Thomas Stadin skrev:Ska bli intressant att provköra!
Vi håller tummarna och hoppas på att man INTE gör som med småsyskonen 750/850GS. Iom uppdateringen blev de både tyngre och fick kortare fjädringsväg.
MichaelWa skrev:Thomas Stadin skrev:Ska bli intressant att provköra!
Vi håller tummarna och hoppas på att man INTE gör som med småsyskonen 750/850GS. Iom uppdateringen blev de både tyngre och fick kortare fjädringsväg.
Att vikten ökar är redan klart (avgas/ljuddämpar krav) men fjädringen har det varit tyst om.....
BrooklynS skrev:Vilken teknik åker du helst med genom Mongoliet?
Koenigseggs affärsidé är inte att erbjuda bilar som körs långa sträckor utan för att ha intressant teknik i mycket små exklusiva serier som dessutom oftast ställs direkt in i en samlarhall, de körs nästan aldrig.
BrooklynS skrev:Jag tycker att det är intressant att BMW kan erbjuda en motor som är så pass enkel och tillförlitlig men ändå har hög litereffekt och körbarhet trots begränsade varvtal.
Fredric Fredricson skrev: Litereffekten på BMWs boxrar är väl inte mycket att skriva hem om. Strax norr om 100hp/l är ungefär hälften av de "häftigaste" hojarna och två tredjedelar av de häftigasre twinnarna. Men jag gissar att BMW inte siktat på max effekt i alla lägen.
Bror Gårdelöf skrev:Fredric Fredricson skrev: Litereffekten på BMWs boxrar är väl inte mycket att skriva hem om. Strax norr om 100hp/l är ungefär hälften av de "häftigaste" hojarna och två tredjedelar av de häftigasre twinnarna. Men jag gissar att BMW inte siktat på max effekt i alla lägen.
Du har säkert rätt. BMW lär ju ha planerat att lägga ner boxerspisen, när de första K-modellerna kom, men som bekant ville marknaden annorlunda. Och de BMW-kunder, som vill ha högre motoreffekt, kan ju välja någon av fyrorna.
Det är väl ungefär som med Porsche. Deras modeller med motorn framtill var nog inte dåliga, men marknaden krävde, att en riktig Porsche skall ha boxersexa i häcken - och så blev det.
Roger Gross skrev:Bror Gårdelöf skrev:Fredric Fredricson skrev: Litereffekten på BMWs boxrar är väl inte mycket att skriva hem om. Strax norr om 100hp/l är ungefär hälften av de "häftigaste" hojarna och två tredjedelar av de häftigasre twinnarna. Men jag gissar att BMW inte siktat på max effekt i alla lägen.
Du har säkert rätt. BMW lär ju ha planerat att lägga ner boxerspisen, när de första K-modellerna kom, men som bekant ville marknaden annorlunda. Och de BMW-kunder, som vill ha högre motoreffekt, kan ju välja någon av fyrorna.
Det är väl ungefär som med Porsche. Deras modeller med motorn framtill var nog inte dåliga, men marknaden krävde, att en riktig Porsche skall ha boxersexa i häcken - och så blev det.
Man kan snacka effekt och hästkrafter när man sitter på fiket och pratar bensin - men vid landsvägskörning är det VRIDMOMENTET man behöver - och över ett brett varvtalsområde.
För vardagskörning har 1250-boxern en svårslagen vridmomentkurva...
//Roger G
Roger Gross skrev:Igår kväll kl 20 släppte BMW Motorrad på sekretessen betr den nya vattenboxern.
Det man nu visar är GS och RT. Räkna med att även R, RS samt GSA är presenterade innan nästa mcsäsong.......
Odd Arne Kjørstad skrev:Det viste seg jo at jeg da hadde kjøpt siste utgaven av de luft/oljekjølte motorene. Den gikk uten felslag til jeg byttet den ut nå i år (2018) med en spillrandes ny R 1200 GS/A LC. Det viser seg jo nå at det også blir siste versjon av motoren, denne gang en Liquid Cooled. Igjen har jeg fått en vel utprøvd versjon av motoren.
Anders Nedemark skrev:Roger Gross skrev:Igår kväll kl 20 släppte BMW Motorrad på sekretessen betr den nya vattenboxern.
Det man nu visar är GS och RT. Räkna med att även R, RS samt GSA är presenterade innan nästa mcsäsong.......
Roger.... kommer GSA:n få 1250 motorn ett år efter GS, till våren 2020?
Roger Gross skrev:Bror Gårdelöf skrev:Fredric Fredricson skrev: Litereffekten på BMWs boxrar är väl inte mycket att skriva hem om. Strax norr om 100hp/l är ungefär hälften av de "häftigaste" hojarna och två tredjedelar av de häftigasre twinnarna. Men jag gissar att BMW inte siktat på max effekt i alla lägen.
Du har säkert rätt. BMW lär ju ha planerat att lägga ner boxerspisen, när de första K-modellerna kom, men som bekant ville marknaden annorlunda. Och de BMW-kunder, som vill ha högre motoreffekt, kan ju välja någon av fyrorna.
Det är väl ungefär som med Porsche. Deras modeller med motorn framtill var nog inte dåliga, men marknaden krävde, att en riktig Porsche skall ha boxersexa i häcken - och så blev det.
Man kan snacka effekt och hästkrafter när man sitter på fiket och pratar bensin - men vid landsvägskörning är det VRIDMOMENTET man behöver - och över ett brett varvtalsområde.
För vardagskörning har 1250-boxern en svårslagen vridmomentkurva...
//Roger G
Allan Ericsson skrev:Bra Roger!
Toppeffekt kopplar bara till möjlig toppfart. För att kunna nå toppfarten, så måste man antingen ha en hel hoper växlar eller ett högt vridmoment som sträcker sig över ett brett varvtalsområde.
Dessutom: För vardagskörning krävs att vridmomentet är lätt att kontrollera (ställer krav på motorstyrning, traction control, turbo, transmissionsglapp, reaktionsmoment i drivlinan,etc.) Jag räknar med att konstruktörerna inte sitter på fiket och pratar bensin utan verkligen jobbar med körbarhet.
Roger Gross skrev:
GSA:n kommer för leverans våren 2019. Så även R och RS.
Måns Ulveståhl skrev:Roger Gross skrev:
GSA:n kommer för leverans våren 2019. Så även R och RS.
Bra. Då blir det en ny RS år 2020 för mig.
(Hoppar över första årsmodellen.... )
Roger Gross skrev:Anders Nedemark skrev:Roger Gross skrev:Igår kväll kl 20 släppte BMW Motorrad på sekretessen betr den nya vattenboxern.
Det man nu visar är GS och RT. Räkna med att även R, RS samt GSA är presenterade innan nästa mcsäsong.......
Roger.... kommer GSA:n få 1250 motorn ett år efter GS, till våren 2020?
GSA:n kommer för leverans våren 2019. Så även R och RS. Man väljer att portionera ut nyheterna lite då och då för att "hålla grytan kokande..." Milanomässan i början november är den viktigaste så räkna med den!
//Roger
Erik Nilsson skrev: Kul med ny teknik men jag hade hellre sett en simpel motor och lägre vikt, utvecklingen går åt fel håll i mina ögon för en "terränghoj".
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 1 gäst