2018 GSA Vibrationer

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

2018 GSA Vibrationer

Inläggav LillaLindis » 2018-06-14/19:16

Hej!
Ny på forumet och nybliven ägare av en supersnygg BMW R1200 GSA Triple Black 2018. Jag har haft en 2011:a i sex år och körde 3700 mil med den, älskar BMW boxer!

Gissa om denna tjej hoppade av glädje när nya hojen stod i garaget :D Har hunnit köra ca 300 mil med den redan och är supernöjd! Allt ”bling” på i princip. Farthållare, wow, innan hade jag ”skruvmodellen” men det här känns tryggare.

Nåväl jag ska hejda mig lite med superlativen. Det finns två saker jag har märkt som..inte är så bra.
1. Jag har vibrationer i styret, fina som hos en fyrcylindrig. De finns där hela tiden men är extra tydliga vid 75-80 km/h samt 120-140 km/h.
2. Slag i fotpinnarna. Svårt att förklara men om man ska göra en liknelse så tänk er en sur gubbe som ligger med en gummiklubba och slår under fotpinnarna, inte i någon jämn frekvens utan högst sporadiskt.

Jag upplevde inte detta på min gamla hoj. Jag har provat två av mina kompisars hojar; en GS 2015 och en Adventure 2015, dom har inte detta problem.

Jag har provat balansera däcken (Anakee 3) och till och med bytt till andra, ingen skillnad. Jag har provat andra fälgar, eker och gjutna.

Internet är en källa man kan ösa ur i oändlighet och jag har läst på advrider.com om personer som har samma fenomen men tyvärr har ingen någon lösning. Allt från att vrida fjäder+ESA till ändlägen, folk som har fått bytt bakfjäder, centralstöd som påstås slå emot ramen, olika däckalternativ till att det är Quick Shift Assisten som är boven.

Detta forum består av en fantastisk bredd av kompetens...nåja när jag nu har sökt ett par timmar här så ger det iaf sken av det ;) Kan någon sprida ljus över mitt problem. Vissa kanske inte ser det som problem men om jag sitter tio mil i sadeln och är jättetrött pga sagda problem, när jag tidigare har kunnat köra 60 mil om dagen...ja då blir jag iallafall lite ledsen.

Ha en skön kväll!
/Linda
Användarvisningsbild
LillaLindis
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-06-14/17:13

Re: 2018 GSA Vibrationer

Inläggav BrooklynS » 2018-06-14/20:53

Fotpinnarna: Ja det är däcken som passerar små ojämnheter... däcksberoende och mer tydligt med slitna däck. Särskilt jäkligt när det är små asfaltsklickar efter lagningar...

Styret: Ja jag tror faktiskt att även det är däcken. Anakee3 har sina sidor; tex att de låter som att hjullagren håller på att ge upp och de ger förstås även vibrationer av samma skäl. Att vibrationerna är hastighetsberoende styrker denna hypotes (och jag har också märkt samma sak och kommit fram till samma anledning).

Så antingen härdar du ut och monterar exempelvis Metzeler Tourance Next eller Michelin PR5 nästa gång eller så gör du det på stubben om du tycker att problemen är outhärdliga.

Själv funderar jag på Pirelli Scorpion Rally STR nästa gång jag byter däck.


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: 2018 GSA Vibrationer

Inläggav Roger Gross » 2018-06-14/21:36

Hej Linda,
Vad säger din BMW-verkstad om de problem du beskriver?
Jag har själv en R1200GSA -18 men känner inte igen de fenomen du beskriver. Att en tvåcylindrig motor vibrerar en aning vid vissa varvtal är ofrånkomligt.
Klart bättre vad gäller vibrationer i styrhandtagen blir det om man monterar skumgummihandtag av typen "Grip Puppies" men då ökar handtagets diameter vilket kräver stora "labbar" till händer. Men bekvämare blir det!
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: 2018 GSA Vibrationer

Inläggav Gunnar Elmgren » 2018-06-14/22:36

Håller med BrooklynS om, att Anakee 3-däcken kan vara boven i dramat.
De för rent ut sagt ett j-a oväsen och jag tycker inte alls de är trevliga (R1200GS -16).
Jag bytte till Pirelli Scorpion Trail II inför förra årets semesterresa, och det blev en helt ny hoj!
Däckljudet är nästan helt borta, och hojen beter sig på något sätt mycket lugnare och stabilare.

Om Du inte vill byta däcken förrän de är "färdigköpta", kan Du kanske experimentera lite med att sänka eller höja lufttrycket med 0,1-0,2 bar både fram och bak - det kan göra stor skillnad, men är inte mer "fel" än att både hoj och däck tål det.

Hoppas det löser sig!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: 2018 GSA Vibrationer

Inläggav BrooklynS » 2018-06-15/05:26

Mina anakee 3 uppför sig bättre med 3.1 bak och 2.6 fram. De för fortfarande oväsen men är mycket stabila och förtroendeingivande vad gäller uppträdandet på vägen.


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: 2018 GSA Vibrationer

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-06-15/06:21

Hei.
Jeg har også gått fra 2011 til 2018 GSA (Triple Black med alt) og kjenner igjen det du sier. Ihvertfall det med slag i fotpinnene. Vibrasjoner i styret har jeg ikke reagert på, men av og til også slike vibrasjoner i fotpinnene.

Jeg hadde ikke disse vibrasjoner og "slag" på 2011, som hadde Tourance Next. Jeg har også hatt en teori om att det må ha vært dekkene på de nye, Anakee 3. De "slår hardt" mot ujevnheter på vegen, og på grov asfalt får man vibrasjonene. Og nå er det jo flere her som mener det samme. Mye ljud gir de også, ljuder jeg ikke hadde på 2011, og som ikke kommer fra motoren.

Det er mulig Anakee 3 gir god väghållning og har gode kjøreegenskaper ellers, men det hadde Tourance Next også. Dessuten synes jeg Anakee 3 er litt "simmiga" og vanskelig å holde stabil kjøreretning når man kjører i lave hastigheter, 20-30km/t i stadstrafik.

Jeg kommer til å slite ut disse dekkene, og når de skal byttes ut blir det Tourance Next.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: 2018 GSA Vibrationer

Inläggav Roger Gross » 2018-06-15/06:56

Hej,
Min GSA -18 har nu gått cirka 900 mil. Från fabrik satt det Anakee monterade. P g a de tråkiga egenskaper som nämns längre upp i tråden bytte jag vid 700 mil till Metzeler Roadtec 01. Väsentligt bättre att köra på må jag säga. Ska då nämnas att jag kör enbart på belagda vägar med GSA-klumpen...
Hade Michelin Road 5 i GS-dimension funnits vid bytet hade jag valt dessa tack vare mycket bra erfarenheter från PR 4. Eftersom jag kör > 3000 mil per år är nästa däckbyte inte så avlägset... ;)
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: 2018 GSA Vibrationer

Inläggav LillaLindis » 2018-06-15/08:03

Hej!

Åh, vilken snabb respons med många tips, tack! Jag bytte faktiskt till Metzeler RoadTec 01 men upplevde inte att det blev mycket bättre. Ska definitivt prova olika ringtryck också.

Min BMW-verkstad har verkligen ställt upp för att försöka hjälpa mig och de har inte gett upp ännu. Svaren där har varit att det är däcken eller fälgarna. De har erbjudit att byta hjulen men eftersom jag även har provat med gjutna fälgar så avböjer jag nog det. Om problemet är ofta förekommande så borde det finnas i någon databas hos BMW, eller hur? Jag slängde ut frågan här för ibland sitter det någon som, bevisligen, har samma eller har haft samma problem och visst är det härligt om man tillsammans kan lösa ett problem :)

Körde en runda igår och noterar även att det beror på vilken asfalt man kör på. Fjädringen känns stummare/fastare på den nya och den skickar allt från marken rätt upp i hojen. Jag saknar faktiskt min gamla där jag kunde ändra fjäderinställningen lättare, nu är ju det mesta automatiskt. Vibrationerna känns tydligare i höger fotpinne om det kan ge någon ledtråd?

Vibrationer i styret kan säkert lösas med tyngre ändvikter men Grip Puppies funkar inte för mig=liten tjej små händer. Det är slagen i fotpinnarna jag inte kommer över/klarar av eller fattar var dom kommer ifrån. Tejpade fast tjock isolering för att testa men det kändes ändå.

Grundsynen för mig är ”Ny motorcykel ska vara bättre än den gamla”. På alla punkter i övrigt stämmer detta. Jag kör mycket och då vill jag att allt ska stämma. ”Köp en japansk fyrcylindrig då” nähäru här är en tjej som är märkes- och motortypstrogen <3

Kom gärna med fler tips ;)

/Linda
Användarvisningsbild
LillaLindis
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2018-06-14/17:13

Re: 2018 GSA Vibrationer

Inläggav BrooklynS » 2018-06-15/21:21

Du behöver inga fler tips. :)


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst