Sida 1 av 1

Generatorrems byte GSA 2010

InläggPostat: 2018-07-23/21:16
av PelleRandau
Halloj jag tänkte bytta generatorremen på min GSA 2010 då den nu rullat 6000 mil o den är ej bytt då den firman som servat den anser man aldrig behöver bytta en sådan.
Har suttit o letat efter en bra sida där man kan se hur man gör det utan att montera av tanken o alla de delarna för att lossa generatorn.

Så om ngn snäll själ här inne vet ett bra sätt tar jag gärna emot det eller om ngn i Skåne trakten vill hjälpa o visa mig det så bjussar jag på lite trevligt sällskap samt lite kosing för det såklart. 8-)
Letar även efter ngn i dessa trakter som kan släcka servicelampan på samma hoj då jag även passar på att serva 6000 mila nu,
Ser att där är 4 stift på denna motorn står det lite här o där behövs det byttas alla 4 eller räcker det med 2??
Och var sitter de andra 2 på motorn har ej skruvat isär där ännu då jag tänkte ta allt i en omgång generatorrem o oljor o stift!

Förvirrad Helsingborgare

Re: Generatorrems byte GSA 2010

InläggPostat: 2018-07-23/22:11
av HåkanH
Hej!
Du behöver varken demontera tanken eller röra några bultar till generatorn!
Det sitter en svart plastkåpa fram med 5 skruvar (tror jag) som du demonterar. Där har du remmen
frilagd. Det finns inte någon justerskruv för remspänning på 1200-motorn, utan man kränger av/på
remmen (med milt våld)
https://www.youtube.com/watch?v=YzPTPN98x40
För att dra runt motorn behöver du en 32 mm hylsa/spärrskaft men det går med en stor skiftnyckel alt.
stor polygrip.
Ett tändstift är placerat under respektive cylinder, bakom ett plast/plåtskydd!

Passa på att byta remmen medan du har tändstiften borta, så går det så mycket lättare att dra runt
motorn

Lycka till! :)

Re: Generatorrems byte GSA 2010

InläggPostat: 2018-07-24/06:34
av Bengt Allevad
Bara ett vänligt menat tips.
Var noga med att kontrollera generatorremmen typ årligen och byt vid föreskrivet intervall.
Kostar inte mycket.
Så här hände det på en verkstadsservad hoj innan föreskrivet bytesintervall.

Re: Generatorrems byte GSA 2010

InläggPostat: 2018-07-24/10:10
av Roger Gross
Bengt Allevad skrev:Bara ett vänligt menat tips.
Var noga med att kontrollera generatorremmen typ årligen och byt vid föreskrivet intervall.
Kostar inte mycket.
Så här hände det på en verkstadsservad hoj innan föreskrivet bytesintervall.


Helt rätt, Bengt
Våra KOMPETENTA BMW-verkstäder har lärt sig att föreskriven serviceintervall är förenad med risk för remhaveri.
De kollar därför remmens kondition redan vid 4000-milaservicen.
//Roger G

Re: Generatorrems byte GSA 2010

InläggPostat: 2018-07-24/12:34
av Hasse Gustafsson
Vet man inte säkert vad man håller på med så kan det i det långa loppet
bli billigare på en verkstad.
Bara att dra av tändhattarna från tändstiften kan medföra dyra kostnader
om de dras sönder. De sitter hårt!!

Re: Generatorrems byte GSA 2010

InläggPostat: 2018-07-24/13:19
av gorbra
Vill inte skrämmas ytterligare men har du otur så går remmen in och förstör packboxen med oljeläckage som följd. Då kan man hålla sig för skratt.

Re: Generatorrems byte GSA 2010

InläggPostat: 2018-07-24/20:52
av PelleRandau
Hej Bengt o alla andra.
Jag är utbildad bilskruvare från början så jag har inte tummen mitt i men då jag skruvade av kåpan så tänkte jag bättre ställa en fråga mera än en för lite.
Ja det med remmen har en kompis råkat ut för också verkstaden sade man behöver inte bytta den alls förrän kanske 8000 mil.
Jag vet att stiftet sitter på sidan om motorn men sitter det andra rakt under menar du o har det ngn tändhatt??
Tänkte mest för skall skaffa stiften på torsdag så jag kan serva den på tisdag eftermiddag.
Har ju en KNIXkörning i helgen som jag som vanligt ansvarar för här nere i Skåne.
Då vet du vem jag är Bengt??

Re: Generatorrems byte GSA 2010

InläggPostat: 2018-07-24/20:57
av Bengt Allevad
PelleRandau skrev:Då vet du vem jag är Bengt??


Visst kommer jag ihåg dig :)

Re: Generatorrems byte GSA 2010

InläggPostat: 2018-07-24/21:19
av HåkanH
PelleRandau skrev:Jag vet att stiftet sitter på sidan om motorn men sitter det andra rakt under menar du o har det ngn tändhatt??

En liten film säger mer än tusen ord! ;)
https://www.youtube.com/watch?v=BozKwxm_4GI

Re: Generatorrems byte GSA 2010

InläggPostat: 2018-07-24/21:34
av PelleRandau
HåkanH skrev:
PelleRandau skrev:Jag vet att stiftet sitter på sidan om motorn men sitter det andra rakt under menar du o har det ngn tändhatt??

En liten film säger mer än tusen ord! ;)
https://www.youtube.com/watch?v=BozKwxm_4GI



Tack för filmerna nu ser man det tydligt ju då är det bara att bytta alla 4 på en gång. :D

Re: Generatorrems byte GSA 2010

InläggPostat: 2018-07-26/13:32
av PelleRandau
Nu har jag stött på ett problem det skall ju vara en 4PK582 rem men den jag har fått av mchandlaren då jag köpte hojen i fjol så sade dem att den remmen jag fick med var den rätte men jag ser nu att den heter 4PK580 tror ni att de 2 mm kan göra ngn skillnad eller jag skall ge mig iväg o beställa en ny för 320 kr??

Re: Generatorrems byte GSA 2010

InläggPostat: 2018-07-26/13:40
av Måns Ulveståhl
Att vara dumsnål kan bli ett ödesdigert beslut senare.
320 kr är värt bra "nattasömn" Pelle.

Re: Generatorrems byte GSA 2010

InläggPostat: 2018-07-31/17:54
av Håkan
Biltema har ett bra verktyg för rembytet. Artikelnummer 19-1585.
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000035026

Och en 34mm hylsa för 1/2" spärrskaft för att dra runt motorn är det bästa jag provat, (finns inte på Biltema).

Re: Generatorrems byte GSA 2010

InläggPostat: 2018-07-31/19:21
av HåkanH
Håkan skrev:Och en 34mm hylsa för 1/2" spärrskaft för att dra runt motorn är det bästa jag provat,

NÄÄÄÄ Håkan, strula inte till det nu! ;) 32 MM hylsa...som jag skrivit tidigare!
Möjligt det funkar med 34 också? :?

Re: Generatorrems byte GSA 2010

InläggPostat: 2018-07-31/20:25
av Håkan
HåkanH skrev:
Håkan skrev:Och en 34mm hylsa för 1/2" spärrskaft för att dra runt motorn är det bästa jag provat,

NÄÄÄÄ Håkan, strula inte till det nu! ;) 32 MM hylsa...som jag skrivit tidigare!
Möjligt det funkar med 34 också? :?

Ja,a du. Det är inte så länge sedan jag gjorde ett sånt rembyte. Hylsan satt fortfarande kvar på spärrskaftet. :)
Jag minns också att i min 1/2" hylsnyckelsats är största hylsan 33mm.
Fick vända mig till en verkligt välsorterad verktygshandlare för att finna en 34mm hylsa med 1/2" fattning.
(Den 34mm hylsan med 3/4" fattning jag först köpte på Biltema var för tjockväggig för att fungera bra).
Vill minnas att R1150 hade 32mm nyckelvidd, är du säker på att du inte blandat ihop modellerna? :)
34mm nyckelvidd har muttern på vevaxelremskivan på de R1200 jag skruvat med. ;)

Re: Generatorrems byte GSA 2010

InläggPostat: 2018-07-31/22:52
av HåkanH
Håkan skrev:...är du säker på att du inte blandat ihop modellerna?
34mm nyckelvidd har muttern på vevaxelremskivan på de R1200 jag skruvat med.

Nää, jag är inte alls säker!
Det är den enda, stora hylsa jag har och använt vid mitt rembyte för tre år sedan.
Den har dock varit utlånad till andra och risken finns att jag fått tillbaka fel storlek. :?

Du har givetvis rätt, Håkan....jag ger mig! ;)

Re: Generatorrems byte GSA 2010

InläggPostat: 2018-08-01/16:28
av Håkan
HåkanH skrev:Du har givetvis rätt, Håkan... ;)

;)

Eftersom vägmätaren slog om till 8000 mil i söndags på väg hem från Litauen, så är det dags för service. :)
Tog bort "bröstkåpan" igår kväll, remmen ska ju bytas. ;)
Passade på att mäta muttern med skjutmått... Den är faktiskt 33,3 mm (33 hylsa går inte på, 34 glappar men fungerar).