Sida 1 av 1

Vilken servo har jag ???

InläggPostat: 2018-10-08/19:08
av Laneberg
Jag har en R1200 RT årsmodell 2010. Den har ju ABS, delintegrade bromsar osv.
Det jag läst i en annan tråd är att servot ska höras när tändningen är på och motorn av.
Det är en jäkla bromskraft när jag kör, men parkeringsrulla med bara tändning på så är den klenare.
Finns det en massa olika servosystem ?
Går mitt igång med motorn ?
På min förra K1200 GT så hördes servon med bara tändning på

Under tanken sitter en servopump som alla slangar går till och ifrån, så den finns och fungerar.

Snart dags att byta broms vätska är det något man kan göra själv ???
Något system ska ju fyllas på och luftas på servopumpen men på min pump finnns inga lufningsnipplar eller påfyllning, eller har jag missat dom ???

Re: Vilken servo har jag ???

InläggPostat: 2018-10-08/19:29
av Håkan
Hej Laneberg.
Din R1200 av årsmodell 2010 har ABS bromsar, men ingen servo (elektrisk servopump, en bromskraft förstärkare).

BMW ABS system med servobroms användes på vissa (ganska många) modeller mellan 2001-2006.

Din MC har ett ABS system utan extra luftnipplar på ABS enheten. Det är en ABS enhet som sitter under tanken, ingen servopump.

Det finns i och för sig anvisningar på nätet hur man går till väga med bromsvätskebyte...
Jag brukar rekommendera att använda anvisningarna i BMW original verkstadsmanual, den är helteckande och riktig. Finns som DVD skiva hos din BMW handlare. ;)

Re: Vilken servo har jag ???

InläggPostat: 2018-10-09/08:21
av Bengt Allevad
Förlåt Håkan om jag hänger på men man bör väl även ha en GS911 eller motsvarande för att låta ABSmotorn köras och driva ut gammal bromsvätska i alla skrymslen i ABSenheten.
Jag har har aldrig vågat låta bli detta, med tanke på systemets känslighet över tid, för gammal bromsvätska.

Re: Vilken servo har jag ???

InläggPostat: 2018-10-09/14:40
av Olof Eriksson
Bengt Allevad skrev:Förlåt Håkan om jag hänger på men man bör väl även ha en GS911 eller motsvarande för att låta ABSmotorn köras och driva ut gammal bromsvätska i alla skrymslen i ABSenheten.
Jag har har aldrig vågat låta bli detta, med tanke på systemets känslighet över tid, för gammal bromsvätska.

Osäker om det föreskrivs att göra så via BMW DVD skivan. Men med en GS911 så blir det ju definitivt bytt! :)

Re: Vilken servo har jag ???

InläggPostat: 2018-10-09/17:25
av Håkan
Bengt och Olof har ju rätt här.
Ett alternativt sätt, om man inte har tillgång till BMW servicedator/GS-911, som jag läst om, är att slå av och på tändningen flera gånger under bromsvätskebytet. ABS enheten gör en reglering av ventiler/motor vid varje uppstart, det för med sig att bromsvätska flyttas. Bytet blir mer grundligt så. Kan vara ett alternativ att göra, säg varannat bromsvätskebyte.
Sedan en sak som är värd att påpeka: Alltid tändning på vid själva bytet. ;)

Re: Vilken servo har jag ???

InläggPostat: 2020-01-14/15:15
av AndersBruse
Hej hur tar man reda på vilken ABS man har? Jag kör 1200 GSA 2007. Vill veta om jag vågar göra det själv (dvs utan extra nipplar :D ).

Med vänlig hälsning, Anders

Re: Vilken servo har jag ???

InläggPostat: 2020-01-16/11:30
av Håkan
AndersBruse skrev:Hej hur tar man reda på vilken ABS man har? Jag kör 1200 GSA 2007. Vill veta om jag vågar göra det själv (dvs utan extra nipplar :D ).

Med vänlig hälsning, Anders

Det är samma svar till dig som jag gav till Laneberg i trådens inledning. :)

Re: Vilken servo har jag ???

InläggPostat: 2020-01-16/13:20
av AndersBruse
Tack, då vet jag, inga nipplar!

Ville ha bekräftelse från expertisen eftersom GSA ibland har legat ett år efter övriga GS ;-)

Med vänlig hälsning, Anders

Re: Vilken servo har jag ???

InläggPostat: 2020-01-16/15:25
av Falken
Håkan skrev:Bengt och Olof har ju rätt här.
Ett alternativt sätt, om man inte har tillgång till BMW servicedator/GS-911, som jag läst om, är att slå av och på tändningen flera gånger under bromsvätskebytet. ABS enheten gör en reglering av ventiler/motor vid varje uppstart, det för med sig att bromsvätska flyttas. Bytet blir mer grundligt så. Kan vara ett alternativ att göra, säg varannat bromsvätskebyte.
Sedan en sak som är värd att påpeka: Alltid tändning på vid själva bytet. ;)

Hej Håkan!

Sista raden var mycket intressant! Vilka fördelar skulle det medföra? Jag har lånat många tips av dig från detta forum men missat just detta.

Mvh,
Falken

Re: Vilken servo har jag ???

InläggPostat: 2020-01-16/15:26
av Håkan
AndersBruse skrev:Tack, då vet jag, inga nipplar!

Ville ha bekräftelse från expertisen eftersom GSA ibland har legat ett år efter övriga GS ;-)

Med vänlig hälsning, Anders

Det bästa är att lyfta på tanken och titta efter.
Det är då man vet. ;)

Re: Vilken servo har jag ???

InläggPostat: 2020-01-16/15:37
av Håkan
Falken skrev:
Håkan skrev:Bengt och Olof har ju rätt här.
Ett alternativt sätt, om man inte har tillgång till BMW servicedator/GS-911, som jag läst om, är att slå av och på tändningen flera gånger under bromsvätskebytet. ABS enheten gör en reglering av ventiler/motor vid varje uppstart, det för med sig att bromsvätska flyttas. Bytet blir mer grundligt så. Kan vara ett alternativ att göra, säg varannat bromsvätskebyte.
Sedan en sak som är värd att påpeka: Alltid tändning på vid själva bytet. ;)

Hej Håkan!

Sista raden var mycket intressant! Vilka fördelar skulle det medföra? Jag har lånat många tips av dig från detta forum men missat just detta.

Mvh,
Falken

Läste det i en verkstadshandbok.