R 1200 Cruiser Tändningsfel?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R 1200 Cruiser Tändningsfel?

Inläggav Chili » 2018-05-28/07:09

Hej på Er!
Jag har en R1200C från 1998 som hittills fungerat perfekt de tre åren jag har haft den. Den har körts väldigt lite totalt har den gått 1 400 mil.

I söndags åkte jag in till Brommaplan för att delta i "Innan staden vaknar", drygt 3 mil och hojen gick som en dröm.
När vi sen skulle åka iväg på turen så baktände hojen direkt när jag tryckte på startknappen, small till som tusan så jag trodde nästan att den exploderat.... motorn gick men lät lite konstigt så jag vågade inte åka med på morgonturen, utan började styra hemåt istället. Motorn misstände ganska kraftigt och small varje gång jag skulle köra iväg på ettan. Kunde sen köra 70-80 km/h och då gick den hyfsat och t om ganska bra stundtals. När jag nu startar den så känner jag att bara höger avgasböj blir varm så det verkar som om det är vänster cyl som inte tänder som den ska.

Någon som har tips på var man ska börja leta?

Hälsn
Christer
BMW R 1200 GS Adventure -17
BMW R 1200 C -98
BMW G310R -17
Användarvisningsbild
Chili
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2016-09-23/09:30
Ort: Åkersberga

Re: R 1200 Cruiser Tändningsfel?

Inläggav CG Arvidsson » 2018-05-28/08:16

Börja med ett enkelt kompressionsprov. Låter som en kärvande ventil.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: R 1200 Cruiser Tändningsfel?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-05-28/09:20

En reskamrat hade ett liknande problem på samma modell för några år sedan. Jag, som åkte bakom honom, märkte, att cykeln gick illa och osade på ett sätt, som inte varit fallet tidigare.
När vi stannade vid en mack, upptäckte han, att ena insugsmuffen släppt, så att den cylindern fick tjuvluft.
Efter att detta åtgärdats, vilket han enkelt gjorde själv, gick motorn, som den skulle.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst