R1250...

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

R1250...

Inläggav Roger Gross » 2019-01-08/16:26

Många anser den nya Shift-Cam - boxern vara det bästa som hänt boxern i modern tid.
P g a en totalt hejdlös orderingång på R1250 GS/GSA tvingas nu BMW MOTORRAD skjuta på tillverkningsstart/leveranser av R1250R och RS. Fabriken har full beläggning med att få fram beställda 1250GS/GSA. R1250R kan levereras i april och R1250RS i september innevarande år
Fantastiskt kul att BMW MOTORRAD har en sådan framgång i segmentet Äventyrshojar...
Bra för både andrahandsvärde och tillgång på olika tillbehörsartiklar.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250...

Inläggav Kovlingen » 2019-01-08/16:34

Inte vara ledsen nu Roger . Du får snart din hoj :mrgreen: :D :D
"Den som väntar...……………………………………… ;)
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R1250...

Inläggav Roger Gross » 2019-01-08/16:52

Hej Håkan/Mr Kovlingen,
Ja, RT:n tillverkas denna vecka men RS:en är ju förskjuten in i evigheten...
Men - Håkan - provkör du en 1250R så ska du se att du kommer att vilja lätta lite på trycket i madrassen... :o
Bästa hälsningar,
Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250...

Inläggav Kovlingen » 2019-01-08/17:14

Neee ]Roger[/ ! Jag är van med skumgummi och luftmadrasser . Och , jag har MIN hoj ;) :D :D

Fina vinterhälsningar från norr ! :)
//Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: R1250...

Inläggav Odd Arne Kjørstad » 2019-01-08/18:03

Får håpe BMW klarer å følge opp salgssuksessen med tilstrekkelig kapasitet på verksteder og service.

Men jeg har dessverre min tvil, de blir jo stadig færre forhandlere.
Die, my dear? Why, that's the last thing I'll do! (Groucho Marx)
Användarvisningsbild
Odd Arne Kjørstad
 
Inlägg: 1571
Blev medlem: 2004-03-25/01:00
Ort: Årjäng

Re: R1250...

Inläggav Roger Gross » 2019-01-08/18:53

Odd Arne Kjørstad skrev:Får håpe BMW klarer å følge opp salgssuksessen med tilstrekkelig kapasitet på verksteder og service.

Men jeg har dessverre min tvil, de blir jo stadig færre forhandlere.


I en marknadsekonomi finns trots allt en viss självreglering - finns det jobb så finns det pengar och då finns intresserade aktörer. Ett problem är vårt klimat med dit hörande säsongsvariationer samt även om vi hojägare väljer att få servicen utförd utomlands. Finns såklart ingen som vill driva mc-verkstad om inte intäkterna täcker kostnaderna. Tror inte BMW MOTORRAD Sverige har planer på att minska antalet serviceverkstäder. Här får vi skilja på verkstäder och försäljningsställen.
Som jag ser det...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250...

Inläggav CG Arvidsson » 2019-01-08/20:59

Snart behöver alla en GS. Vägnätet blir ju bara sämre och sämre. Själv fortsätter jag ett tag till med RT, ev. med grövre däck. Serviceintervaller går ju att koppla till handhavandet,kallstarter,belastning,oljetryck m.m. Ett stort problem är att vi är ett litet land med ojämn befolkningstäthet. Tyskland har ju nästan 10 gånger större befolkning än Sverige, dessutom jämnare utspridd, och något längre säsong. Men BMW har fortfarande samma krav på service/försäljningsställen, både på gott och ont.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: R1250...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-01-12/17:13

Kul att efterfrågan är hög.
Att RS:n senareläggs från tidigare planerad produktionsstart våren 2019 gör inget.
Jag hade ändå tänkt ett nyköp först 2020 :D

Färgerna som erbjuds RS 2019 är förövrigt otroligt tråkiga.
Hoppas att BMW tänker om inför 2020.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250...

Inläggav Roger Gross » 2019-01-12/20:45

Måns Ulveståhl skrev:Kul att efterfrågan är hög.
Att RS:n senareläggs från tidigare planerad produktionsstart våren 2019 gör inget.
Jag hade ändå tänkt ett nyköp först 2020 :D

Färgerna som erbjuds RS 2019 är förövrigt otroligt tråkiga.
Hoppas att BMW tänker om inför 2020.


Eftersom BMW inte hinner få ut några RS med årsmodell -19 har man svårt avläsa några marknadsreaktioner vad gäller färgdesign. Färgerna för årsmodell -20 spikas i juni och min önskan om ett HP-utförande i BMW:s tävlingsfärger röd-vit-blå har framförts. Den som lever får se...
//Roger G
PS! Måns - jag delar helt din uppfattning vad gäller de färger som nu presenterats. Även den åsikten är framförd...
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250...

Inläggav Dennis Johansson » 2019-01-13/17:48

Måns Ulveståhl skrev:Kul att efterfrågan är hög.
Att RS:n senareläggs från tidigare planerad produktionsstart våren 2019 gör inget.
Jag hade ändå tänkt ett nyköp först 2020 :D
.


Det är bara en fördel för dig.
Förhoppningsvis hinner de få undan ev konstruktionselement, samt att du slipper ev kvalitetsproblem på komponenter från underleverantörer
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: R1250...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-01-13/21:28

Roger,

Ny GS är ju rena färgexplosionen i jämförelse.
"M-färger" (HP) är givetvis alltid välkomna.
Ska ju erbjudas R vad jag har sett så varför inte RS?

Dennis,

Japp, det är också en nyttjad andra anledning att vänta tills 2020.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250...

Inläggav Roger Gross » 2019-01-13/22:13

Dennis Johansson skrev:
Måns Ulveståhl skrev:Kul att efterfrågan är hög.
Att RS:n senareläggs från tidigare planerad produktionsstart våren 2019 gör inget.
Jag hade ändå tänkt ett nyköp först 2020 :D
.


Det är bara en fördel för dig.
Förhoppningsvis hinner de få undan ev konstruktionselement, samt att du slipper ev kvalitetsproblem på komponenter från underleverantörer


Hej Dennis,
Vad gäller kvaliteten på 1250-boxern visavi 1200-boxern så är den förstnämnda i flera avseenden en klart bättre konstruktion. Förutom Shift-Cam - konstruktionen har målsättningen med 1250-motorn varit att ta bort erfarenhetsbaserade svagheter i 1200-boxern. Kalla det gärna att BMW Motorrad konstruerat bort flera svagheter/barnsjukdomar. Vad gäller det förändrade ventilsystemet - Shift-Cam - så är det väl testat i o m att motorn funnits färdig ngt år och inte forcerats fram. Vad beträffar växellåda och koppling så städade man rejält till årsmodell 2017. Men visst kan fel uppstå med många komponenter och många underleverantörer, men det är inte unikt för vare sig BMW eller 1250-boxern. Vad gäller komfort och vridmoment ligger Shift-Cam - motorn långt framme. Provkör och känn själv...
//Roger G
PS! Nejdå, jag jobbar inte på BMW, är kritisk och hyfsat välinformerad. Försöker också ta till mig fakta...
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-01-13/22:18

Växellådan från 2017 tycker jag är bra.
Bara en mindre "smäll" när ettan läggs i (typisk Boxer) annars bra.
Tillhörande Quickshift är fantastisk.
Kardanen är grymt bra. Aldrig mer kedja.
Helnöjd med min RS-17, felfri och problemfri, så ribban är lagd på hög nivå för nya RS.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250...

Inläggav Roger Gross » 2019-01-13/22:36

Måns Ulveståhl skrev:Växellådan från 2017 tycker jag är bra.
Bara en mindre "smäll" när ettan läggs i (typisk Boxer) annars bra.
Tillhörande Quickshift är fantastisk.
Kardanen är grymt bra. Aldrig mer kedja.
Helnöjd med min RS-17, felfri och problemfri, så ribban är lagd på hög nivå för nya RS.


Att det hörs när man lägger i ettans växel är typiskt vid våtkoppling. Lamellerna klibbar ihop genom att de går i olja. Dock är ljudet avsevärt mildare på 1250-boxern. Orsakerna är två - lägre tomgångsvarvtal tack vare den snällare lågeffektskammen samt att BMW ytterligare finlirat med kopplingskonstruktionen (oljetillförseln) och växlingsmekanismen i lådan.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250...

Inläggav BrooklynS » 2019-01-13/23:17

Tvivlar alls icke på att 1250-n är en ytterligt förfinad 1200 egentligen.

Men man kan ju undra varför man inte ”finlirar” redan från början när man konstruerar växellådor, kardan och koppling? Som alla andra tillverkare, tex.


Buy quality, cry once
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: R1250...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-01-14/00:27

Du menar varför inte Henry Ford konstruerade en BMW F80 M3 i stället för sin T-Ford? :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250...

Inläggav Roger Gross » 2019-01-14/06:40

BrooklynS skrev:Tvivlar alls icke på att 1250-n är en ytterligt förfinad 1200 egentligen.

Men man kan ju undra varför man inte ”finlirar” redan från början när man konstruerar växellådor, kardan och koppling? Som alla andra tillverkare, tex.


Buy quality, cry once


Såväl koppling som växellåda köper man av två ytterligt välrenommerade japanska leverantörer till mc-industrin. Tidigare problem med ringantenn och styrknappsatser är ett resultat av snålhet i kombination med ny teknik. Problemet som fanns för några år sedan att bakväxelns lager havererade anser jag kan hänföras till oerfaren konstruktör. Att man sedan som BMW vill ligga i teknikens framkant har naturligtvis många kundfördelar - men innebär också ett visst risktagande. BMW:s intresse att med tekniska kampanjer rätta till även flera år gamla produkters konstruktionsmissar är definitivt hedervärt och trygghetsskapande för oss kunder.
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250...

Inläggav BrooklynS » 2019-01-14/08:19

Roger Gross skrev:
BrooklynS skrev:Tvivlar alls icke på att 1250-n är en ytterligt förfinad 1200 egentligen.

Men man kan ju undra varför man inte ”finlirar” redan från början när man konstruerar växellådor, kardan och koppling? Som alla andra tillverkare, tex.


Buy quality, cry once


Såväl koppling som växellåda köper man av två ytterligt välrenommerade japanska leverantörer till mc-industrin. Tidigare problem med ringantenn och styrknappsatser är ett resultat av snålhet i kombination med ny teknik. Problemet som fanns för några år sedan att bakväxelns lager havererade anser jag kan hänföras till oerfaren konstruktör. Att man sedan som BMW vill ligga i teknikens framkant har naturligtvis många kundfördelar - men innebär också ett visst risktagande. BMW:s intresse att med tekniska kampanjer rätta till även flera år gamla produkters konstruktionsmissar är definitivt hedervärt och trygghetsskapande för oss kunder.
Vänliga hälsningar,
Roger G


Håller med! :)
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: R1250...

Inläggav Roger Gross » 2019-01-14/09:49

En viktig detalj som BMW MOTORRAD kommunicerat obra är att hojar med modellår 2019 har fått en treårig garanti. Utan milbegränsning. Gäller allt utom förslitningsdetaljer givetvis.
Garantier kostar alltid pengar för en leverantör - vi ska nog se det som att BMW:s uppföljningar visar att kvaliteten är så bra att man kan erbjuda denna garantiförlängning.
Detta ger även bra argument för de klubbrepresentanter som förhandlar försäkringspremier med Svedea - lägre kostnader för maskinförsäkringen... :)
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-01-14/10:31

Det är ju synnerligen glädjande. I perspektiv bakåt till 2005, har det inte alltid varit så. K 1200-modellerna med tvärställd motor var inte färdigutvecklade, när de kom. Slutväxeln, i vilken man aldrig skulle behöva byta olja(!) blev kortlivad - och så vidare. OK - BMW är frikostiga med garantiåtaganden och kostnadsfria uppdateringar/åtgärder av brister, men sådant innebär ändå visst omak för ägaren.

Det går att filosofera över, huruvida BMW bränt fingrarna och därefter återigen provar ut grejorna ordentligt, innan de kommer ut i handeln. Märket har ett mycket gott kvalitetsrykte, och man är rimligen mån om att behålla det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1250...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-01-14/12:19

Blir det som för BMW-bilar tre års garanti och fri service så åker jag ned till München och pussar alla :lol:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250...

Inläggav BmwMats » 2019-01-14/12:33

Måns Ulveståhl skrev:Blir det som för BMW-bilar tre års garanti och fri service så åker jag ned till München och pussar alla :lol:


Inte ens med 30 års garanti och fri service så kommer jag i närheten med mina hojar... :( :( :(
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: R1250...

Inläggav Roger Gross » 2019-01-14/14:28

Måns Ulveståhl skrev:Blir det som för BMW-bilar tre års garanti och fri service så åker jag ned till München och pussar alla :lol:


Satan också - med det hotet rök den möjligheten... ;)
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250...

Inläggav Roger Gross » 2019-02-02/22:42

Som info:
Läser på någon av klubbens Fb-sidor att man tror att 1250-boxern är EURO 4 - klassad och därför snart närmar sig en uppdatering för att motsvara kommande emissionskrav.Detta är fel!
Rätt är att 1250-boxern redan är klar för de EURO 5 - krav som gäller fr o m år 2020. Alltså inga närliggande uppdateringar orsakade av lagkrav att vänta.
Att den är EURO 5 - klar syns bl a på att den har tre lambdasonder - en per cylinder samt en efter katalysatorn.
Det går alltså inte att montera tillbehörsavgassystem som saknar katalysatorn utan att varningslampan för motorstörning tänds. Visst kan man köra med tänd (gul - inte röd!) motorstörningslampa, men BMW MOTORRAD ser i servicedatorn när felmeddelandet uppstod och det kan då bli problem vid ev garantiärenden.
Att man nu paragrafvägen gjort det jobbigare för leverantörer av tillbehörssystem är naturligtvis inte tillkommet av en slump. Ganska snart finns dock en liten elektronikbox på marknaden - en grej som lurar motorstyrdatorn (ECU:n) så att inte den gula motorstorningslampan tänds...
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250...

Inläggav dpiu1 » 2019-02-03/10:10

...
dpiu1
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 2005-03-31/01:00

Re: R1250...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-04/12:08

Det är bara att följa vad som händer med BMW-bilarna för att förstå vad som är på gång med hojarna.
Insikten att externa aktörer tjänar grova pengar på att sälja tillbehör till BMW:s två/fyrhjulingar har aldrig suttit väl.
Det började med MINI (BMW köpte John Cooper Works), fortsatte med BMW:s fyrhjulingar (erbjöd egna M-avgassystem och s.k. trimsatser), och håller på att hända tvåhjulingarna.
Bättre att själva ta den inkomsten än att ge bort. Alldeles för stora pengar att ignorera.
Rätt eller fel? Rätt för företaget oavsett vad man tycker.

Jag är inte alls förvånad över ev. kommande elektroniska "spärrar".
En tidsfråga innan Akrapovic sparkas ut som officiell samarbetspartner.
BMW Motorrad lär snart tillverka, och erbjuda sina egna slip-ons etc som tillbehör.
Inom kort lär allt du inte visste du behövde till din hoj erbjudas direkt av BMW Motorrad.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250...

Inläggav Roger Gross » 2019-02-04/13:44

Måns Ulveståhl skrev:Det är bara att följa vad som händer med BMW-bilarna för att förstå vad som är på gång med hojarna.
Insikten att externa aktörer tjänar grova pengar på att sälja tillbehör till BMW:s två/fyrhjulingar har aldrig suttit väl.
Det började med MINI (BMW köpte John Cooper Works), fortsatte med BMW:s fyrhjulingar (erbjöd egna M-avgassystem och s.k. trimsatser), och håller på att hända tvåhjulingarna.
Bättre att själva ta den inkomsten än att ge bort. Alldeles för stora pengar att ignorera.
Rätt eller fel? Rätt för företaget oavsett vad man tycker.

Jag är inte alls förvånad över ev. kommande elektroniska "spärrar".
En tidsfråga innan Akrapovic sparkas ut som officiell samarbetspartner.
BMW Motorrad lär snart tillverka, och erbjuda sina egna slip-ons etc som tillbehör.
Inom kort lär allt du inte visste du behövde till din hoj erbjudas direkt av BMW Motorrad.


Hej Måns,
Det är möjligt att utvecklingen tar den väg du beskriver, men för dagen är det inte BMW MOTORRADs målsättning och strategi. Tvärtom - man är av flera skäl intresserad av en blomstrande tillbehörsindustri. GS:ens exempellösa försäljningsframgångar tillskrivs bl a de näst intill oändliga möjligheterna att göra hojen personlig med egna valda tillbehör. Det är mycket snabbare och billigare för en mindre tillbehörstillverkare att få fram tillbehör. Som BMW säger - vi måste miljöpröva, livslängdstesta, funktionstesta mm på ett helt annat sätt än någon av typ Touratech, S W Motech, Wunderlich, Hornig. BMW sätter inte sitt varumärke på spel genom att släppa oprövade tillbehör. Däremot kommer valfriheten vad gäller fabriksmonterat att öka. Vi närmar oss t ex att kunden mot pristillägg kan välja lackkulör - bara den finns i BMW:s totala sortiment. Som exempel har jag valt fabriksmonterade smidda fälgar på min nya R1250RT - helt omöjligt för bara ngt år sedan.
Men att ta död på de kända tillbehörsfirmorna ingår inte i nuvarande strategi! Detta enligt de informationer jag har från vanligtvis välunderrättat håll...
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-04/21:06

Fabriksmonterat val eller tillbehör. Bara en ordlek.
Fler fabriksmonterade val innebär att en merförsäljning kan ske som annars hade gynnat eftermarknaden för externa leverantörer. Eller hur?
Redan på gång alltså ;)
Inte mig emot. Jag hade gärna köpt allt från BMW i stället för att göda andra.

Du kan ju kolla med BMW Motorrad när deras egna titan/kolfiber slip-on kommer.
Jag skulle nämligen bli förvånad om ett sådant inte redan ligger redo för produktion.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250...

Inläggav Roger Gross » 2019-02-04/21:16

Måns Ulveståhl skrev:Fabriksmonterat val eller tillbehör. Bara en ordlek.
Fler fabriksmonterade val innebär en mindre eftermarknad för externa leverantörer. Eller hur?
Redan på gång alltså ;)

Du kan ju kolla med BMW Motorrads när deras egna titan/kolfiber slip-on kommer.
Jag skulle nämligen bli förvånad om ett sådant inte redan ligger redo för produktion.


Du gissar och spekulerar - kvar står att BMW MOTORRAD inte har som mål att strypa de duktiga tillbehörsleverantörerna...
Vad gäller t ex ljuddämpare, fälgar är det ju bra för kunden att inte först köpa hojen med originaldämpare och sedan behöva köpa ytterligare en dämpare. Nu kan du få en Akrapovic monterad redan på fabriken. Ljuddämpare och avgassystem är lite speciellt eftersom emissionskrav och lagar alltmer snävar in valfriheten.
//Roger
Senast redigerad av Roger Gross 2019-02-04/21:35, redigerad totalt 1 gång.
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-04/22:04

Roger Gross skrev:Du gissar och spekulerar


Självklart.
Konstigt vore det annars med tanke på att min arbetsgivare inte är BMW.
Sitta här och sprida företagshemligheter... :D

Fast visst kan man se åt vilket håll utvecklingen går med stor sannolikhet.
Inte enbart nyförsäljning av hojar är av vikt i dag.
Exempelvis så är finansiering numera en betydande inkomstkälla för BMW.

Så åter till min fråga - och för att se till att vi hamnar åter "ontopic":
När kan jag köpa mitt BMW Motorrad kolfiber/titan-avgassystem till min nya R1250RS? :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250...

Inläggav Roger Gross » 2019-02-07/20:04

Låt oss fortsätta med faktainformation i denna tråd som handlar om den nya 1250-boxern.
När det gäller maskiner genomförs ofta större förändringar stegvis - småförbättringar införs i regel under löpande produktion.
Med 1250-boxern gjorde BMW MOTORRAD vad de kallar en "TÜ" som betyder "Technische Überarbeitung" och närmast kan översättas som "större teknisk översyn".
Om vi backar till modellåret 2013 så kom GS med en 1200 kubiks vattenkyld boxer - en jämfört med den luft/oljekylda 1200-boxern helt ny motor. Det första modellåret var hektiskt för BMW:s tekniker, t ex modifierades kopplingens utförande vid fyra tillfällen. Dessutom ökades motorns svängmassa för att få en mera komfortabel motorgång.
Med kommande ökade legala krav på emissioner samt med kännedom om vad konkurrenterna sysslade med bestämde man sig tidigt för att arbeta fram en utvecklad boxermotor som i allt väsentligt skulle vara bättre än den dåvarande 1200-vattenboxern. Den förbättrade växellådan och kopplingen infördes till modellår 2017.
De finns de som är oroliga för att 1250-motorn skulle vara en ny motor med dithörande barnsjukdomar. Men 1250-boxern är ingen ny motor - den är en vidareutvecklad/förbättrad 1200-boxer.

Förbättringarna i 1250-motorn kan sorteras enligt följande:
- Motorgång
- Ventilsystem
- Smörjoljesystem
- Förbrukning och utsläpp
- Vridmoment och effekt
- Framtida krav och möjligheter

MOTORGÅNG
Motorns gångkultur är väsentligt förbättrad tack vare i första hand ShiftCam-konstruktionen. Motorn drar silkeslent från tomgångsvarv och upp i varvregistret. En jämförelse med motorn i K1600 är inte långsökt.
Tomgångsvarvtalet sänkt från 1150 till 1050 varv/minut. Resultatet är bl a ett minskat ljud vid växling från friläge till ettans växel.

VENTILSYSTEMET
Med ShiftCam - konstruktionen har vi grunden till 1250-motorns finess. Med ShiftCam menar BMW MOTORRAD att på insugsidan finns två olika kamkurvor/insugsventil. En "snällekam" för lågeffektsuttag och en "styggekam" då det krävs högre effekt. Härigenom slipper man den annars nödvändiga kompromissen mellan lågvarvs- och högvarvsegenskaper som andra motorer lider av. 1250-motorn har ett häpnadsväckande bra vridmoment på 143 Nm. Lite schabloniserat kan man säga att en bra 1000 kubiks sugmotor lämnar 100Nm, en bra 1200 kubikare lämnar 120 Nm. 1250-motorn överträffar med råge nämnda norm med sina 143 Nm. Ingen konkurrent ligger ens i närheten...
Ett problem med så stora förbränningsrum som boxern har är att få till en effektiv gasväxling på lågvarv. Avgaser ut - bränsle/luftblandning in - en kontrollerad förbränning. Allt detta under stor brådska och med höga krav på låga utsläpp av "dåliga" avgaser.
En del i BMW:s lösning är att de båda insugsventilerna/cylinder öppnar på ett sätt så att den inströmmande bensinluftblandningen sätts i virvelrörelse. Härigenom fylls förbränningsutrymmet på ett sätt som ger en effektiv förbränning med högt vridmoment och en låg bränsleförbrukning. I fasen då snällekammen är idrift öppnar den ena ventilen endast cirka 2 mm. Den andra insugsventilen öppnar drygt 4 mm och lite senare än den första. När styggekammen är idrift öppnar båda insugsventilerna 12 mm och samtidigt.
Generellt gäller att snällekammen är inkopplad upp till 5000 varv/minut - däröver får styggekammen jobba. Om föraren är hård på gasen kan motorstyrdatorn koppla in styggekammen även i lågvarvsområdet.
Skiftet från snällekam till styggekam går på 5 millisekunder och sker helt omärkligt för föraren. Kamskiftet verkställs av en elektromagnet och kamaxelförskjutningen är 8 mm i sidled.
ShiftCamkonstruktionen är gjord för ett serviceliv på >10000 mil. Så som motorprogrammeringen är gjord innebär det att man oftast kör på snällekammen. Över 135 km/tim är alltid styggekammen idrift.

SMÖRJSYSTEMET är ett område som förbättrats mot 1200-boxern. Vid kraftig acceleration eller inbromsning kan det förekomma att 1200-motorn suger luft i stället för olja. Resultatet blir att höger cylinders kamkedjesträckare kortvarigt tappar oljetrycket med kamkedjerassel som följd. Ändringen i 1250-motorns oljesystem eliminerar problemet helt. För att öka motorns stryktålighet besprutas kolvarnas undersida hela tiden med motorolja.

BRÄNSLEFÖRBRUKNING OCH UTSLÄPP
Betr bränsleförbrukningen redovisas oförändrat värde mot 1200-boxern. Vad gäller mekaniskt oljud är 1250-boxern väsentligt mycket tystare tack vare annan typ av kamkedja samt allmänt snävare komponenttoleranser.
Större katalysator och ändrat avgassystem på 1250-motorn för att klara Euro 5 - kraven.

ÖVRIGT kan sägas att 1250-motorn försetts med knacksensorer för att eliminera skadliga spikningar vid lågoktanigt bränsle.
Slaglängden har ökats till 76,0 mm och kolvdiametern till 102,5 mm. Med lite fantasi kan man förstå BMW:s framtida utvecklingsplaner. Men det tar vi vid annat tillfälle...
Motorns torrvikt inkl växellåda har ökat från 79,2 kg till 82,3 kg.
Eftersom GS:en numera har LED - ljus runt om har man minskat generatoreffekten från 620 till 508 watt.

Enda kända "problemet" med 1250-motorn är den hejdlöst stora efterfrågan på BMW:s boxermodeller. Man närmar sig snabbt att hela modellårets produktion är ordertecknad...
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250...

Inläggav CG Arvidsson » 2019-02-11/22:21

Även solen har sina fläckar. Vis av erfarenhet lossade jag paraleverstaget på bakväxeln för att kontrollera smörjningen av de fina splinesen på ingående axeln och knutkorset på min nya 1250RT. Som jag befarade var det ytterst lite fett på dessa. Främre knuten hålls på plats med en låsring och rör sig inte i längsled vid svingens rörelser. Bakre däremot rör sig axeltappens splines fram och tillbaka vid varje fjädringsrörelse. Är då gummibälgens "läppar" dåligt smorda med Staburags vita fett, kommer fukt in i utrymmet runt knuten. Sakta men säkert bildas korrosion på knuten. På min förra RT, ett år gamla, gick dom så trögt att den främre knuten gled av låsringen. Som tur var gled den inte av helt, utan att den gick att trycka tillbaka igen. Optimoly TA smörja ska man ha på dessa splines, både på in och utvändiga splines. Rengör och pensla på med en pensel eller en gammal tandborste. Går dom trögt så blir det axiella krafter mot utgående axeln i växellådan, som inte är önskvärt. Från en vanligtvis välunderrättad källa har jag hört att denna smörjning ska införas enligt serviceplanen. Kan tänka mig att det går en hel del hojar ute med detta fenomen.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: R1250...

Inläggav CG Arvidsson » 2019-02-11/22:30

Ett litet tillägg till mitt förra inlägg. Jag är ingen proffsmek, bara en hobbyskruvare som överlåter svårare jobb till proffsen. Skulle tro att en verkstad klarar detta på en timme.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: R1250...

Inläggav Roger Gross » 2019-02-11/23:05

CG Arvidsson skrev:Även solen har sina fläckar. Vis av erfarenhet lossade jag paraleverstaget på bakväxeln för att kontrollera smörjningen av de fina splinesen på ingående axeln och knutkorset på min nya 1250RT. Som jag befarade var det ytterst lite fett på dessa. Främre knuten hålls på plats med en låsring och rör sig inte i längsled vid svingens rörelser. Bakre däremot rör sig axeltappens splines fram och tillbaka vid varje fjädringsrörelse. Är då gummibälgens "läppar" dåligt smorda med Staburags vita fett, kommer fukt in i utrymmet runt knuten. Sakta men säkert bildas korrosion på knuten. På min förra RT, ett år gamla, gick dom så trögt att den främre knuten gled av låsringen. Som tur var gled den inte av helt, utan att den gick att trycka tillbaka igen. Optimoly TA smörja ska man ha på dessa splines, både på in och utvändiga splines. Rengör och pensla på med en pensel eller en gammal tandborste. Går dom trögt så blir det axiella krafter mot utgående axeln i växellådan, som inte är önskvärt. Från en vanligtvis välunderrättad källa har jag hört att denna smörjning ska införas enligt serviceplanen. Kan tänka mig att det går en hel del hojar ute med detta fenomen.


Smörjer kanten på gummibälgen gör man för att bälgen smidigare ska "hoppa på plats" vid monteringen. Utrymmet innanför bälgen är ändå inte vattentätt underifrån. Bra att stryka ett tunt lager fett på alla nakna stålytor.
Om man bara fäller ner bakväxeln finns stor risk att kardanaxeln hoppar av växellådans utgående axel. Och om så sker ar det helt tillåtet att svära för återmonteringen kan vara lite tålamodsprövande eftersom främre knuten hela tiden gärna viker sig. Grejen för att bakväxeln smidigt ska glida av kardanaxelns bakre knut är att lyfta hela knuten samtidigt som bakväxeln fälls ner. Sak samma vid återmonteringen - lyft knuten en aning så glider allt på plats.
BMW:s serviceplan kommer att kompletteras med att den bakre splinesen vid bakväxeln ska rengöras och återfettas vid varje årsservice.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250...

Inläggav CG Arvidsson » 2019-02-13/20:57

Nu är den i alla fall provkörd och tankad. Tror den ska stanna efter start, tomgångsvarvet går ner markant efter start,men ettans växel går i tyst och lätt. Avgasljudet är lite högre,halvvägs till ett Akrasystem kanske. Fulltankad och ut på vägen. Märks direkt att man filat en del i växellådan. Quickshiften mycket behagligare och kräver mindre kraft från vänsterfoten. Lättar man en aning på gasen i växlingsrörelsen blir det ännu bättre. Det som verkligen känns är det ökade vridmomentet redan från låga varv. Är man dessutom snabb med gasen, går "styggekammen" in. Någon journalist har påstått att detta är den första RT:n som får framhjulet att lätta enbart med gasen. En bra topbox skadar inte om ni vill ha frun med er hem. Nu är det bara att vänta till att vägarna ska bli rena och torra.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: R1250...

Inläggav Anders Nedemark » 2019-02-13/22:09

Roger Gross skrev:............BMW:s serviceplan kommer att kompletteras med att den bakre splinesen vid bakväxeln ska rengöras och återfettas vid varje årsservice.
//Roger G


På vilka modeller gäller denna komplettering av serviceplan?
Tidigare Ginnies på forumet

BMW R 1200 GSA - 2012
Användarvisningsbild
Anders Nedemark
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2011-04-19/19:00

Re: R1250...

Inläggav Roger Gross » 2019-02-13/22:24

Anders Nedemark skrev:
Roger Gross skrev:............BMW:s serviceplan kommer att kompletteras med att den bakre splinesen vid bakväxeln ska rengöras och återfettas vid varje årsservice.
//Roger G


På vilka modeller gäller denna komplettering av serviceplan?


Den frågan är nu under diskussion.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250...

Inläggav BrooklynS » 2019-02-14/07:17

Eftersom problemet har funnits sedan 1993 är det väl på tiden...


Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
R1200GSA-15
2xF800S-07
IBA #78874 - SMC instruktör+grus+guide
Användarvisningsbild
BrooklynS
 
Inlägg: 3704
Blev medlem: 2013-11-26/21:36
Ort: Luleå

Re: R1250...

Inläggav Roger Gross » 2019-02-14/07:41

Gubben på motorcykelfabriken i Berlin har aldrig gillat att få fett på fingrarna. Den slutsats kan man dra eftersom drivlinans splines är ganska sparsamt smorda. Eftersom jag kör mycket/många km varje år och gillar ny teknik, byter jag ofta efter ett par säsonger. En av åtgärderna på varje ny hoj är att dela kardanaxel och bakväxel för att smörja delarna på det vis jag vill att det ska vara. Jobbet går på mindre än en halvtimma. Splinesen vid knutarna är inte osmorda men synnerligen sparsamt smorda. Eftersom jag varken halvdränker hojen i skogsdiken eller använder högtryckstvätt så sitter nog "problemet" snarare mellan mina öron än i drivlinans driftsäkerhet. Men - det känns skönt veta att det är ordning på grejerna... ;)
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250...

Inläggav Håkan » 2019-02-14/17:01

BrooklynS skrev:Eftersom problemet har funnits sedan 1993 är det väl på tiden...

Inte 1993, tio år tidigare,1983 skulle jag vilja säga.
När K100 modellen introducerades. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: R1250...

Inläggav BmwMats » 2019-02-14/17:09

Håkan skrev:
BrooklynS skrev:Eftersom problemet har funnits sedan 1993 är det väl på tiden...

Inte 1993, tio år tidigare,1983 skulle jag vilja säga.
När K100 modellen introducerades. :)


Exakt Håkan...
Tror nog att gubben med fettpenseln har gått i pension, tidigare på 80-talet var han bara snål och lat, nu är han nog inte kvar på jobbet alls... :shock:
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: R1250...

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-14/18:20

Från besöket i Spandau minns jag, att infettningen av "kardantunneln" gjordes för hand med ett redskap, som avlägset påminde om en toalettborste - och undan gick det.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: R1250...

Inläggav Roger Gross » 2019-02-14/19:34

"Exakt Håkan...
Tror nog att gubben med fettpenseln har gått i pension, tidigare på 80-talet var han bara snål och lat, nu är han nog inte kvar på jobbet alls..." :shock:

(Sorry bmwmats - ett OT-inlägg som inte tillför ngt... :cry: )

Hej Bror,
Ditt minne är gott! Montören har en flaskborste som efter doppning i fettburken trycks igenom splineshonan. Flaskborsten är ganska idealisk då den når alla ytor i en splineshonkoppling.
i ärlighetens namn måste ändå sägas att splinesinfettningen blivit mycket bättre de senaste åren. Nuförtiden nästan ok...
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250...

Inläggav Dennis Johansson » 2019-02-19/20:28

Det är ju bra att BMW utökat garantin till 3 år som deras bilar, men de ligger 2 år efter Honda vad gäller mc och vad gäller bilar så har t.ex. Kia 7 års garanti.

Men kul att det rör sig åt rätt håll
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: R1250...

Inläggav CG Arvidsson » 2019-03-13/20:26

Något jag märkt är den går betydligt varmare. Det visar sig både på temperaturvisningen i Nav6:an och att fläkten går igång väldigt tidigt även för årstiden. Detta har man gjort för att få bättre avgasrening. Nu är det ingen fara, för glykolblandningen kokar inte förrän vid ca. 120 grader. Däremot visar tempmätaren i instrumentet samma läge som den gamla,nog för att kunden inte ska bli orolig.
Användarvisningsbild
CG Arvidsson
 
Inlägg: 1549
Blev medlem: 1987-04-23/01:00

Re: R1250...

Inläggav Roger Gross » 2019-03-13/20:45

Inga problem, C-G - kylfläkten startar när kylvätskan når 105 grader och motorn nödstoppas av motorstyrdatorn om kylvätskan p g a ngt fel når 118 grader.
Att det inte kokar vid 100 grader beror på att kylsystemet står under tryck vid höga temperaturer.
Den på 1250-motorn högre drifttemperaturen ger både lägre bränsleförbrukning och renare avgaser.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst