Nya boxermotorn

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Nya boxermotorn

Inläggav CG Arvidsson » 2018-09-12/20:39

https://youtu.be/6fiNULAYIUIhttps
En länk till nya boxermotorn.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Nya boxermotorn

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-09-12/23:18

Kul å se att det händer saker och att BMW visar framfötterna.

Tekniken verkar dock en smula primitiv jämfört med Koenigseggs FreeValve:
https://www.youtube.com/watch?v=S3cFfM3r510

/Fredric
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Nya boxermotorn

Inläggav BrooklynS » 2018-09-13/06:14

Vilken teknik åker du helst med genom Mongoliet?

Koenigseggs affärsidé är inte att erbjuda bilar som körs långa sträckor utan för att ha intressant teknik i mycket små exklusiva serier som dessutom oftast ställs direkt in i en samlarhall, de körs nästan aldrig.

Jag tycker att det är intressant att BMW kan erbjuda en motor som är så pass enkel och tillförlitlig men ändå har hög litereffekt och körbarhet trots begränsade varvtal.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Nya boxermotorn

Inläggav Olof Eriksson » 2018-09-13/06:18

Vadå begränsat varvtal?
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Nya boxermotorn

Inläggav BrooklynS » 2018-09-13/07:08

En fyrtaktares effekt är direkt avhängigt varvtal. En 1200cc fyrtaktsmotor som kan varva 16.000 varv istället för 8.000 har i princip dubbla litereffekten (allt annat lika).

En boxermotor har naturlig varvtalsbegränsning bl.a. pga vevhuskompressionen och därför ligger BMW-s boxermotorer under 9.000 rpm medan V-twinnar från Ducati och KTM kan varva betydligt mer och följaktligen har mer effekt på toppen.


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Nya boxermotorn

Inläggav Thomas Stadin » 2018-09-13/07:11

Ska bli intressant att provköra! :)
Vi håller tummarna och hoppas på att man INTE gör som med småsyskonen 750/850GS. Iom uppdateringen blev de både tyngre och fick kortare fjädringsväg.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Nya boxermotorn

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-13/07:21

Snygg film (BMW:s alltså). "Deras variant av Hondas VTEC".
(Jag vet: BMW-konstruktionen öppnar alltid båda ventilparen, medan VTEC växlar mellan ett och två par. Båda löser problemet med att optimera gasväxlingen vid både låga och höga varv.)
I övrigt håller jag med om ovanstående inlägg. Koenigsegg köps av folk, som inte behöver bry sig om utgifter. De har "tillräckligt" med pengar. En BMW boxerhoj har en betydligt bredare kundkrets, och där finns definitivt folk, som har en botten på kassakistan.
Dessutom höjer detta än en gång mungiporna i ett historiskt perspektiv. Jag har läst, att BMW tänkte lägga ner produktionen av boxertwinnar, när K 100- och K 75-modellerna presenterades. Som bekant ville marknaden annorlunda. Man kan filosofera över, om BMW:s tekniker i mitten av 1980-talet hade kunnat föreställa sig, att boxertwinnen alltjämt lever i högönsklig välmåga och utvecklas hela tiden.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nya boxermotorn

Inläggav MichaelWa » 2018-09-13/17:17

Thomas Stadin skrev:Ska bli intressant att provköra! :)
Vi håller tummarna och hoppas på att man INTE gör som med småsyskonen 750/850GS. Iom uppdateringen blev de både tyngre och fick kortare fjädringsväg.


Att vikten ökar är redan klart (avgas/ljuddämpar krav) men fjädringen har det varit tyst om.....
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Nya boxermotorn

Inläggav Thomas Stadin » 2018-09-13/17:29

MichaelWa skrev:
Thomas Stadin skrev:Ska bli intressant att provköra! :)
Vi håller tummarna och hoppas på att man INTE gör som med småsyskonen 750/850GS. Iom uppdateringen blev de både tyngre och fick kortare fjädringsväg.


Att vikten ökar är redan klart (avgas/ljuddämpar krav) men fjädringen har det varit tyst om.....


De mindre blev tyvärr även lite sävligare med ändrad geometri.
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Nya boxermotorn

Inläggav Fredric Fredricson » 2018-09-18/01:48

BrooklynS skrev:Vilken teknik åker du helst med genom Mongoliet?

Koenigseggs affärsidé är inte att erbjuda bilar som körs långa sträckor utan för att ha intressant teknik i mycket små exklusiva serier som dessutom oftast ställs direkt in i en samlarhall, de körs nästan aldrig.

Koenigsegg har utvecklat FreeValve men har, vad jag förstår, bildat ett separat bolag där man skall göra teknologin kommersiellt gångbar för "standardbilar". Jag har inte sett att dom använt den i sina superbilar, ännu. Kanhända är den inte helt färdigutvecklad men jag tycker det ser väldigt lovande ut. Mindre, lättare och betydligt färre rörliga delar kan inte vara helt fel.

Och vad skall jag i Mongoliet att göra? ;)

Men visst är det kul med ny teknik i boxern, även om det ökar komplexiteten en del.

BrooklynS skrev:Jag tycker att det är intressant att BMW kan erbjuda en motor som är så pass enkel och tillförlitlig men ändå har hög litereffekt och körbarhet trots begränsade varvtal.

Litereffekten på BMWs boxrar är väl inte mycket att skriva hem om. Strax norr om 100hp/l är ungefär hälften av de "häftigaste" hojarna och två tredjedelar av de häftigasre twinnarna. Men jag gissar att BMW inte siktat på max effekt i alla lägen.

Det skall bli spännade att läsa de första provkörningsrapporterna. Man tycker det borde kännas när motorn byter kamkurva och får en ny(?) karaktär.
-- Fredric Fredricson, S1000R, D7
Motto: Lev för evigt eller dö på kuppen.
Användarvisningsbild
Fredric Fredricson
 
Inlägg: 2526
Blev medlem: 2008-09-08/22:51
Ort: Stockholm

Re: Nya boxermotorn

Inläggav Roger Gross » 2018-09-18/05:53

Igår kväll kl 20 släppte BMW Motorrad på sekretessen betr den nya vattenboxern.
Det man nu visar är GS och RT. Räkna med att även R, RS samt GSA är presenterade innan nästa mcsäsong.

Det BMW Motorrad särskilt satsat på med den uppdaterade vattenboxern är Vridmoment, Gångkultur samt Effektivitet. Man har även ändrat konstruktionen för att nå ännu bättre tillförlitlighet och stryktålighet vid ett ökat effektuttag.
Den nya vattenboxern bygger på BMW Shift Cam Technology vilket enkelt kan beskrivas som att man lyckats kombinera fördelarna med både en lågvarvig vridmomentmotor med en högre varvande högeffektsmotor.
Lösningen bygger på att insugsventilerna har två kamkurvor som regleras elektromekaniskt styrt av motorvarv och gaspådrag via motorstyrdatorn.
Motorns slagvolym ökar med 7%, vridmomentet +14%, effekten + 9%, bränsleförbrukningen - 4%.
Bra jobbat!

Några motordata: (1200-motorn inom parentes)
- Kolvdia 102,5 MM ( 101MM) Slaglängd 76 MM (73 MM) Slagvolym 1254 cm3 (1170 cm3)
- Motoreffekt 136 hk (125 hk) Vridmoment 143 Nm (125 Nm)

Övriga väsentliga förbättringar:
- Kamdrivningen sköts nu med en tandkedja. Tidigare rullkedja. Resultatet är ett lägre mekaniskt motorljud.
- Asynkron öppning av insugsventilerna samt tvåstrålars bränsleinjektorer. Resultatet är en lägre
bränsleförbrukning genom effektivare förbränning. Bränsle/luftblandningen fås att rotera vid insugsfasen och
ger därmed en bättre/snabbare spridning i förbränningsrummet.
- Optimerat smörjsystem med säkrare/effektivare åtkomst av oljan i sumpen under alla driftförhållanden.
- Kolvarnas undersida sprutas med olja för bättre smörjning/kylning även vid hård körning/högt effektuttag.
- Cylindrarna försedda med knacksensorer. Möjliggör körning även med 91 oktan.
- Avgasljudnivån sänkt från 92dB till 88 dB.
- Tomgångsvarvtalet sänkt med 100 varv/min. (Tystare växling från friläge till ettans växel).
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Nya boxermotorn

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-18/07:33

Fredric Fredricson skrev: Litereffekten på BMWs boxrar är väl inte mycket att skriva hem om. Strax norr om 100hp/l är ungefär hälften av de "häftigaste" hojarna och två tredjedelar av de häftigasre twinnarna. Men jag gissar att BMW inte siktat på max effekt i alla lägen.

Du har säkert rätt. BMW lär ju ha planerat att lägga ner boxerspisen, när de första K-modellerna kom, men som bekant ville marknaden annorlunda. Och de BMW-kunder, som vill ha högre motoreffekt, kan ju välja någon av fyrorna.
Det är väl ungefär som med Porsche. Deras modeller med motorn framtill var nog inte dåliga, men marknaden krävde, att en riktig Porsche skall ha boxersexa i häcken - och så blev det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nya boxermotorn

Inläggav Roger Gross » 2018-09-18/08:01

Bror Gårdelöf skrev:
Fredric Fredricson skrev: Litereffekten på BMWs boxrar är väl inte mycket att skriva hem om. Strax norr om 100hp/l är ungefär hälften av de "häftigaste" hojarna och två tredjedelar av de häftigasre twinnarna. Men jag gissar att BMW inte siktat på max effekt i alla lägen.

Du har säkert rätt. BMW lär ju ha planerat att lägga ner boxerspisen, när de första K-modellerna kom, men som bekant ville marknaden annorlunda. Och de BMW-kunder, som vill ha högre motoreffekt, kan ju välja någon av fyrorna.
Det är väl ungefär som med Porsche. Deras modeller med motorn framtill var nog inte dåliga, men marknaden krävde, att en riktig Porsche skall ha boxersexa i häcken - och så blev det.


Man kan snacka effekt och hästkrafter när man sitter på fiket och pratar bensin - men vid landsvägskörning är det VRIDMOMENTET man behöver - och över ett brett varvtalsområde.
För vardagskörning har 1250-boxern en svårslagen vridmomentkurva...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Nya boxermotorn

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-18/08:09

Instämmer - trots att jag har en K 1200 RS.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nya boxermotorn

Inläggav CG Arvidsson » 2018-09-18/08:11

De ligger redan ute på bmw motorrad.de Idag provkör journalisterna dom i Portugal.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: Nya boxermotorn

Inläggav Allan Ericsson » 2018-09-18/08:42

Roger Gross skrev:
Bror Gårdelöf skrev:
Fredric Fredricson skrev: Litereffekten på BMWs boxrar är väl inte mycket att skriva hem om. Strax norr om 100hp/l är ungefär hälften av de "häftigaste" hojarna och två tredjedelar av de häftigasre twinnarna. Men jag gissar att BMW inte siktat på max effekt i alla lägen.

Du har säkert rätt. BMW lär ju ha planerat att lägga ner boxerspisen, när de första K-modellerna kom, men som bekant ville marknaden annorlunda. Och de BMW-kunder, som vill ha högre motoreffekt, kan ju välja någon av fyrorna.
Det är väl ungefär som med Porsche. Deras modeller med motorn framtill var nog inte dåliga, men marknaden krävde, att en riktig Porsche skall ha boxersexa i häcken - och så blev det.


Man kan snacka effekt och hästkrafter när man sitter på fiket och pratar bensin - men vid landsvägskörning är det VRIDMOMENTET man behöver - och över ett brett varvtalsområde.
För vardagskörning har 1250-boxern en svårslagen vridmomentkurva...
//Roger G

Bra Roger!
Toppeffekt kopplar bara till möjlig toppfart. För att kunna nå toppfarten, så måste man antingen ha en hel hoper växlar eller ett högt vridmoment som sträcker sig över ett brett varvtalsområde.
Dessutom: För vardagskörning krävs att vridmomentet är lätt att kontrollera (ställer krav på motorstyrning, traction control, turbo, transmissionsglapp, reaktionsmoment i drivlinan,etc.) Jag räknar med att konstruktörerna inte sitter på fiket och pratar bensin utan verkligen jobbar med körbarhet.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: Nya boxermotorn

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-18/09:02

Lägger man därtill, att det sedan länge varit fullt möjligt att marscha i hög fart på Autobahn med en BMW-boxer, om man så vill, så förstärks argumentet ytterligare.
(Första gången jag fick låna en R 1200 RT (2006) och kom ut på motorväg, var det omedelbara intrycket, att "alla körde så långsamt" - tills jag tittade på hastighetsmätaren, som visade drygt 140. Då hade jag mycket långt kvar till stoppet på rullen! Men jag var rädd om körkortet och drog därför av gasen rätt omgående.)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nya boxermotorn

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-09-18/09:36

I 2011 kjøpte jeg en ny R 1200 GS/A. Det viste seg jo at jeg da hadde kjøpt siste utgaven av de luft/oljekjølte motorene. Den gikk uten felslag til jeg byttet den ut nå i år (2018) med en spillrandes ny R 1200 GS/A LC. Det viser seg jo nå at det også blir siste versjon av motoren, denne gang en Liquid Cooled. Igjen har jeg fått en vel utprøvd versjon av motoren.

Det har vel vist seg at også BMW Motorrad, i likhet med f.eks. Volvo (ref. XC90), og andre produsenter, lanserer nye produkter etter hva jeg kaller "Microsoft-metoden", det vil si at de første kundene blir ufrivillige "beta-testere". Produsentene er rundhåndet med recalls, service-bulletins og goodwill, men det dekker ikke over frustrasjonen når man står der med en MC (bil eller PC) som ikke fungerer. Skrekkens eksempel på dårlig produktutvikling er vel GS fra 2013 og noen år fremover der framgaffelen viste seg å kunne være en dødsfelle. Det var det kundene som oppdaget. Selvfølgelig gjorde BMW Motorrad det rette og skiftet ut de dårlige delene i alle de aktuelle framgaflene, noe annet skulle bare mangle.

Men i lys av dette, er jeg nå veldig glad for at jeg har kjøpt en av de siste utgavene av GS/A som er utprøvd, både motor og resten av hoj'en, (riktignok er jeg en "launch costumer" av TFT-skjermen), og kan ikke si at jeg fristes av å kjøpe en av de første eksemplarene av en nyutviklet utgave, jeg tror faktisk jeg lar det gå noen år før jeg fristes til å bytte ut det jeg i øyeblikket anser som den beste motorsykkelen man kan kjøpe.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Nya boxermotorn

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-09-18/17:13

Jag önskar alltid lite mer kraft i motorn även om nuvarande Boxermotor duger väldigt väl till det mesta.
Det ska bli spännande att testa nya R1250RS när den kommer.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nya boxermotorn

Inläggav Anders Nedemark » 2018-09-18/17:28

Roger Gross skrev:Igår kväll kl 20 släppte BMW Motorrad på sekretessen betr den nya vattenboxern.
Det man nu visar är GS och RT. Räkna med att även R, RS samt GSA är presenterade innan nästa mcsäsong.......


Roger.... kommer GSA:n få 1250 motorn ett år efter GS, till våren 2020?
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: Nya boxermotorn

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-18/18:27

Odd Arne Kjørstad skrev:Det viste seg jo at jeg da hadde kjøpt siste utgaven av de luft/oljekjølte motorene. Den gikk uten felslag til jeg byttet den ut nå i år (2018) med en spillrandes ny R 1200 GS/A LC. Det viser seg jo nå at det også blir siste versjon av motoren, denne gang en Liquid Cooled. Igjen har jeg fått en vel utprøvd versjon av motoren.

Det där är en klassiker. Sista året, som Saab V4 tillverkades, var reklamdevisen: "Den har aldrig varit så bra som nu" - vilket rimligen var sant. Samtidigt hade tiden runnit ifrån den - vilket rimligen var orsaken till, att den lades ner.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nya boxermotorn

Inläggav Roger Gross » 2018-09-18/19:32

Anders Nedemark skrev:
Roger Gross skrev:Igår kväll kl 20 släppte BMW Motorrad på sekretessen betr den nya vattenboxern.
Det man nu visar är GS och RT. Räkna med att även R, RS samt GSA är presenterade innan nästa mcsäsong.......


Roger.... kommer GSA:n få 1250 motorn ett år efter GS, till våren 2020?


GSA:n kommer för leverans våren 2019. Så även R och RS. Man väljer att portionera ut nyheterna lite då och då för att "hålla grytan kokande..." Milanomässan i början november är den viktigaste så räkna med den!
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Nya boxermotorn

Inläggav Erik Nilsson » 2018-09-18/20:47

Roger Gross skrev:
Bror Gårdelöf skrev:
Fredric Fredricson skrev: Litereffekten på BMWs boxrar är väl inte mycket att skriva hem om. Strax norr om 100hp/l är ungefär hälften av de "häftigaste" hojarna och två tredjedelar av de häftigasre twinnarna. Men jag gissar att BMW inte siktat på max effekt i alla lägen.

Du har säkert rätt. BMW lär ju ha planerat att lägga ner boxerspisen, när de första K-modellerna kom, men som bekant ville marknaden annorlunda. Och de BMW-kunder, som vill ha högre motoreffekt, kan ju välja någon av fyrorna.
Det är väl ungefär som med Porsche. Deras modeller med motorn framtill var nog inte dåliga, men marknaden krävde, att en riktig Porsche skall ha boxersexa i häcken - och så blev det.


Man kan snacka effekt och hästkrafter när man sitter på fiket och pratar bensin - men vid landsvägskörning är det VRIDMOMENTET man behöver - och över ett brett varvtalsområde.
För vardagskörning har 1250-boxern en svårslagen vridmomentkurva...
//Roger G


Allan Ericsson skrev:Bra Roger!
Toppeffekt kopplar bara till möjlig toppfart. För att kunna nå toppfarten, så måste man antingen ha en hel hoper växlar eller ett högt vridmoment som sträcker sig över ett brett varvtalsområde.
Dessutom: För vardagskörning krävs att vridmomentet är lätt att kontrollera (ställer krav på motorstyrning, traction control, turbo, transmissionsglapp, reaktionsmoment i drivlinan,etc.) Jag räknar med att konstruktörerna inte sitter på fiket och pratar bensin utan verkligen jobbar med körbarhet.


Nörden inom måste bara påpeka:

Ni vet att det finns ett väldigt direkt samband mellan vridmoment och effekt va?
Sambandet heter varvtal

Det ni eftersträvar är samma sak som att säga (relativt) mycket effekt på låga varv :)

För att vara on topic:
Kul med ny teknik men jag hade hellre sett en simpel motor och lägre vikt, utvecklingen går åt fel håll i mina ögon för en "terränghoj"

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Erik Nilsson
 
Inlägg: 129
Blev medlem: 2016-12-10/14:29

Re: Nya boxermotorn

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-09-18/22:25

Roger Gross skrev:
GSA:n kommer för leverans våren 2019. Så även R och RS.



Bra. Då blir det en ny RS år 2020 för mig.
(Hoppar över första årsmodellen.... :? )
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nya boxermotorn

Inläggav Roger Gross » 2018-09-19/05:35

Måns Ulveståhl skrev:
Roger Gross skrev:
GSA:n kommer för leverans våren 2019. Så även R och RS.



Bra. Då blir det en ny RS år 2020 för mig.
(Hoppar över första årsmodellen.... :? )


Hej Måns,
Jag betraktar inte ShiftCam-motorn som en ny motor utan mera som en förbättrad LC-boxer.
Till årsmodell 2017 rättade man till växellådan och nu till -19 motorsmörjsystemet.
Körbarheten har man förbättrat i väsentlig grad genom nytt ventilsystem (ShiftCam) samt med hjälp av knacksensorer.
Men det är alltid bättre att vänta eftersom allt utvecklas från år till år - men det gäller att leva i nuet, imorgon kan vara försent...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Nya boxermotorn

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-09-19/07:30

Nja, kan det bli helt galet med simpel mekanik såsom ett fäste för ett gaffelben (R1200GS), eller en simpel skruv (F750/850GS) så kan fel även ske med mer avancerad mekanik.

BMW Motorrad har en upplevd förtroendeuppförsbacke vad det gäller introduktion av ny mekanik/teknik/produkt.
Den kundattityden har grundats under en längre tid, och kommer att ta många, många år av "felfrihet" innan den märkbart förändras då kundattityd är det absolut svåraste att förbättra.
Gör BMW Motorrad rätt år 2019, dvs felfria nya produkter, så kanske jag ger BMW en förbättrad möjlighet runt år 2025 när nästa generation RS kommer.
Dock inte denna gång. Det blir först år 2020.

PS
Garmin (Navigatorn) har det snäppet värre...
Aldrig mer :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nya boxermotorn

Inläggav Falken » 2018-09-19/07:53

Roger Gross skrev:
Anders Nedemark skrev:
Roger Gross skrev:Igår kväll kl 20 släppte BMW Motorrad på sekretessen betr den nya vattenboxern.
Det man nu visar är GS och RT. Räkna med att även R, RS samt GSA är presenterade innan nästa mcsäsong.......


Roger.... kommer GSA:n få 1250 motorn ett år efter GS, till våren 2020?


GSA:n kommer för leverans våren 2019. Så även R och RS. Man väljer att portionera ut nyheterna lite då och då för att "hålla grytan kokande..." Milanomässan i början november är den viktigaste så räkna med den!
//Roger


Hej Roger. Har du en fot i företaget eller är du bara otroligt snabb att finna nyheter?
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Nya boxermotorn

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-09-19/08:11

Erik Nilsson skrev: Kul med ny teknik men jag hade hellre sett en simpel motor och lägre vikt, utvecklingen går åt fel håll i mina ögon för en "terränghoj".

Visserligen är mer än hälften av BMW Motorrads produktion olika GS-maskiner, men den absoluta majoriteten av dem körs likväl mest på asfalt - och i ännu högre grad på väg, när man räknar in grusvägar. Terrängkörning är olaglig i Sverige - även om det nog är si och så med efterlevnaden av den lagen.
Slutligen byggs ju inte den motorn för att enbart sitta i GS-maskiner utan i samtliga framtida boxermodeller - möjligen med undantag för RnineT-serien(?).

I övrigt känner jag till sambandet mellan maximalt vridmoment, dito effekt och varvtal - men vi vet båda, att en motor kan konstrueras för att få en bred momentkurva. Några typexempel på sådana spisar är BMW:s liggande K-motorer med längsställd vev, K 1600-serien, Triumphs trepipar, Yamaha FJR 1300 A och - förstås - Honda Gold Wing. (Det finns säkert fler.) De drar utmärkt från låga varv - och skjuter på ordentligt, när nålen klättrar uppåt på skalan.
Gör man samma manöver med diverse japanska maskiner, "händer inget" långt nere i varvtalsområdet, utan de måste varvas ordentligt, för att det skall bli något svar på gasen. De är helt enkelt inte konstruerade med bred momentkurva.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Nya boxermotorn

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-09-19/10:22

+ att det finns existerande alternativ i form av 750 och 850 om man önskar något mindre och lättare.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Nya boxermotorn

Inläggav Roger Gross » 2018-09-19/14:49

Hej Roger. Har du en fot i företaget eller är du bara otroligt snabb att finna nyheter?

Hej Falken,
Ingen fot, möjligtvis ett öra...
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst