Räta styre

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Räta styre

Inläggav Håkan Jarnvall » 2018-06-02/06:56

Hej,
Tappade hojen förra året och kunde inte se några skador förutom en knäckt del på handskyddet.
Nu när jag börjat köra igen så upptäcker jag att styret på vänstra sidan är ca 10mm närmre mig än höger sida så uppenbarligen så krökte det sig lite då den föll. Det är faktiskt riktigt irriterande med den lilla förskjutningen. Någon som har några idéer om hur man kan räta upp detta? Ett nytt styre kostar 3000 spänn!
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56

Re: Räta styre

Inläggav Magnus Brobeck » 2018-06-02/07:27

Börja med att kolla "åt vilket håll" som styret är böjt och försök att klura ut hur kraften såg ut som skapade denna skada. Principen är sedan "samma kraft men åt andra hållet".

Nu uppkommer ju dessa skador normalt av en kortvarig smäll och det är inte alltid man vill utsätta sitt styre för den momentana kraften utan där får man laga efter läge. Flera små slag med gummiklubba eller att med hävstång "långsamt böja tillbaka". Man kan ju lossa ändvikten och hitta fäste i rörändan till exempel.

Utgå alltid från första analysen hur kraften såg ut som orsakade detta och försök att göra detsamma men åt rakt motsatt håll.

Med vänlig hälsning, Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Räta styre

Inläggav Izvor » 2018-06-02/19:49

Hej

Håller med Magnus, men om du har styre i gjutet aluminium så bör du bara vara medveten att den tål inte att böjas fram och tillbaka utan att den spricker. 1 cm längst ut bör dock inte skapa några större problem med att dra tillbaka den.
Izvor

BMW 60/2-60
BMW R1200R 07
BMW R60/2-Scrambler -61
BMW R100-Scrambler
Användarvisningsbild
Izvor
 
Inlägg: 840
Blev medlem: 2013-08-06/20:43

Re: Räta styre

Inläggav Håkan Jarnvall » 2018-06-03/05:45

Hej,
Tack för svar.
Styret är i stål om jag begripit rätt, en GS 2007, och hur slaget tog är jag på det klara med.
Mina funderingar är över hur jag skall räta det. Man behöver ju nästan göra någon form av jigg för att kunna sätta det i skruvstycket och sedan räta med en hävstång är min tanke.
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56

Re: Räta styre

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-06-03/07:06

Här är jag ute på tunn is, men borde inte en kompis kunna agera mothåll - med framhjulet mellan benen och grepp om styret på båda sidor, innanför där kröken finns.
Det kanske inte går - men kostar inget att prova.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Räta styre

Inläggav Håkan Jarnvall » 2018-06-03/12:56

Jag tror det får vara tills vintern och då plocka av det och mäta upp ordentligt.
Borde gå att göra en jigg av fyrkantsrör som man sedan spänner i skruvstycket för att låsa styret och därefter medelst ett stålrör bocka försiktigt åt rätt håll.
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56

Re: Räta styre

Inläggav Håkan » 2018-06-03/13:52

Håkan Jarnvall skrev:Jag tror det får vara tills vintern och då plocka av det och mäta upp ordentligt.
Borde gå att göra en jigg av fyrkantsrör som man sedan spänner i skruvstycket för att låsa styret och därefter medelst ett stålrör bocka försiktigt åt rätt håll.

Känns som ett väldigt vettigt alternativ. Mycket bättre än att hålla på att bryta på plats på hojen.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Räta styre

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-06-03/22:43

Jag vet inte om ett styre är dyrt men jag skulle rekommendera att byta ut det. Styren som går av är inte helt okänt fenomen och kan vara väldigt farligt.

/Fredric
PS. Även om det inte är direkt överförbart så finns här en sedelärande historia från "The Great Mozz": https://www.youtube.com/watch?v=-c6CLTgds7I
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Räta styre

Inläggav knutk » 2018-06-05/10:33

Jeg foreslår at man begynner med å sjekke om det er selve styret som er skjevt og må rettes opp eller om det er hele forstillingen som har forskyvd seg litt.

Om selve styret er skjevt kan det trolig rettes. I så fall bør det demonteres og spennes fast. Retting mens det sitter på sykkel er trolig ikke så bra for forstillingen.

Men problemet kan være så enkelt at det er selve forstillingen som er litt i "ulage".

Om styret er helt symetrisk og ikke kan rettes er det dags å rette opp forstillingen.
Da løser man stramme-skruene som holder fast gaffelrørene, holder fast framhjulet og vrir på styret til det blir rett, og deretter strammes skruene igjen med riktig moment.

Jeg nevner dette fordi jeg har opplevd det selv. På kurs hos Touratech fikk syklene godt med juling i sandfella, og den ene sykkelen fikk plutselig litt skjevt styre etter en kolvbøtte med karakter #10 i stil.

Instruktørene hadde sett dette før, og de fiksa det på 5 min. (Dette var vann-bokser, men likt design. De brukte ikke moment nøkkel, men handnøkler som ikke gir så mye moment. Det hører også med til historien at sykkelen ble ekstra kontrollert og etterstrammet etter at dagen var slutt)
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Räta styre

Inläggav Håkan Jarnvall » 2018-06-07/16:43

Allt verkar helt rakt och räta "vinklar" utom just då den lilla krökningen på vänster sida om det nu ens är en krökning men det visar sig i vinter. Om jag kör i motorvägsfart och sätter "semestergasen" och släpper styret går allt utan avdrift eller problem och allt ser rakt ut. Jag börjar tro att jag inbillar mig :D
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56

Re: Räta styre

Inläggav Laneberg » 2018-06-07/20:57

Du kanske råkat ut för det som hände mig och min K-100 för många år sedan.
Parkerat på en liten gata för att ta en bensträckare. när jag kom tillbaka till hojen , som var parkerad på sidostödet märkte jag att den blivit flyttad lite grann.
Grus på vänster styr gummi visade att den varit i backen men blivit rest upp igen.
Resan hem var otäck för det kändes snett och skevt, satt jag rakt kändes det som jag åkte i en svag höger sväng.
Måste mäta upp vad som är fel.
I garaget ritade upp en linje 90 grader rakt ut från väggen, rullar in hojen mitt på linjen och med spännband
låste den stående helt i balans rakt upp, centralstödet litade jag inte på att vara rakt.
Riktade in framhjulet så att det var helt i linje med bakhjulet, vet nu att den står helt rakt.
Dags att mäta.
Från styr ändarna och mot backen, och fram mot väggen, och bak mot bakljuset
Allt visade att den var helt rak, vad hade då hänt. Nu såg den skev ut
Jo kåpan hade fått sig en smäll och var skjuten, vriden 3-4 cm åt höger.
Jag lurade mig själv med att om kåpan pekade åt ett håll, så kändes styret skevt
R 1200 RT
Honda Foreman 450
Användarvisningsbild
Laneberg
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2008-06-15/17:11
Ort: Uddevalla

Re: Räta styre

Inläggav Håkan Jarnvall » 2018-06-08/07:57

Ja det är inte helt omöjligt att jag lurar mig på något som inte linjerar helt rakt på kåpor eller liknande.
Får vara som det är nu så mäter jag i vinter.

Tack för alla tankar och kör säkert i sommar :)

//
Håkan
Karlskrona D11
R1200GS - 2007
TomTom 400
Användarvisningsbild
Håkan Jarnvall
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-03-14/11:56


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst