BMW R1200GS Knackande cylinder efter service

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

BMW R1200GS Knackande cylinder efter service

Inläggav YoungGrasshopper » 2018-09-02/18:00

Hej!
Jag råkade för ett par veckor sedan att dra sönder en skruv till topplocket på vänster cylinder i samband med att jag justerade ventilspelet på min BMW R1200GS från 2009. Jag fick montera av hela cylindertoppen för att få den till en verkstad där mekanikern kunde borra ut den trasiga skruven. Därefter beställde jag nya skruvar och packningar som anlände för tre dagar sedan.

Idag har jag lagt hela dagen på att montera på cylindertoppen igen, och därefter alla andra delarna. Inga onormala händelser inträffade under ihopsättningen.

När jag startar motorcykeln nu så låter det otroligt illa från vänster cylinder. Det är ett tydligt knackande ljud, och jag filmade det hela inkl ljud för att kunna få hjälp med felsökning. Videon ladda jag upp till YouTube;

https://youtu.be/rVRdfN34_kc

Har ni några idéer om var jag kan börja min felsökning?

Följande har jag gjort:
-bytt tändstiften mellan höger och vänster för att se till att det inte var misständning, ingen skillnad.
-lyssnat noga med tändning avstäng när jag för hand dragit runt motorn genom att snurra på bakhjulet, inga missljud alls eller tickande.
-kontrollerat att det är olja i motorn
-att avgasröret sitter ordentligt fast i cylindertoppen.

Det skulle KANSKE kunna vara kamkedjedrevet som jag råkat sätta på något hack snett, men otroligt. Jag sätta ihop kedjan med drevet med ståltråd innan jag tog av toppen, därefter satte jag tillbaka dem i exakt samma läge igen. Mej vetenligen passar den bara på ett enda hack ändå...

I övrigt står jag helt handfallen och modslagen, finns det några kloka röster här som kan hjälpa mej?
BMW R1200GS från 2009
Användarvisningsbild
YoungGrasshopper
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2018-07-28/12:59

Re: BMW R1200GS Knackande cylinder efter service

Inläggav YoungGrasshopper » 2018-09-02/19:12

Jag plockade ner toppen igen för att komma åt kamkedjedrevet för att dubbelkolla att det stod rätt, och det gör det. Se bild! Bild
BMW R1200GS från 2009
Användarvisningsbild
YoungGrasshopper
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2018-07-28/12:59

Re: BMW R1200GS Knackande cylinder efter service

Inläggav Håkan » 2018-09-02/20:06

Hej.
Men människa, stäng av nån gång tänkte jag när jag såg filmen... :o
Min misstanke är att det är en av hydrauliska kamkedjespännarna som har hängt sig.
Så där låter många motorer vid oljebyte, i några sekunder innan oljetrycket har spännt upp kamkedjor.
Har du haft någon vettig verkstadshandbok tillhands vid arbetet? Har du läst den?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BMW R1200GS Knackande cylinder efter service

Inläggav Håkan » 2018-09-02/20:09

Ett alternativ, som är ännu värre, är att du har lågt oljetryck. Slocknar oljetryckslampan lika distinkt som förut?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BMW R1200GS Knackande cylinder efter service

Inläggav YoungGrasshopper » 2018-09-02/22:26

Haha, jaaa, jag ville vara säker på att jag fick med allt det hemska ljudet. [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES][FACE WITH TEARS OF JOY] Jag har kört med en Haynes-manual till punkt och pricka, om den är "bra" eller inte kan jag inte avgöra!

Angående kamkedjespännaren, det är bara vänster cylinder som låter otäckt, du menar att det skulle kunna vara fel på den spännaren? Jag har inte gjort ngt med den alls förutom att lossa/dra fast muttern när jag tog av/på kamkedjedrevet, den sitter galet svåråtkomligt. Men ej undersökt den i närmare!

Angående oljetrycket så tänkte jag inte så mycket på indikatorlampan faktiskt, oljudet tog all min fokus...
BMW R1200GS från 2009
Användarvisningsbild
YoungGrasshopper
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2018-07-28/12:59

Re: BMW R1200GS Knackande cylinder efter service

Inläggav Håkan » 2018-09-03/04:48

Hej.
När du har hanterat kamkedjan på vänstra sidan så kan kamkedjespännaren ha tryckts tillbaka. Kanske den kärvar...

Vänster och höger kamkedjespännare är lite olika konstruerade, vänster sida sitter ovanifrån och "litar" på tyngdkraften innan oljetryck byggds upp, medans höger spännare sitter underifrån och har även en fjäder som hjälper till (här verkar tyngdkraften år fel håll).
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BMW R1200GS Knackande cylinder efter service

Inläggav YoungGrasshopper » 2018-09-03/08:38

Hej,
Först och främst, tack för din hjälp!
Ja, det låter som en trolig teori. Nu när jag tänker tillbaka så var det faktiskt pyttelite "kärv" sista centimetern i slutet när jag trädde på toppen över de fyra cylinderskruvarna. Även om jag höll fast i själva kamkedjedrevet med en ståltråd som jag fäst i den så kanske det inte blev helt rakt ändå.

Borde det gå att lossa kamkedjespännaren och ta ut den för inspektion och sen helt enkelt trä in den igen? Eller måste man slacka på kedjan genom att ta loss drevet också?
BMW R1200GS från 2009
Användarvisningsbild
YoungGrasshopper
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2018-07-28/12:59

Re: BMW R1200GS Knackande cylinder efter service

Inläggav Håkan » 2018-09-03/15:42

Hej.
Lite ny information. :)
Det finns en uppgraderad version av kamkedjesträckare till vänster sida för luft/oljekyld boxer. Den nya versionen innehåller även den en fjäder, vidare är den även omarbetad så att oljetrycket hålls kvar bättre.
Osäkert när uppgraderingen infördes, jag vet inte vad som sitter i din MC...
Den gamla versionen har 17 mm sexkantskalle, den nya versionen har 15 mm sexkant. På så vis kan du konstatera vilken version du har på din MC. Har du den gamla versionen är det en god ide att byta.
Den nya kamkedjesträckaren består av två delar: Cylinder f kedjespännare vänster 11 31 7 688 629, samt KOLV VAENSTER 11 31 7 656 922.
Enligt den information jag har ska den gå att byta utifrån.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: BMW R1200GS Knackande cylinder efter service

Inläggav YoungGrasshopper » 2018-09-03/16:23

Ah, jag förstår! Ja, jag såg ett Youtubeklipp på en amerikansk man som berättade samma sak, vad jag förstod bytte BMW ut alla kamkedjesträckare år 2005 och framåt, men jag måste till motorcykeln för att dubbelkolla. Den har aldrig krånglat eller gett missljud tidigare, så jag tror att min första åtgärd blir att plocka isär/ihop den och starta igen för att se hur det låter.
Jag håller dej uppdaterad!
BMW R1200GS från 2009
Användarvisningsbild
YoungGrasshopper
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2018-07-28/12:59

Re: BMW R1200GS Knackande cylinder efter service

Inläggav Arnes påg » 2018-09-03/18:30

Hej!
Kolla spelet på vipparmarna (rocker-arm endplay) spelet där ska vara 0.05...0.4mm, är spelet för stort kan det låta rätt hemskt. Har själv råkat ut för detta. " vipparmar med skruv-justering".

Lycka till Mats
Arnes påg
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2009-01-11/23:00

Re: BMW R1200GS Knackande cylinder efter service

Inläggav YoungGrasshopper » 2018-09-03/19:48

Okejdå Mats, bra tanke! Felet och oljudet uppstod just efter jag hade justerat ventilspelet till 0.15 resp 0.30mm, men du har rätt att jag kanske får dubbelkolla! Tack!
BMW R1200GS från 2009
Användarvisningsbild
YoungGrasshopper
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2018-07-28/12:59

Re: BMW R1200GS Knackande cylinder efter service

Inläggav Arnes påg » 2018-09-03/20:37

Hej igen!
Det är inte ventilspelet jag menar, utan spelet mellan ventilarmen och bryggan.
Bara en tanke , men kanske värt att kolla ändå.

Mats
Arnes påg
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 2009-01-11/23:00

Re: BMW R1200GS Knackande cylinder efter service

Inläggav tobbe_r90s » 2018-09-06/11:40

Haha, den gamla godingen, alltså spelet på själva vipparmarna mot fästena. Tusan vad jag har försökt få tyst där på r90s:en. Man drog allt med rätt distans mm. Höll tyst en tank sedan började dom väsnas igen.
Till sist gick jag på tips från en mekaniker: "vänj dig vid och lär dig älska ljudet" :-)

Hoppas du får ordning på din hoj SnabelAir.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
tobbe_r90s
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2008-05-19/08:10

Re: BMW R1200GS Knackande cylinder efter service

Inläggav YoungGrasshopper » 2018-09-08/13:59

Hej på er!
Nu har jag fixat problemet. Det var själva kamkedjespännaren som hade hamnat lite snett inne i sin cylinder, så den tryckte inte som den skulle på kedjespännaren av plast.
Efter att ha tagit ut den och rengjort den, samt lossat på kamkedjedrevet för att få lite slack, så kunde man sätta ihop allting igen. När man sedan startar motorn låter den sådär fint och bra som den brukade igen!
Det dök såklart upp ett nytt fel, men det skapar jag en ny tråd om...
Tack ni som hjälp till med tips och råd!
BMW R1200GS från 2009
Användarvisningsbild
YoungGrasshopper
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2018-07-28/12:59


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst