Sida 1 av 1

R1150GS 6 växeln

InläggPostat: 2018-08-12/12:25
av rolfmm
Jag tycker 6 växeln är lite för hög på min 1150GS. Gillar inte släppa den under 2000 varv. 6 växeln använder jag från dryge 80 km/t och mer. Är det andra som har samma erfarenhet?

1200GS -15 rullar hur fint som helst på 1500 varv men det är ju en helt annan motor....

Re: R1150GS 6 växeln

InläggPostat: 2018-08-12/12:50
av Kovlingen
På min r1150r fanns den att få med högre växlad 6:a som tillval .
Kanske gick på gs:en också . Bra på långåka .

Re: R1150GS 6 växeln

InläggPostat: 2018-08-12/12:56
av Bror Gårdelöf
Är det inte bara att acceptera? Om Du upplever, att motorn går bättre på en lägre växel, så använd den.

En gång i tiden hade vi en Opel Sintra - som i praktiken var en kortare Chevrolet Transport med 2,2 liters Opelmotor och manuell låda. Det var den tyngsta bil vi någonsin ägt och med den största frontarean, men trots det var den förvånansvärt bränslesnål - mycket beroende på att femman var en ren överväxel. Ville man köra om med utgångsfarten 80 km/h, var det trean, som gällde, annars hände nästan inget alls. Det tog emot i början, då det kändes, som att jag riskerade att övervarva motorn - ända tills jag insåg, att trean på den bilen motsvarade fyran på de flesta andra.

För att återgå till BMW:s boxrar, noterade jag, att växlingsindikatorn på vattenboxern rekommenderade uppväxling vid betydligt lägre varvtal, än mitt motoröra tyckte om. Långt nere i dragregistret vibrerade den en hel del, men det kom aldrig någon indikation om, att jag borde växla ner igen. Så förmodligen tål motorn lägre varvtal, än man tror(?). Men den far säkert inte heller illa av lite högre varv, om man själv tycker, att motorn går bättre då. Möjligen(?) kostar det lite mer bensin.

Re: R1150GS 6 växeln

InläggPostat: 2018-08-12/13:17
av rolfmm
@Bror Gårdelöf;
Tackar, då fortsätter jag som jag gör. Den drar ennu bara c:a 0,5 vid blandad körning :)