Bromsvätskenivå hög

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Bromsvätskenivå hög

Inläggav enhjuling » 2018-06-18/18:25

I höstas gjordes service på min R1200GS Rallye -17 och då ingick det byte av bromsvätska.
En anmärkning skrevs i protokollet att bromsbeläggen bak började bli slitna.
Jag har hållit koll på beläggen fram till nu när jag bytte belägg både bak och fram inför en längre semestertripp.
Efter bytet ser jag inte nivån på bromsvätskan vare sig i fönstret på den främre behållaren eller i den genomskinliga bakre behållaren, det är alltså överfullt.
Det måste ju innebära att när de bytte bromsvätskan på servicen fyllde de helt trots att de visste att beläggen var slitna.
Hur smart är det?
För mycket bromsvätska kan ju vara riktigt dåligt och leda till låsta bromsar när det blir varmt och bromsvätskan inte har plats att expandera.
Jag har ingen lust att åka tillbaka och klaga på en service som gjorde för ett halvår sen även om man kan tycka att de fyllt i för mycket.

Måste man göra nåt specialtrix med nån dator inkopplade eller liknande för att tappa ur lite eller kan man bara helt enkelt släppa ur lite genom luftningsventilerna på samma sätt som när man luftar?
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Bromsvätskenivå hög

Inläggav Mimmi » 2018-06-18/19:00

Hej!

Är inte det enklaste att med en liten spruta, typ injektionsspruta, suga ur önskad kvantitet i behållaren och på så sätt justera nivån?
Så brukar jag göra när jag bytt bromsvätska och vill ha rätt nivå i förhållande till beläggens tjocklek.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: Bromsvätskenivå hög

Inläggav enhjuling » 2018-06-18/20:53

jo, kanske.
Tappa ur lite ska jag i alla fall.
Tack
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst