Generatorrems byte GSA 2010

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Generatorrems byte GSA 2010

Inläggav PelleRandau » 2018-07-23/21:16

Halloj jag tänkte bytta generatorremen på min GSA 2010 då den nu rullat 6000 mil o den är ej bytt då den firman som servat den anser man aldrig behöver bytta en sådan.
Har suttit o letat efter en bra sida där man kan se hur man gör det utan att montera av tanken o alla de delarna för att lossa generatorn.

Så om ngn snäll själ här inne vet ett bra sätt tar jag gärna emot det eller om ngn i Skåne trakten vill hjälpa o visa mig det så bjussar jag på lite trevligt sällskap samt lite kosing för det såklart. 8-)
Letar även efter ngn i dessa trakter som kan släcka servicelampan på samma hoj då jag även passar på att serva 6000 mila nu,
Ser att där är 4 stift på denna motorn står det lite här o där behövs det byttas alla 4 eller räcker det med 2??
Och var sitter de andra 2 på motorn har ej skruvat isär där ännu då jag tänkte ta allt i en omgång generatorrem o oljor o stift!

Förvirrad Helsingborgare
PelleRandau
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 2017-06-18/21:15
Ort: Billesholm

Re: Generatorrems byte GSA 2010

Inläggav HåkanH » 2018-07-23/22:11

Hej!
Du behöver varken demontera tanken eller röra några bultar till generatorn!
Det sitter en svart plastkåpa fram med 5 skruvar (tror jag) som du demonterar. Där har du remmen
frilagd. Det finns inte någon justerskruv för remspänning på 1200-motorn, utan man kränger av/på
remmen (med milt våld)
https://www.youtube.com/watch?v=YzPTPN98x40
För att dra runt motorn behöver du en 32 mm hylsa/spärrskaft men det går med en stor skiftnyckel alt.
stor polygrip.
Ett tändstift är placerat under respektive cylinder, bakom ett plast/plåtskydd!

Passa på att byta remmen medan du har tändstiften borta, så går det så mycket lättare att dra runt
motorn

Lycka till! :)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Generatorrems byte GSA 2010

Inläggav Bengt Allevad » 2018-07-24/06:34

Bara ett vänligt menat tips.
Var noga med att kontrollera generatorremmen typ årligen och byt vid föreskrivet intervall.
Kostar inte mycket.
Så här hände det på en verkstadsservad hoj innan föreskrivet bytesintervall.
Bilagor
drivrem 001.jpg
drivrem 001.jpg (56.46 KiB) Visad 3949 gånger
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: Generatorrems byte GSA 2010

Inläggav Roger Gross » 2018-07-24/10:10

Bengt Allevad skrev:Bara ett vänligt menat tips.
Var noga med att kontrollera generatorremmen typ årligen och byt vid föreskrivet intervall.
Kostar inte mycket.
Så här hände det på en verkstadsservad hoj innan föreskrivet bytesintervall.


Helt rätt, Bengt
Våra KOMPETENTA BMW-verkstäder har lärt sig att föreskriven serviceintervall är förenad med risk för remhaveri.
De kollar därför remmens kondition redan vid 4000-milaservicen.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Generatorrems byte GSA 2010

Inläggav Hasse Gustafsson » 2018-07-24/12:34

Vet man inte säkert vad man håller på med så kan det i det långa loppet
bli billigare på en verkstad.
Bara att dra av tändhattarna från tändstiften kan medföra dyra kostnader
om de dras sönder. De sitter hårt!!
R90s -75,såld
R1200GS -10
Hasse Gustafsson
 
Inlägg: 838
Blev medlem: 2008-11-16/22:16

Re: Generatorrems byte GSA 2010

Inläggav gorbra » 2018-07-24/13:19

Vill inte skrämmas ytterligare men har du otur så går remmen in och förstör packboxen med oljeläckage som följd. Då kan man hålla sig för skratt.
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Generatorrems byte GSA 2010

Inläggav PelleRandau » 2018-07-24/20:52

Hej Bengt o alla andra.
Jag är utbildad bilskruvare från början så jag har inte tummen mitt i men då jag skruvade av kåpan så tänkte jag bättre ställa en fråga mera än en för lite.
Ja det med remmen har en kompis råkat ut för också verkstaden sade man behöver inte bytta den alls förrän kanske 8000 mil.
Jag vet att stiftet sitter på sidan om motorn men sitter det andra rakt under menar du o har det ngn tändhatt??
Tänkte mest för skall skaffa stiften på torsdag så jag kan serva den på tisdag eftermiddag.
Har ju en KNIXkörning i helgen som jag som vanligt ansvarar för här nere i Skåne.
Då vet du vem jag är Bengt??
PelleRandau
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 2017-06-18/21:15
Ort: Billesholm

Re: Generatorrems byte GSA 2010

Inläggav Bengt Allevad » 2018-07-24/20:57

PelleRandau skrev:Då vet du vem jag är Bengt??


Visst kommer jag ihåg dig :)
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: Generatorrems byte GSA 2010

Inläggav HåkanH » 2018-07-24/21:19

PelleRandau skrev:Jag vet att stiftet sitter på sidan om motorn men sitter det andra rakt under menar du o har det ngn tändhatt??

En liten film säger mer än tusen ord! ;)
https://www.youtube.com/watch?v=BozKwxm_4GI
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Generatorrems byte GSA 2010

Inläggav PelleRandau » 2018-07-24/21:34

HåkanH skrev:
PelleRandau skrev:Jag vet att stiftet sitter på sidan om motorn men sitter det andra rakt under menar du o har det ngn tändhatt??

En liten film säger mer än tusen ord! ;)
https://www.youtube.com/watch?v=BozKwxm_4GI



Tack för filmerna nu ser man det tydligt ju då är det bara att bytta alla 4 på en gång. :D
PelleRandau
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 2017-06-18/21:15
Ort: Billesholm

Re: Generatorrems byte GSA 2010

Inläggav PelleRandau » 2018-07-26/13:32

Nu har jag stött på ett problem det skall ju vara en 4PK582 rem men den jag har fått av mchandlaren då jag köpte hojen i fjol så sade dem att den remmen jag fick med var den rätte men jag ser nu att den heter 4PK580 tror ni att de 2 mm kan göra ngn skillnad eller jag skall ge mig iväg o beställa en ny för 320 kr??
PelleRandau
 
Inlägg: 39
Blev medlem: 2017-06-18/21:15
Ort: Billesholm

Re: Generatorrems byte GSA 2010

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-07-26/13:40

Att vara dumsnål kan bli ett ödesdigert beslut senare.
320 kr är värt bra "nattasömn" Pelle.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Generatorrems byte GSA 2010

Inläggav Håkan » 2018-07-31/17:54

Biltema har ett bra verktyg för rembytet. Artikelnummer 19-1585.
https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000035026

Och en 34mm hylsa för 1/2" spärrskaft för att dra runt motorn är det bästa jag provat, (finns inte på Biltema).
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Generatorrems byte GSA 2010

Inläggav HåkanH » 2018-07-31/19:21

Håkan skrev:Och en 34mm hylsa för 1/2" spärrskaft för att dra runt motorn är det bästa jag provat,

NÄÄÄÄ Håkan, strula inte till det nu! ;) 32 MM hylsa...som jag skrivit tidigare!
Möjligt det funkar med 34 också? :?
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Generatorrems byte GSA 2010

Inläggav Håkan » 2018-07-31/20:25

HåkanH skrev:
Håkan skrev:Och en 34mm hylsa för 1/2" spärrskaft för att dra runt motorn är det bästa jag provat,

NÄÄÄÄ Håkan, strula inte till det nu! ;) 32 MM hylsa...som jag skrivit tidigare!
Möjligt det funkar med 34 också? :?

Ja,a du. Det är inte så länge sedan jag gjorde ett sånt rembyte. Hylsan satt fortfarande kvar på spärrskaftet. :)
Jag minns också att i min 1/2" hylsnyckelsats är största hylsan 33mm.
Fick vända mig till en verkligt välsorterad verktygshandlare för att finna en 34mm hylsa med 1/2" fattning.
(Den 34mm hylsan med 3/4" fattning jag först köpte på Biltema var för tjockväggig för att fungera bra).
Vill minnas att R1150 hade 32mm nyckelvidd, är du säker på att du inte blandat ihop modellerna? :)
34mm nyckelvidd har muttern på vevaxelremskivan på de R1200 jag skruvat med. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Generatorrems byte GSA 2010

Inläggav HåkanH » 2018-07-31/22:52

Håkan skrev:...är du säker på att du inte blandat ihop modellerna?
34mm nyckelvidd har muttern på vevaxelremskivan på de R1200 jag skruvat med.

Nää, jag är inte alls säker!
Det är den enda, stora hylsa jag har och använt vid mitt rembyte för tre år sedan.
Den har dock varit utlånad till andra och risken finns att jag fått tillbaka fel storlek. :?

Du har givetvis rätt, Håkan....jag ger mig! ;)
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Generatorrems byte GSA 2010

Inläggav Håkan » 2018-08-01/16:28

HåkanH skrev:Du har givetvis rätt, Håkan... ;)

;)

Eftersom vägmätaren slog om till 8000 mil i söndags på väg hem från Litauen, så är det dags för service. :)
Tog bort "bröstkåpan" igår kväll, remmen ska ju bytas. ;)
Passade på att mäta muttern med skjutmått... Den är faktiskt 33,3 mm (33 hylsa går inte på, 34 glappar men fungerar).
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst