvåker og manipulerer signalene fra O2 sensor og gjør at motorstyringen selv riker opp bensinblandingen.
Motorstyringen får ingen feilmelding, og bensinblandingen blir hele tiden tilpasset til ønsket verdi.
Inntrykket mitt er at Powercommander medfører litt økt bensinforbruk, mens AF-XIED i praksis ikke gjør det, selv om motor får litt mer bensin. Dette kan trolig forklares ved at man stiller inn AF-XIED til å øke bensinmengden inne for rammen av hva som kan bruke tigjenglig oksygen, og ikke noe mer. Det vesle ekstra forbruket bidrar til liten effektøkning som igjen betyr at man trenger å gi mindre gasspådrag.

Hva er å foretrekke:

Så lenge man beholder eksosanlegg med katalysator inntakt må man tenke på at katalysator trenger overskuddsoksygen for å fungere (Oksygenet bli brukt til å konvertere CO til CO2).

Om man ønsker å fortsette med katalysator i bruk ville jeg foretrekke AF-XIED siden den overvåker forbrenningen og kontrollerer at blandingen ikke blir for rik. Litt rikere blanding enn nødvendig skader ikke motor, men er ikke bra for katalysator.

Om man dropper katalysator ville jeg vurdert Powercommander + Autotune, og stillt Autotune slik at motor fikk AFR mellom 13.0 og 13.5. Det vil gi en motor som føles litt kvikkere i reaksjon, samt ekstra bensin vil gjøre at motor går litt kaldere. Dog er det ikke sikkert at de nyeste motorene er så begeistret for at signal fra O2 sensor uteblir.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Powercomander 5

Inläggav Gardeus » 2018-05-27/12:15

Hur mycket effekt och vridmoment höjning fick ni ?. Ja är åt mer vrid och effekt där man kör normalt och inte på toppvar. Gillar mär massor finns från botten och man kan växla tidigt
Gardeus
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2018-05-19/18:56

Re: Powercomander 5

Inläggav knutk » 2018-05-27/13:53

Gardeus skrev:Hur mycket effekt och vridmoment höjning fick ni ?. Ja är åt mer vrid och effekt där man kör normalt och inte på toppvar. Gillar mär massor finns från botten och man kan växla tidigt


Når det gjelder å måle toppeffekt er det viktig å huske på at så lenge man gir full gass (som man gjør ved måling på en Dyno) vil motorstyringen gi litt ekstra bensin også i ukorrigert utgave, så måling før og etter på dyno vil knapt vise en forskjell.

Men det er, som du sier, ikke de egenskapene vi nyter godt av i hverdagslig kjøring.

Hvor mye ekstra effekt man oppnår ved å montere PC V eller AF-XIED er derfor vanskelig å sette tall på.

Selv kjører jeg med O2 manipulering på min GSDA LC, og selv om det merkes kan jeg ikke si at forskjellen er dramatisk.
Men O2 manipulering (som AF-XIED) påvirker den adaptive mappingen slik at ekstra bensin også blir tilført i Open Loop forhold (som ved gasspådrag). Men forandringen bygges opp sakte over tid, og for egen del syntes jeg å merke en gradvis forbedring i løpet av de første 200 milene.
Forbedringen merkes gjennom at tidligere ga min motor svake vibrasjoner ved litt belastnig ved turtall under 3 K. Det virker som om den er borte. Likeledes kan jeg nå fint slippe motor nede til 60km/t i 6 gir, og ved pådrag bare drar den på. Kunne for så vidt også gjøre det tidligere, men hele sykkelen ristet og ga klare signal om at slik ville den ikke ha det.

Generelt kan vel sies at motoren nå tillater at man oftest kjører i ett høyere gir enn tidligere Det kjennes også som om reaksjonen ved hurtig pådrag (feks ut av en sving) er litt kvikkere enn tidligere.

Mine beskrivelser er basert på hva jeg føler og opplever og er høyst subjektive. Men jeg har ingen ønsker om å koble fra manipulatoren. (kaller den manipulator, ikke AF-XIED, fordi jeg har bygget den selv, men den virker på samme måte)
Som en bieffekt kan nevnes at selv om motor generelt får litt fetere bensinblanding har faktisk bensinforbruket ikke økt. Om man skal snakke om en differeanse er det heller motsatt. Men poenget er ikke bensinforbruk. Poenget er kjørbarhet i daglig bruk, og jeg opplever at en allerede god motor har blitt enda litt bedre.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst