Kullager växellåda 1200gs 2004

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kullager växellåda 1200gs 2004

Inläggav Blixtein » 2018-11-05/14:30

Lager ska bytas i lådan. Nu sitter NSK Poland lager med gummitätningar (2RS) original. Läst något om ”clean” i samband med dessa lager men ser ut att vara vanliga 2RS. Skulle det gå bra att sätta dit SKF av rätt storlek och som är 2RS (gummitätade)? Rätt stor prisskillnad mot original och det verkar vara standardstorlekar på dessa lager...

Om någon använt annat än original så vore det tacksamt med lite information om detta
Senast redigerad av Blixtein 2018-11-05/18:57, redigerad totalt 1 gång.
Blixtein
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2018-07-27/20:40

Re: Kullager växellåda 1200gs 2004

Inläggav BrooklynS » 2018-11-05/14:55

Lager i standardstorlek går väl alldeles utmärkt att köpa exempelvis SKF. Jag har aldrig köpt ”original” utan köpt kvalitetslager i rätt dimension.

Sannolikheten är hyfsat stor att det är bättre än det som satt där...


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: Kullager växellåda 1200gs 2004

Inläggav Håkan » 2018-11-05/16:34

Japp. Det är vanliga tätade lager (2RS) som BMW kallar "clean". Clean betyder här att lagren ej smörjs av växellådsoljan. Precis som alla 2RS är dom engångssmorda. Lär göra att lagren håller längre.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Kullager växellåda 1200gs 2004

Inläggav Blixtein » 2018-11-05/19:00

Tack för svar!
Sen har nuvarande lager ej någon märkning gällande toleranser/”glapp” (C3,C4...) . Antar då att det ska vara standard? Eller kan det vara bättre att använda C3 tex för mindre friktion, att det rullar lättare?
Blixtein
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2018-07-27/20:40

Re: Kullager växellåda 1200gs 2004

Inläggav Håkan » 2018-11-05/19:45

Jag vet inte... Men i växellåda till 2-ventilboxer 1969-1996 används C3 lager.
Finns C3 lager med tätning... går det överhuvudtaget att välja sådana?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Kullager växellåda 1200gs 2004

Inläggav Blixtein » 2018-11-05/19:52

Håkan skrev:Jag vet inte... Men i växellåda till 2-ventilboxer 1969-1996 används C3 lager.
Finns C3 lager med tätning... går det överhuvudtaget att välja sådana?

Ja det finns att välja som c3:
CB1F253A-FD53-4A67-94E8-0A0CDC23AA5D.jpeg


Tack
Blixtein
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 2018-07-27/20:40

Re: Kullager växellåda 1200gs 2004

Inläggav BrooklynS » 2018-11-05/20:24

Men det är ETT lager i de gamla lådorna som specades för C3. I de nya vet jag inte, men jag utgår från att det är en bra idé att följa specifikationerna för att få livslängd och komfort.


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst