Oljud i vänster cylinder

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Oljud i vänster cylinder

Inläggav Runar » 2018-06-08/10:10

Hej,
Jag har en BMW R1200 GSA årsmodell 2011.
När jag skulle ut igår så hörde jag ett oroväckende ljud från vänster cylinder. Ett relativt högt knackande. Så högt att jag tyckte det var bäst att stänga av hojen och börja luska lite vad det kan vara. Låter nästan som ventilknackningar, men eftersom det är shims så låter det lite otroligt. Jag har inte kollat ventilspelet ännu.
Startade igen och lyssnade och det blev lite tystare efter ett tag, men när jag gasade till lite så kom det igen.

Känner någon igen symptomen?
Tacksam för alla förslag.

Mvh
Runar
If you know the way. Try another one.
Runar
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2015-05-24/21:15

Re: Oljud i vänster cylinder

Inläggav Allan Ericsson » 2018-06-08/19:24

Hade cykeln fått en noggrann tvätt? Vatten i bensinen? Spikning?
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Oljud i vänster cylinder

Inläggav Runar » 2018-06-09/08:01

Nej ingen tvätt innan jag ställde ner den i garaget. Fick ett tips om att det kunde vara smörjningen till kamkedjan som inte hade kommit igång riktigt och att den därmed inte sträckts. Testar med att byta olja idag även om den är gjord enligt serviceintervall.
If you know the way. Try another one.
Runar
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2015-05-24/21:15

Re: Oljud i vänster cylinder

Inläggav Runar » 2018-06-09/09:26

Problemet löst!!
Bytte olja i hojen och efter en liten stund sjönk oljudet för att sedan försvinna. Trots regelbunden service och lite mindre än 300 mil till nästa (7000 mila service)
If you know the way. Try another one.
Runar
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2015-05-24/21:15

Re: Oljud i vänster cylinder

Inläggav mumkas » 2018-06-09/18:58

Råkade ut för samma sak på min förra R1200GS -12. Det var ett himla mekaniskt oljud från vänster sida och från kamdrivningen gissade jag. Hojen hade då stått några veckor på centralstödet. Fick fenomenet bekräftat av MC-Proffsen och att hydrauliken till justeringen av kamdrivningen kan bli tom på olja. Jag förstod bara inte varför det inte helt försvann när motorn blev varm, men tydligen kan det bli så. När jag startade motorn igen några dagar senare var den helt tyst och det hände aldrig igen. Men det lät verkligen för jävligt illa.

Ny olja och ett glatt humör är säkert god medicin och jag tror inte att du behöver vara bekymrad längre :)
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst