R1200GS 2017 ojämn gång

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R1200GS 2017 ojämn gång

Inläggav hailwood » 2018-10-25/12:38

Stör mig på två fenomen.
På fyrans växel vid ca 65 kmh så uppfattar jag en tydligt svävande gång (vibration ca 2-3Hz) som möjligen också kan finnas som en tendens på femman, men jag är osäker. Skulle kunna vara ett resonansfenomen från växellåda som samverkar med hjul/vinkelväxel eftersom jag inte tror att något i växellådan roterar så långsamt och att hjul/vinkelväxel som enda källa skulle ge fenomenet oavsett växel - någon som känner igen?

Vid kraftig acceleration på 4-6 känns något som är eller liknar momentvariatoner - kan det vara avgasventilen framför ljuddämparen som spökar?
//H
hailwood
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2018-08-23/19:36

Re: R1200GS 2017 ojämn gång

Inläggav Roger Gross » 2018-10-25/12:54

hailwood skrev:Stör mig på två fenomen.
På fyrans växel vid ca 65 kmh så uppfattar jag en tydligt svävande gång (vibration ca 2-3Hz) som möjligen också kan finnas som en tendens på femman, men jag är osäker. Skulle kunna vara ett resonansfenomen från växellåda som samverkar med hjul/vinkelväxel eftersom jag inte tror att något i växellådan roterar så långsamt och att hjul/vinkelväxel som enda källa skulle ge fenomenet oavsett växel - någon som känner igen?

Vid kraftig acceleration på 4-6 känns något som är eller liknar momentvariatoner - kan det vara avgasventilen framför ljuddämparen som spökar?
//H


Hej hailwood,
Det resonansfenomen du beskriver är ett känt skönhetsfel på GS/GSA - bara att acceptera eller peta i en annan växel...
Den som är riktigt känslig och analyserande kan märka en liten svacka i vridmomentkurvan vid de varvtal du nämner. Skulle kunna vara detta du nämner, men ett säkrare svar kräver en provkörning.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1200GS 2017 ojämn gång

Inläggav hailwood » 2018-10-25/13:06

Tackar för svaret. Kan leva med det men eftersom jag haft som profession att hitta och beskriva kundupplevda fordonsproblem så sitter det i ryggmärgen att undra över ljud o vibrationer (det finns mycket av den varan på min hoj 8-) ) . Är dessutom nybörjare på BMW så jag har ingen som helst tidigare erfarenhet att falla tillbaka på.
Mvh //H
hailwood
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2018-08-23/19:36

Re: R1200GS 2017 ojämn gång

Inläggav Roger Gross » 2018-10-25/13:49

hailwood skrev:Tackar för svaret. Kan leva med det men eftersom jag haft som profession att hitta och beskriva kundupplevda fordonsproblem så sitter det i ryggmärgen att undra över ljud o vibrationer (det finns mycket av den varan på min hoj 8-) ) . Är dessutom nybörjare på BMW så jag har ingen som helst tidigare erfarenhet att falla tillbaka på.
Mvh //H


Du skriver att det finns mycket av ljud och vibrationer på din hoj...
Eftersom du fortfarande har garanti på hojen kan det vara lämplig att kontakta en kompetent BMW-verkstad!?
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1200GS 2017 ojämn gång

Inläggav hailwood » 2018-10-25/15:23

Jo, kommer att ta upp detta i samband med service i vår. Blir inte så många mer mil denna höst. Har läst mig till förklaring på de flesta ljuden förutom denna fråga och det finns inget som gör mig orolig för att det är haveri på gång . Lämnar in den på Kenneths i Göteborg och det bör vara en av de mer kunniga verkstäderna i landet.
Har ägt tiotalet Ducati genom åren, och frånsett rasslet från torrkopplingen så har de varit väldigt fria från mekaniska ljud jämfört med BMW:n.
//H
hailwood
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2018-08-23/19:36

Re: R1200GS 2017 ojämn gång

Inläggav Roger Gross » 2018-10-25/16:31

hailwood skrev:Jo, kommer att ta upp detta i samband med service i vår. Blir inte så många mer mil denna höst. Har läst mig till förklaring på de flesta ljuden förutom denna fråga och det finns inget som gör mig orolig för att det är haveri på gång . Lämnar in den på Kenneths i Göteborg och det bör vara en av de mer kunniga verkstäderna i landet.
Har ägt tiotalet Ducati genom åren, och frånsett rasslet från torrkopplingen så har de varit väldigt fria från mekaniska ljud jämfört med BMW:n.
//H


Rätt så, hailwood. Nordens kanske mest kompetenta BMW-verkstad...
(Kolla om de inte har lågsäsongserbjudande snart)
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1200GS 2017 ojämn gång

Inläggav PeterS » 2018-10-25/19:02

Hejsan!

För ett par år sedan hjälpte jag till att köra några nya 1200GS 50 mil(undre gränsen för att göra första service)
När jag körde den första så kände jag någon märklig vibration som jag tror kan vara samma som du känner.
Detta meddelade jag till verkstan när jag lämnade tillbaks cykeln.
När samma fenomen uppstod på nästa så blev det mer akut att försöka lista ut vad problemet var. Meckarna fick samma fenomen och tillslut så kom någon på att testa utan toppboxen(vara bara den som var monterad)
Då försvann problemen.
Förmodligen någon form av turbulens som fortplantade sig i cykeln.
Så mitt råd är att testa utan toppbox om du använder den för det mesta.

//Peter
PeterS
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2012-07-09/19:03

Re: R1200GS 2017 ojämn gång

Inläggav hailwood » 2018-10-25/20:56

Den har liknande uppförande med o utan toppbox, med o utan passagerare. Men jag skall testa om det ökar/minskar med toppbox på/av - det kan ju hända att den funkar som förstärkare, det är inte alls orimligt. Bra tips - hittar jag ett samband så skriver jag in ett par rader i denna tråd.
//H
hailwood
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 2018-08-23/19:36


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst