Sida 1 av 1

R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-06-29/16:42
av rolfmm
Nån som har en idé om va et kopplingsbyte på en R1150GS -03 skulle gå på? Den slirar när jag gasar på och det 'luktar koppling'. Mätarställning 7500 mil.
(Jag får nog svar från Bike på måndag, men innan dess.....)

Re: R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-07-02/16:16
av rolfmm
Det ble inget svar här, men jag fick detta svaret från Bike Trollhättan:

"Jag har pratat med vår mekaniker och lagt upp en offert med de delar som behövs. Detta arbete tar en stund att göra, mekanikern uppskattar att det kommer ta upp emot 15 timmar att göra. När vi lägger ihop kostnad av delarna tillsammans med arbetskostnaden, så blir summan: 27937:- inkl. moms.

Vi brukar rekommendera att man gör dessa jobb under hösten eller vintern. Då har vi tillräckligt stora luckor i kalendern, samt att vi brukar ge en viss rabatt på arbetskostnaden (ännu inte bestämt hur mycket)."

Då är nog mitt MC-äventyr slut......... :cry: :cry:

Re: R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-07-02/18:04
av Hasse Gustafsson
Det handlar om lång tid att utföra jobbet på. Inte svårighetsgrad.
Kan man göra det själv så är det endast kostnad för delarna
Skaffa en manual och läs på innan jobbet startar, fota under arbetets gång
https://www.youtube.com/watch?v=6gzR4WHD-94

Re: R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-07-02/19:20
av rolfmm
Tack för (uppmuntrande) svar. Jag har läst en del i Haynes manualen som jag har, men tycker alla Haynes är svåra att förstå. Jag kommer dock sätta mig ner å se hela videon. Den verkar vara kanon bra :)
Kanske jag vågar mig på..... :shock:

Re: R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-07-02/19:41
av Håkan
rolfmm skrev:Tack för (uppmuntrande) svar. Jag har läst en del i Haynes manualen som jag har, men tycker alla Haynes är svåra att förstå.

Hej Rolf.
Tycker inte Haynes manualerna är så särskilt bra...
BMW har en egen verstadsmanual, mycket bättre instruktioner, finns på DVD skiva, köps hos din BMW MC handlare. :)

Re: R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-07-02/20:06
av Arnes påg
Hallå ja!
Kolla på Youtube, kanske kan öppna verktygslådan för dig.

Lycka till Mats

Re: R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-07-02/22:59
av Mimmi
Hej!

Eftersom Du bor i Västsverige undrar jag om Du frågat Kenneths MC-Service vad ett kopplingsbyte kostar?

Jag säger som de andra, svårt är det inte om man är kunnig i verkstadsarbete, är man det inte tar det mycket längre tid, dessutom kanske det blir fel utfört.
För att inte tala om att man kanske tycker det är jättetråkigt att göra sådant. Själv är jag fullt kompetent och har en ordentlig verkstadsutrustning, men jag tycker det är jättetråkigt att arbeta med sådant numera.

Re: R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-07-03/09:13
av rolfmm
En mycket skicklig mekaniker kan hjälpa mig göra det själv, men vilka delar behöver jag? Jag har hittat

21212345597 - Clutch diaphragm spring
21212333022 - Clutch pressure plate
21217670454 - Clutch friction plate
21212333023 - Clutch cover plate
21212332469 - Clutch bolt - 6 st

Men jag vill också byta den oljetetningen som ofta strular. Kan nån hjälpa med delnr på den?

Re: R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-07-03/19:45
av rolfmm
Detta är vilka delar som behövs vid et kopplingsbyte, inkl alla de tätningar och packboxar som är bra att byta när man plockar isär allt:

21212345597 - Clutch diaphragm spring
21212333022 - Clutch pressure plate
21217670454 - Clutch friction plate
21212333023 - Clutch cover plate
21212332469 - Clutch bolt - 6 required
23127705086 - Gearbox input seal
23127705085 - Input shaft rear seal
23122330135 - Gearbox output shaft seal
23122330141 - Gearbox neutral switch/potentiometer seal
23122330139 - Gearbox selector shaft seal
11111341087 - Crank seal outer rear
11111341135 - Crank seal inner rear
11221341472 - Flywheel mount bolt, 5 required


Men var handlar jag delerna? Jag har hittat två i England:
http://www.motorworks.co.uk/ och
http://www.motobins.co.uk/

Tyskland?

Re: R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-07-03/20:02
av Mimmi
Hej!

Det finns en alldeles utmärkt firma i Sverige som skickar delar med posten, varför gå över havet efter vatten?
MC-PROFFSEN tel 08-882918.

Med tanke på att frakten från England blivit ganska dyr och att SEK är uselt värderad kanske det inte blir billigare att importera. En sak är däremot säker, det är definitivt inte bättre delar eller leveranstid därifrån än från Lennart Lagervall.

Re: R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-07-03/23:20
av rolfmm
Då kontaktar jag han :)

Re: R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-07-04/11:38
av rolfmm
rolfmm skrev:Då kontaktar jag han :)


Ok; MC-Proffsen (Lennart Lagervall) kjör exakt samma priser som Bike Trollhättan...........

Nästa.....?

Re: R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-07-04/16:30
av dpiu1

Re: R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-07-04/18:20
av F800åkare
Mimmi skrev:Hej!

Det finns en alldeles utmärkt firma i Sverige som skickar delar med posten, varför gå över havet efter vatten?
MC-PROFFSEN tel 08-882918.

Med tanke på att frakten från England blivit ganska dyr och att SEK är uselt värderad kanske det inte blir billigare att importera. En sak är däremot säker, det är definitivt inte bättre delar eller leveranstid därifrån än från Lennart Lagervall.

Finner det oftast vara tvärtom. På totalen hamnar man trots frakter på 40-60% av vad svenska ÅF tar.

Finns vissa undantag utomlands som har ohemult dyra frakter, men de är få och man har andra att välja på.

Re: R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-07-05/07:34
av rolfmm
dpiu skrev:Här brukar jag beställa grejer i bland:
https://www.kfm-motorraeder.de/cms/en/genuine-spare-parts/bmw-spare-parts
/Janne


KFM är ungefär 20% billigare på originaldelar änn Bike, men jag kommer nog handla på Moto-Bins https://www.motobins.co.uk/

Re: R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-07-05/11:15
av tobbe_r90s
Tråkigt att läsa om din koppling.

Har själv en 2004 r1150r med snart 5400 mil på klockan (jo den jag fick som en helt överraskande o galen i 50årspresent i våras).

Den har hittills skött sig exemplariskt. Men blir lite orolig när jag hittar en hel del postningar i olika forum om problem med koppling o transmission (trasiga splines) på den här drivlinan.

Är den ovanligt sårbar? Något man kan göra i förebyggande syfte o ha koll på?



Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Re: R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-07-05/12:12
av rolfmm
Jag undrar på detsamma..........

Re: R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-07-05/12:37
av Bror Gårdelöf
Det enklaste Ni kan göra är att köra hojarna regelbundet. Det har skrivits förr här, men jag tar det igen: Tätningen mellan vevhuset och torrkopplingen smörjs och hålls fräsch av motoroljan. Får cykeln stå länge, kan tätningen torka och fastna i axeln - varpå en bit kan slitas loss, nästa gång cykeln startas. Då blir det otätt, dvs olja läcker in i kopplingshuset, och kopplingen börjar slira.
Därför kan ett tio - femton år gammalt "fynd" med få mil på mätaren bli dyrt. Om cykeln stått stilla för länge, kan ovan nämnda problem ha uppstått.
Är cykeln regelbundet körd, håller tätningen längre, vilket om inte annat indikeras av, att min hoj hittills gått 15 800 mil, utan att kopplingen börjat slira. Då har jag som regel tagit första vändan i månadsskiftet mars - april och sista en bit in i oktober - men jag startar INTE cykeln lite då och då under vintern. Det är kontraproduktivt.

Och man kan onekligen ha det värre än att "tvingas" köra hojen en hyfsad vända - så att den blir ordentligt varmkörd och väl det - en eller ett par gånger i månaden under säsongen. Gör man inte ens det, är det nog bättre att sälja den.

Re: R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-07-05/14:23
av F800åkare
tobbe_r90s skrev:Tråkigt att läsa om din koppling.

Har själv en 2004 r1150r med snart 5400 mil på klockan (jo den jag fick som en helt överraskande o galen i 50årspresent i våras).

Den har hittills skött sig exemplariskt. Men blir lite orolig när jag hittar en hel del postningar i olika forum om problem med koppling o transmission (trasiga splines) på den här drivlinan.

Är den ovanligt sårbar? Något man kan göra i förebyggande syfte o ha koll på?



Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Enlogt de som vet så är smörjning av splines det enda som kan göras.

Re: R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-07-05/23:24
av tobbe_r90s
Har precis kollat en video om jobbet som krävs för att smörja splinsen. Jag tror jag avvaktar lite :-) ....

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk

Re: R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-07-06/06:57
av rolfmm
tobbe_r90s skrev:Har precis kollat en video om jobbet som krävs för att smörja splinsen. Jag tror jag avvaktar lite :-) ....

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk


Har du en länk?

Re: R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-07-06/07:49
av F800åkare
rolfmm skrev:
tobbe_r90s skrev:Har precis kollat en video om jobbet som krävs för att smörja splinsen. Jag tror jag avvaktar lite :-) ....

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk


Har du en länk?

Samma som länkas högre upp i tråden, är lika mycket jobb som att byta låda.
https://www.youtube.com/watch?v=6gzR4WHD-94

Re: R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-07-06/11:11
av rolfmm
Å fan :shock:
Det gör man väl vart år.......? ;) :lol:

Re: R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-07-13/21:17
av rolfmm
Fick et pris från Kenneths MC-Service (26000 kr). Dom rekommenderade också byta slavcylinder. Nån som har nån kommentar till? Borde det vara nödvändig? :?

Re: R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-07-14/06:05
av Bror Gårdelöf
Är inte kunnig på området, men Kenneths MC har grundmurat gott renommé, så jag skulle lyda deras råd.

Re: R1150GS - Kopplingsbyte

InläggPostat: 2018-07-14/08:35
av Bengt Allevad
Slavcylindern bör du byta med avseende på läckagerisken av bromsvätska utefter kopplingsstången, via kanalen i ingående axel, och till slut in på kopplingspaketet.
BMW tog bort tätningen av kopplingsstången på din modell.
Om du inte har tätning, vilket nog inte är troligt, så köp även den nyare kopplingsstången med en filtflärp i ett spår.
Lennart Lagerwall på mc Profsen känner till detta om du handlar från honom.

Byt också kopplingspaketet komplett med tryckplattor. Min erfarenhet säger att tryckplattorna slår sig efter ca 3000 mil. Däremot lamellen verkar ha evigt liv, om den inte blivit utsatt för olja eller bromsvätska förstås men självklart byter man den också.