Tips KN-filter till R1100s

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Tips KN-filter till R1100s

Inläggav DdDdD » 2019-01-11/22:07

Hej!

Ser fram emot många fina inlägg och tips här på forumet.

Tydligen verkar det vara e-bay som gäller för vissa reservdelar när det gäller våra R1100s-modeller...

Har just köpt ett kn-luftfilter från GB.
Användarvisningsbild
DdDdD
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2018-11-09/23:43

Re: Tips KN-filter till R1100s

Inläggav Bengt Allevad » 2019-01-12/18:38

Förstår jag dig rätt att du vill ha tips runt KN-filter:
I all vänlighet är mitt tips att använd inte KN-filter. Använd original pappersfilter.
Ett inoljat tygfilter ger en så marginell effektförbättring på den här typen av motor och trimningsgrad att det inte är värt den ökning av slitage man får pga av partiklar som följer med in.
Visserligen inte en tvåtaktsmotor med sin typ av bränsleblandningsspolning men ändå synes det onödigt att dra in det i förbränningsrummet.
Jag har själv använt KN-filter på en av mina R1100S och det kändes inte inte bra att upptäcka en nästan sandig yta (lös sand) inuti luftburken. Jag var därtill väldigt noga med att hålla filtret rent och ordentligt inoljat med original KN:s filterolja. Hojen gick dessutom aldrig grusväg men ändå kom denna smuts in i luftburken.

Om du däremot kör enbart motorbana med hojen och har trimmat den till att ta vara på vart enda uns av effektökningsmöjlighet;
Då är ett inoljat tygfilter helt rätt. Det släpper igenom mer luft!
Användarvisningsbild
Bengt Allevad
 
Inlägg: 1191
Blev medlem: 1996-01-03/01:00

Re: Tips KN-filter till R1100s

Inläggav Håkan » 2019-01-12/20:56

Jag tänkte skriva samma sak, Bengt A hann före.
KN-filter är inget som hör hemma i en landsvägs-MC.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Tips KN-filter till R1100s

Inläggav DdDdD » 2019-01-30/18:04

Tack så mycket för infon.
Användarvisningsbild
DdDdD
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2018-11-09/23:43


Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst