R12GSA orolig i framdelen???

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R12GSA orolig i framdelen???

Inläggav .Z. » 2006-12-27/19:23

Hej.

Är lätt konfunderad över att min R12GSA känns mysko framtill vid hastigheter över 90 & då oftast i samband med turbulens, typ när jag hamnar bakom en långtradare men även vid kraftig vind emellanåt.

Det är inte det där fladdret som man är van när man hamnar bakom en långtradare utan den vandrar med framhjulet på ett mycket otrevligt vis som jag aldrig någonsin upplevt på en MC, mycket otrevligt faktiskt :eek: Det närmaste jag kommit denna upplevelse var när jag vid tidigt 80-tal fick vobbel med en Yamaha XS-750 vid omkörning, ja det var strået värre förstås...

Vad kan det vara? Når fel måste det bara vara eller är det så här?

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav runeo » 2006-12-27/20:14

Ha inte för mycket "preload" i framändan, och för lite i bakändan! 12gsa är känslig. Speciellt om man har för lite preload bak for att den ska bli lägre. Byt isåfall sadel eller klä om originalsadeln i stället!

hälsar
/Rune, nu men "on-topic" än de flesta forum-talibaner. Var är GD? Du saknas!
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Gabbe » 2006-12-27/20:22

Vad menas med preload, Rune?
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav .Z. » 2006-12-27/20:22

Ska exprimentera med det Rune så får vi se! Återkommer säkerligen med frågor...
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav .Z. » 2006-12-27/20:25

Gabbe;4323 skrev:Vad menas med preload, Rune?

Bör vara förspänning antar jag? Hur hård fjädern ska vara va?

Sen så har vi ju returdämpningen...

Rune, kan du ge lite mer info om detta?

Tack på förhand
//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Gilbert » 2006-12-27/20:52

Att skruvarna (4st, 2 på var sida) till nedre "gaffelklämmorna" sitter löst är visst inte direkt ovanligt och skule nog kunna orsaka det du upplever kan jag tänka mig. Det är dessutom ganska billigt och enkelt att åtgärda, bara att dra åt till specat moment och hålla fortsatt koll på det :-)
Gilbert
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2006-04-26/18:04

Inläggav .Z. » 2006-12-27/21:09

Gilbert;4326 skrev:Att skruvarna (4st, 2 på var sida) till nedre "gaffelklämmorna" sitter löst är visst inte direkt ovanligt och skule nog kunna orsaka det du upplever kan jag tänka mig. Det är dessutom ganska billigt och enkelt att åtgärda, bara att dra åt till specat moment och hålla fortsatt koll på det :-)

Ska kolla det. Det är ju så att detta är nåt jag börjat uppleva den sista veckan, inte känt av nåt liknande under de två första veckorna med hojen...

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Kjell Johansson » 2006-12-27/22:06

Gilbert;4326 skrev:Att skruvarna (4st, 2 på var sida) till nedre "gaffelklämmorna" sitter löst är visst inte direkt ovanligt och skule nog kunna orsaka det du upplever kan jag tänka mig. Det är dessutom ganska billigt och enkelt att åtgärda, bara att dra åt till specat moment och hålla fortsatt koll på det :-)


Det här är alltså en lång följetong på UKGSér med många hundra inlägg över flera år. Minst en allvarlig olycka tycks ha inträffat och många har noterat att skruvarna är halvlösa redan vid leverans + att de lossnar igen. Testade nyss mina egna och tror att åtminstone två inte på långa vägar höll föreskrivet moment:eek:

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav .Z. » 2006-12-27/22:10

Gustav;4333 skrev:Det här är alltså en lång följetong på UKGSér med många hundra inlägg över flera år. Minst en allvarlig olycka tycks ha inträffat och många har noterat att skruvarna är halvlösa redan vid leverans + att de lossnar igen. Testade nyss mina egna och tror att åtminstone två inte på långa vägar höll föreskrivet moment:eek:

Gustav


Oj oj...

Ska kolla upp imorgon. Hojen uppför sig helt klart konstigt & det är inte vad jag har förväntat mig direkt, klart fladdrigare än va 125:an var på 70-talet:-)

Om dom är lösa så är det faktiskt fullständig skandal, vi får se...

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav HMRHMR » 2006-12-28/00:04

Min GS levererades i mars 2004 och jag fick dra mina skruvar vid två tillfällen under de första 18 månaderna vilket övertygade mig om att det var ett krypproblem. Dom satt helt löst båda gångerna.:eek:

Men det tycks det inte varit. :confused: För sedan dess sitter dom utan problem. Jag har inte använt Locktite och jag kontrollerar momentet flera gånger per år. Inga som helst tendenser till att dom skulle lossna igen.

Konstigt fenomen men inget problem så länge man checkar skruvarna regelbundet.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav runeo » 2006-12-28/08:06

.Z.;4325 skrev:Bild
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbe [url="http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?p=4323#post4323"]Bild[/url]
Vad menas med preload, Rune?


Bör vara förspänning antar jag? Hur hård fjädern ska vara va?

Sen så har vi ju returdämpningen...

Rune, kan du ge lite mer info om detta?

Tack på förhand
//Larsa


Preload eller förspänning är väl, som jag fattar det, ett sätt att höja eller sänka hela fram och/eller bakdelen av cykeln. Detta i sin tur förändrar ju ramgeometrin och försprånget. Vet att cykeln borde bli stabilare när jag höjer förspänningen fram, men jag får i stället "Bambi" känsla i cykeln.

hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Lime » 2006-12-28/08:51

RuneO;4349 skrev:Preload eller förspänning är väl, som jag fattar det, ett sätt att höja eller sänka hela fram och/eller bakdelen av cykeln. Detta i sin tur förändrar ju ramgeometrin och försprånget. Vet att cykeln borde bli stabilare när jag höjer förspänningen fram, men jag får i stället "Bambi" känsla i cykeln.

hälsar
/Rune


Njea... visst ändrar preloaden geometrin lite. Preloaden är till för att spänna fjädern så att fritt och belastat häng blir korrekt. Om man kan engelska så har Öhlins en utmärk manual hur man ska ställa in hojen om man tittar på länken http://www.ohlins.se/Portals/0/documents/manuals/07241-02A.pdf
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Kjell Johansson » 2006-12-28/09:16

HMR;4345 skrev:Min GS levererades i mars 2004 och jag fick dra mina skruvar vid två tillfällen under de första 18 månaderna vilket övertygade mig om att det var ett krypproblem. Dom satt helt löst båda gångerna.:eek:

Men det tycks det inte varit. :confused: För sedan dess sitter dom utan problem. Jag har inte använt Locktite och jag kontrollerar momentet flera gånger per år. Inga som helst tendenser till att dom skulle lossna igen.

Konstigt fenomen men inget problem så länge man checkar skruvarna regelbundet.


Misstänker att man måste dra dem etappvis. Drar man den ena till moment och därefter den andra så är troligen den första redan halvlös och drar man då den första igen så blir kanske den andra lite slak osv....

En annan möjlighet är töjningar eller att förbandet skall "sätta sej" - ett inkörningsfenomen kan man säja. Förklarar varför det lugnar sig så småningom

Gustav
Kjell Johansson
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 2007-01-17/01:00

Inläggav runeo » 2006-12-28/10:23

Lime;4350 skrev:Njea... visst ändrar preloaden geometrin lite. Preloaden är till för att spänna fjädern så att fritt och belastat häng blir korrekt. Om man kan engelska så har Öhlins en utmärk manual hur man ska ställa in hojen om man tittar på länken http://www.ohlins.se/Portals/0/documents/manuals/07241-02A.pdf


Du har helt rätt. Ja eller allafall tillräckligt rätt. Minst lika rätt som Öhlins. ;)

I manualen till GS och GSA så rekommenderas det att "preload", som har 6 lägen för framhjulet, ställs i läge 1 - 2 på lansväg ( lägsta), 3-4 grusväg och 5 eller 6 i skogen. Sen bör ju förstås "preload" för bakhjulet anpassas till detta och till hur mycket man belastar cykeln.

Jag upplever GSA som mycket känslig för inställningen. Jag körde från början med lite preload bak, för att ha en dräglig chans att nå marken med fötterna, ( iofs så sker det ju allafall förr eller senare;)) och cykeln levererades med preload 1 fram. När jag körde cykeln med preload 3 fram och fortfarande låg bak, så kändes cykeln väldigt vinglig och osäker. Vet ej riktigt varför.
Har alltid haft mellan 3/4 till 1 1/2 varv från max in på returdämpningen bak.

hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav runeo » 2006-12-28/14:23

Efter att ha läst din fråga en gång till, så kan jag komplettera att det skapligt breda styre, musöronen och speglarna, plus armstumparna fästade i vårat vindutsatta axelparti kan göra att cykeln känns oroligare vid turbulens bakom en buss eller lastbil.
Ganska säkert att den skulle fortsätta jättestadigt om vi ramlade av! ;)

hälsar
/Rune son of a Excavator man!
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Bengt Allevad » 2006-12-28/14:56

RuneO;4361 skrev:Ganska säkert att den skulle fortsätta jättestadigt om vi ramlade av! ;)



Helt rätt! Föraren är den största störningen för en hoj. Den stackars hojen bör få uppleva föraren exakt som en förare vill uppleva en passagerare. D.v.s inte alls.
Ju lösare vi kan hålla i styret och i stället förankra oss vid knäslut, fotpinnar, sadel; ju mer sjävstabiliserande blir hojen. Lika viktigt vid bromsning!!

Detta är en av många viktiga saker vi övar på våra B&K körningar.
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav HMRHMR » 2006-12-28/17:34

Gustav;4352 skrev:Misstänker att man måste dra dem etappvis. Drar man den ena till moment och därefter den andra så är troligen den första redan halvlös och drar man då den första igen så blir kanske den andra lite slak osv....

Rätt. Speciellt vid denna typ av klämförband. Det märkliga, och farliga, var att många rapporterat om skruvar så lösa att dom kunnat skruva ur dom för hand utan verktyg.

Vid efterdragning så skall man i vanlig ordning lossa skruven ett kvarts varv innan man drar till rätt moment. Om inte båda skruvarna då hamnar på ungefär samma position (vinkel) som före efterdragningen bör man göra om det en gång till.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Peter B » 2006-12-28/18:20

Oroväckande minst sagt.

Får min nya GSA i april. Är det någon som kan visa i bild vilka skruvar det är fråga om?

Hälsningar

Peter
Peter B
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2005-10-20/20:11

Inläggav Gilbert » 2006-12-28/19:46

Peter B;4369 skrev:Oroväckande minst sagt.

Får min nya GSA i april. Är det någon som kan visa i bild vilka skruvar det är fråga om?

Hälsningar

Peter


Vi tjuvlånar väl en från ukgser.com:
Bild

De ska visst dras "etappvis" precis som nån annan påpekade, man börjar alltså med den ena i paret och växlar mellan bultarna tills de håller rätt moment och inte längre ger efter något.
Gilbert
 
Inlägg: 215
Blev medlem: 2006-04-26/18:04

Inläggav Peter B » 2006-12-28/20:21

Jättebra. Jag ska hålla koll när jag fått min GSA.

Skulle vara bra att höra om det var detta som orsakade instabiliteten som .Z. beskrev. Hör av dig igen .Z.

Hälsningar

Peter
Peter B
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2005-10-20/20:11

Inläggav .Z. » 2006-12-28/23:05

Jag har inte kollat än, har inte verktyg...

Ska åka upp till Bike, Trollhättan & be dom kika på det. För övrigt så ska jag exprimentera med förspänningen också. Det som dock gör att jag tror att det är nåt fel är att hojen absolut inte uppförde sig såhär den första veckan utan har blivit värre.

Tack för alla tips & jag ska höra av mig när jag kollat bultarna, var lite väl isigt idag för att åka till Trollhättan...

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav .Z. » 2006-12-28/23:07

Peter B;4378 skrev:Jättebra. Jag ska hålla koll när jag fått min GSA.

Skulle vara bra att höra om det var detta som orsakade instabiliteten som .Z. beskrev. Hör av dig igen .Z.

Hälsningar

Peter

Jag har inte kollat än, har inte verktyg...

Ska åka upp till Bike, Trollhättan & be dom kika på det. För övrigt så ska jag exprimentera med förspänningen också. Det som dock gör att jag tror att det är nåt fel är att hojen absolut inte uppförde sig såhär den första veckan utan har blivit värre efter några veckor.

Tack för alla tips & jag ska höra av mig när jag kollat bultarna, var lite väl isigt idag för att åka till Trollhättan...

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav .Z. » 2006-12-29/02:02

Har nu läst igenom ett antal trådar på den engelska siten ang. bultproblemet & tror nog att jag snarast får kolla upp dem! Det som beskrivs där är ganska så likt det jag upplever, vobbel vid ca 110 km/h. Jag upplever det mest som sagt var bakom andra fordon men även vid kraftigare vind snett framifrån.

Jag har svårt för att tänka mig att hojen vid standardinställning av dämparna ska behöva uppföra sig på detta sätt & som sagt var så har det blivit värre. Har även provkört den vanliga GS:en ca 20 mil innan jag köpte min GSA & har inte upplevt något liknande... Gjorde även den första veckan en dagstur på över 50 mil i mycket kraftig vind & några sådana här tendenser fanns inte då.

http://www.ukgser.com/forums/showthread.php?p=476744

Återkommer.

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Moment??

Inläggav tommykn » 2006-12-30/01:05

...och föreskrivet moment för skruvarna på "klämförbandet" är...25 Nm, eller?

Hälsn / Tommy K, R1200GS -06 & F650GS -00
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Inläggav .Z. » 2006-12-30/01:47

tommykn;4462 skrev:...och föreskrivet moment för skruvarna på "klämförbandet" är...25 Nm, eller?

Hälsn / Tommy K, R1200GS -06 & F650GS -00

Japp.

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav HMRHMR » 2006-12-31/14:30

Gilbert;4373 skrev:De ska visst dras "etappvis" precis som nån annan påpekade, man börjar alltså med den ena i paret och växlar mellan bultarna tills de håller rätt moment och inte längre ger efter något.

För att förtydliga lite:

Ettappvis innebär att man drar först båda skruvarna till 10 Nm, därefter båda till 20 Nm, därefter till 25 Nm. Typ alltså. Syftet med förfarandet är att inte förbandet skall sätta sig "snett".

Men det förfarandet gäller bara när skruvarna är rejält lösa. Vid kontroll av faktiskt moment krävs att man först lossar skruven något (c:a ett kvarts varv) och sedan drar den till 25 Nm. Om skruven då inte kommer tillbaka till ungefär samma position (vinkelläge) som innan så skall förfarandet upprepas växelvis på båda skruvarna tills dom hamnar i samma läge varje gång.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav .Z. » 2007-01-10/01:17

Bultarna är kollade (för ett tag sen nu) & dom satt som dom skulle...

Vindarna härnere på västkusten har varit lugnare ett tag & jag har inte legat bakom så många långtradare men tendenserna till slingrighet har funnits där ändå.

För några dar sen så drog jag på lite extra på motorvägen & jag är skeptisk, körde nån knapp km i 160 knyck & inte kändes det bra... Slingrig & konstig!

Ja ja, jag kör annars sällan snabbare än 120 men ikväll när vindarna kommit tillbaks & jag körde från jobbet så kändes den inte klok, ska det vara så att man ska behöva över halva vägbanan på sig bara för att det blåser 15-20/ms sidvind & man kör 80? Maken till slingrande över vägen!

OBS att jag nu inte pratar om när sidvindarna tar tag i hojen & förflyttar en i sidled, det fick jag känna av när jag för några veckor sen körde över Tjörnbron i storm.

Det jag upplevt de två senaste veckorna är nåt annat & Bike i Trollhättan är säkra på att nåt inte är fel, jag är det inte.

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav HMRHMR » 2007-01-10/08:45

.Z.;5198 skrev:Det jag upplevt de två senaste veckorna är nåt annat & Bike i Trollhättan är säkra på att nåt inte är fel, jag är det inte.

Det finns väl bara en enkel lösning.

Leta upp någon mer rutinerad ägare av R12GS/GSA och kör en runda tillsammans med honom. Skifta cyklar lite då & då. Han, och kanske även du, kan direkt avgöra om det är något konstigt med din moppe.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav runeo » 2007-01-10/09:04

Du ligger ivägen på din avatar, så jag ser inte om du har TKC80. ;) Men jag tror att vi oskyldigförklarar däcken.

När du kör med korvboxarna så har du ju genast 10dubblat cykelns känslighet för turbulent vind, men det antar jag att du vet om.

Har du provat att höja preload bak, och sänka fram till nåt av de två lägsta hacken samtidigt?

Har du provat att böja dig ordentligt framåt så att du kommer in bakom rutan, ned mot tanken, och samtidig dra in armbågarna, och känna hur cykeln känns i turbulens när inte du inverkar?

hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-01-10/10:29

RuneO;5202 skrev:
Har du provat att höja preload bak, och sänka fram till nåt av de två lägsta hacken samtidigt?

Eller möjligen precis tvärt om...:o Den inställningen gör cykeln extra kvickstyrd.

Provkör först med den föreslagna inställningen ovan. Testa därefter, dvs bara testa för det är ingen rekommenderad standardinställning, med att sätta framfjädringen i högsta läget och bakfjädringen i lägsta läget. Cykeln skall nu ha blivit märkbart sävligare.

Testa även så att inte bakdämparens returdämpning står helt fel. Håll cykeln horisontellt och tryck till mitt på sadeln så att hela MC'n sjunker i hop. När cykeln fjädrar upp så skall bak- och framdel komma upp ungefär lika fort. Om framänden kommer upp mycket fortare än bakänden så är dämpningen bak för hård. Vrid skuven längst ned på bakdämparen mot -. Om bakänden kommer upp för fort vrid skruven mot +. Obs att detta bara är en grundinställning. För att fininställa krävs att man provkör.

Om framänden kommer upp för fort i alla lägen så har framdämparen gått sönder. Det är en vanlig lågprisdämpare som kan slut när som helst. Min byttes på garantin efter 2000 lugna fina (nåja..) mil.

Självklart måste korvlådorna bort vid alla tester av vägegenskaper! :eek:
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav runeo » 2007-01-10/11:10

HMR;5205 skrev:Eller möjligen precis tvärt om...:o Den inställningen gör cykeln extra kvickstyrd.
Självklart måste korvlådorna bort vid alla tester av vägegenskaper! :eek:


Jo jag vet att den blir mer kvickstyrd pga ändringen i ramgeometrin, men som jag skrivit tidigare, så minns jag att den kändes som "Bambi på hal is" när jag hade den på snäpp 2-4 fram och väldigt låg bak för att jag skulle kunna "flatfota" den.

Det finns bara ett svar, prova och känn efter!

Hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav .Z. » 2007-01-10/12:26

Har testat mycket av det ni skriver men inte allt. Korvlådorna sitter alltid på & jag tänkte plocka bort toppboxen nu innan jag åker till jobbet. För övrigt så har jag inte TKC80 utan Tourance eller va dom heter...

Det som gör mig konfunderad är att jag den första veckan med hojen körde en dagstur på 50 mil i kraftig vind, storm på hemvägen, & märkte inget som helst av detta. Har inte ändrat nåt på den sen dess men helt plötsligt på en tur söderut nån vecka efteråt så började detta fenomen.

Jag kan ju testa alla varianter ni föreslagit men jag är mest konfunderad över förändringen som skett & det är inga små grejor jag pratar om, har svårt för att tänka mig att jag i början inte märkte av detta p.g.a. ny cykel...

Jag har ingen brådska utan tar det lugnt & skruvar & funderar sen så får vi se om jag kan få någon erfaren att testa min hoj...

Tack för alla råd!

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav .Z. » 2007-01-10/12:30

RuneO;5206 skrev:Jo jag vet att den blir mer kvickstyrd pga ändringen i ramgeometrin, men som jag skrivit tidigare, så minns jag att den kändes som "Bambi på hal is" när jag hade den på snäpp 2-4 fram och väldigt låg bak för att jag skulle kunna "flatfota" den.

Fjädringen fram har jag aldrig rört. Bak har jag kört standard men även testat i hårdare läge, kände dock ingen skillnad på slingrigheten.
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav runeo » 2007-01-10/12:53

.Z.;5209 skrev:Har testat mycket av det ni skriver men inte allt. Korvlådorna sitter alltid på & jag tänkte plocka bort toppboxen nu innan jag åker till jobbet. För övrigt så har jag inte TKC80 utan Tourance eller va dom heter...

Tack för alla råd!

//Larsa


Är det någon annan som minns om skriverier om vibrationer/vobbel och annat med Tourance framhjul vid vissa hastigheter. Om dom vibrationerna/vobblet blir stora/t och har en nog långsam frekvens kan ju vad som helst hända.

[CENTER][FONT=Comic Sans MS]GOOGLA![/FONT][/CENTER]

hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Peter B » 2007-01-10/14:12

Hej Larsa!

Jag följer uppmärksamt din tråd. Och hoppas att du fortsätter att rapportera om eventuella lösningar på problemet.

Hälsningar

Peter B
Peter B
 
Inlägg: 59
Blev medlem: 2005-10-20/20:11

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-03-27/18:47

.Z.;4319 skrev:Hej.

Är lätt konfunderad över att min R12GSA känns mysko framtill vid hastigheter över 90 & då oftast i samband med turbulens, typ när jag hamnar bakom en långtradare men även vid kraftig vind emellanåt.

Det är inte det där fladdret som man är van när man hamnar bakom en långtradare utan den vandrar med framhjulet på ett mycket otrevligt vis som jag aldrig någonsin upplevt på en MC, mycket otrevligt faktiskt :eek: Det närmaste jag kommit denna upplevelse var när jag vid tidigt 80-tal fick vobbel med en Yamaha XS-750 vid omkörning, ja det var strået värre förstås...

Vad kan det vara? Når fel måste det bara vara eller är det så här?

//Larsa


Hej Larsa!
Hur gick det med "fladdret/slingrigheten"...? Var det däcken eller nåt annat...?
:confused:
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav .Z. » 2007-03-29/08:32

Jompa;9344 skrev:Hej Larsa!
Hur gick det med "fladdret/slingrigheten"...? Var det däcken eller nåt annat...?
:confused:

Jag har inte gått vidare med detta ännu. Körde extremt mycket i december men efter det har det blivit lugnt. Just nu så är hojen inne på lite service & efter det så tänkte jag göra en utvärdering, kanske försöka träffa nån med en GSA som kan hjälpa mig att bedömma det hela. Sist jag tyckte det var jobbigt var i februari nån gång när jag plockade ut den & körde en motorvägssväng, den ormade sig rejält när jag hamnade bakom andra fordon & det uppstod lite turbulens... Har ju testkört GS på motorväg förra sommaren & aldrig känt nåt liknande?

Återkommer när jag testat mer.

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Pelle » 2007-03-30/09:11

Hej.

Glad ägare till en GSA sen igår. Körde 30 mil direkt:)

Jag kan hålla med om att framvagnen är lite fladdrig/orolig bakom lastbilar på motorväg, speciellt när man kör om dom i 120 på en två till ett motorväg tex.
Min GISSNING är att hojen är ju väldigt stor framtill och det blir ett ganska stort vindfång. I övrigt en fantastisk hoj, dock lite väl hög tom för mig som är 187 cm lång och att en tankväska inte passar pga fågelpinnen:mad:
Kan man ta bort den?

Mvh Pelle:cool:
Pelle
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-04-10/12:10

Inläggav .Z. » 2007-03-30/09:38

Pelle;9478 skrev:Hej.

Glad ägare till en GSA sen igår. Körde 30 mil direkt:)

Jag kan hålla med om att framvagnen är lite fladdrig/orolig bakom lastbilar på motorväg, speciellt när man kör om dom i 120 på en två till ett motorväg tex.

Ok. Det kanske är som det är då... Jag kommer att utvärdera den under våren så får vi se hur jag gör...

Ang. tankväskan så trodde jag att BMW skulle korrigera detta på tankväskorna? Om inte annat så finns det ju andra alternativ till tankväskor.

Lite pinsamt men jag hade ju beställt tankväskan men när Bike skulle montera den så märkte dom att den inte passade, dom kontaktade då BMW som inte hade en aaaning om detta!

/L
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Thomas Weglert » 2007-03-30/10:43

.Z.;9484 skrev:Ok. Det kanske är som det är då... Jag kommer att utvärdera den under våren så får vi se hur jag gör...

Ang. tankväskan så trodde jag att BMW skulle korrigera detta på tankväskorna? Om inte annat så finns det ju andra alternativ till tankväskor.

Lite pinsamt men jag hade ju beställt tankväskan men när Bike skulle montera den så märkte dom att den inte passade, dom kontaktade då BMW som inte hade en aaaning om detta!

/L


Min tankväska passar perfekt:confused: :confused: Kanske värt att kontakta Two Wheels
i Umeå som jag har stort förtroende för.
God middag
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav .Z. » 2007-03-30/10:54

Thomas Weglert;9486 skrev:Min tankväska passar perfekt:confused: :confused: Kanske värt att kontakta Two Wheels
i Umeå som jag har stort förtroende för.
God middag
Thomas Weglert

Då har nog BMW löst det. Jag köpte min i början av december & då var problemet t.o.m. okänt för BMW.

//L
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Pelle » 2007-03-30/11:00

.Z.;9484 skrev:Ok. Det kanske är som det är då... Jag kommer att utvärdera den under våren så får vi se hur jag gör...

Ang. tankväskan så trodde jag att BMW skulle korrigera detta på tankväskorna? Om inte annat så finns det ju andra alternativ till tankväskor.

Lite pinsamt men jag hade ju beställt tankväskan men när Bike skulle montera den så märkte dom att den inte passade, dom kontaktade då BMW som inte hade en aaaning om detta!

/L


Hej.
Jag har Touratech:s tankväska av ett enda skäl... att jag inte vill betala 2.400 pix för BMW.s tankväska, tycker det är onödigt dyrt. Jag har ju nu egentligen inget behov en tankväska, men behöver dock nåt för att hålla kartorna på plats och vattentäta. Touringbutiken har fodral etc. Vet nån om nån annan firma som har dylikt?

Mvh Pelle:cool:
Pelle
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-04-10/12:10

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-03-30/12:35

Pelle;9478 skrev:Jag kan hålla med om att framvagnen är lite fladdrig/orolig bakom lastbilar på motorväg, speciellt när man kör om dom i 120 på en två till ett motorväg tex.
Min GISSNING är att hojen är ju väldigt stor framtill och det blir ett ganska stort vindfång. I övrigt en fantastisk hoj, dock lite väl hög tom för mig som är 187 cm lång och att en tankväska inte passar pga fågelpinnen:mad: Kan man ta bort den?
Mvh Pelle:cool:


Ja, nog har förtroendet för BMW mc naggats lite i kanten när man hör dessa erfarenheter.. Att ta sig ner till sydeuropa m.h.a autobahn låter plötsligt mycket jobbigare än väntat..och då var ju tanken att just kunna ligga på både motorvägar och småvägar med en GSA... Att BMW har fixat tankväskpinsamheten är väl osannoligt då Pelle tydligt säger motsatsen, eller kan det vara så att vissa återförsäljare är så dåligt uppdaterade att de har kvar/säljer fel väskor?
GS/GSA = "den ultimata kompromissen" ..Hmmm..? (jag e skeptisk, som doktor Dängrot skulle sagt)
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav runeo » 2007-03-30/12:59

GSAdv är Rolig i både fram och bakdelen.

Prova med semestergas eller nånting liknande och släpp styret då det inträffer. Alternativ försök att hålla styret och gasen väldigt löst.

Berätta vad som hände??

Om du kör ikull pga av detta, då har du inte släppt styret tillräckligt!;)

Skämt åsido, tror att turbulensen tar mest i axlar och överarmar, och att vi överför detta till styret. och överkompenserar.

hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Pelle » 2007-03-30/13:03

Jompa;9491 skrev:Ja, nog har förtroendet för BMW mc naggats lite i kanten när man hör dessa erfarenheter.. Att ta sig ner till sydeuropa m.h.a autobahn låter plötsligt mycket jobbigare än väntat..och då var ju tanken att just kunna ligga på både motorvägar och småvägar med en GSA... Att BMW har fixat tankväskpinsamheten är väl osannoligt då Pelle tydligt säger motsatsen, eller kan det vara så att vissa återförsäljare är så dåligt uppdaterade att de har kvar/säljer fel väskor?
GS/GSA = "den ultimata kompromissen" ..Hmmm..? (jag e skeptisk, som doktor Dängrot skulle sagt)


Hej.

Nog för att den fladdrar lite, men jag störs inte nämnvärt av det. De motorcyklar med offroadstuk som jag haft har ALLA varit fladdriga i motorvägsfart. Alla som kört hoj bakom långtradare vet att man far som en tvål i handfatet bakom dom. Det är knappast hojens fel.
Kör om:D

Mvh Pelle:cool:
Pelle
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2006-04-10/12:10

Inläggav Johnny Kinnunen » 2007-03-30/13:38

Pelle;9495 skrev:Hej.

Nog för att den fladdrar lite, men jag störs inte nämnvärt av det. De motorcyklar med offroadstuk som jag haft har ALLA varit fladdriga i motorvägsfart. Alla som kört hoj bakom långtradare vet att man far som en tvål i handfatet bakom dom. Det är knappast hojens fel.
Kör om:D
Mvh Pelle:cool:

Har bara kört en sväng T/R Alperna (Dolomiterna) genom att plöja autobahn fram och åter.. Enda "problemet" jag hade var att hänga med min reskamrat som körde 12GS.. Vi (mest jag!) låg alldeles för ofta bakom långtradare..men ALDRIG upplevde jag (minns inte om kompisen hade nåt problem) nåt vobblande värt att minnas. Jag körde en F650GS-03 med fullastade sidoväskor,tält/sovsäck,tankväska...
Större vindfång på 12GSA jmf med 12GS?
BMW R1200GSA-06/ Zumo350LM.
Medlem: 2692750
Användarvisningsbild
Johnny Kinnunen
 
Inlägg: 968
Blev medlem: 2004-05-02/13:21
Ort: Göteborg

Inläggav .Z. » 2007-04-01/22:49

Pelle;9495 skrev:Hej.

Nog för att den fladdrar lite, men jag störs inte nämnvärt av det. De motorcyklar med offroadstuk som jag haft har ALLA varit fladdriga i motorvägsfart. Alla som kört hoj bakom långtradare vet att man far som en tvål i handfatet bakom dom. Det är knappast hojens fel.
Kör om:D

Mvh Pelle:cool:

Vet inte jag men jag har aldrig känt nåt liknande, bortsett då från när jag höll på att tappa bakhjulet på en gammal Yamaha XS 750, då vobblade det :eek:

Ska utvärdera detta framöver men är konfunderad, det jag pratar om är inget normalt fladder som ofta uppstår bakom exempelvis långtradare utan mer en känsla av att hojen vandrar i sidled, ganska så otäckt faktiskt & detta uppstår även vid kraftigare vind. Drog upp hojen i lite olaglig hastighet på motorvägen för ett tag sen (ca 150) & då var den inte kul. Det blåste en del & jag tänkte att ingen normalt funtad människa kan väl köra fortare än så här om den ska uppträda på detta vis!

Ska tillägga att det då blåste ganska så kraftigt...

För övrigt så har jag testat detta med att hålla lösare i styret, upplevde ingen som helst skillnad...

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav .Z. » 2007-04-04/22:16

Någon som kan förklara varför hojen går som tåget med skjuts medan den är orolig när jag kör ensam?

Skjutsade för första gången idag & ställde om dämpningen efter rekommendationerna i instruktionsboken. Hojen uppförde sig exemplariskt & var inte det minsta fladdrig ens efter långtradare på motorvägen. Utan skjuts så börjar den vandra redan vid 90 bakom en personbil :eek:

Många har ju topboxar så den borde inte vara problemet men jag ska ändå plocka bort den & känna efter hur det känns, funderar på om det är den som ställer till det & att det nu blev bra med nån bakpå som förändrade luftflödet?

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav chpalm » 2007-04-06/16:42

.Z.;9868 skrev:Någon som kan förklara varför hojen går som tåget med skjuts medan den är orolig när jag kör ensam?

Skjutsade för första gången idag & ställde om dämpningen efter rekommendationerna i instruktionsboken. Hojen uppförde sig exemplariskt & var inte det minsta fladdrig ens efter långtradare på motorvägen. Utan skjuts så börjar den vandra redan vid 90 bakom en personbil :eek:

Många har ju topboxar så den borde inte vara problemet men jag ska ändå plocka bort den & känna efter hur det känns, funderar på om det är den som ställer till det & att det nu blev bra med nån bakpå som förändrade luftflödet?

//Larsa


Inte en susning men Kolla förspänningen fram. min står i läge 2 och fungerar bra med och utan skjuts. Enligt manualen ska den stå i läge 3 med last eller för grusåkning.

/Christer
--
Any where any time for no reason at all!
Användarvisningsbild
chpalm
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 2006-03-02/01:00

Inläggav .Z. » 2007-04-06/17:04

pang;9929 skrev:Inte en susning men Kolla förspänningen fram. min står i läge 2 och fungerar bra med och utan skjuts. Enligt manualen ska den stå i läge 3 med last eller för grusåkning.

/Christer

Har inte kollat den men ska göra det, har däremot exprimenterat mycket bak, dock utan resultat...

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Nästa

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst