Sida 1 av 1

Råd om Michelin Road 5

InläggPostat: 2018-08-28/18:58
av stockankare
Behöver nya däck till min r1200st och har nästan bestämt mig för Road 5, undrar om min hoj är för tung och Pilot Road 4 GT är ett bättre alternativ? Hojen väger enligt manualen 229kg.

Re: Råd om Michelin Road 5

InläggPostat: 2018-08-28/19:05
av BrooklynS
Nejdå, hojen är tvärtom mycket lätt.


Buy quality, cry once

Re: Råd om Michelin Road 5

InläggPostat: 2018-08-28/19:10
av Håkan
Road 5 är förstahandsvalet på Michelin hemsida när man knappar i R1200ST.
Så, ja dom däcken är gjorda för din MC.

Re: Råd om Michelin Road 5

InläggPostat: 2018-08-28/19:24
av Bror Gårdelöf
MOTORRAD:s test av sporttouringdäck nyligen gjordes på "arvtagaren" till Din hoj; R 1200 RS. En av svålarna var förstås Michelin Road 5. Det finns två andra trådar om testet här på Forum sedan tidigare, så jag skriver inte mer om det här.
Skriv gärna några rader, när Du kört dem länge - eventuellt tills de tagit slut - och delge oss Dina intryck.

Re: Råd om Michelin Road 5

InläggPostat: 2018-08-28/20:14
av Måns Ulveståhl
Inga problem.
Jag kör med dessa, och din hoj är en lättviktare jämfört med min (236 kg) :mrgreen:

Re: Råd om Michelin Road 5

InläggPostat: 2018-08-29/21:34
av stockankare
Tack för hjälpen, nya road 5 beställda!

Re: Råd om Michelin Road 5

InläggPostat: 2018-11-10/19:01
av stockankare
Efter mycket om och men fick jag tummen ur brödrosten och har idag fått dessa monterade, tog en sjumilatur efter och kan konstatera att allt har blivit till det bättre, kurv och broms och vägkänsla :)

Re: Råd om Michelin Road 5

InläggPostat: 2018-11-11/15:42
av gorbra
Efter ca 900 mil sedan mitten av juli på min R12R så är jag mycket nöjd med Road 5-däcken. Ser fortfarande mycket bra ut, inga konstiga klackar utan runda och fina. Bra mönster kvar, ser ut som halvslitna. Kör mestadels med passagerare. Styr kvickt och lätt och inga olater vid mittlinjer som det har varit med andra däck efter lite slitage. Jämfört med PR4 som satt på en R12GS-13 vid samtidig körning så var Road 5-däcket mer "ruggat" på sidorna än vad PR4-däcken var. Då körde vi hyfsat snabbt på serpentin resp småkurviga vägar i ca. 30 gradig värme. Kunde också tydligt se var det hårda gummit i mitten slutade respektive var det mjuka gummit på sidorna började. Michelins 2CT-teknik funkar.
Funkar hyfsat bra på grusväg också med avseende på det "grova" mönstret. Den känslan kan dock sitta innanför pannbenet på chauffören. :?
Har blivit en del regnkörning också, men inga konstigheter utan grepp och känsla som i torrt väglag.
För min del blir det Road 5 nästa omgång också.
/Göran