Vilken servo har jag ???

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Vilken servo har jag ???

Inläggav Laneberg » 2018-10-08/19:08

Jag har en R1200 RT årsmodell 2010. Den har ju ABS, delintegrade bromsar osv.
Det jag läst i en annan tråd är att servot ska höras när tändningen är på och motorn av.
Det är en jäkla bromskraft när jag kör, men parkeringsrulla med bara tändning på så är den klenare.
Finns det en massa olika servosystem ?
Går mitt igång med motorn ?
På min förra K1200 GT så hördes servon med bara tändning på

Under tanken sitter en servopump som alla slangar går till och ifrån, så den finns och fungerar.

Snart dags att byta broms vätska är det något man kan göra själv ???
Något system ska ju fyllas på och luftas på servopumpen men på min pump finnns inga lufningsnipplar eller påfyllning, eller har jag missat dom ???
R 1200 RT
Honda Foreman 450
Användarvisningsbild
Laneberg
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2008-06-15/17:11
Ort: Uddevalla

Re: Vilken servo har jag ???

Inläggav Håkan » 2018-10-08/19:29

Hej Laneberg.
Din R1200 av årsmodell 2010 har ABS bromsar, men ingen servo (elektrisk servopump, en bromskraft förstärkare).

BMW ABS system med servobroms användes på vissa (ganska många) modeller mellan 2001-2006.

Din MC har ett ABS system utan extra luftnipplar på ABS enheten. Det är en ABS enhet som sitter under tanken, ingen servopump.

Det finns i och för sig anvisningar på nätet hur man går till väga med bromsvätskebyte...
Jag brukar rekommendera att använda anvisningarna i BMW original verkstadsmanual, den är helteckande och riktig. Finns som DVD skiva hos din BMW handlare. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vilken servo har jag ???

Inläggav Bengt Allevad » 2018-10-09/08:21

Förlåt Håkan om jag hänger på men man bör väl även ha en GS911 eller motsvarande för att låta ABSmotorn köras och driva ut gammal bromsvätska i alla skrymslen i ABSenheten.
Jag har har aldrig vågat låta bli detta, med tanke på systemets känslighet över tid, för gammal bromsvätska.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: Vilken servo har jag ???

Inläggav Olof Eriksson » 2018-10-09/14:40

Bengt Allevad skrev:Förlåt Håkan om jag hänger på men man bör väl även ha en GS911 eller motsvarande för att låta ABSmotorn köras och driva ut gammal bromsvätska i alla skrymslen i ABSenheten.
Jag har har aldrig vågat låta bli detta, med tanke på systemets känslighet över tid, för gammal bromsvätska.

Osäker om det föreskrivs att göra så via BMW DVD skivan. Men med en GS911 så blir det ju definitivt bytt! :)
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Vilken servo har jag ???

Inläggav Håkan » 2018-10-09/17:25

Bengt och Olof har ju rätt här.
Ett alternativt sätt, om man inte har tillgång till BMW servicedator/GS-911, som jag läst om, är att slå av och på tändningen flera gånger under bromsvätskebytet. ABS enheten gör en reglering av ventiler/motor vid varje uppstart, det för med sig att bromsvätska flyttas. Bytet blir mer grundligt så. Kan vara ett alternativ att göra, säg varannat bromsvätskebyte.
Sedan en sak som är värd att påpeka: Alltid tändning på vid själva bytet. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vilken servo har jag ???

Inläggav AndersBruse » 2020-01-14/15:15

Hej hur tar man reda på vilken ABS man har? Jag kör 1200 GSA 2007. Vill veta om jag vågar göra det själv (dvs utan extra nipplar :D ).

Med vänlig hälsning, Anders
AndersBruse
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2019-06-20/21:11

Re: Vilken servo har jag ???

Inläggav Håkan » 2020-01-16/11:30

AndersBruse skrev:Hej hur tar man reda på vilken ABS man har? Jag kör 1200 GSA 2007. Vill veta om jag vågar göra det själv (dvs utan extra nipplar :D ).

Med vänlig hälsning, Anders

Det är samma svar till dig som jag gav till Laneberg i trådens inledning. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vilken servo har jag ???

Inläggav AndersBruse » 2020-01-16/13:20

Tack, då vet jag, inga nipplar!

Ville ha bekräftelse från expertisen eftersom GSA ibland har legat ett år efter övriga GS ;-)

Med vänlig hälsning, Anders
AndersBruse
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2019-06-20/21:11

Re: Vilken servo har jag ???

Inläggav Falken » 2020-01-16/15:25

Håkan skrev:Bengt och Olof har ju rätt här.
Ett alternativt sätt, om man inte har tillgång till BMW servicedator/GS-911, som jag läst om, är att slå av och på tändningen flera gånger under bromsvätskebytet. ABS enheten gör en reglering av ventiler/motor vid varje uppstart, det för med sig att bromsvätska flyttas. Bytet blir mer grundligt så. Kan vara ett alternativ att göra, säg varannat bromsvätskebyte.
Sedan en sak som är värd att påpeka: Alltid tändning på vid själva bytet. ;)

Hej Håkan!

Sista raden var mycket intressant! Vilka fördelar skulle det medföra? Jag har lånat många tips av dig från detta forum men missat just detta.

Mvh,
Falken
R1200GS Rallye-12
Användarvisningsbild
Falken
 
Inlägg: 256
Blev medlem: 2018-07-30/22:42
Ort: Stockholm

Re: Vilken servo har jag ???

Inläggav Håkan » 2020-01-16/15:26

AndersBruse skrev:Tack, då vet jag, inga nipplar!

Ville ha bekräftelse från expertisen eftersom GSA ibland har legat ett år efter övriga GS ;-)

Med vänlig hälsning, Anders

Det bästa är att lyfta på tanken och titta efter.
Det är då man vet. ;)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Vilken servo har jag ???

Inläggav Håkan » 2020-01-16/15:37

Falken skrev:
Håkan skrev:Bengt och Olof har ju rätt här.
Ett alternativt sätt, om man inte har tillgång till BMW servicedator/GS-911, som jag läst om, är att slå av och på tändningen flera gånger under bromsvätskebytet. ABS enheten gör en reglering av ventiler/motor vid varje uppstart, det för med sig att bromsvätska flyttas. Bytet blir mer grundligt så. Kan vara ett alternativ att göra, säg varannat bromsvätskebyte.
Sedan en sak som är värd att påpeka: Alltid tändning på vid själva bytet. ;)

Hej Håkan!

Sista raden var mycket intressant! Vilka fördelar skulle det medföra? Jag har lånat många tips av dig från detta forum men missat just detta.

Mvh,
Falken

Läste det i en verkstadshandbok.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst