Akrapovic bra?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Re: R1250...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-04/22:14

BmwMats skrev:
Ursäkta om jag plockar ut denna delen ur tråden, men jag har sett att just Akrapovic finns för andra MC-tillverkare också, men vad är det som är så bra med detta fabrikatet ?
Håller denna ljuddämpare bättre, eller är det bättre kvalitet och livslängd jämfört med original BMW ?
Har BMW gått över från rostfritt till sämre material på senare år ?


App, app, app. Moderatorerna är blodtörstiga ;)

Eftersom jag har Akrapovic på min R1200RS (så där ja, nu är vi ontopic... ;) ), och även hade ett komplett Akrapovic-system på min förra bil (BMW 1M) så kan jag ge dig min personliga feedback.

Plus:
1) Säljs av BMW med bibehållna garantier.
2) OK att montera utan att hamna i klammeri med Svensk Bilprovning, polisens flygande besiktning mfl
3) Fantastisk "finish". Tillverkningen är "top notch". Bara svetsfogarna kan få baguetten att rycka till.
4) Titan. Rostfritt för all evighet.
5) Titan. Lätt vikt.
6) Effektökning om än något begränsad för enbart ett "slip-on".
6) Murrigt gott ljud - aldrig för högt.
7) Snyggt.
8) Snyggt.
9) Snyggt.
10) Sa jag snyggt?

Minus:
1) Dyrt.


Anekdot:
Med ett Akrapovic- helsystem, och en uppdatering av mjukvaran (ECU) så tryckte jag upp min BMW 1M från 340 hk/450 Nm till 415 hk/635 Nm. Problemfritt med däckspinn i fyrans växel.
Avgasljudet blev dessutom gudomligt. En fjärrstyrd flärp kunde begränsa ljudet.
Vid start av bil i arbetgivarens garage med öppet spjäll fick jag av någon anledning alltid igång alla Volvobilars larmsystem.
Det spelades symfoni i garaget varje dag, och många kollegor fick gratis motion...
Senast redigerad av Måns Ulveståhl 2019-02-04/22:42, redigerad totalt 3 gånger.
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250...

Inläggav Roger Gross » 2019-02-04/22:20

"Så åter till min fråga - och för att se till att vi hamnar åter "ontopic":
När kan jag köpa mitt BMW Motorrad kolfiber/titan-avgassystem till min nya R1250RS? :mrgreen:
R1200RS"

Hej Måns,
Du kan få en Akrapovicdämpare fabriksmonterad.
Titanrören finns men inte levererade av BMW. Titanrören saknar katalysator och gillas därför inte av vare sig ECU:n eller miljövännerna - därför tillhandahålls rören inte av BMW MOTORRAD.
Men är du seriöst intresserad av titanrören till din 1250 kan jag PM:a dig när den ECU-kompatibla lösningen är leveransklar... Dock inte från BMW MOTORRAD... :D :o
(ECU står för Engine Control Unit och betyder motorstyrdator)
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-04/22:26

Roger Gross skrev:"Så åter till min fråga - och för att se till att vi hamnar åter "ontopic":
När kan jag köpa mitt BMW Motorrad kolfiber/titan-avgassystem till min nya R1250RS? :mrgreen:
R1200RS"

Hej Måns,
Du kan få en Akrapovicdämpare fabriksmonterad.
Titanrören finns men inte levererade av BMW. Titanrören saknar katalysator och gillas därför inte av vare sig ECU:n eller miljövännerna - därför tillhandahålls rören inte av BMW MOTORRAD.
Men är du seriöst intresserad av titanrören till din 1250 kan jag PM:a dig när den ECU-kompatibla lösningen är leveransklar... Dock inte från BMW MOTORRAD... :D :o
(ECU står för Engine Control Unit och betyder motorstyrdator)
//Roger


Japp, det vet du att jag är :D
Rubb och stubb inför säsongsstarten 2020.
Sedan om det står "Akrapovic", eller "BMW M" instansat på systemet är fritt upp till dig ;)
Tack!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: R1250...

Inläggav Roger Gross » 2019-02-04/22:38

Hej Måns - vi ses ju på Ring Knutstorp slutet maj. Låt oss fortsätta vara kreativa då... ;)
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: R1250...

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-04/22:40

Roger Gross skrev:Hej Måns - vi ses ju på Ring Knutstorp slutet maj. Låt oss fortsätta vara kreativa då... ;)
Mvh,
Roger G


OK!
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Roger Gross » 2019-02-05/08:28

Bmwmats frågar längre upp i tråden vad det är för "märkvärdigt" med avgassystem från Akrapovic.
Måns räknar upp 10 plusargument och även ett på minussidan - jag delar hans uppfattning helt och hållet!
Så länge vi håller oss till lagliga avgasljudnivåer har tester visat att Akrapovic är främst bland tillbehörssystemen.
Vad gäller livslängd/servicebehov ligger en tillbehörsdämpare oftast sämre till än originaldämparen. Orsaken är att tillbehörsdämpare fungerar enligt absorptionsprincipen dvs genom dämparen går ett perforerat rör och utanför röret finns en dämpmatta av "ljuddämparull" - en typ av glasfiberull. Ljudenergien sugs alltså upp av denna matta. Nackdelen är att för varje avgaspuff så åker lite "ull" ut med avgaserna och ljuddämparen måste så småningom packas om. Ingen svår grej eftersom dämparen är ihopmonterad med hjälp av nitar.
En originalljuddämpare fungerar enligt reflexionsprincipen - innebärande att avgaserna trycks genom ett antal kammare och därigenom blir av med en del av sin ljudenergi. Denna dämparkonstruktion väger naturligtvis lite mera än den konstruktion som används i tillbehörsdämparna, men behöver å andra sidan inte servas.
Om vi då tittar på erhållen effekt/vridmoment och specifikt BMW:s vattenboxer har tester visat att fr o m EURO 4 finns ingen tillbehörsdämpare som når originaldämparen så länge vi pratar om lagliga ljudnivåer. Det är alltså good-old-days att tro att en Akrapovicdämpare eller Remus eller ngn annan eftermarknadsdämpare skulle ge effekt - mera frågan om hur mycket man tappar...
Om vi däremot byter rören mot vackra Akrapovicrör i titan och utan såväl avgasspjäll som katalysator blir det ngt annat. Lägg till en Power Commander 5 och låt en duktig provbänksmekaniker ställa in grejerna efter vad som är bäst för motorn - då blir det ngt helt annat. Miljömässigt inte helt bra men fortfarande en laglig ljudnivå.
Men vattenboxern blir som förbytt - en klart märkbart mycket piggare motor!! Som dessutom går märkbart mycket mera komfortabelt på lägre varv.
Akrapovicrören finns redan till 1250-boxern men eftersom EURO 5 kräver en lambdasond även efter katalysatorn
så varnar ECU:n om det inte finns ngn kat. Men som sagt tidigare - en lösning för detta är på gång... :o
Detta var lite om vattenboxern och avgassystem.
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Akrapovic bra?

Inläggav mumkas » 2019-02-05/18:59

Det här kan nog bli en kul tråd känner jag :D

Jag valde Remus black hawk till min R12R -17 mest för att jag tyckte den kantiga designen passade bättre på hojen jämfört med Akrapovič ovala, samt att Akra inte fanns i svart då. Alltså ett val helt utifrån design för att jag inte tycker originalbjässen i krom ser bra ut på hojen. Valet av Remus ska vara lagligt och ljudet är lite annorlunda, men märker just inget annat vilket jag inte förväntat mig heller. Hade heller inte tänkt mig att byta rör och ta bort katalysatorn, men lite skruvande är ju alltid kul. Särkilt efter att ha läst några inlägg i tråden som startat lite funderingar och öppnar för frågor:

1: Akras headers är avsevärt snyggare tillverkade än Remus. Visst borde en ljuddämpare från Remus passa på headers från Akra? Bägge ljuddämparna passar på original tänker jag.

2: Är det att rekommendera att mappa med ett "fullsystem"?

3: Går det att besiktiga utan avgasflärpventilen, katalysator och med laglig ljuddämpare? Alltså Remusen i det här fallet.

4: Jag avskyr ordet klimatångest, men samvetet får sig ändå en liten törn av att ta dän katalysatorn. Tänker att mitt samvete är rymligt, men det beror ändå lite på fråga #3 ovan ;)

5: Hjälp mig att ge bra svar på frågorna, så kanske jag kan få till ett kul pillande med hojen i vinter. :mrgreen:

Trevlig kväll!
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-02-05/19:09

Ad fråga 4: Frågan är, om katalysatorn gör från eller till, vad gäller klimatet - i alla fall så länge vi snackar koldioxidutsläpp. Däremot gör den rimligen en del för miljön, eftersom avgaserna blir mindre bemängda med andra otrevligheter.
Vi är koldioxidbovar hela bunten, som kör motorcyklar med bensinmotorer, för med få undantag gör vi det för nöjets skull mera än för nyttan eller av nödvändighet - så skulle vi tänka utsläpp, skulle vi sluta åka hoj.
Det är näppeligen aktuellt, men personligen har jag aldrig förstått, varför man skall öka halten av skadliga utsläpp, när ingenjörer gjort sitt bästa för att minimera dem.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Måns Ulveståhl » 2019-02-05/19:18

mumkas,
Herr Gross är mest lämpad att svara på dina frågor.


Jag kom på en annan sak som fick baguetten att rycka till map Akrapovic.
En slingrig väg där det konstant behövdes växlas mellan trean och fyran under inspirerad körning.
Allt eftersom "öppnades" systemet upp. Plötsligt förvandlades Dr Jekyll till Mr Hyde.
Ett rått fantastiskt ljud med mycket spottande och smattrande sjöng över bygden.
Resultatet blev ett stort leende från öra till öra :mrgreen:
R1250RS
Användarvisningsbild
Måns Ulveståhl
 
Inlägg: 3746
Blev medlem: 2016-07-27/18:46
Ort: Stockholm/Malmö

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Roger Gross » 2019-02-05/20:10

mumkas skrev:Det här kan nog bli en kul tråd känner jag :D

Jag valde Remus black hawk till min R12R -17 mest för att jag tyckte den kantiga designen passade bättre på hojen jämfört med Akrapovič ovala, samt att Akra inte fanns i svart då. Alltså ett val helt utifrån design för att jag inte tycker originalbjässen i krom ser bra ut på hojen. Valet av Remus ska vara lagligt och ljudet är lite annorlunda, men märker just inget annat vilket jag inte förväntat mig heller. Hade heller inte tänkt mig att byta rör och ta bort katalysatorn, men lite skruvande är ju alltid kul. Särkilt efter att ha läst några inlägg i tråden som startat lite funderingar och öppnar för frågor:

1: Akras headers är avsevärt snyggare tillverkade än Remus. Visst borde en ljuddämpare från Remus passa på headers från Akra? Bägge ljuddämparna passar på original tänker jag.

2: Är det att rekommendera att mappa med ett "fullsystem"?

3: Går det att besiktiga utan avgasflärpventilen, katalysator och med laglig ljuddämpare? Alltså Remusen i det här fallet.

4: Jag avskyr ordet klimatångest, men samvetet får sig ändå en liten törn av att ta dän katalysatorn. Tänker att mitt samvete är rymligt, men det beror ändå lite på fråga #3 ovan ;)

5: Hjälp mig att ge bra svar på frågorna, så kanske jag kan få till ett kul pillande med hojen i vinter. :mrgreen:

Trevlig kväll!


Hej Janne,
Du tycker "originalbjässen" - ljuddämparen är ful. Kan trösta dig med att där är du och BMW:s designer helt överens. Men erfarenheten visar att den totala avgassystemvolymen måste ligga på minimum cirka 15 x motorns slagvolym om du ska klara ljudnivåkraven OCH att inte tappa effekt och vridmoment. Finns många små smidiga slip-ondämpare - gemensamt för dem alla är att de inte når upp till originaldämparen. Det finns de som tror att bara för att det väsnas så är motorn starkare...
Fråga 1: Vet inte om en REMUSdämpare passar på Akra-rör. Att Akrapovic har en oslagbar finish är vi överens om.
Fråga 2: Vill inte svara på om det är att rekommendera att "mappa om" hojen - finns många aspekter på den frågeställningen. Jag provade på min R1200RS -17 - helAkrasystem och PowerCommander 5. Injusteringen gjordes av RG Engineering i Falkenberg (erkänt mycket kompetent). Ingen kat, inget spjäll och borttagna lambdasonder. Syftet var att få motorn gå så komfortabelt som möjligt i hela varvregistret. När motorn får den bränsle-luftblandning den vill ha blir det en helt annan motor! Mjukare, mera komfortabel och klart märkbart mycket rappare.Godkänd ljudnivå. Men eftersom lambdasonderna tagits bort tänds motorstörningslampan gul, vilket betyder att ngt är i olag vad gäller avgasreningen. Visst kan man släcka lampan genom att återmontera lambdasonderna, men de strävar då att korrigera insprutningen till av fabriken ålagt/programmerat värde på bränsle-luftblandningen.
Fråga 3: Vet ej.
Fråga 4: Viktigt med ett gott samvete och en god nattsömn...
Fråga 5: Endast du själv vet slutliga svaret,
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Akrapovic bra?

Inläggav MichaelWa » 2019-02-05/20:49

Roger Gross skrev:
mumkas skrev:Ingen kat, inget spjäll och borttagna lambdasonder. Men eftersom lambdasonderna tagits bort tänds motorstörningslampan gul, vilket betyder att ngt är i olag vad gäller avgasreningen.
Roger G


Försvinner lambdasoner/na ihop med PC5 för jag hade uttag för dem på mitt Akra helsystem till GS L/C 17, ingen "gul" lampa men inte heller PC5 monterad.

Står att läsa på Akra hemsidan "The unique design is very distinctive and can be used with OE silencer, Akrapovic silencer (including BMW supplied Akrapovic) and other popular silencers such as Remus."
Fd Imola
1:a gången m GS
MichaelWa
 
Inlägg: 349
Blev medlem: 2004-05-02/21:04

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Roger Gross » 2019-02-05/21:01

"Försvinner lambdasoner/na ihop med PC5 för jag hade uttag för dem på mitt Akra helsystem till GS L/C 17, ingen "gul" lampa men inte heller PC5 monterad."

Tänds ingen gul lampa om lambdasonderna är i funktion. Visst kan man ha ett Akra helsystem utan en PC5, men lösningen är då inte optimal.
//Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Akrapovic bra?

Inläggav mumkas » 2019-02-06/18:27

@ Roger G. Tack för kunskapen! En PC5 med urkopplade sensorer, en gul lampa och körningar i bänk känns inte som ett pyssel jag vill ha för tillfället.

Intressant det du tar upp med burken dock. Jag tycker inte att originalet är direkt fult, det är främst kromet jag stör mig på och att jag tycker att en design som är lite kantig passar bättre på hojen. Jag köpte min Remus tidigt 2017 och den var särskilt för EURO 4. Jag kan dock inte se någon skillnad på bild mellan pre/post EURO 4 på nätet och jag frågade Remus om skillnaden men fick inget svar. Dock tog det mycket längre tid tills Akra presenterade en burk för R1200 -17 och som såldes via BMW. Kan man dra någon slutsats av det? För mig spelar egentligen inte någon förlorad hk någon roll, så länge jag trivs med hojen och utseendet. Jag kan bara göra jämförelser med hur min förra R1200 -12 gick och vattenboxern känns avsevärt mycket bättre än den, oavsett vilken burk som suttit på. Inte just för effekten, utan för att det känns som att den inte går snålt. Aldrig några nysningar typ.
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Akrapovic bra?

Inläggav knutk » 2019-02-06/21:49

Interessant lesning. :D

Da jeg kjøpte min -15 GSA kom den med full Akra, dvs. potte og rør. Motor gikk fint, anlegget var pent å se på, men det bråka noe for jæ…. Jeg ble fort lei den ekstra støyen, og bytta ut anlegget med det originale.

Om man ser bort i fra mindre støy var ikke bytte tilbake til BMW system merkbart. Jeg syntes det var rart, siden mange skryter over effekt økning. Jeg sjekka websiden til Acrapovich, og de hevder at effekt økningen for et hel anlegg er på 3 - 4 hk, m.a.o ubetydelig og ikke merkbart. Motor gikk fint med Akra systemet, men også med BMW systemet, så ingen forbedring/forverring i motor gange. BMW potta er litt større, men med koffertene på vises ikke potta uansett, og ellers er ikke den visuelle ulikheten dramatisk.

Man trenger ikke remappe motor ved bytte av anlegg. BMSX (ECU) er adaptive, og den tilpasser seg enhver forandring foretatt, basert på tilbakemelding fra O2 sensor.

Det er nevnt PC V, og uansett hva man mener om motors gange, den går magert når man ikke gir ful gass. At den går så pent som den gjør, gitt den magre blandingen, er imponerende. Men hvor pent den enn går, litt mer bensin blir aldri feil, og PC V bidrar til litt rikere blanding ved normal kjøring. Dessverre (om jeg forstår det rett) kobles O2 sensor fra. Frakoblet sensor gir ingen synlig feilmelding i instrumentpanel. Like fullt, ved feil/manglende O2 signal vil motor innta en form for nødmodus, og det vil ikke kunne kompensere for dårlig bensin, tett luftfilter og andre uregelmessigheter som kan oppstå.

Om man ønsker å feite opp blandingen uten feilkoder finnes der dog alternativ. Man kan sette på AF-XIED, som bidrar til rikere blanding samt beholde alle funksjoner. Et kanskje litt omstridt alternativ er å ta ut BMSX og sende den til Hilltop i England.

Uansett, om noen ønsker å bytte potta står man jo helt fritt. Det koster noen tusenlapper, men vi bruker penger på mye annet rart, så hver sin lyst. Dog bør man være klar over at for pengene får man i praksis kun en potte som ser litt annerledes ut og gir litt mere lyd... Verken mer eller mindre.
knutk
 
Inlägg: 207
Blev medlem: 2010-11-26/10:34

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Roger Gross » 2019-02-07/07:13

Hej knutk,
Intressant få del av dina altid vederhäftiga synpunkter!
Vad gäller Akrapovic och manipulerat insprutningssystem har jag testat enligt följande:

S1000XR -16
Hel-Akra (rör och dämpare) samt PowerCommander 5 (PC V). Enligt diagram från körning i DynoJet provbänk ökar effekt och vrid markant. Uppmätt bakhjulseffekt högre än av BMW uppgiven broschyreffekt som är vevaxeleffekt. (Transmission samt olika hjälpsystem stjäl ganska många hk.)
I originalskick är S1000-motorn nervös/ryckig vid körning på lågvarv i t ex samhällen. Modifierad enligt ovan är motorn klart mera komfortabel. Men vid inspirerad körning på landsväg är den nu hysteriskt rapp, positivt menat.Inga varningslampor tända eftersom det är en årsmodell -16. Annat med årsm -19 som har en Euro 4-motor.
Trots monterad dB-killer är motorn störande högljudd enligt min smak.

R1200RS -17
Helakra samt PC V. Inget spjäll och ingen katalysator. Motorn klart starkare på alla varv och en klart mera komfortabel gång vid låga varv. Ljudnivån inte störande - tvärtom! Ett boxerljud med ngt förstärkt basstämma. Enligt lagkrav i Euro 4 ska en varningslampa tändas vid ingrepp som påverkar utsläppsvärden/avgaser. På Lc-boxer årsmodell -17 tänds en gul varningslampa som säger att ngt hänt med avgasreningen.
Motorn injusterad till optimalt AFR (AirFuelRatio) utan lambdasonder. Därför är inte frågan om nöd-mode aktuell.

R1200GSA -18
Akra titanrör utan spjäll och katalysator. Årsm -18 har en Euro 4-motor och mätningar visar att BMW:s originaldämpare är effektivare än eftermarknadens tillbehörsdämpare. Effektmässigt och även vad gäller vridmoment. (Annat på Euro 3-motorer!) Dessutom är tyska poliser nöjda om de ser originaldämparen. Att rören är annorlunda övergår deras kompetens... Ingen PC V - därför ingen nämnvärd effektpåverkan. Bara lite mulligare boxerljud samt förbålt vackra, blåanlöpta titanrör

R1250RT -19
R1250GSA -19
Till 1250-boxern (Euro 5) har Akrapovic redan rören framme - med spjäll men utan katalysator. Enligt Euro 5-kraven måste avgassystemet nu ha en lambdasond även efter katalysatorn. Om inte motorstyrdatorn (ECU:n) får info att uppmätt värde efter katalysatorn skiljer sig från vad de närmare cylindrarna sittande lambdasonderna uppmätt - då tänds en varningslampa som säger att ngt är i olag vad gäller avgasreningen.
De italienska specialisterna DimSport (www,dimsport.it/en/) har grejer på gång som gör att man kan köra utan katalysator och utan att varningslampan tänds. Så snart de är klara får jag grejer för test ihop med rör från Akrapovic. Original slip-on får vara kvar - i alla fall på RT:n.

Att jag inte använt mig av det amerikanska AF-XIED beror på att Akrapovic haft ett visst samarbete med DynoJet som tillverkar PC V. Nu sker samarbetet med DimSport.

Värt att notera: Vid ändringar enligt ovan kan BMW MOTORRAD inta en mycket avvisande hållning vid ev garantianspråk.
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Magnus Brobeck » 2019-02-07/11:32

Filosofiska funderingar om förnuftet med MC flyttat till OT.
Att det skall var så svårt ...

MVH Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Akrapovic bra?

Inläggav mumkas » 2019-08-21/17:53

Hejsan,

Ja nu börjar suget efter att ha något att göra med hojen i vinter vaknat igen. :roll: Möjligt att det blir headers i titan + ljuddämpare från Akrapovič, samt en ljuddämpare från Remus till salu. Det är dyrt, jag vet, men jag är så himla nöjd med min R1200R med blåa ramen, att det känns som att jag vill behålla den för evigt och då spelar kostnaden mindre roll. Inga planer på PC V dock. Men var är det vettigt att köpa Akrapovič?

/Janne
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Akrapovic bra?

Inläggav mumkas » 2019-12-21/19:10

Roger Gross skrev:Vad gäller Akrapovic och manipulerat insprutningssystem har jag testat enligt följande:

R1200RS -17
Helakra samt PC V. Inget spjäll och ingen katalysator. Motorn klart starkare på alla varv och en klart mera komfortabel gång vid låga varv. Ljudnivån inte störande - tvärtom! Ett boxerljud med ngt förstärkt basstämma. Enligt lagkrav i Euro 4 ska en varningslampa tändas vid ingrepp som påverkar utsläppsvärden/avgaser. På Lc-boxer årsmodell -17 tänds en gul varningslampa som säger att ngt hänt med avgasreningen.
Motorn injusterad till optimalt AFR (AirFuelRatio) utan lambdasonder. Därför är inte frågan om nöd-mode aktuell.Roger G


@Roger Gross: Har en R1200R 2017. Lurar på en julklapp till mig och hojen i form av headers från Akra i titan och behålla min Remus Black Hawk. Jag är övertygad om att det kommer att passa ihop, annars får det bli en burk från Akra också. Men får man en gul lampa i plytet bara av att ta bort spjället och katalysatorn?
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Roger Gross » 2019-12-21/19:31

@Roger Gross: Har en R1200R 2017. Lurar på en julklapp till mig och hojen i form av headers från Akra i titan och behålla min Remus Black Hawk. Jag är övertygad om att det kommer att passa ihop, annars får det bli en burk från Akra också. Men får man en gul lampa i plytet bara av att ta bort spjället och katalysatorn?

Hej Janne,
Det korta svaret på din fråga om gul lampa är: JA, det är så politiker bestämt!
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Akrapovic bra?

Inläggav mumkas » 2019-12-21/19:48

Roger Gross skrev:
Hej Janne,
Det korta svaret på din fråga om gul lampa är: JA, det är så politiker bestämt!
//Roger


Även med spjällmotorn kvar och utan PC? Isf får det vara.

/Janne
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Roger Gross » 2019-12-21/20:22

Behåll lambdasonderna och skippa PowerCommander så går det nog bra. Jag skriver NOG för det finns olika erfarenheter vid identiska åtgärder fast på olika identiska hojar. (Vi får inte glömma att den gula varningslampan betyder "störd avgasrening" helt enligt lagstiftarens intention...) Varför olika hojar reagerat olika på identiska åtgärder har jag inte forskat vidare i. :idea:
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Akrapovic bra?

Inläggav mumkas » 2019-12-21/21:45

IMG_0210.JPG
Roger Gross skrev:Behåll lambdasonderna och skippa PowerCommander så går det nog bra. Jag skriver NOG för det finns olika erfarenheter vid identiska åtgärder fast på olika identiska hojar. (Vi får inte glömma att den gula varningslampan betyder "störd avgasrening" helt enligt lagstiftarens intention...) Varför olika hojar reagerat olika på identiska åtgärder har jag inte forskat vidare i. :idea:
//Roger


Förmodligen en onödig och dyr julklapp till hojen men jag är så himla förtjust i den och den kan bli kvar hos mig väldigt länge. Det är den blåa ramen som gör det <3 I sinom tid kan det bli PC också. Du verkar testat Akra på många hojar. Har du något tips på var man ska köpa?

/Janne
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Roger Gross » 2019-12-21/23:14

Med tanke på att mctillverkarna blir allt mera inringade av miljöbestämmelser och att PC inte hängt med i den utvecklingen hade jag inte satsat på att installera en PC.
Bättre programmera om motorstyrdatorn för en optimal motorfunktion. Googla på LANG POWER SOLUTIONS - de är erkänt mycket kompetenta på BMW. Om du väljer den vägen så kontakta Markus Lang och hälsa från mig. Du kommer inte bli besviken... Och inget krångel med varningslampor mm.
AKRAPOVIC har numera sett till att priset på deras produkter är lika oavsett land. Prata med den verkstad där du är kund så kanske de kan hjälpa dig till ett bra pris!? Nippy Norman i England har då och då erbjudanden på AKRA.
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Akrapovic bra?

Inläggav mumkas » 2019-12-22/12:47

Tack Roger! Lang verkar superintressant.

/Janne
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Roger Gross » 2019-12-22/16:58

mumkas skrev:Tack Roger! Lang verkar superintressant.

/Janne


OM du väljer att programmera om ECU:n (motorstyrdatorn) kan du berätta för Markus precis hur dina önskemål ser ut.... Du får garanterat en ännu bättre motor vad gäller komfort och körbarhet - speciellt i det varvtalsregister som används vid landsvägskörning.
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Akrapovic bra?

Inläggav mumkas » 2019-12-23/19:05

@ Roger: Mailet på deras hemsida studsade. Har du någon direkt adress till Lang?
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Roger Gross » 2019-12-23/20:15

mumkas skrev:@ Roger: Mailet på deras hemsida studsade. Har du någon direkt adress till Lang?


Denna adress går bra - hälsa Markus och säg att du ska ha ngt alldeles extra bra...
info@lang-ps.de
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Akrapovic bra?

Inläggav mumkas » 2019-12-29/21:20

Roger Gross skrev:OM du väljer att programmera om ECU:n (motorstyrdatorn) kan du berätta för Markus precis hur dina önskemål ser ut.... Du får garanterat en ännu bättre motor vad gäller komfort och körbarhet - speciellt i det varvtalsregister som används vid landsvägskörning.
//Roger


En smula glöggfryntlig, så har det klickats på köp för headers i titan från Akrapovič. Låt se hur det går att para ihop med en Remus Black Hawk, men min tro är att det kommer att funka. Nu återstår att göra något med ECU'n och har fått kontakt efter tips från dig.

God fortsättning,
Janne
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Roger Gross » 2019-12-29/23:13

mumkas skrev:
Roger Gross skrev:OM du väljer att programmera om ECU:n (motorstyrdatorn) kan du berätta för Markus precis hur dina önskemål ser ut.... Du får garanterat en ännu bättre motor vad gäller komfort och körbarhet - speciellt i det varvtalsregister som används vid landsvägskörning.
//Roger


En smula glöggfryntlig, så har det klickats på köp för headers i titan från Akrapovič. Låt se hur det går att para ihop med en Remus Black Hawk, men min tro är att det kommer att funka. Nu återstår att göra något med ECU'n och har fått kontakt efter tips från dig.

God fortsättning,
Janne


Hej Janne,
När du monterar titanrören så var noga med att smörja alla rörskarvar med KERAMISKT FETT, alltså överallt där rör går omlott. Härigenom undgår du att titanet skadas av såväl vibrationsgnidning som galvanisk korrosion.
Keramiskt fett köper du fördelaktigast i tub på Biltema.
Lycka till,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Akrapovic bra?

Inläggav mumkas » 2019-12-30/14:15

Roger Gross skrev:
Hej Janne,
När du monterar titanrören så var noga med att smörja alla rörskarvar med KERAMISKT FETT, alltså överallt där rör går omlott. Härigenom undgår du att titanet skadas av såväl vibrationsgnidning som galvanisk korrosion.
Keramiskt fett köper du fördelaktigast i tub på Biltema.
Lycka till,
Roger G


Hej Roger,
Tack för tips. Det ser ut som att det följer med en tub keramiskt fett och en tub kopparpasta med rören.
/Janne
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Roger Gross » 2019-12-30/14:35

mumkas skrev:
Roger Gross skrev:
Hej Janne,
När du monterar titanrören så var noga med att smörja alla rörskarvar med KERAMISKT FETT, alltså överallt där rör går omlott. Härigenom undgår du att titanet skadas av såväl vibrationsgnidning som galvanisk korrosion.
Keramiskt fett köper du fördelaktigast i tub på Biltema.
Lycka till,
Roger G


Hej Roger,
Tack för tips. Det ser ut som att det följer med en tub keramiskt fett och en tub kopparpasta med rören.
/Janne


Stämmer att AKRAPOVIC skickar med de båda tuberna. Ersätt kopparfettet med det keramiska. Då ingen risk för galvaniska problem.
Ska du montera rören själv?
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Akrapovic bra?

Inläggav mumkas » 2019-12-30/17:34

Roger Gross skrev:Ska du montera rören själv?
//Roger


Ja det tänkte jag. Har skruvat flygplan på jobbet och MC på fritiden större delen av mitt liv, även om de senaste 12 åren tillbringats på kontor :) Den största utmaningen blir nog att para ihop Akra med en dämpare från Remus, men eftersom allt passar ihop hit och dit med original kan jag inte se något bekymmer. Kanske lite med värmeskyddet då. Men om du har några fallgropar att dela med dig av på förhand är jag såklart tacksam! :D

/Janne
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Roger Gross » 2019-12-30/17:50

Det låter som att du kommer fixa det perfekt! Passformen är ju jättebra så det är som en dröm att göra jobbet.
Jag monterade med nya "grenrörspackningar"... Som du kanske vet ska titanrören rengöras med WD40 och inget annat enligt AKRAPOVIC. Oljespill, oljiga fingeravtryck och liknande tas bort med nämnda medel - bränner annars fast och blir permanent fult. (Gäller även kromade avgasrör!)
//Roger
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Roger Gross » 2019-12-31/00:15

mumkas skrev:
Roger Gross skrev:Ska du montera rören själv?
//Roger


Ja det tänkte jag. Har skruvat flygplan på jobbet och MC på fritiden större delen av mitt liv, även om de senaste 12 åren tillbringats på kontor :) Den största utmaningen blir nog att para ihop Akra med en dämpare från Remus, men eftersom allt passar ihop hit och dit med original kan jag inte se något bekymmer. Kanske lite med värmeskyddet då. Men om du har några fallgropar att dela med dig av på förhand är jag såklart tacksam! :D

/Janne


Hej igen, Janne
Jag har komplett servicedata för/från BMW MOTORRAD så bara PM:a mig om det är uppgifter du behöver...
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Akrapovic bra?

Inläggav mumkas » 2019-12-31/14:23

Roger Gross skrev:Hej igen, Janne
Jag har komplett servicedata för/från BMW MOTORRAD så bara PM:a mig om det är uppgifter du behöver...
Mvh,
Roger G


Tack för det vänliga erbjudandet Roger! Jag har dock investerat i BMW's servicedata för min hoj. Det är troligen en yrkesskada att alltid använda en manual :D

/Janne
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Roger Gross » 2019-12-31/14:31

mumkas skrev:
Roger Gross skrev:Hej igen, Janne
Jag har komplett servicedata för/från BMW MOTORRAD så bara PM:a mig om det är uppgifter du behöver...
Mvh,
Roger G


Tack för det vänliga erbjudandet Roger! Jag har dock investerat i BMW's servicedata för min hoj. Det är troligen en yrkesskada att alltid använda en manual :D

/Janne


Bra, Janne - precis så ska en slipsten dras...
Bästa Nyårshälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Akrapovic bra?

Inläggav mumkas » 2020-01-04/15:19

Nu har jag gått all in och beställt en programmering av ECU'n. Det blir en spännande vår att gå till mötes!

@ Roger Gross: Jag noterade i BMW's manual att när man demonterar ECU'n ska man inte koppla från batteriet. Jag tänker att det är en god idé att göra hojen helt strömlös när man hanterar känslig elektronik, men å andra sidan är det skönt att slippa att serviceindikatorn börja tjata om service. Så var det i alla fall på min R12GS -12.

@ Moderator: Hoppas jag inte halkar från ämnet för mycket nu. Säg i så fall till, så tar jag diskussionen i PM istället. Men tänkte ändå att ämnena hänger ihop lite och fler kan vara intresserade.

Hälsningar,
Janne
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Roger Gross » 2020-01-04/15:31

mumkas skrev:Nu har jag gått all in och beställt en programmering av ECU'n. Det blir en spännande vår att gå till mötes!

@ Roger Gross: Jag noterade i BMW's manual att när man demonterar ECU'n ska man inte koppla från batteriet. Jag tänker att det är en god idé att göra hojen helt strömlös när man hanterar känslig elektronik, men å andra sidan är det skönt att slippa att serviceindikatorn börja tjata om service. Så var det i alla fall på min R12GS -12.

@ Moderator: Hoppas jag inte halkar från ämnet för mycket nu. Säg i så fall till, så tar jag diskussionen i PM istället. Men tänkte ändå att ämnena hänger ihop lite och fler kan vara intresserade.

Hälsningar,
Janne


Hej Janne,
Du kommer inte att ångra dig - nu får motorn det motorn vill ha för att må allra bäst!
Vad gäller frånkoppling av batteriet är det ju en gammal god regel att alltid göra det när man är inne i det elektriska...
Men med tanke på hur de ytterst välgjorda kontaktstyckena till ECU:n är så brydde jag mig inte om att frikoppla batteriet. Du ser i vilken ordning kontaktstyckena ska kopplas loss resp sedan återkopplas. Det är ju två hävarmar som drar ihop resp isär kopplingsstyckena. Inför återmonteringen smorde jag kopplingsstyckenas tätningsringar med vaselin för att avlasta hävarmsmekanismen. Här kan vi prata om sugpassning...
Lycka till,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Akrapovic bra?

Inläggav mumkas » 2020-01-04/16:15

Roger Gross skrev:Hej Janne,
Du kommer inte att ångra dig - nu får motorn det motorn vill ha för att må allra bäst!
Roger G


Kurvorna lovar mycket med bättre effekt och vrid över hela registret, så jag förstår vad du menar. Nu har jag iofs bara sett dessa för GS och R skiljer en del, men jag kan inte tro att det skulle se sämre ut.

Jag får nog ändå ge BMW cred för hur bra en R12LC går jämfört med den förra generationen som kändes som att den gick alldeles för snålt genom att nysa och frusta. R1250 har jag inte kört och gör nog bäst i att låta bli, nu när det börjar bli för mycket pengar nerlagt i hojen och den är på god väg att bli en keeper för lång tid.

Inte kunde jag tro det här om mig när jag smattrade runt i Linköping för dryga trettio år sedan, på en 1948 Harley med raka rör och tankväxel, men hur kul känns det inte ändå med att bygga och ändra nu igen? Helt underbart! :D
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Akrapovic bra?

Inläggav BmwMats » 2020-01-04/16:35

Får gratulera dig Mumkas till en trevlig hoj, kul att läsa om dina modifieringar och tankar om framtiden med din cykel !

Mvh BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Akrapovic bra?

Inläggav mumkas » 2020-02-10/17:30

The Eagle has landed! Samt blivit installerad och startad. Startad, men inte körd.. :D
ECU_1.jpg
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Akrapovic bra?

Inläggav mumkas » 2020-02-10/17:38

Men nu handlar ju tråden om detta som också landat, men skruvandet återstår. Vansinnigt fint hantverk tycker jag. Avvaktar lite med att baxa ut hojen från sitt ide för att få bättre plats att skruva, men börjar få svårt att hålla mig. Borde hitta ett bättre garage helt enkelt..
Bilagor
IMG_0290.JPG
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Akrapovic bra?

Inläggav mumkas » 2020-02-15/18:16

IMG_0298.JPG
Och nu är arrangemanget hopsatt! Köpte en fjäderkrok och vad lätt det gick att få dit fjädrarna med en sån. Önskar att jag hade haft en när jag monterade min Remus på hojen. Fjäderkrok - vilken tång som helst 1 - 0! Nu återstår bara att få dit denna skönhet på hojen snarast och att få gå våren till mötes!
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Akrapovic bra?

Inläggav BmwMats » 2020-02-15/18:29

Rätt verktyg gör skruvandet till ett nöje !

Lycka till, våren är snart här igen ;)

/BmwMats
Jag tycker inte om fakta, dessa stör min argumentation...
Numera med GS
Användarvisningsbild
BmwMats
 
Inlägg: 6092
Blev medlem: 2015-05-22/17:55
Ort: P-län

Re: Akrapovic bra?

Inläggav mumkas » 2020-03-09/17:44

Då var premiärturen med Akra header och omprogrammerad ECU avklarad. Det var inga problem att para ihop Akra med ljuddämpare från Remus. Hojen går klart mycket bättre och det är nog främst ECU'ns förtjänst. Den är piggare över hela registret och det går att köra långsamt på en högre växel än jag är van vid. Inga varningslampor heller.

Rekommenderas starkt.

M v h
Janne
/Janne
R1200R -17
mumkas
 
Inlägg: 393
Blev medlem: 2011-08-17/00:18
Ort: Lidingö

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Roger Gross » 2020-03-09/18:50

mumkas skrev:Då var premiärturen med Akra header och omprogrammerad ECU avklarad. Det var inga problem att para ihop Akra med ljuddämpare från Remus. Hojen går klart mycket bättre och det är nog främst ECU'ns förtjänst. Den är piggare över hela registret och det går att köra långsamt på en högre växel än jag är van vid. Inga varningslampor heller.

Rekommenderas starkt.

M v h
Janne


Hej Janne,
Innan jag för ngn vecka sedan var i Spanien och körde 1250 GS hann jag ett femtiotal mil här hemma på mina båda 1250 med modifierade CDU. Som du skriver - skillnaden är klart märkbar på alla varvtal.
Motorstyrenheten (CDU:n) är modifierad att ge motorn optimala förutsättningar vad gäller bränsle/luft-blandning och tändförlopp. Förutom att vara piggare går motorn lugnare/mjukare på alla varvtal.
GSA:n går med ett helAKRAsystem utan kat men med spjäll - ett riktigt dovt boxerljud som är en njutning för ett musiköra ;)
Men avgasutsläppen är inte maximalt miljövänliga ska tilläggas. Får leva med det... :o
Mvh,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-03-10/06:29

Roger Gross skrev:Men avgasutsläppen är inte maximalt miljövänliga ska tilläggas. Får leva med det... :o
Mvh,
Roger G


Det får vi alla leva med menar du sannolikt?

Mvh Magnus
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Roger Gross » 2020-03-10/06:43

Magnus Brobeck skrev:
Roger Gross skrev:Men avgasutsläppen är inte maximalt miljövänliga ska tilläggas. Får leva med det... :o
Mvh,
Roger G


Det får vi alla leva med menar du väl?

Mvh Magnus


Jaa, jag menar VÄL... har en bränslesnål bil, sorterar material till återvinningen, använder robotklippare till gräsmattan mm, mm
Dessutom har 1250-boxern en tredje lambdasond som sitter i avgasröret efter katalysatorn. Denna tredje lambdasond är bl a tillkommen för att svårgöra manipuleringen av avgassystemet - den varnar via motorstörningslampan på TFT-skärmen om det inte är ordning på avgaserna. Med min lösning får jag ingen sådan varning så avgaserna är sannolikt ganska nära frisk skogsluft...
Men, helt klart - att köra mc med förbränningsmotor är inte optimalt ur miljösynpunkt. Att överhuvudtaget tillverka motorcyklar är inte bra ur miljösynpunkt. Det allra mesta kring människan är obra ur miljösynpunkt...
Vänliga hälsningar,
Roger G
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Akrapovic bra?

Inläggav Magnus Brobeck » 2020-03-10/09:41

Åter till trådens syfte nom teknikområdet.
There are two rules in life:
1. Never give out all the information.
2.
Användarvisningsbild
Magnus Brobeck
Webmaster
 
Inlägg: 2144
Blev medlem: 1994-04-06/01:00

Re: Akrapovic bra?

Inläggav pig_rider » 2020-03-16/19:46

Roger Gross skrev:Med tanke på att mctillverkarna blir allt mera inringade av miljöbestämmelser och att PC inte hängt med i den utvecklingen hade jag inte satsat på att installera en PC.
Bättre programmera om motorstyrdatorn för en optimal motorfunktion. Googla på LANG POWER SOLUTIONS - de är erkänt mycket kompetenta på BMW. Om du väljer den vägen så kontakta Markus Lang och hälsa från mig. Du kommer inte bli besviken... Och inget krångel med varningslampor mm.
AKRAPOVIC har numera sett till att priset på deras produkter är lika oavsett land. Prata med den verkstad där du är kund så kanske de kan hjälpa dig till ett bra pris!? Nippy Norman i England har då och då erbjudanden på AKRA.
//Roger


Är intresserad av deras motoroptimering. På vilket sätt är de ”erkänt mycket kompetenta”? Hittar ingenting när jag googlar på dem, utöver deras egna hemsida och den här forumtråden. De verkar inte ha funnits så länge heller. Hur hittade du dem?

Har även kollat på Hilltop motorcycles http://www.hilltopmotorcycles.co.uk Har läst att de också ska vara kompetenta och bl.a. jobbat med Kawasakis tävlingsteam. Många är nöjda men man hittar även kritiska röster som säger att det bara är en scam och att de egentligen inte gör nånting med ECUn.

Skulle kännas surt att betala 500 euro för ingenting. Med tanke på att man inte kan se att något är ändrat med t.ex. diagnosverktyg. Enda sättet skulle ju vara att bänka innan och efter.
Användarvisningsbild
pig_rider
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2020-03-16/19:26

Nästa

Återgå till R boxermodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst