Sida 1 av 1

Olja till GS1200ADV 2010

InläggPostat: 2018-08-04/21:18
av PelleRandau
Hej på er alla
Skall ju bytta olja till min hoj men vissa verkstäder säger jag skall ha helsyntet o vissa säger Mineral då jag har en "bilmotor" i mitt chassi som de säger då den har torrkoppling.
Vad säger ni som bytt själv räcker mineral med rätt klassning eller tänkte själv kanske halvsyntet borde funka bra ju!
Samt 4T olja behövs ju inte då har torrkoplingen eller har jag missupfattat allt som vanligt?? :P

Re: Olja till GS1200ADV 2010

InläggPostat: 2018-08-04/21:29
av Autolycus
Det allra enklaste svaret är; du ska ha en olja som möter specen som står angivet i din instruktionsbok ;)
En BMW verkstad vet vilken olja det ska vara.

Re: Olja till GS1200ADV 2010

InläggPostat: 2018-08-04/21:43
av PelleRandau
Autolycus skrev:Det allra enklaste svaret är; du ska ha en olja som möter specen som står angivet i din instruktionsbok ;)
En BMW verkstad vet vilken olja det ska vara.


Ja men detta svaret är från 2 st BMW verkstäder som jag frågat!
Så vad skall man då lita på då det är 2 helt olika svar från märkesverkstäder!

Re: Olja till GS1200ADV 2010

InläggPostat: 2018-08-04/22:10
av Gunnar Elmgren
Mineral eller syntet, vilket Du vill och tror på.
I princip är det så, att dyrare olja är bättre - syntetolja är inget "hokus-pokus" utan i grunden samma sak som mineralolja, fast den är lite behandlad, förädlad och renad från beståndsdelar som inte gör någon nytta.
Vill Du vara "snäll" mot hojen köper Du en dyr syntetolja. Vill Du komma billigt undan, köper Du kanske mineralolja, eller möjligen det som brukar kallas "delsyntet" - det är mineralolja det också, fast den är renad och förädlad.
Det enda som kan ta skada av en "för bra" olja är Din plånbok....

Det viktiga är viskositet och klassning - läs i instruktionsboken!
I korthet ska oljan uppfylla API SF/ACEA A2 - det finns mängder med både mineraloljor, delsysntetoljor och syntetoljor som gör det (och ja, det är klassning för "bilolja"). Alla nyare klassningar fram till och med API SM uppfyller även API SF.
Viskositeten ska helst vara 10W-40 eller 10W-50, men flera andra viskositeter är godkända beroende på temperatur.

Re: Olja till GS1200ADV 2010

InläggPostat: 2018-08-04/22:30
av Kovlingen
Håller med Gunnar . Jag tycker bara att det bara bra att kliva upp ett steg till 20 /50
i klasserna om det bara gäller sommaråkning . Lite tystare och förbrukningen sjunker .
1150 och 1200 motorerna är ju ganska lika varandra fram till vattenkylningen och då gäller andra data .
Min 1150 funkade bra med mineral 20/50 och förbrukningen sjönk .

Re: Olja till GS1200ADV 2010

InläggPostat: 2018-08-04/22:48
av Gunnar Elmgren
Kovlingen skrev:Håller med Gunnar . Jag tycker bara att det bara bra att kliva upp ett steg till 20 /50
i klasserna om det bara gäller sommaråkning . Lite tystare och förbrukningen sjunker .
1150 och 1200 motorerna är ju ganska lika varandra fram till vattenkylningen och då gäller andra data .
Min 1150 funkade bra med mineral 20/50 och förbrukningen sjönk .

20W-50 är godkänt för R1150, men inte för R1200-motorerna. Jag skulle nog i alla fall ta en olja som finns med i förteckningen över rekommenderade viskositetsklasser.

Re: Olja till GS1200ADV 2010

InläggPostat: 2018-08-04/22:58
av Kovlingen
Oki Doki .
Inget blaskvatten i min 1200 i alla fall :)

Re: Olja till GS1200ADV 2010

InläggPostat: 2018-08-04/23:11
av Gunnar Elmgren
Kovlingen skrev:Oki Doki .
Inget blaskvatten i min 1200 i alla fall :)

Blaskvatten? 10W-50 och 20W-50 har exakt samma viskositet vid arbetstemperatur (100 C).
Skillnaden är när oljan är kall, då är en 10W-olja mindre trögflytande än en 20W.

Re: Olja till GS1200ADV 2010

InläggPostat: 2018-08-04/23:19
av Kovlingen
Jodå jag är med på det . Men fler än jag som kör med 20/50 olja i 1200:an .
Får väl se hur det går .

Re: Olja till GS1200ADV 2010

InläggPostat: 2018-08-05/00:05
av Gunnar Elmgren
Kovlingen skrev:Jodå jag är med på det . Men fler än jag som kör med 20/50 olja i 1200:an .
Får väl se hur det går .

Du kör på precis vad Du vill i Din egen hoj, men jag tycker det är lämpligt att åtminstone följa tillverkar-rekommendationen när man ger råd till andra.

Re: Olja till GS1200ADV 2010

InläggPostat: 2018-08-05/00:15
av Kovlingen
OK jag förstår det . Kanske måste byta märke också när det står i boken :? :shock:
OBS jag har inget emot de som väljer BMW-olja .

Re: Olja till GS1200ADV 2010

InläggPostat: 2018-08-05/08:02
av BrooklynS
I de äldre motorerna som ibland gått många mil passade 20W-50 alldeles utmärkt - dock med mycket högt initialt oljetryck vid kallstart kring 10 grader och nedåt... Det vill säga: anpassa viskositet till körförhållandena och därför finns också oftast alternativ angivna i handboken.

Annars avgör klassningen. Det man bör tänka på är också att oljepump- och -filterkonstruktioner kan skilja åt väsentligt mellan generationer varför råd inte går att överflytta från en modell till en annan oavsett hur bra det fungerade på den ena.

Följ spec och klassning i handboken, inom spec är det fritt att prova sig fram eftersom det också kan skilja rätt mycket mellan olika oljor.

Viktigast: Byt ofta.


Buy quality, cry once

Re: Olja till GS1200ADV 2010

InläggPostat: 2018-08-05/15:26
av Måns Ulveståhl
BrooklynS skrev:

Viktigast: Byt ofta.



+1 på den.
Ingen motor har någonsin klagat på för många oljebyten.