Andra fotpinnar - sittställning? R1200GS

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Andra fotpinnar - sittställning? R1200GS

Inläggav Peter Nordlund » 2018-10-29/11:48

Med risk för att få smäll på fingrarna tror jag att jag kan fråga detta i denna tråd...

Orutinerad som jag är åkandes på min 1200gs från 2011 och funderar lite på denna 1250gs och att jag möjligen!!! vid ett byte i år har en hoj som jag inte provkört eller suttit på.

Jag har två "problem" med min nuvarande hoj och det är att

jag blir trött i rumpan efter en dryg timme fast jag upplever originalsadeln som bekväm (har sadel i lägsta läget och är själv 175 cm) så ofta stannar jag efter en dryg timmes körande och jo jag vet att många andra gör så också så detta kanske inte alls är ett problem.
Jag står eller ställer mig upp hyfsat ofta för att det är skönt att variera samt att jag dinglar med bena och kan om jag är lite försiktig undvika att skrapa i marken med skorna.
Allt detta gör att jag kan köra dagar på 35 mil ca bekvämt och +50 och vara ganska trött under en dag.
Alltså jag blir mest trött i rumpan, inte smärta.

Och nummer två är att efter några dagar på tex semester blir jag stel i knän och kan få lite ont av att köra (denna del hör ihop med ovan att ställa sig upp men kallar det ändå 2 saker)
även detta avhjälps med ovanstående.

Rumpan kan ju avhjälpas med stopp ofta och eller annan sadel.

Knäna undrar jag om det har med vinkeln på lår och underben? många här talar ju om andra sadlar och höjning respektive sänkning av fotpinnar och detta har jag aldrig testat.

När jag provsatt min nuvarande GS och inte ens hade körkort för mc var min undran når jag ner i backen överhuvudtaget?
Och svaret är att ja jag når ner med båda fötterna, ena foten fullt i backen och den andra med hälen 1-2 cm över marken så inte 100% men nästan.

Det jag undrar är även om chansen inte är stor att det blir just denna hoj så är kanske era erfarenheter överförbara, Enligt Bmw Motorrad center stockholm är det "inget problem att sälja en sänkt gs, det är många spm vill ha en sådan" och det gäller ju då att köpa en sänkt?

Är det värt det för bekvämlighet och kanske lite för körningen att ha en hoj som jag 100% når ner på?
(jag har inte 100 koll men tror det finns en "komfortsadel till denna 1250" som jag sannolikt i så fall välja.
Ändras vinkeln på benet om man sänker chassit? eller blir bara hela hojen lägre?
Eller skall man till och med ha lägre fotpinnar för att få mindre vinkel på benet/knä?

(ovan problem är inte stora problem, det får mig inte att köra mindre men om dom minskade eller försvann skulle jag kanske köra mer och längre)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: R1250GS vs R1200GS

Inläggav Måns Ulveståhl » 2018-10-29/13:15

Peter,

Inte GS men RS.
Oavsett 1200 cc eller 1250 cc då körställningen är oförändrad.

Prova ställbara fotpinnar och sadlar med olika höjd.
Säljs av många - inte minst av BMW själva.

Jag har en sadel som passar mig utmärkt ("Low").
Aldrig ont i rumpan, och båda fötter platt i marken.
Fick med mig originalsadeln (låt oss kalla den "Normal") när jag köpte hojen.
En gigantisk skillnad mellan dessa sadlar för mig. Fel kroppsvinklar vs rätt kroppsvinklar.

Mina knän kan dock efter många mil kännas stela, men efter att ha "släpat" fötterna i marken ett tag så känns det bättre.
Eftersom jag har ställbara fotpinnar och fotpinnarna just nu är i högsta läge (kollade först nu...) så misstänker jag att lägsta läget kommer att få knäna att kännas bättre då knävinkeln blir större.
Ska prova kommande säsong.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Andra fotpinnar - sittställning? R1200GS

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2018-10-29/15:37

Jeg byttet fra en 2011 GSA til en 2018 GSA i vår. Jeg kan konstatere at sadelen er mye bedre på den nye. Jeg gikk fra 1-times sadel til 2,5-times sadel, sånn kjennes det for meg.

Hva angår høyden, så har jeg lange ben, så jeg har normal høyde hoj og sadeln i högsta posisjon. Derfor ingen problem med knærne.

Håper dette kan være til hjelp i beslutningstagande.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: Andra fotpinnar - sittställning? R1200GS

Inläggav Olof Eriksson » 2018-10-29/16:13

BMW har sänkningsbara fotpinnar som komplement till de som följer med. Jag tycker att med dessa på lägsta nivå så blir det betydligt bättre balans vid krypkörning. Och jag får bättre knävinkel. Jag brukar kunna åka 35 mil i ett svep innan jag måste pausa av anledning som du beskriver.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Andra fotpinnar - sittställning? R1200GS

Inläggav Thomas Stadin » 2018-10-29/20:26

Är det kanske knäskydden i dina mc-byxor som trycker? Prova att justera dem upp/ned något.

BMWs justerbara tillbehörsfotpinnar justerade i lägsta läget ger en väldigt mycket bättre körställning oavsett om du står eller sitter och kör.
Jag tror inte de funkar tillsammans med sänkt chassie eftersom de då sannolikt skrapar i.
Om sänkt chassie också innebär lägre sadel blir knäproblematiken än värre.

Börja med:
1) justera knäskydden
2) sänkta fotpinnar
3) sänkt chassie har stor negativ inverkan på köregenskaperna och bör undvikas så långt det bara är möjligt
D10 - Mölndal
CB400N
CBR1000RR
FE570
390 Duke
R1200GS LC
701 Enduro
Användarvisningsbild
Thomas Stadin
 
Inlägg: 3186
Blev medlem: 2010-03-03/15:17

Re: Andra fotpinnar - sittställning? R1200GS

Inläggav kirre777 » 2018-10-29/21:58

Jag har nästan exakt samma mått som dig och även samma problem, om än i mindre omfattning.

Vad gäller rumpan så cyklar jag ganska mycket. Till och från jobbet varje dag, spinning 2-3 ggr/vecka och racer på sommarhalvåret. Jag upplever det som om det gör mig mer tålig. Men det är ju en annan hobby som man kanske inte tar upp enkom för att få en bekvämare mc-åkning.

I övrigt försöker jag att röra mig lite på sadeln för att variera trycket på skinkorna lite grann. En liten bit framåt, en liten bit tillbaka. Lyfta lite på ena skinkan en liten stund och sedan väga över tvärt emot.

Vad gäller knäna så är jag något längre i lårbenet än vad som är tänkt för min byxstorlek vilket gör att det blir ett litet tryck på knäskålen från knäskyddet. Det känns efter en heldag och främst när man kör utan fodret, men det är alltid bra igen dagen efter.

Jag bytte ju nyss till en 1200GS -16 från en -06:a. På min gamla GS hände det att jag körde med sadeln i det övre läget de dagar det var längre transportsträckor. Det kändes som om det gjorde lite skillnad för knäna utan att jag för den sakens skull hade sämre kontroll. Kanske något du kan testa?
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: Andra fotpinnar - sittställning? R1200GS

Inläggav telecaster » 2018-10-30/11:28

Ett enkelt tips för trevligare knävinkel, är att ta bort gummit från fotpinnarna. Du vinner någon cm och du får bättre grepp under fötterna.
Prova en komfortsadel från tex Wunderlich, de erbjuder dig att pröva sadeln i 60 dagar. Den passar mitt akterkastell fint och numera lider jag inte av träsmak. Erbjudandet gäller även Sverige, det finns Svensk agentur
Senast redigerad av telecaster 2018-10-30/23:03, redigerad totalt 1 gång.
telecaster
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2016-01-26/14:33

Re: Andra fotpinnar - sittställning? R1200GS

Inläggav Peter Nordlund » 2018-10-30/18:40

Som vanligt mycket kunskap och erfarenheter här!

För att förtydliga mig själv så är min nuvarande situation inte allvarlig på något sätt!
Snarare är det så att jag vill om möjligt göra ett ännu bättre val i händelse av en ny hoj om det är möjligt, jämför med den nuvarande.

Och som en bonus kan jag ha nytta av råden om jag bara behåller den jag har och modifierar den!

@Måns
Ställbara fotpinnar uppsatt på Att-kolla listan!

@Odd
Intressant att du upplevde så stor skillnad! någon sa i våras på frågan att det är stor skillnad på sadlar om man väljer att byta och det är ju intressant att veta, antar att det är en stor del individuellt också, lite som säng madrass och vad man föredrar.

@Olof
Nu blir jag ännu mer intresserad av att kolla upp detta.

@Thomas
Jag tvivlar på att det beror på knäskydden, har varit ungefär likadant på 2 olika ställ där det första var för stort och lite hängigt på slutet på grund av viktnedgång, och det nuvarande lite korta ben på grund av felköp, men värt att fundera på och kolla, hade inte ens tänkt på det dä känslan inte är ett tryck utan en stelhet i knän.

Så du menar att en hoj med enbart sänkt chassi kan man säga att sitthöjden blir lägre sett ifrån sadeln till marken, men vinkeln mellan fotpinnar och sadel blir högre om jag förstår rätt?
Det var detta jag var osäker på nämligen.

@Christian
Jag gör precis som du, rör mig mycket på alla möjliga sätt, känner väl igen mig!
Nu är ni 2 som talat om knäskydd så kanske har jag helt missat den aspekten, intressant.

@telecaster
Gäller detta även att handla till Sverige och returnera?
En sak som stör med att byta sadel är att jag ju har en 2011 30 års jubileums hoj med RÖD sadel och att byta ut den skulle förstöra en stor del av det estetiska (antar att dom flesta sadlar inte finns i rött)
Och som sagt detta är inget jag uppfattar som ett stort problem, å andra sidan så om jag kunde gå ifrån att köra 15 mil till +30 mil i stöten skulle ju innebära en markant skillnad väl värd att fundera på...

Tack för svaren, skall spara alla och se vad jag gör. :)
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Andra fotpinnar - sittställning? R1200GS

Inläggav BrooklynS » 2018-10-30/19:51

Angående sittställning:

Den enda hoj jag haft som jag aldrig upplevt det minsta problem med sittställning trots 13-14 timmar i sadeln var min R100RS -78. Magisk långfärdshoj.

Näst bäst är min nuvarande R1200 GSA men det breda styret är betydligt mer tröttande och på något sätt tror jag att det sprider sig till hela kroppen. Att ställa sig upp på fotpinnarna någon minut en gång i halvtimmen gör annars att blodet återvänder till de delar som haft dålig cirkulation och då är det lugnt igen. Små förändringar i benvinklar gör stor skillnad. Flytta fötterna fram och tillbaka på fotpinnarna medför en helt annorlunda körställning och benvinklar. Variation är nog den stora grejen om man kör länge.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Andra fotpinnar - sittställning? R1200GS

Inläggav Peter Nordlund » 2018-10-30/20:43

@BrooklynS
När jag köpte cykel förra sommaren (med pedaler) så var det en jäkla utprovning som ingick i köpet för att ha så bra ställning som möjligt, man bytte till och med 2 delar för att optimera och allt ingick i priset, blev mycket imponerad :)

När jag köpte denna hoj (med motor) ;) så var det inte tal om inställningar, eller få hjälp med det (Bavaria i Solna 2011)

Och jo säkert skulle många bli stötta i kanten och "Kan själv" men personligen hade jag uppskattat det, särskilt som jag är singel hushåll och ingen kompis som kör hoj.

Som helhet är jag fantastisk nöjd med nuvarande cykel.
MC: *MC Paus*
Katt: Elmo & Elvis
Användarvisningsbild
Peter Nordlund
 
Inlägg: 2296
Blev medlem: 2011-05-26/22:16
Ort: D5 - Strängnäs

Re: Andra fotpinnar - sittställning? R1200GS

Inläggav Gardeus » 2018-11-10/20:04

SW-motech ställbara fotpinnar är kanon och lite bredare. har det på min r1200rs
Gardeus
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2018-05-19/18:56

Re: Andra fotpinnar - sittställning? R1200GS

Inläggav enhjuling » 2018-11-11/01:52

Prova att höja sadeln innan du köper dyra sänkningssatser till fotpinnar eller liknande.
/Stefan

R1200GS -17
KTM 690 E
Användarvisningsbild
enhjuling
 
Inlägg: 197
Blev medlem: 2011-02-04/16:25
Ort: Ljungsbro

Re: Andra fotpinnar - sittställning? R1200GS

Inläggav BrooklynS » 2018-11-11/07:47

När du höjer sadeln bara någon centimeter ändras ALLA vinklar, så absolut - prova först med sadeln i olika lägen/vinklar innan du börjar med annat.
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Andra fotpinnar - sittställning? R1200GS

Inläggav Olle Nilsson » 2018-11-11/08:36

Jag är 194 lång jag har en K100 RS och hade en GS 2012 på K 100 har jag inga problem har åkt över 100 mil med bara tank och matstopp utan problem.På GS fick jag problem trots hög komfortsadel efter ca 30 mil ville inte ha lägre fotpinnar då begränsar man ju möjligheterna till aktiv körning.Om jag hade behållt GS så var planen att montera ett smalare lägre styre så att överkroppen kommer framåt då skulle man sitta bättre kom jag fram till.Nu blev det inte så utan jag bytade bort den jag kommer inte att ens titta åt en GS på nytt den fick mig att känna mig 20 år äldre varje gång jag körde den.
Användarvisningsbild
Olle Nilsson
 
Inlägg: 445
Blev medlem: 2009-06-28/15:54

Re: Andra fotpinnar - sittställning? R1200GS

Inläggav Lars-Erik Holmberg » 2018-11-11/10:07

Kolla denna länk: http://cycle-ergo.com/
Overlander (D1)
GS 1250 2020 GSA
Transalp 650V 2004
Användarvisningsbild
Lars-Erik Holmberg
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2011-01-14/14:11
Ort: Kalix D1


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst