I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
av Blixtein » 2018-11-05/14:30
Lager ska bytas i lådan. Nu sitter NSK Poland lager med gummitätningar (2RS) original. Läst något om ”clean” i samband med dessa lager men ser ut att vara vanliga 2RS. Skulle det gå bra att sätta dit SKF av rätt storlek och som är 2RS (gummitätade)? Rätt stor prisskillnad mot original och det verkar vara standardstorlekar på dessa lager...
Om någon använt annat än original så vore det tacksamt med lite information om detta
Senast redigerad av
Blixtein 2018-11-05/18:57, redigerad totalt 1 gång.
-
Blixtein
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 2018-07-27/20:40
av BrooklynS » 2018-11-05/14:55
Lager i standardstorlek går väl alldeles utmärkt att köpa exempelvis SKF. Jag har aldrig köpt ”original” utan köpt kvalitetslager i rätt dimension.
Sannolikheten är hyfsat stor att det är bättre än det som satt där...
Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
-
BrooklynS
-
- Inlägg: 3712
- Blev medlem: 2013-11-26/21:36
- Ort: Luleå
-
av Håkan » 2018-11-05/16:34
Japp. Det är vanliga tätade lager (2RS) som BMW kallar "clean". Clean betyder här att lagren ej smörjs av växellådsoljan. Precis som alla 2RS är dom engångssmorda. Lär göra att lagren håller längre.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
-
Håkan
-
- Inlägg: 6641
- Blev medlem: 1985-08-01/01:00
- Ort: Lådö
-
av Blixtein » 2018-11-05/19:00
Tack för svar!
Sen har nuvarande lager ej någon märkning gällande toleranser/”glapp” (C3,C4...) . Antar då att det ska vara standard? Eller kan det vara bättre att använda C3 tex för mindre friktion, att det rullar lättare?
-
Blixtein
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 2018-07-27/20:40
av Håkan » 2018-11-05/19:45
Jag vet inte... Men i växellåda till 2-ventilboxer 1969-1996 används C3 lager.
Finns C3 lager med tätning... går det överhuvudtaget att välja sådana?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
-
Håkan
-
- Inlägg: 6641
- Blev medlem: 1985-08-01/01:00
- Ort: Lådö
-
av Blixtein » 2018-11-05/19:52
Håkan skrev:Jag vet inte... Men i växellåda till 2-ventilboxer 1969-1996 används C3 lager.
Finns C3 lager med tätning... går det överhuvudtaget att välja sådana?
Ja det finns att välja som c3:
Tack
-
Blixtein
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 2018-07-27/20:40
av BrooklynS » 2018-11-05/20:24
Men det är ETT lager i de gamla lådorna som specades för C3. I de nya vet jag inte, men jag utgår från att det är en bra idé att följa specifikationerna för att få livslängd och komfort.
Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
-
BrooklynS
-
- Inlägg: 3712
- Blev medlem: 2013-11-26/21:36
- Ort: Luleå
-
Återgå till R boxermodeller
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst