Hej!
Ny på forumet och nybliven ägare av en supersnygg BMW R1200 GSA Triple Black 2018. Jag har haft en 2011:a i sex år och körde 3700 mil med den, älskar BMW boxer!
Gissa om denna tjej hoppade av glädje när nya hojen stod i garaget Har hunnit köra ca 300 mil med den redan och är supernöjd! Allt ”bling” på i princip. Farthållare, wow, innan hade jag ”skruvmodellen” men det här känns tryggare.
Nåväl jag ska hejda mig lite med superlativen. Det finns två saker jag har märkt som..inte är så bra.
1. Jag har vibrationer i styret, fina som hos en fyrcylindrig. De finns där hela tiden men är extra tydliga vid 75-80 km/h samt 120-140 km/h.
2. Slag i fotpinnarna. Svårt att förklara men om man ska göra en liknelse så tänk er en sur gubbe som ligger med en gummiklubba och slår under fotpinnarna, inte i någon jämn frekvens utan högst sporadiskt.
Jag upplevde inte detta på min gamla hoj. Jag har provat två av mina kompisars hojar; en GS 2015 och en Adventure 2015, dom har inte detta problem.
Jag har provat balansera däcken (Anakee 3) och till och med bytt till andra, ingen skillnad. Jag har provat andra fälgar, eker och gjutna.
Internet är en källa man kan ösa ur i oändlighet och jag har läst på advrider.com om personer som har samma fenomen men tyvärr har ingen någon lösning. Allt från att vrida fjäder+ESA till ändlägen, folk som har fått bytt bakfjäder, centralstöd som påstås slå emot ramen, olika däckalternativ till att det är Quick Shift Assisten som är boven.
Detta forum består av en fantastisk bredd av kompetens...nåja när jag nu har sökt ett par timmar här så ger det iaf sken av det Kan någon sprida ljus över mitt problem. Vissa kanske inte ser det som problem men om jag sitter tio mil i sadeln och är jättetrött pga sagda problem, när jag tidigare har kunnat köra 60 mil om dagen...ja då blir jag iallafall lite ledsen.
Ha en skön kväll!
/Linda