Blinkande ABS-Lampa

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Blinkande ABS-Lampa

Inläggav ulfs57 » 2018-10-18/20:31

Hej
Har en R1200 GS-04
Jag har haft problem med blinkande ABS-lampa och hysterisk hastighetsmätare under en tid. Det kan gå perioder där jag kanske hinner med 20-30 mil och allt fungerar som det skall. Första tecknet är att hastighetsmätaren blir orolig och studsar upp och ner sen börjar ABS-lampan blinka. Problemet har kommit och gått.
Servopumpen fungerar utmärkt hela tiden. Har bytt bakre givaren mot en beg. jag köpte från Bike MC-demontering men problemet kvarstår. Funderar på om det kan vara kontakten som sitter i kabelstammen som är glapp.

Är det någon som känner igen sig?
ulfs57
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-10-30/09:09

Re: Blinkande ABS-Lampa

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-19/07:57

Ja - men inte från någon BMW-modell. Hastighetsmätaren på min förra hoj - Aprilia RST 1000 Futura - började konstra efter 2 750 mil. Den fungerade ibland, ibland inte, så jag fick "köra på varvräknaren", vilket gick rätt bra - men grejor skall ju fungera.
Efter lite förfrågan fick jag veta, att det var ett "typfel" på Futura och Caponord-modellerna, som hade identiska instrumentpaneler. Man behövde byta hela panelen. Ingen bra reklam för Magneti Marelli.
Men jag har inte någonstans läst om det problem Du beskriver på en BMW, så min gissning är som Din: Glappkontakt någonstans.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Blinkande ABS-Lampa

Inläggav Håkan » 2018-10-19/09:31

ulfs57 skrev:Hej
Har en R1200 GS-04
Jag har haft problem med blinkande ABS-lampa och hysterisk hastighetsmätare under en tid. Det kan gå perioder där jag kanske hinner med 20-30 mil och allt fungerar som det skall. Första tecknet är att hastighetsmätaren blir orolig och studsar upp och ner sen börjar ABS-lampan blinka. Problemet har kommit och gått.
Servopumpen fungerar utmärkt hela tiden. Har bytt bakre givaren mot en beg. jag köpte från Bike MC-demontering men problemet kvarstår. Funderar på om det kan vara kontakten som sitter i kabelstammen som är glapp.

Är det någon som känner igen sig?

Ja, det är ABS givaren bak som styr även hastighetsmätaren.
Har du kontrollerat att det är rätt avstånd på ABS givaren?
Finns något glapp i bakhjul, bromsskiva/ABS krans?
Kontrollera kabelns anslutningar, följ kabeln ända upp till styrboxen.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Blinkande ABS-Lampa

Inläggav ulfs57 » 2018-10-19/10:11

Bakväxeln är nyrenoverad hos Kenneths MC så där finns inget glapp. Avståndet är ju fix så där finns ingen justering. Efter skarvkontakten under sadeln så försvinner kabeln in i kabelstammenen så den är svår att följa.
ulfs57
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2016-10-30/09:09

Re: Blinkande ABS-Lampa

Inläggav niklas.r » 2018-10-26/11:13

Har du satt i sladden? Skämt åsido så hade jag liknande problem och det visade sig att en batteripol glappade. Även dåligt batteri kan ge såna symptom. Kolla det.
R1200RT -06
R1100R -00
R75/7 -77
Användarvisningsbild
niklas.r
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 2006-08-10/21:20
Ort: Täby


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst