R12GSA orolig i framdelen???

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Inläggav HMRHMR » 2007-04-08/20:55

.Z.;9868 skrev:Någon som kan förklara varför hojen går som tåget med skjuts medan den är orolig när jag kör ensam?


Om vi antar att gaffelbryggans skruvar är dragna till rätt moment och att däcktrycket är korrekt så kanske du kan testa två fall:

- Sätt främre förspänningen i lägsta läget 1. Skruva upp bakre förspänningen till max. Nu bör MC'n ha blivit lite mer kvickstyrd. (=vinglig, orolig)

- Sätt främre förspänningen i högsta läget. Sänk bakre förspänningen så långt det går. Nu bör MC'n ha blivit lite sävligare. (=stabil, trög)

Stämmer det? Om inte kan det vara idé att se över aerodynamiken.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav .Z. » 2007-04-09/16:54

HMR;10081 skrev:Om vi antar att gaffelbryggans skruvar är dragna till rätt moment och att däcktrycket är korrekt så kanske du kan testa två fall:

- Sätt främre förspänningen i lägsta läget 1. Skruva upp bakre förspänningen till max. Nu bör MC'n ha blivit lite mer kvickstyrd. (=vinglig, orolig)

- Sätt främre förspänningen i högsta läget. Sänk bakre förspänningen så långt det går. Nu bör MC'n ha blivit lite sävligare. (=stabil, trög)

Stämmer det? Om inte kan det vara idé att se över aerodynamiken.

Jag ska ställa upp förspänningen fram & lätta lite bak så får jag se... Däcktrycket är bra & gaffelkronan kollad av Bike.

Har kört ca 14 mil idag & oroligheten känns även vid 120 utan att det blåser speciellt eller att man ligger bakom nån, dock inget obehagligt bara oerhört irriterande.
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Bengt Allevad » 2007-04-10/05:37

Jag har inte hängt med i den här tråden och vet inte vad som har skrivits men vill ändå ge det här tipset med risk att ni redan har diskuterat det.

Har du mätt upp såväl statiskt som dynamiskt nedhäng fram och bak?

BMW brukar vara dåliga på att ange det i instruktionsboken men det måste gå att få reda på, eftersom det bestämmer hojens vägegenskaper.

Det statiska behöver du för att veta att du har rätta fjäderkonstanter, för den vikt du belastar hojen med.

Vidare: hur ser ditt framdäck ut? Profil och godkänt mönsterdjup håller inte alltid jämna steg:D

Edit:
Har dtt framfjäderben möjligen justerbar returdämpning?
Kontrollera i så fall mot rek. värde som brukar stå i boken.
För långsam retur kan resultera i att fjädringen jobbar ner sig och blir allt hårdare och för snabb retur ger för lite dämpning och därmed instabilitet.

Edit 2:
Glömde! Kontr. förståss även returen på bakfjäderbenet
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-04-10/06:37

.Z.;10137 skrev:Jag ska ställa upp förspänningen fram & lätta lite bak så får jag se...


Inte "lite". Testa de båda ytterlägena i samma fart på samma vägsträcka för att se om du känner skillnaden. Det är först när du börjar närma dig en bra inställning som det är meningsfullt med småjusteringar.

Att dina problem skulle bero på för låg returdämpning bak tror jag inte på eftersom cykeln går stabilt med passagerare. Möjligen skulle problemet kunna vara att främre dämparen, som inte är justerbar, har gått sönder (jag bytte min på garantin efter 2000 mil) men det tror jag inte heller på.

Däremot kan mycket väl aerodynamiken vara boven. Speciellt om du har bytt/ändrat originalrutan.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-10/17:14

Här kommer min sanning, vilket värde nu det har:

Många toppboxar och en del packväskor fungerar som en flygplansvinge och ger oanade lyftkrafter, i toppboxens fall dessutom med en rejäl momentarm.
För välbyggda förare, gärna med lite längre tentakler så de hamnar med tyngdpunkten (=de där kroppsdelarna som är som smaken) långt bak, brukar det oftast inte vara något stort problem. Förare med låg massa däremot kan få ett riktigt helvete!
Vid rejäl last (massa, inte enbart volym) försvinner problemen. Består lasten av en passagerare kommer man dessutom att minska lyftkraftens storlek då luftströmmen över boxen påverkas.

Botemedel?
-Lämna in boxen på närmaste återvinningscentral!
-Inte det? Minskad förspänning och därtill anpassad dämpning på bakfjädringen. Barlast är som du redan noterat väldigt verkningsfullt. Vid köp av nytt fjäderben bak kan man överväga att köpa aningen mjukare fjäder.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav Thomas Weglert » 2007-04-10/20:52

Guzzi-Leif;10200 skrev:Här kommer min sanning, vilket värde nu det har:

Många toppboxar och en del packväskor fungerar som en flygplansvinge och ger oanade lyftkrafter, i toppboxens fall dessutom med en rejäl momentarm.
För välbyggda förare, gärna med lite längre tentakler så de hamnar med tyngdpunkten (=de där kroppsdelarna som är som smaken) långt bak, brukar det oftast inte vara något stort problem. Förare med låg massa däremot kan få ett riktigt helvete!
Vid rejäl last (massa, inte enbart volym) försvinner problemen. Består lasten av en passagerare kommer man dessutom att minska lyftkraftens storlek då luftströmmen över boxen påverkas.

Botemedel?
-Lämna in boxen på närmaste återvinningscentral!
-Inte det? Minskad förspänning och därtill anpassad dämpning på bakfjädringen. Barlast är som du redan noterat väldigt verkningsfullt. Vid köp av nytt fjäderben bak kan man överväga att köpa aningen mjukare fjäder.



Min käns helt stabil. Har inte varit uppe i över 160. Sadeln i lägsta läge och rutan i högsta läget. Är 187 cm lång och väger dryga 90 kg. Utrustad med korvlådor.

Blir lite nyfiken. Får nog dra mig nedåt för hojbyte med .Z. så att man får en jämförelse med lika hojar.

God natt
Thomas Weglert
Användarvisningsbild
Thomas Weglert
 
Inlägg: 765
Blev medlem: 2003-06-04/01:00

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-10/22:33

Thomas Weglert;10226 skrev:Min käns helt stabil. Har inte varit uppe i över 160. Sadeln i lägsta läge och rutan i högsta läget. Är 187 cm lång och väger dryga 90 kg. Utrustad med korvlådor.

Blir lite nyfiken. Får nog dra mig nedåt för hojbyte med .Z. så att man får en jämförelse med lika hojar.

God natt
Thomas Weglert


Jag väger 60 +/- 2 kg, är 179 cm lång. Blir en avsevärt förändrad tyngdpunkt + rejält skild massa.
Å andra sidan var jag ju tydlig med att det var min egen sanning...

Praktik?
En tidigare mc kunde köras i max 140 utan att vara direkt farlig när jag var lonesome cowboy. Med full packning + välbyggd passagerare var 185 inga problem alls.
Efter att ha tagit bort boxen försvann problemen.

En sak till för den ursprunglige problemägaren:
Du påtalar ju att du upplever stor skillnad mot de första veckorna. Är du 110% säker på att du gör jämförelsen "allt annat lika"? Körde du inte lite försiktigare när din mc var ny för dig? Sitter du exakt likadant numera (tyngdpunkt och aerodynamik)? Har du exakt samma lufttryck? Blåser det likadant? Har du exakt samma last? Du förstår min point, va?

Sov gott, pålitlige Thomas!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav .Z. » 2007-04-11/11:08

Mycket att testa nu...

Leif: Skillnaderna på hur jag kör jämfört med i början är inte stora men självfallet så är inte förhållandena lika från fall till fall men den orolighet jag idag upplever är så pass stor så det känns inte möjligt att jag vid decemberstormarna inte skulle känt något av det, så mycket som det blåste då har det inte gjort sedan dess... Tyckte att den gick superstabilt då medan nu så är den inte alls bra ens vid måttlig vind, ska tillägga att måttlig vind här på västkusten nog skulle benämnas som storm på ostkusten där jag egentligen kommer ifrån...

Jag har funderat på däcken men dom ser ju bra ut?

Ska nu gå ut & ställa upp förspänningen fram på max & ge mig ut på en tur, vill testa det innan jag monterar bort toppboxen då det ju finns de som kör med sådan utan att uppleva orolighet. Det blåser rejält idag så det är ett bra testtillfälle!
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav Mattias Eriksson » 2007-04-11/23:10

Jag känner ingen orolighet i min, inte upp till 160 som jag legat i "längre"
sträckor. Inte ens i 200 som jag nosat på kortare sträckor. GSA´n
känns trygg i dessa hastigheter. (OBS, det är inte mitt normala körbeteende
i trafik) När jag ligger bakom personbil i normal motorvägshastighet känner
jag ingen orolighet, bakom lastbil kan jag känna att turbulens stör men inget
mer än jag kännt med andra mc. Har sadeln i lästa läget och rutan på
högsta. Lätt förspänning fram, anpassar efter last bak. På 06an hade
jag förspänningen i fram på "mellan" utan negativ inverkan.
Har battlewing däck (bra däck för belagd väg). 06an hade Tourance
(framdäcket var orunt vilket kandes tydligt vid 50 km/h.)
Jag upplever GSA´n som mer kvickstyrd än min tidigare DR800.
DR800an var stabil med Tourance men kändes mer kvickstyrd med
T63 pga den "tippningseffekt" knobbdäck ger.
GSA´n har den tippningskänslan i kurvor med vägdäcken som sitter på nu,
detta gör mig väldigt nyfiken på hur den känns med TKC80...

PS. 181cm, 90 Kg. Kör med Givi topbox oftast, utan negativ inverkan.
Vid behov (sällan) kör jag med mina Zega korvlådor med totalbredd 99cm.
Jag känner då det ökade luftmotståndet, men ej störande.

Jag bor inte så långt från dig Z. Kanske kan vi göra ett test.

/Kanske en allmänt positiv typ...
# 2661397 Mattias Eriksson
R 1200GS Adv -07

KTM 790 Adv R
Användarvisningsbild
Mattias Eriksson
 
Inlägg: 581
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Inläggav Marie » 2007-04-11/23:24

Guzzi-Leif;10240 skrev:Jag väger 60 +/- 2 kg, är 179 cm lång. Blir en avsevärt förändrad tyngdpunkt + rejält skild massa.
Å andra sidan var jag ju tydlig med att det var min egen sanning...


Huu vad avundsjuk jag blir!!!!

Jag är ju någon cm längre, men det är säkert trettiofem år sedan vågen senast pekade på 60 kg....
Men å andra sidan har jag inga problem med att använda toppbox, i varje fall inte under 210 km/h :o
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav HMRHMR » 2007-04-12/07:32

GLIDARN;10296 skrev:GSA´n har den tippningskänslan i kurvor med vägdäcken som sitter på nu, detta gör mig väldigt nyfiken på hur den känns med TKC80...

Med hårdpumpade TKC80 så går det hur bra som helst. Känns knappt att det är knotterdäck.

Av någon anledning som jag inte riktigt har koll på så känns nya & gamla TKC80 ungefär likadant. Anakee däremot blir väldigt mycket tråkigare när dom är slitna. Klart sämre styrprecision och känsla och blir dessutom vingliga. Naturligtvis har det att göra med att profilen ändras men det räcker inte som förklaring. Stommens uppbyggnad är nog oxå inblandad på någe vis.

Dvs nya Anakee går bättre än nya TKC80 på torr asfalt medan gamla TKC80 känns klart bättre än gamla Anakee på samma underlag.
HMR

Vill du bli lurad? Köp då en resa av Easton Golf!
Användarvisningsbild
HMRHMR
 
Inlägg: 2279
Blev medlem: 2000-05-04/01:00

Inläggav .Z. » 2007-04-12/22:43

GLIDARN;10296 skrev:Jag känner ingen orolighet i min, inte upp till 160 som jag legat i "längre"
sträckor. Inte ens i 200 som jag nosat på kortare sträckor. GSA´n
känns trygg i dessa hastigheter. (OBS, det är inte mitt normala körbeteende
i trafik) När jag ligger bakom personbil i normal motorvägshastighet känner
jag ingen orolighet, bakom lastbil kan jag känna att turbulens stör men inget
mer än jag kännt med andra mc. Har sadeln i lästa läget och rutan på
högsta. Lätt förspänning fram, anpassar efter last bak. På 06an hade
jag förspänningen i fram på "mellan" utan negativ inverkan.
Har battlewing däck (bra däck för belagd väg). 06an hade Tourance
(framdäcket var orunt vilket kandes tydligt vid 50 km/h.)
Jag upplever GSA´n som mer kvickstyrd än min tidigare DR800.
DR800an var stabil med Tourance men kändes mer kvickstyrd med
T63 pga den "tippningseffekt" knobbdäck ger.
GSA´n har den tippningskänslan i kurvor med vägdäcken som sitter på nu,
detta gör mig väldigt nyfiken på hur den känns med TKC80...

PS. 181cm, 90 Kg. Kör med Givi topbox oftast, utan negativ inverkan.
Vid behov (sällan) kör jag med mina Zega korvlådor med totalbredd 99cm.
Jag känner då det ökade luftmotståndet, men ej störande.

Jag bor inte så långt från dig Z. Kanske kan vi göra ett test.

/Kanske en allmänt positiv typ...


Har varit uppe på Bike nu & fixat lite med hojen. Deras expert (som har en likadan) provkörde & sa omgående att jag hade fjädringen för mjukt ställd, hade ställt in den efter instruktionsboken innan jag åkte dit men han ville skruva upp allt till nästan max! Förspänning bak & fram nästan max samt returdämpningen ett kvarts varv från max. Detta gjorde underverk på många sätt men jag är lite konfunderad över att det ska ställas på i princip max??? Hojen blev dock inte alls så stötig som jag förväntat mig utan kändes fantastiskt bra idag, men ack så hög :eek:

Vingligheten är klart lugnare nu men han trodde (& jag tror) att mina Tourancedäck är något av boven i dramat. Jag började ju uppleva vingligheten efter ett par hundra mil när jag slitit in dem lite... Jag har också upplevt att hojen slingrar sig mer över vägskarvar & vita streck än när däcken var nya.

Nu är jag dock nöjd & nervositeten i framdelen är inte mycket att orda om när man hamnar bakom långtradare i lite högre hastigheter. När det är dags för däckbyte så ska jag kika på nåt annat tror jag...

Gud va kul det var idag, 17 grader & en underbar hoj :)

//Larsa
.Z.
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2006-07-04/19:56

Inläggav StiffenStorm » 2007-06-27/15:43

Har nu Tourance på min efter att jag ledsnade på Anakees dåliga livslängd. Men jag kan konstatera att min hoj fungerade bättre med Anakee. Bytte först bak, och märkte väl inte så stor skillnad gentemot Anakee, förrutom att bränsleförbrukningen sjönk marginellt. Men när jag till sist slängde på mitt Tourance fram så började det hända märkliga saker.

När jag kommer upp i 120 km/h så får jag plötsligt vibrationer i hojen. Eftersom att jag lagd om och balanserat själv så var jag övertygad om att något måste gått galet. Skruvade loss hjulet och slängde in det på en däckfirma som kunde konstatera att det var så pass bra balanserat att det inte går att få det bättre.

Labbade sedan med olika lufttryck och med lägre tryck så minskar problemen, men försvinner aldrig. Riktigt trist.

När jag kikar på däcket när hjulet sitter i balanseringsmojängen så kan jag se att det inte är helt runt. Hade någon idé om att det inte lagt sig helt perfekt på plats, men efter så pass många mil så borde det hoppat rätt om det lade sig lite på sniskan vid monteringen.

Är väl inte helt nöjd med det där däcket. Synd att Anakee håller så dåligt. Annars var det ett trevligt däck. Mitt Anakee bak blev olagligt vid ca 650 mil. Vill nog att det ska hålla lite längre. Mitt framdäck bytte jag vid ca 1000 mil.
StiffenStorm
 

Föregående

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst