Uppgradera frambroms

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Uppgradera frambroms

Inläggav Återfallsknutte » 2018-06-02/17:01

Hej!
Har precis köpt en helt makalös R80G/S av en forist. Otroligt välskött hoj och en mycket trevlig kille att köpa av (trodde inte det var möjligt att lära sig så mycket om motorcyklar på två och en halv timme). En fantastisk hoj att glida runt med på kurviga småvägar. Men jag är inte helt nöjd med frambromsprestandan, som är erkänt dålig på modellen. Därför funderar jag på att uppgradera skivan från 260 till 320 mm, vilket torde ge betydligt bättre bromseffekt.

Finns det någon här inne som gjort detta och kan dela med sig av erfarenheter? Det kostar trots allt några kronor att uppgradera och därför skulle det vara bra med lite input. Är det värt det? Eller skall man satsa på något annat som ger bättre klipp, t.ex. nya bromsok (om det nu finns något som passar?)?

En sådan här uppgraderingssats hade jag tänkt mig: https://shop.siebenrock.com/Bremsen/Bre ... 35915.html
Återfallsknutte
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2010-08-09/10:10

Re: Uppgradera frambroms

Inläggav Håkan » 2018-06-02/18:57

Grattis till en mycket trevlig MC. Körde själv R80G/S under många år.
Det går säkert mycket bra med Siebenrock satsen.

Jag gjorde så här på min R100GS-PD.

broms 002.jpg

Begagnat fyrkolvsok från Ducati Monster.
Ny 305 mm flytande bromsskiva från BMW R1100/K1100.
Egentillverkade adaptrar för bromsok och skiva.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Uppgradera frambroms

Inläggav Återfallsknutte » 2018-06-02/19:27

Ser ju trevligt ut! Vet du vad det är för diameter på kolvarna i det oket? Och blev det bättre nyp i bromsen?
Återfallsknutte
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2010-08-09/10:10

Re: Uppgradera frambroms

Inläggav Håkan » 2018-06-02/19:48

Återfallsknutte skrev:Ser ju trevligt ut! Vet du vad det är för diameter på kolvarna i det oket? Och blev det bättre nyp i bromsen?

Kolvarna i oket är 32 och 34 mm. Ja, det blev bättre. (Original har R100GS 285mm bromsskiva).

R80G/S lider också lite av klen framgaffel. Den vill vrida sig vid hård bromsning, p.g.a. bromsok bara på en sida. En gaffelbensstabilisator hjälper här, om du inte redan har det.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Uppgradera frambroms

Inläggav Återfallsknutte » 2018-06-02/20:07

Jag har en brygga mellan gaffelbenen, så det är en sak jag slipper köpa...
Återfallsknutte
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2010-08-09/10:10

Re: Uppgradera frambroms

Inläggav Återfallsknutte » 2018-06-09/09:12

Här kommer en liten rapport om min frambroms...

Efter att min frambroms ”stelnat” - allt spel i bromshandtaget försvann, vilket gjorde att bromsen låg på konstant - bestämde jag mig för att försöka göra en lite lätt uppgradering av bromssystemet, så jag köpte en ny huvudcylinder, nya ”lågfriktionskolvar” till oket (hårdanodiserade), uppgraderade packningar till oket (viton) och sintrade bromsskivor (HH). Allt monterades på drygt en timme, inkl. luftning.

Resultatet blev riktigt bra. Efter några mils körning (sintrade belägg har en lång inkörningsperiod innan de tar ordentligt) kunde jag bromsa så det blev däcksskrik i 70. En klar förbättring, och jag kan rekommendera denna uppgradering varmt. Om man inte haft problem med huvudcylindern kan man givetvis skippa att byta den, men renoveringen av oket och de nya beläggen var klart prisvärd.

Sintrade bromsbelägg ökar slitaget på skivan med 20%, men den smällen tar jag...
Återfallsknutte
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2010-08-09/10:10


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst