Sida 1 av 1

Torrkoppling vs våtkoppling

InläggPostat: 2018-07-08/19:50
av rolfmm
Jag hade en tråd här om kopplingsbyte på en R1150GS och läste då en del på nätet om detta (oljeläcka ser vi bort ifrån nu) bland annat om hur du kör med torrkoppling till skillnad från våtkoppling. Torrkoppling tåler inte att du slirar så mycket vid igångsättning. Nåt som jag tycker låter konstigt när vi ser på Touratech Offroad School. Där sliras det ju "hela dagen"? Annas sejs det att du inte ska köra på för hög växel, inte högst växeln under 80 km/t. (Jag tycker också att 6:an är för hög och 5:an är för låg....) Det finns hur många meningar som helst. Vad tycks här på forumet om emnet?

Re: Torrkoppling vs våtkoppling

InläggPostat: 2018-07-08/21:11
av Bror Gårdelöf
Jag har ingen egentlig åsikt - men har nog aldrig läst, att byte av koppling pga slitage varit något stort problem på vare sig BMW:s eller Moto Guzzis maskiner - som ju haft denna konstruktion "sedan Hedenhös".
Däremot har man som regel passat på att byta koppling, om cykeln ändå måste tas isär pga läckande tätning från vevhuset, eftersom komponenterna inte är särskilt dyra, medan arbetet kostar mycket pengar (om man inte gör det själv).
Det är lite som vår Renault, där byte av kamremmar brukar samordnas med byte av vattenpump (som rabatteras), just för att det är verkstadsmässigt vettigt att vidta båda åtgärderna samtidigt - även om vattenpumpen kanske skulle hålla betydligt längre.

Re: Torrkoppling vs våtkoppling

InläggPostat: 2018-07-08/22:28
av Dennis Johansson
Jag TROR det egentligen kvittar vilken koppling man har. MIsshandlar man den, kommer den ta slut tidigare oavsett torr eller våt

Re: Torrkoppling vs våtkoppling

InläggPostat: 2018-07-10/16:03
av BrooklynS
Skillnaden är nog den att våtkoppling inte överhettas lika snabbt samt att den ju byts på några minuter, till skillnad från torrkopplingen.

Nackdelen med våtkoppling är att den inte frikopplar helt...

Re: Torrkoppling vs våtkoppling

InläggPostat: 2018-08-19/18:08
av 424242
Hel, jag har införskaffat mej en 1150rt av 2001 årsmodell som bara har gått 2500 mil. jag är mycket nöjd förutom att det "skramlar" i kopplingen.Beror detta att det är torrkoppling,eller något som måste åtgärdas?










h

Re: Torrkoppling vs våtkoppling

InläggPostat: 2018-08-26/16:16
av Bror Gårdelöf
Tystnar "skramlet", när Du drar in kopplingshandtaget? Det gör det på min hoj - som jag händelsevis köpte, när den gått 2 600 mil! - varpå det återkommer, om man släpper ut handtaget med friläget i. Så har cykeln låtit under mer än 13 000 mil i min ägo, så jag betraktar det som en normalitet - eller i alla fall inte något, som kräver åtgärd.

Re: Torrkoppling vs våtkoppling

InläggPostat: 2018-08-26/19:54
av Håkan
När R1200 LC introducerades 2013 besökte jag BMW Motorrad days i Garmich. Sökte upp en tekniker i BMW´s monter. Jag hade några frågor, i princip: torrkoppling vs våtkoppling.
Hans svar var att torrkopplingen inte skulle klara den ökande effekten i LC modellerna. Om man hade behållt torrkoppling hade man behövt öka diametern på kopplingen och det hade varit ogörligt av andra skäl (utrymme bland annat).

Re: Torrkoppling vs våtkoppling

InläggPostat: 2018-08-26/21:27
av BrooklynS
Och kanske framförallt det... effekt klarar den förstås men en flerskivig våtkoppling har helt enkelt egenskaper som är eftersträvansvärda idag; liten diameter trots stor lamellyta, lättmanövrerad och tål slirning. Enkel service/byte är en bonus.


Buy quality, cry once

Re: Torrkoppling vs våtkoppling

InläggPostat: 2018-08-27/08:32
av Bror Gårdelöf
Bara en okunnigs fråga: Våtkopplingen på boxrarna sitter väl också i hojens längsriktning? Är den därmed så lätt att byta, eller är det en lika omfattande operation med att dela cykeln på mitten?
Att det (i regel) är lätt att byta våtkoppling på en motor med tvärställd vev, vet jag.

Re: Torrkoppling vs våtkoppling

InläggPostat: 2018-08-27/09:39
av Beerduck

Re: Torrkoppling vs våtkoppling

InläggPostat: 2018-08-27/09:42
av DaK
Bror Gårdelöf skrev:Bara en okunnigs fråga: Våtkopplingen på boxrarna sitter väl också i hojens längsriktning? Är den därmed så lätt att byta, eller är det en lika omfattande operation med att dela cykeln på mitten?
Att det (i regel) är lätt att byta våtkoppling på en motor med tvärställd vev, vet jag.

Har inte BMW kopierat Honda CX och monterat kopplingen framtill?

Re: Torrkoppling vs våtkoppling

InläggPostat: 2018-08-29/13:34
av Bror Gårdelöf
I så fall kommer saken onekligen i ett annat läge - bokstavligt talat.

Re: Torrkoppling vs våtkoppling

InläggPostat: 2018-08-29/20:20
av Dennis Johansson
DaK skrev:
Bror Gårdelöf skrev:Bara en okunnigs fråga: Våtkopplingen på boxrarna sitter väl också i hojens längsriktning? Är den därmed så lätt att byta, eller är det en lika omfattande operation med att dela cykeln på mitten?
Att det (i regel) är lätt att byta våtkoppling på en motor med tvärställd vev, vet jag.

Har inte BMW kopierat Honda CX och monterat kopplingen framtill?

Inte förvånad över att Honda haft det så tidigare.
Märkligt dock att det skulle ta så lång tid för BMW