R1250GS vs R1200GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R1250GS vs R1200GS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-10-22/16:12

Läs senaste numret av Allt om MC(#9).
Jämförelsetest.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav Peter Nordlund » 2018-10-22/16:20

Kan inte du sammanfatta ;) :D
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav BmwMats » 2018-10-22/16:30

Vi är nog många som är nyfikna...
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-22/17:49

Min tråd "GS mot GS" (också under Boxermodeller) innehåller en sammanfattning - som följts av en del kommentarer.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav Roger Gross » 2018-10-22/18:32

Innevarande säsong har jag mc-mässigt avnjutit på två LC-boxrar - en R1200GSA -18 samt en R1200RS -17.
Total körsträcka i år är drygt 3000 mil fördelat på båda hojarna. Efter att ha kört såväl 1250GS som 1250RT upplever jag att motor och växellåda på 1250 är ytterligare förfinad jämfört med 1200:an. Motorn är mycket tystgående vad gäller mekaniska oljud. Stor skillnad mot 1200:an. Kraften tycker jag är tillräcklig redan i 1200:an,
1250-motorn är märkbart starkare på alla varv. Lågvarvskomforten (<2000 varv/min) är kraftfullt förbättrad på 1250-motorn. Att ligga på sjätte växeln i 1500 varv går helt utan ryckningar, vibrationer eller protester. 1250-motorn har dessutom knacksensorer "för säkerhets skull". Fr o m årsm -17 tycker jag att växellådan är helt ok, men man märker att på 1250-boxern har man finlirat mot ännu bättre funktion - hela drivlinan känns helt enkelt tajtare och mera premium i sitt uppträdande.
Min R1200GSA -18 har nu fått ett nytt hem och ersätts V8 av en 1250RT för passagerartrafik.
Dä ä gött å köra motorcykel...
Mvh,
Roger G
Senast redigerad av Roger Gross 2018-10-22/20:14, redigerad totalt 1 gång.
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav Peter Nordlund » 2018-10-22/19:18

@Roger
1250 RS? inte RT? har jag missat att den kommer i 1250?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav Roger Gross » 2018-10-22/19:36

Peter Nordlund skrev:@Roger
1250 RS? inte RT? har jag missat att den kommer i 1250?


Mc-mässan i Milano i början november blir intressant på flera sätt...
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-10-22/22:50

En kort sammanfattning från artikeln:

Två negativa saker med R1250GS nämnda; antydan till vibrationer vid 120-130 km/h (4500 varv), något som inte R1200GS har alls, och bromsarna (står BMW på oken numera) anses vara snäppet sämre än tidigare Brembo.
Flera testkörningar i artikeln utförda gällande just dessa nackdelar för att verifiera att så verkligen är fallet.
Poängavdrag på slutbetyget pga detta.

Övrigt gällande R1250GS enbart positiv kritik.
Motorn anses vara rappare, smidigare, samt tystare map tidigare motorrassel.
100 rpm lägre tomgång.

Vikten på R1250GS ökar med fem kilo, och boxermotorn blir även snäppet bredare än tidigare boxermotor pga shiftcam.

Jämförelseresultat:
Jämnt lopp mellan R1200GS och R1250GS. Smaken avgör.
Har du en R1200GS redan så behöver du inte stressa för att köpa en R1250GS.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav Roger Gross » 2018-10-23/06:14

Måns Ulveståhl skrev:En kort sammanfattning från artikeln:

Två negativa saker med R1250GS nämnda; antydan till vibrationer vid 120-130 km/h (4500 varv), något som inte R1200GS har alls, och bromsarna (står BMW på oken numera) anses vara snäppet sämre än tidigare Brembo.
Flera testkörningar i artikeln utförda gällande just dessa nackdelar för att verifiera att så verkligen är fallet.
Poängavdrag på slutbetyget pga detta.

Övrigt gällande R1250GS enbart positiv kritik.
Motorn anses vara rappare, smidigare, samt tystare map tidigare motorrassel.
100 rpm lägre tomgång.

Vikten på R1250GS ökar med fem kilo, och boxermotorn blir även snäppet bredare än tidigare boxermotor pga shiftcam.



Jämförelseresultat:
Jämnt lopp mellan R1200GS och R1250GS. Smaken avgör.
Har du en R1200GS redan så behöver du inte stressa för att köpa en R1250GS.



Vi vet att motorer och växellådor blir mjukare/smidigare efter ett antal hundra mils körning. Jämförelsen i A o Mc är gjord mellan en helt ny 1250GS och en väl inkörd 1200GS. Hojar är individer, t ex min R1200RS vibrerar inte alls medans kompisens R1200RT vibrerar vid runt 5000 varv. Han har dessutom fått prova en R1250RT och anser den vibrera mindre än 1200:an. Variationer från exemplar till exemplar. Tekniskt förklarbara vibrationer är att boxermotorns cylindrar är cirka 40 mm förskjutna eftersom inte vevstakarna sitter på samma vevaxelsläng. Ju mer effekt man tar ut ur varje cylinder desto mera ökar de krafter som vill knuffa vevaxeln i sidled. Dessa krafter kan inte balanseras bort eftersom de varierar med effektuttaget och inte med varvtalet.
De främre bromsoken på R1250 levereras av HAYES - ett mycket välrenommerat företag i bromsbranschen. Stora inom såväl mountainbikes som entreprenadmaskiner. Tillverkning i södra Tyskland. BMW Motorrad hade naturligtvis inte monterat dessa ok om de inneburit en försämring.
OM det är värt att byta från 1200 till 1250 är naturligtvis upp till var och en. En 1200 är ju inte sämre idag än när den en gång lanserades - men att 1250-motorn är ett klart lyft märker den som provkör...
R1250 har ökat i vikt - en viktökning som till största delen orsakas av ökade lagkrav betr emissioner. 1250-motorn är EURO 5-godkänd, 1200-motorn endast EURO 4.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav Kovlingen » 2018-10-23/06:52

Roger Gross skrev:De främre bromsoken på R1250 levereras av HAYES - ett mycket välrenommerat företag i bromsbranschen. Stora inom såväl mountainbikes som entreprenadmaskiner. Tillverkning i södra Tyskland. BMW Motorrad hade naturligtvis inte monterat dessa ok om de inneburit en försämring.

Hej Roger !
Nedan ett iofs gammalt inlägg men det kan väl inte vara så att HAYES (eller Tokico) gör bättre bromsok än BREMBO . :? :shock:
Troligen går det att tjäna några euro på varje hoj genom att byta leverantör lite hit och dit .
(HAYES bromsok kanske passar bra på en GS/"PEAB-entrepenadmoped" ;) )
Glada hälsningar !
//Håkan

Håkan skrev:BMW har använt sig av två olika leverantörer av bromsoken
Tokico (Japan) eller Brembo (Italien)
.
Senast redigerad av Kovlingen 2018-10-23/11:04, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav CG Arvidsson » 2018-10-23/09:39

Tror inte ett ögonblick på att BMW vågar tulla på kvalitet när det gäller bromsar. Det måste dessutom vara en fördel att ha en tillverkare/leverantör på hemmaplan. Dessa har säkert gått många mil i provbänkar och i verkligheten. Man har ju haft en del återkallelser på några modeller. Detta kostar i anseende och pengar. Våra uppkopplingar mot servicedatorn på verkstaden läser säkert av en del som kan förändra i produktionen eller framtida modeller. Trots allt kommer det nog oss till nytta någon gång. Tro inte att bara BMW har återkallelser. Under tiden kanske ägaren går en runda i utställningshallen och blir sugen på något. Inget ont utan det har något gott med sig. Både för kund och tillverkare.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav Kovlingen » 2018-10-23/11:19

CG Arvidsson skrev:Tror inte ett ögonblick på att BMW vågar tulla på kvalitet

Jag har väl inte låtit påskina att "BMW"-oken skulle vara rent dåliga och tom. farliga .
Men , det är väl bara så att Brembo har bättre prylar eller ? Säkert också dyrare .
Kan ju vara så illa att inte Brembo hinner med att leverera och BMW måste söka
andra leverantörer . Någon anledning är det till bytet då ialla fall .
Jag brukar ofta titta vilka bromssystem det sitter på hojarna . Står det BREMBO på
oken vet jag att det har inte snålats med detta . (kanske nått annat då isf. ;) )
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav Roger Gross » 2018-10-23/13:13

Kovlingen skrev:
CG Arvidsson skrev:Tror inte ett ögonblick på att BMW vågar tulla på kvalitet

Jag har väl inte låtit påskina att "BMW"-oken skulle vara rent dåliga och tom. farliga .
Men , det är väl bara så att Brembo har bättre prylar eller ? Säkert också dyrare .
Kan ju vara så illa att inte Brembo hinner med att leverera och BMW måste söka
andra leverantörer . Någon anledning är det till bytet då ialla fall .
Jag brukar ofta titta vilka bromssystem det sitter på hojarna . Står det BREMBO på
oken vet jag att det har inte snålats med detta . (kanske nått annat då isf. ;) )


Sorry, Håkan - bara rena gissningar och ogrundade spekulationer.
Sån´t hör hemma i OT-trådar anser jag...
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-10-23/13:48

Personligen väntar jag nyfiket på R1250RS.
Den ska dock provköras ordentligt.

Angående nya motorn så har jag fullt förtroende för BMW.
BMW kan göra motorer, och gör motorer bra.
Jag förväntar mig inget annat än perfektion, och ett stort leende när jag drar på för fullt med 1250 cc.

Angående om det står BMW eller Brembo på oken.
Eftersom min nuvarande RS är min första BMW-hoj så har jag ingen historik att luta mig mot.
Vi som har kört BMW-bilar med sina ökända enkolvsok på racingbanorna vet dock att bromsar det står BMW på inte alltid är det bästa Gud skapade.
Jag förstår om utbytet av Brembo ger en första negativ ryggmärgsreaktion, men dessa nya bromsar ska få en ärlig chans att testas.

Angående vibrationer.
Upptäcker jag störande vibrationer runt 4500 varv och 120/130 km/h så blir det ingen ny BMW-hoj utan något annat hojmärke.
Vibrationer i varvregistret som används mest under touring är en "dealbreaker" av stora mått.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav Thomas Stadin » 2018-10-27/01:08

Bromsar:
Brembobromsarna fram och bak på "dagens" boxermodeller är standard på väldigt många olika mc-modeller. För oss användare innebär det att förutom originalbeläggen så går det väldigt lätt att hitta en mängd olika belägg för olika önskemål. Vill man tex ha en låg friktionskoefficient för många mil väljer man tex originalbeläggen men får då ta i "för kung och fosterland" för att få stopp på mc:n. Vill man däremot ha mer känsla och mer lättjobbade bromsar finns tex "enfingerbromsarna" Brembo SC (som jag själv föredrar). Utöver dessa två finns ängder av olika varianter.

Hayes är bromsleverantör på nya boxern. Innebär det att man blir låst till originalbeläggen? Eftersom BMW R1250 kommer att bli en storsäljare kommer det sannolikt att dyka upp ett och annat piratbelägg på marknaden vad det lider, men kanske inte från start.

Vibrationer:
Runt 4-5krpm - inte bra. Den pre-LC jag hade vibrerade i detta intervall. De två LC jag haft vibrerar också inom detta intervall men inte lika mycket. Nya boxern vibrerar mer här. Inte bra

Bensintank:
Tankvolymen har ökat. Frågan är hur har tanken har växt.
Fötterna i färdriktningen är att föredra om man vill hålla sig på hjulen och ha kontroll. GSA:n med sin breda tank får tåspetsarna att peka utåt. Hur är det på nya GS? Tankvolymen är större, men har tanken blivit bredare?
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav Peter Nordlund » 2018-10-27/09:42

Inför specifik säsong 2019 förutom 1250 GS och RT som jag känner till ryktas det ju om även en RS här i tråden, då undrar jag om det även kommer en GSA? någon som har bra insikt i detta eller är det att avvakta det där event i november?
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav BrooklynS » 2018-10-27/13:56

GSA brukar komma året efter GS.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav Roger Gross » 2018-10-27/14:26

BrooklynS skrev:GSA brukar komma året efter GS.



Hej BrooklynS,
Finns "risk" att du blir överraskad i positiv riktning... :o
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav BrooklynS » 2018-10-27/16:26

Roger Gross skrev:
BrooklynS skrev:GSA brukar komma året efter GS.



Hej BrooklynS,
Finns "risk" att du blir överraskad i positiv riktning... :o
Mvh,
Roger G


Ja, eftersom det bara är motorn som skiljer så är det nog en "smal" sak att bara lyfta in den i befintligt sortiment. :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav Bror Gårdelöf » 2018-10-29/17:48

Roger Gross skrev: Vi vet att motorer och växellådor blir mjukare/smidigare efter ett antal hundra mils körning. Jämförelsen i A o Mc är gjord mellan en helt ny 1250GS och en väl inkörd 1200GS.

Enligt en notis i senaste Bumsen, som landade i min brevlåda idag, är jämförelsen gjord mellan två nya cyklar "med noll mil på mätaren". Jag har inte dubbelkollat med artikeln i Allt om MC.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav Roger Gross » 2018-10-29/18:30

Du har rätt, Bror - båda testhojarna i Allt om Mc var nya och kördes vardera 34 mil. I sista stund fick man fram en helt ny 1200...
Den testade 1250:an har jag kört och kan inte säga att jag uppfattar för typen onormala vibrationer.
Maskiner är individer med variation från exemplar till exemplar. Ett av målen med nya Shift-Cam - boxern är att erhålla en mjukare motorgång. Jag har provat såväl 1250RT som GS och kan inte säga att jag känner mera vibrationer än i mina 1200 GSA och RS, snarare tvärtom. Det enda i konstruktionen som skulle kunna resultera i ökade vibrationer hos 1250 är att varje kolv levererar mera kraft till vevaxeln. Med förskjutningen mellan vänster och höger cylinder har boxern en nackdel här.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav Allan Ericsson » 2018-10-29/20:43

Roger,
Innan man dömmer ut den nya motorn:
Det finns väl en balansaxel, som tar hand om krafter genererade av vevaxelförskjutningen? Beträffande de större krafter som varje cylinder genererar, så orsakar de en större momentoro, som ger vibrationer i kuggingrepp, som via drevens lagringar ger vibrationer i motorblocket, eller hur? Och det är väl angenäma vibration, som ger karaktär.
Användarvisningsbild
Allan Ericsson
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 2011-02-19/21:13

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav Roger Gross » 2018-10-29/21:15

Hej Allan,
De vibrationer jag skriver om är de sidotryckskrafter på vevaxeln som uppstår genom att vevstakarna är förskjutna cirka 40 mm i vevaxelns längsled. Balansaxel finns men kan inte i alla driftsammanhang eliminera det jag skriver om. Problemet är ju inte varvtalsberoende utan av den kraft föraren ber om via gashandtaget.Ju mera gas desto mera vill kolvarna via stakarna flytta vevaxeln i sidled. De varvtalsberoende vibrationerna är väl omhändertagna av balansaxeln. Detta fenomen finns inte i en v-twin med stakarna monterade på samma vevsläng.
//Roger G
PS Jag dömer absolut inte ut 1250-boxern - den är med stor sannolikhet det bästa BMW konstruerat i boxersammanhang...
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav Lazarus » 2018-10-29/21:50

1200 motorn är en fantastiskt bra motor. Lc versionen från 2013 var ett stort lyft, vilket nog nästan alla kan hålla med om. Har kört 1250 modellen ett par timmar och kan bara konstatera att den är lite bättre på allt. Ni som har en nyare 1200 behöver inte känna att ni måste byta eller argumentera för varför ni inte tycker att den nya motorn inte är värd merkostnaden, eller att den nya motorn inte har samma tillförlitlighet. Det är ett steg i BMW:s evolution av boxermotorn och det är inte av ondo. Har kört ett antal R1200GS genom åren men mest KTM 1190 och 1290 de senaste 4 säsongerna. Efter ordentliga provkörningar så har jag nu beställt en R1250GS-19 :D. Hoppas att jag inte trampar någon på tårna med mitt första inlägg här på forumet. För mig var den något högre prestandan det som vann mig över till GS. Kör ca. 2500 mil per år och ser fram emot en trevlig tid med min nya hoj och förhoppningsvis även här på forumet.
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-11-06/18:29

Efter dagens presentation av nya RS så kan jag säga att jag är nöjd och nyfiken.
Jag gillar frontens nya utseende på sportmodellerna - följer nuvarande bildesign.
Assymmetriskt har aldrig varit en personlig hit.
Bra med en TFT-skärm också.
Provkörning år 2019 och ny RS planerad år 2020.

2019-BMW-R-1250-RS-1.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav BmwMats » 2018-11-06/18:35

Lazarus skrev:... med mitt första inlägg här på forumet... och ser fram emot en trevlig tid med min nya hoj och förhoppningsvis även här på forumet.


Välkommen Lazarus !
Lycka till med din nya knarr, det blir säkert en mycket positiv bekantskap !

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-11-06/18:36

45596876_10156018368814422_3663903868548284416_n.jpg
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav Lazarus » 2018-11-06/19:11

BmwMats skrev:
Lazarus skrev:... med mitt första inlägg här på forumet... och ser fram emot en trevlig tid med min nya hoj och förhoppningsvis även här på forumet.


Välkommen Lazarus !
Lycka till med din nya knarr, det blir säkert en mycket positiv bekantskap !

/BmwMats

Tack så mycket :D
R1250GS
Användarvisningsbild
Lazarus
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 2016-09-14/17:26
Ort: Göteborg


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst