Startknapp R1200RT -14

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Startknapp R1200RT -14

Inläggav Chrille » 2018-07-23/22:17

Har skrivits mycket om defekta knappsatser, nu kanske det felet även drabbat min hoj?
Är det någon som VET vad som händer eller inte händer? Knappen går inte trycka in, startmotor aktiveras inte?
Chrille
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2012-10-28/08:52

Re: Startknapp R1200RT -14

Inläggav RickardW » 2018-07-24/21:17

Jag är väl ”närmast föregående talare” i detta ämne, (se kommentar i annan tråd i denna kategori). Det som föranledde min kommentar var en mycket ”trögmanövrerad” (nätt och jämt jag orkade rubba den med en tumme) startknapp. Den är fortfarande lika trög trots renblåsning med trycklyft och kärlek i form av wd40, däremot har startmotorn ännu så länge aldrig tvekat. Vågar inte prova att använda nödstoppsläget dock. Var i kontakt (sic!) med Bmw verkstan och fick prisuppgift på själva reservdelen; +2000kr. För att kunna vädja om goodwill måste också jobbet beställas, först när det är klart bedöms om goodwill kan utgå. Det får nog bli så att jag beställer jobbet oavsett, vore inte kul om den lägger av helt på Isländska höglandet om en månad.
RickardW
 
Inlägg: 34
Blev medlem: 2015-01-24/11:14

Re: Startknapp R1200RT -14

Inläggav Roger Gross » 2018-07-25/05:16

RickardW skrev:Jag är väl ”närmast föregående talare” i detta ämne, (se kommentar i annan tråd i denna kategori). Det som föranledde min kommentar var en mycket ”trögmanövrerad” (nätt och jämt jag orkade rubba den med en tumme) startknapp. Den är fortfarande lika trög trots renblåsning med trycklyft och kärlek i form av wd40, däremot har startmotorn ännu så länge aldrig tvekat. Vågar inte prova att använda nödstoppsläget dock. Var i kontakt (sic!) med Bmw verkstan och fick prisuppgift på själva reservdelen; +2000kr. För att kunna vädja om goodwill måste också jobbet beställas, först när det är klart bedöms om goodwill kan utgå. Det får nog bli så att jag beställer jobbet oavsett, vore inte kul om den lägger av helt på Isländska höglandet om en månad.


Som du beskriver problemet kan du insistera på en good-willhantering - BMW Motorrad har bytt ett stort antal knappsatser på good-will och även på hojar äldre än din.
Eftersom själva strömbrytaren (under den synliga knappen) är helt kapslad finns ingen fördel att söla med WD40 eller liknande - tvärtom!
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Startknapp R1200RT -14

Inläggav CLU » 2018-07-25/20:16

Jag råkade ut för samma sak ett flertal gånger och fick knappen utbytt av BMW-verkstaden. Det hjälpte bara en kort stund, sedan återkom problemet igen. Jag tröttnade och tog tag i saken själv. Jag öppnade knappen och fann på insidan en liten arm, flerp eller vad man nu vill kalla det. Den är till för att ge en distinkt tryck-känsla när man trycker in startläget. Jag bröt av den lilla armen eftersom den uppenbart kärvade av damm och smuts. Med den armen borta fungerade startknappen perfekt hur länge som helst, om än utan tryck-läget, men det behövs ju egentligen inte.
Claes Lundin, Vallentuna, D7
F 800 GS -17
CFMOTO 625 -14
Användarvisningsbild
CLU
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 1999-05-25/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron