BMW R1200GS Motorn dör på allt annat än tomgång

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

BMW R1200GS Motorn dör på allt annat än tomgång

Inläggav YoungGrasshopper » 2018-09-08/14:13

Hej,
Jag har en BMW R1200GS som jag servat själv. En del av mekandet råkade innebära att jag drog av en skruv till topplocket, och sedan dess har jag fått följdfel efter följdfel på motorcykeln. Men nu tror jag att jag börjar närma mej lösningen!

Jag har haft loss throttle-huset från cylindern för att komma åt kamkedjespännaren på vänster cylinder. Sedan krängde jag på huset igen och satte fast en ny slangklämma för att hålla ihop förgasarutloppet med cylindertoppen.

Nu när jag startar motorn på tomgång låter den mycket fint och bra på alla sätt. Inga missljud eller misständningar alls. Den kan gå länge på tomgång utan att något anmärkningsvärt händer.

MEN, så fort jag rör gashandtaget för att "gasa på" så börjar motorn hosta, och den dör sedan tvärt. Man kan inte ens accelerera långsamt förbi ev "hostning", den dör så fort man gasar mer än 200rpm över tomgång.

Den gula motorlampan är tänd med feltexten "2847 - Throttle Valve Sensor". Jag har tidigare monterat bort kabeln till Throttle valve sensorn för att kunna böja gummislangen uppåt för att komma åt kamkedjespännaren. Haynesmanualen säger "if a new sensor is installed its position must be reset using the BMW diagnostics tester". Jag har iofs inte haft loss själva sensorn utan bara kontakten till den, men körde ändå funktionen "kalibrera tomgångsspjäll" i MotoScan-appen, dock utan framgång.

Är det någon som har några idéer vad som kan vara fel? Som vanligt är jag mycket tacksam för alla era värdefulla tips och råd!
BMW R1200GS från 2009
Användarvisningsbild
YoungGrasshopper
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2018-07-28/12:59

Re: BMW R1200GS Motorn dör på allt annat än tomgång

Inläggav F800åkare » 2018-09-08/15:57

Kontrollmät tps givaren, den har 3 stift, en matning +5v eller 12v in, en jordkabel samt en signal ut.

Du kommer behöva en multimeter samt en synål om du inte kan vilken färg på kabel som gör vad så kan vi mäta fram det.

Mäta fram vilket stift som gör vad.

Sätt jordkabeln på multimetern (ska stå i kontinuitetsläge) på en bra jordpunkt (EJ på batteriet) ta sedan loss kontakstycket från givaren, mät varje kontaktstift, notera vilket stift du får jordning med så multimetern piper.

Slå på tändningen, sätt multimetern på 12vdc mät de 2 kvarvarande stiften, ett av dom bör ge endera 12v eller 5v, det kvarvarande ger inget värde, skriv upp och notera vilken kabelfärg och stift som gör vad.


Slå av tändningen, montera kontakten på givaren igen. Läs ut och radera ev felkoder innan vi går vidare.

Tryck nu in synålen i den kabel som ej gav något värde, sätt multimeterns positiva kabel på nålen, jorda i chassiet (EJ på batteri) med andra kabeln(jordkabel) på multimetern.
Slå på tändningen, multimetern bör nu visa endera 5v, 12v eller 0,1v.

Vrid nu långsamt, väldigt långsamt gashandtaget och titta på multimetern, den bör i steg om 0,1v stiga eller sjunka. Om det hoppar till från exempelvis 3v till 4.2v och det gör så varje gång har du en trasig tps sensor, exakt vilket värde den hoppar från/till är inte noga, vill vill veta om den stegar eller hoppar.

Givaren ska räkna steg i 0,1v från start till slut åt båda håll, den får ej hoppa, gör den det har den ej kontakt.

Räknar den rätt bör du gå in i och läsa ut alla felkoder, radera dom och starta om tändningen göra en kalibrering.

Att mäta upp TPS givare så här ska göras lungt och fint, för om du vrider till gashandtaget snabbt så kommer multimetern stega så snabbt att den ej hinner med utan ser ut att hoppa, ta det bara lungt så fixar du det, tar 5 minuter att göra när man är lugn på gasen.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: BMW R1200GS Motorn dör på allt annat än tomgång

Inläggav YoungGrasshopper » 2018-09-08/17:03

Hej! Vilken otrolig guide du har skrivit, den är ju guld värd! Medan jag höll på och mäta som bäst så såg jag hur jag fick sporadiska värden, och det är ju ofta ett tecken på att det är glapp ngnstans... Och mycket riktigt, en av sensorernas kontakter var intryckt för långt! Efter att ha tryckt den på plats och monterat ihop allt igen så fungerar allt strålande.
Jag hann aldrig slutföra alla stegen i din guide, utan slutade när jag märkte att det började fungera igen, jag tolkar det som att mätaren fungerar alldeles finfint!

Tack igen för all hjälp, jag vet knappt vad jag hade gjort utan hjälpen från det här forumet. Att den där enkla ventilspelsjusteringen för tre veckor sedan skulle urarta till tio småprojekt hade jag aldrig anat, men nu såhär i efterhand har jag lärt mej väldigt mkt om motorcykeln. Så inget ont som inte hade nåt gott med sej!
BildBild
BMW R1200GS från 2009
Användarvisningsbild
YoungGrasshopper
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2018-07-28/12:59


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst