Sida 1 av 1

Misständer på högre varv

InläggPostat: 2018-07-13/23:49
av DrMumin
Har en R1150r som gått 2000mil och aldrig strulat tidigare.
Det började plötsligt med att hojen bara tvärdog vid ax och la av helt.
Vid startförsök gick den runt som den ska men andtydde inte ens å tända utan var direkt död.
Misstänkte bränslebrist och rullade den till macken "varmt som helvete" och tankade.
Hojen vägrar tända eller starta.
Efter ca en timme så testade jag igen och den puffade till lite och efter otroligt mycket malande så hoppade den igång.
Men går verkligen dåligt misständer grovt över 5500 varv men bara vid nästan fullt gaspådrag "den misständer så grovt att den inte orkar öka varvet från 6000" vi pratar brutalt huggande med fulleffekt hugg varvade med helt död växlande om vart annat
släpper man av bara lite lite så drar den renare men inte alls med full kraft
under 5500 går den perfekt.
Har testat att koppla ut tändspolarna "dubbelstift motor" en i taget och bägge går som dom ska.
Frågan är vad kan orsaka ett totalt effektbortfall från 5500 och uppåt
bägge trottelrännorna löper fritt inga främmande föremål i dom
stiften är fina
står helt rådlös just nu

Re: Misständer på högre varv

InläggPostat: 2018-07-14/11:20
av Bengt Allevad
Mät gärna bränsletrycket medan du kör och hojen uppför sig som du beskriver.
Det skall ligga konstant oavsett belastning på den här hojmodellen. Öveskottet dumpas. Insprutningen bygger ju på konstant tryck och varierbar tid.

Bränslefiltret i tanken?

Spridarna?

Re: Misständer på högre varv

InläggPostat: 2018-07-14/11:25
av Kovlingen
Bara en fundering : Kan TPS:en stöka till det ? Kontakten eller själva enheten .

Re: Misständer på högre varv

InläggPostat: 2018-07-14/16:03
av Håkan
TPS givaren, ja som Kovling skriver. Har den flyttats ur läge? Sitter kontakten på plats?
Felkodsavläsning är ett bra första steg vid felsökning.

Re: Misständer på högre varv

InläggPostat: 2018-07-15/21:04
av DrMumin
Har kikat på tps och den ger fin ohm ändring från stängt till öppet spjäll
Läget är inte rubbat vad jag kan se på färg duttarna
Finns det någon i närheten av Skövde som har feldiagnos utrustning eller ska man köpa in den själv

https://youtu.be/kUK31gF03T8

I filmen håller jag full gas och den missar å baktänder nått sjukt så den inte ens når rödvarv

Re: Misständer på högre varv

InläggPostat: 2018-07-15/21:23
av Gunnar Elmgren
Jag tror som Bengt Allevad - det är problem med bränsletryck/flöde.
Igensatt bränslefilter, utsliten bränslepump eller kanske någon blockerad bränsleslang (gamla gummislangar kan "svälla" på insidan så det blir täppt). Möjligen kan pumpen suga luft i någon läcka, men jag har för mig att pumpen sitter inuti tanken på de där hojarna så det är mindre troligt.

Re: Misständer på högre varv

InläggPostat: 2018-07-16/06:54
av Håkan
Sitter gaswires ordentligt på plats? Ibland kan dom hänga upp sig på kanten av wirespännaren. :)

Re: Misständer på högre varv

InläggPostat: 2018-07-16/07:08
av Kovlingen
Mer fundering :
Har varvstoppen fått för sej att strypa tidigare . (Datorer :roll: )
Testa att lyfta av jordkabeln på batteriet nån timme . Då ska den väl gå i återställning .
Låter konstigt att den går bra upp till ett visst varvtal .

Bara en liten överhettad morgonfundering :shock: ;)

Re: Misständer på högre varv

InläggPostat: 2018-07-16/08:44
av DrMumin
Bägge spjällen går lika från tomgång till fullt öppna
Den skjuter och bubblar en hel del som de hörs på filmen
Funderar om det är bränsle eller tändning som spökar

Re: Misständer på högre varv

InläggPostat: 2018-07-16/11:40
av Håkan
På dubbelstiftsmotorn har jag varit med om falerande huvudtändspolar.
Speciellt som sekundärspolarna bara används upp till cirka 3000 rpm. Det kan alltså vara intermittent fel på huvudspolarna som gör detta.

Re: Misständer på högre varv

InläggPostat: 2018-07-17/14:28
av Dennis Johansson
Tycker det luktar TPS givaren lång väg ändå.
JAg hade liknande bekymmer.
När den först var inne hos Kenneths visades inga felkoder.
De trodde på bränslet, och efter det gick den bättre. Men nästa gång jag var ute sköt den en mer skarp en innan.
Då kopplade jag upp min GS-911 som jag ej använt innan, följde lite instruktioner från Håkan här på forumet med kalibrering etc, men den gick inte bättre för det.
Bytte lamdasonder, ingen skillnad. Bytte TPS givaren som ej larmat och kalibrerade den nya och sedan går den som den skall igen.
JAg köpte allt begagnat från Bike mc demotering

Re: Misständer på högre varv

InläggPostat: 2018-08-04/22:54
av DrMumin
Så ny tps monterad och hojen går exakt likadant som innan...
Nån mer som vill gissa på nått dyrt ja kan byta ut i onödan?

Re: Misständer på högre varv

InläggPostat: 2018-08-04/23:58
av Kovlingen
Jo du kan väl skrota hojen . Kanske det ultimata .
Annars kan ju "Håkans" tips om tändspolar vara nått nytt DYRT att testa .
Det är ju väldigt svårt att ställa orsaken via forumet .
Du kan bara få funderingar på vad det kan vara , och sedan gå vidare .
Ibland funkar det å en annan gång inte alls . :(

Re: Misständer på högre varv

InläggPostat: 2018-08-05/02:23
av Magnus Brobeck
DrMumin skrev:Så ny tps monterad och hojen går exakt likadant som innan...
Nån mer som vill gissa på nått dyrt ja kan byta ut i onödan?


Det tror jag inte någon vill.
Mitt förslag är att du går till en verkstad om råden via forum inte hjälper dig.

Stänger tråden eftersom ämnet verkar vara uttömt.

Med vänlig hälsning, Magnus