Hej,
Jag har en BMW R1200GS som jag servat själv. En del av mekandet råkade innebära att jag drog av en skruv till topplocket, och sedan dess har jag fått följdfel efter följdfel på motorcykeln. Men nu tror jag att jag börjar närma mej lösningen!
Jag har haft loss throttle-huset från cylindern för att komma åt kamkedjespännaren på vänster cylinder. Sedan krängde jag på huset igen och satte fast en ny slangklämma för att hålla ihop förgasarutloppet med cylindertoppen.
Nu när jag startar motorn på tomgång låter den mycket fint och bra på alla sätt. Inga missljud eller misständningar alls. Den kan gå länge på tomgång utan att något anmärkningsvärt händer.
MEN, så fort jag rör gashandtaget för att "gasa på" så börjar motorn hosta, och den dör sedan tvärt. Man kan inte ens accelerera långsamt förbi ev "hostning", den dör så fort man gasar mer än 200rpm över tomgång.
Den gula motorlampan är tänd med feltexten "2847 - Throttle Valve Sensor". Jag har tidigare monterat bort kabeln till Throttle valve sensorn för att kunna böja gummislangen uppåt för att komma åt kamkedjespännaren. Haynesmanualen säger "if a new sensor is installed its position must be reset using the BMW diagnostics tester". Jag har iofs inte haft loss själva sensorn utan bara kontakten till den, men körde ändå funktionen "kalibrera tomgångsspjäll" i MotoScan-appen, dock utan framgång.
Är det någon som har några idéer vad som kan vara fel? Som vanligt är jag mycket tacksam för alla era värdefulla tips och råd!