Gilbert;4326 skrev:Att skruvarna (4st, 2 på var sida) till nedre "gaffelklämmorna" sitter löst är visst inte direkt ovanligt och skule nog kunna orsaka det du upplever kan jag tänka mig. Det är dessutom ganska billigt och enkelt att åtgärda, bara att dra åt till specat moment och hålla fortsatt koll på det
Gilbert;4326 skrev:Att skruvarna (4st, 2 på var sida) till nedre "gaffelklämmorna" sitter löst är visst inte direkt ovanligt och skule nog kunna orsaka det du upplever kan jag tänka mig. Det är dessutom ganska billigt och enkelt att åtgärda, bara att dra åt till specat moment och hålla fortsatt koll på det
Gustav;4333 skrev:Det här är alltså en lång följetong på UKGSér med många hundra inlägg över flera år. Minst en allvarlig olycka tycks ha inträffat och många har noterat att skruvarna är halvlösa redan vid leverans + att de lossnar igen. Testade nyss mina egna och tror att åtminstone två inte på långa vägar höll föreskrivet moment:eek:
Gustav
.Z.;4325 skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbe [url="http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?p=4323#post4323"][/url]
Vad menas med preload, Rune?
Bör vara förspänning antar jag? Hur hård fjädern ska vara va?
Sen så har vi ju returdämpningen...
Rune, kan du ge lite mer info om detta?
Tack på förhand
//Larsa
RuneO;4349 skrev:Preload eller förspänning är väl, som jag fattar det, ett sätt att höja eller sänka hela fram och/eller bakdelen av cykeln. Detta i sin tur förändrar ju ramgeometrin och försprånget. Vet att cykeln borde bli stabilare när jag höjer förspänningen fram, men jag får i stället "Bambi" känsla i cykeln.
hälsar
/Rune
HMR;4345 skrev:Min GS levererades i mars 2004 och jag fick dra mina skruvar vid två tillfällen under de första 18 månaderna vilket övertygade mig om att det var ett krypproblem. Dom satt helt löst båda gångerna.
Men det tycks det inte varit. :confused: För sedan dess sitter dom utan problem. Jag har inte använt Locktite och jag kontrollerar momentet flera gånger per år. Inga som helst tendenser till att dom skulle lossna igen.
Konstigt fenomen men inget problem så länge man checkar skruvarna regelbundet.
Lime;4350 skrev:Njea... visst ändrar preloaden geometrin lite. Preloaden är till för att spänna fjädern så att fritt och belastat häng blir korrekt. Om man kan engelska så har Öhlins en utmärk manual hur man ska ställa in hojen om man tittar på länken http://www.ohlins.se/Portals/0/documents/manuals/07241-02A.pdf
RuneO;4361 skrev:Ganska säkert att den skulle fortsätta jättestadigt om vi ramlade av!
Gustav;4352 skrev:Misstänker att man måste dra dem etappvis. Drar man den ena till moment och därefter den andra så är troligen den första redan halvlös och drar man då den första igen så blir kanske den andra lite slak osv....
Peter B;4369 skrev:Oroväckande minst sagt.
Får min nya GSA i april. Är det någon som kan visa i bild vilka skruvar det är fråga om?
Hälsningar
Peter
Peter B;4378 skrev:Jättebra. Jag ska hålla koll när jag fått min GSA.
Skulle vara bra att höra om det var detta som orsakade instabiliteten som .Z. beskrev. Hör av dig igen .Z.
Hälsningar
Peter
Gilbert;4373 skrev:De ska visst dras "etappvis" precis som nån annan påpekade, man börjar alltså med den ena i paret och växlar mellan bultarna tills de håller rätt moment och inte längre ger efter något.
.Z.;5198 skrev:Det jag upplevt de två senaste veckorna är nåt annat & Bike i Trollhättan är säkra på att nåt inte är fel, jag är det inte.
RuneO;5202 skrev:
Har du provat att höja preload bak, och sänka fram till nåt av de två lägsta hacken samtidigt?
HMR;5205 skrev:Eller möjligen precis tvärt om... Den inställningen gör cykeln extra kvickstyrd.
Självklart måste korvlådorna bort vid alla tester av vägegenskaper!
RuneO;5206 skrev:Jo jag vet att den blir mer kvickstyrd pga ändringen i ramgeometrin, men som jag skrivit tidigare, så minns jag att den kändes som "Bambi på hal is" när jag hade den på snäpp 2-4 fram och väldigt låg bak för att jag skulle kunna "flatfota" den.
.Z.;5209 skrev:Har testat mycket av det ni skriver men inte allt. Korvlådorna sitter alltid på & jag tänkte plocka bort toppboxen nu innan jag åker till jobbet. För övrigt så har jag inte TKC80 utan Tourance eller va dom heter...
Tack för alla råd!
//Larsa
.Z.;4319 skrev:Hej.
Är lätt konfunderad över att min R12GSA känns mysko framtill vid hastigheter över 90 & då oftast i samband med turbulens, typ när jag hamnar bakom en långtradare men även vid kraftig vind emellanåt.
Det är inte det där fladdret som man är van när man hamnar bakom en långtradare utan den vandrar med framhjulet på ett mycket otrevligt vis som jag aldrig någonsin upplevt på en MC, mycket otrevligt faktiskt Det närmaste jag kommit denna upplevelse var när jag vid tidigt 80-tal fick vobbel med en Yamaha XS-750 vid omkörning, ja det var strået värre förstås...
Vad kan det vara? Når fel måste det bara vara eller är det så här?
//Larsa
Jompa;9344 skrev:Hej Larsa!
Hur gick det med "fladdret/slingrigheten"...? Var det däcken eller nåt annat...?
:confused:
Pelle;9478 skrev:Hej.
Glad ägare till en GSA sen igår. Körde 30 mil direkt:)
Jag kan hålla med om att framvagnen är lite fladdrig/orolig bakom lastbilar på motorväg, speciellt när man kör om dom i 120 på en två till ett motorväg tex.
.Z.;9484 skrev:Ok. Det kanske är som det är då... Jag kommer att utvärdera den under våren så får vi se hur jag gör...
Ang. tankväskan så trodde jag att BMW skulle korrigera detta på tankväskorna? Om inte annat så finns det ju andra alternativ till tankväskor.
Lite pinsamt men jag hade ju beställt tankväskan men när Bike skulle montera den så märkte dom att den inte passade, dom kontaktade då BMW som inte hade en aaaning om detta!
/L
Thomas Weglert;9486 skrev:Min tankväska passar perfekt:confused: :confused: Kanske värt att kontakta Two Wheels
i Umeå som jag har stort förtroende för.
God middag
Thomas Weglert
.Z.;9484 skrev:Ok. Det kanske är som det är då... Jag kommer att utvärdera den under våren så får vi se hur jag gör...
Ang. tankväskan så trodde jag att BMW skulle korrigera detta på tankväskorna? Om inte annat så finns det ju andra alternativ till tankväskor.
Lite pinsamt men jag hade ju beställt tankväskan men när Bike skulle montera den så märkte dom att den inte passade, dom kontaktade då BMW som inte hade en aaaning om detta!
/L
Pelle;9478 skrev:Jag kan hålla med om att framvagnen är lite fladdrig/orolig bakom lastbilar på motorväg, speciellt när man kör om dom i 120 på en två till ett motorväg tex.
Min GISSNING är att hojen är ju väldigt stor framtill och det blir ett ganska stort vindfång. I övrigt en fantastisk hoj, dock lite väl hög tom för mig som är 187 cm lång och att en tankväska inte passar pga fågelpinnen:mad: Kan man ta bort den?
Mvh Pelle:cool:
Jompa;9491 skrev:Ja, nog har förtroendet för BMW mc naggats lite i kanten när man hör dessa erfarenheter.. Att ta sig ner till sydeuropa m.h.a autobahn låter plötsligt mycket jobbigare än väntat..och då var ju tanken att just kunna ligga på både motorvägar och småvägar med en GSA... Att BMW har fixat tankväskpinsamheten är väl osannoligt då Pelle tydligt säger motsatsen, eller kan det vara så att vissa återförsäljare är så dåligt uppdaterade att de har kvar/säljer fel väskor?
GS/GSA = "den ultimata kompromissen" ..Hmmm..? (jag e skeptisk, som doktor Dängrot skulle sagt)
Pelle;9495 skrev:Hej.
Nog för att den fladdrar lite, men jag störs inte nämnvärt av det. De motorcyklar med offroadstuk som jag haft har ALLA varit fladdriga i motorvägsfart. Alla som kört hoj bakom långtradare vet att man far som en tvål i handfatet bakom dom. Det är knappast hojens fel.
Kör om:D
Mvh Pelle:cool:
Pelle;9495 skrev:Hej.
Nog för att den fladdrar lite, men jag störs inte nämnvärt av det. De motorcyklar med offroadstuk som jag haft har ALLA varit fladdriga i motorvägsfart. Alla som kört hoj bakom långtradare vet att man far som en tvål i handfatet bakom dom. Det är knappast hojens fel.
Kör om:D
Mvh Pelle:cool:
.Z.;9868 skrev:Någon som kan förklara varför hojen går som tåget med skjuts medan den är orolig när jag kör ensam?
Skjutsade för första gången idag & ställde om dämpningen efter rekommendationerna i instruktionsboken. Hojen uppförde sig exemplariskt & var inte det minsta fladdrig ens efter långtradare på motorvägen. Utan skjuts så börjar den vandra redan vid 90 bakom en personbil
Många har ju topboxar så den borde inte vara problemet men jag ska ändå plocka bort den & känna efter hur det känns, funderar på om det är den som ställer till det & att det nu blev bra med nån bakpå som förändrade luftflödet?
//Larsa
pang;9929 skrev:Inte en susning men Kolla förspänningen fram. min står i läge 2 och fungerar bra med och utan skjuts. Enligt manualen ska den stå i läge 3 med last eller för grusåkning.
/Christer
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst