Kamkedjesträckare bytt?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kamkedjesträckare bytt?

Inläggav tobbe_r90s » 2018-07-28/12:05

Hejsan!
Bekantar mig alltmer med min 04's r1150r som jag fick i våras.

Efter en del googlande har jag uppfattat att det eventuellt kan vara problem med vänstra kamkedjesträckaren på den här motorn och att den bytts rätt ofta.
Jag hittar inget om detta i servicehistoriken på min hoj. Så min undran är dels om det är en viktig åtgärd, dels om jag på något sätt kan se om sträckaren är bytt eller inte?

Upplever inget missljud som låter som en rasslande kamkedja. Har däremot ibland ett tick/knackljud ibland vid låga varv när motorn är varm, som jag ska undersöka när värmen släpper lite och det går att meka utan att flyta bort :-).


Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
tobbe_r90s
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-05-19/08:10

Re: Kamkedjesträckare bytt?

Inläggav HåkanH » 2018-07-28/20:26

tobbe_r90s skrev:Upplever inget missljud som låter som en rasslande kamkedja. Har däremot ibland ett tick/knackljud ibland vid låga varv när motorn är varm, som jag ska undersöka när värmen släpper lite och det går att meka utan att flyta bort .

Har faktiskt inte hört/läst något om kamkedje-problem på den motorn och hade inget sånt på min hoj heller!

Däermot tick/knackljud är en vanlig "åkomma". Brukar härröra från gasspjällens axlar.Det blir glapp i axelns lagring och det brukar vara den högra som tickar/knackar först. Beror på att den vänstra har spjällägesgivare på axeln.
Du får försöka lokalisera varifrån ljudet kommer. Det blir ett lämpligt vinterpyssel! ;)

Det finns en del på forumet om detta, här är en tråd med länkar för ev köp av delar!
viewtopic.php?f=218&t=23308
1200RT-11
Gammel blir du uansett - bli voksen er mer frivillig!
Användarvisningsbild
HåkanH
 
Inlägg: 1740
Blev medlem: 2006-03-15/01:00
Ort: D3/Alnö

Re: Kamkedjesträckare bytt?

Inläggav tobbe_r90s » 2018-07-28/22:03

Tack för svar, Håkan!
Kanske inte är något att oroa sig för.

Det jag läst/sett i lite olika forum är att sträckaren i boxrarna från de här årsmodellerna har en fjäder som är lite underdimensionerad och som kan mattas med tiden. Och att sträckaren tappar oljetrycket när motorn stannar. Det ger missljud vid start innan oljetrycket byggts upp
Senare årsmodeller fick en ny konstruktion med starkare fjäder o någon form av ventil som håller kvar trycket. Sträckarna med nya konstruktionen passar tydligen fint på tidigare årsmodeller.

Hittade nu ikväll information i en Chris Harris-video att man kan se vilken kamkedjespännare man har på diametern på bultskallen.
Gamla modellen - 17mm
Nya modellen - 15mm

Kollade min hoj och den verkar ha den nya varianten (15mm). Så den är kanske utbytt av tidigare ägare.




Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
tobbe_r90s
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-05-19/08:10


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst